direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Beijum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP505Beijum-vg01

2.4 Verkeer

Verkeersstructuur

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte en een duidelijke verkeersstructuur. De doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen is daarbij van belang. In de tussenliggende gebieden is een zo aangenaam mogelijk en veiliger woon- en leefklimaat het doel.


In het kader van het landelijke concept "Duurzaam Veilig" zijn in de gemeentelijke nota "Kalm aan en rap een beetje" alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.


Auto

Het gebied wordt aan de zuidwestzijde begrensd door een belangrijke stroomweg, de oostelijke ringweg (Beneluxweg, N46). De aansluitingen (Amkemaheerd/Emingaheerd) op de oostelijke ringweg zijn ongelijkvloers uitgevoerd. In het noordwesten wordt het plangebied begrensd door de watergang het Boterdiep. In het zuiden vormen sportpark Kardinge en de golfbaan de begrenzing, terwijl in het oosten de begrenzing wordt gevormd door het recreatiepark Noorddijk.


De beide aansluitingen van Beijum op de oostelijke ringweg worden in de nabije toekomst gereconstrueerd. De aansluiting met de Amkemaheerd blijft ongelijkvloers, maar wordt iets anders vormgegeven. De aansluiting met de Emingaheerd wordt door middel van een half klaverblad gereconstrueerd tot een ongelijkvloerse kruising. De Amkemaheerd en Emingaheerd zijn als enige wegen in het plangebied gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/u voor gemotoriseerd verkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP505Beijum-vg01_0015.jpg"

Wegencategorisering


De overige wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen. Een groot deel van deze wegen is ingericht en aangeduid als (woon)erf. Binnen woonerven geldt geen specifieke maximumsnelheid, maar dient stapvoets te worden gereden.


De overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar een erftoegangsweg is zo vormgegeven dat de weggebruiker wordt gewezen op het veranderde snelheidsregiem en het te verwachten verkeersgedrag. De aansluiting op elkaar heeft bij voorkeur de vorm van een zogenaamde inritconstructie. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan worden gekozen voor bebording in combinatie met markering.


De verbinding tussen de Emingaheerd en de Amkemaheerd, via het winkelcentrum Beijum West, is niet mogelijk. Alleen het openbaar vervoer en de (brom)fietsers maken gebruik van deze route. Dit wordt afgedwongen door een 2-tal bussluizen. Meerdere malen is gevraagd of de route opengesteld kan worden voor auto's. Het toestaan van autoverkeer leidt echter tot ongewenste verkeersstromen. Dit gaat ten koste van het verblijfskarakter van het gebied en de doorstroming van het openbaar vervoer. Ook fysiek is er geen ruimte voor een volwaardige (auto)verbinding. Nu al wordt de breedte voor voetganger/fietser/bus als te krap ervaren.

Fiets

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. Bij de opzet van de wijk werd uitgegaan van een scheiding tussen auto- en fietsstructuur. Dit heeft geleid tot een fijnmazig net van fietsvoorzieningen, los van de wijkontsluitingsstructuur voor de auto.


In het plangebied behoren de Amkemaheerd (vanaf de Bunnemaheerd tot de aansluiting Beijumerweg), Emingaheerd (vanaf de aansluiting Beijumerweg (noord - zuid verbinding) tot de ringweg), het Heerdenpad en de Beijumerweg tot de hoofdfietsstructuur. De Beijumerweg en het Heerdenpad vormen een volledig vrijliggende fietsstructuur, die de verschillende delen van de wijk met elkaar verbindt. Alleen op het gedeelte van de Beijumerweg tussen de Amkemaheerd en het buitengebied, maakt fietsverkeer gebruik van dezelfde infrastructuur als het gemotoriseerde verkeer.


De Amkemaheerd en Emingaheerd beschikken over vrijliggende fietspaden. Daarbij is het Heerdenpad het drukste fietspad van Europa.


Het overige gedeelte van de Amkemaheerd en Emingaheerd en de doorsteekjes voor fietsverkeer, die onderdeel uitmaken van de Beijumerweg, behoren tot de secundaire fietsstructuur. Vanwege de categorisatie van de Amkemaheerd en Emingaheerd als gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/u, beschikken deze wegen op dit gedeelte ook over vrijliggende fietspaden. Ook de doorsteekjes die tot de secundaire fietsstructuur behoren, zijn vrijliggende fietspaden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP505Beijum-vg01_0016.jpg"
Fietsstructuur


Parkeren

In de woonstraten wordt zowel op eigen erf als in de openbare ruimte geparkeerd. Rond de voorzieningen, zoals winkelcentra, sporthal et cetera, wordt op parkeerterreinen geparkeerd. Toename van het autobezit leidt plaatselijk tot een tekort aan parkeerruimte. In sommige gevallen kan een herinrichting van de openbare ruimte het probleem oplossen of verminderen. Het zogenaamde wijkvreemd langparkeren komt niet of nauwelijks voor in Beijum. Vooralsnog wordt dan ook afgezien van het invoeren van een bewonersparkeerregeling in combinatie met betaald parkeren voor bezoekers.


Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.


Er dient terughoudend te worden omgegaan met verzoeken om parkeerplaatsen in de openbare ruimte op te heffen ten gunste van parkeren op eigen terrein. Bijvoorbeeld wanneer openbare parkeerplaatsen worden opgeheven ten behoeve van een inrit voor een parkeerplaats op eigen erf.


Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer maakt gebruik van de beide gebiedsontsluitingswegen in het gebied. Daarnaast voert het openbaar vervoer ook over de Atensheerd en de Stoepemaheerd. De Stoepemaheerd vormt de verbinding tussen de Amkemaheerd en Emingaheerd en is ingericht als busbaan. Alleen stadsdienst 6 doet het gebied aan. In het weekend zorgen de nachtdiensten 403 en 406 voor een verbinding naar het centrum tijdens de nachtperiode.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP505Beijum-vg01_0017.jpg"

Buslijnen in Beijum