direct naar inhoud van 2.5 Openbare ruimte
Plan: Bestemmingsplan Trefkoel
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP501Trefkoel-oh01

2.5 Openbare ruimte

Kenmerk van de jaren 60-wijken is dat de strook- en stempelbebouwing veelal vrij staat in een groene, openbaar toegankelijke omgeving en is georiënteerd op zon- en lichttoetreding. De relatie die de bebouwing aangaat met de openbare ruimte is als totaal ontworpen en daarmee onlosmakelijk verbonden. Tengevolge van de eenzijdige oriëntatie op de zon ontstaan confrontaties tussen voor en achterkanten in de wijk en op het niveau van de stempels.

Randvoorwaarde bij de bouwplanontwikkeling van dit plan is dat de bebouwing rondom op zijn omgeving is gericht. Mede om sociaal onveilige plekken zoals die zich in de huidige situatie voordoen te voorkomen.

Het huidige parkeerterrein tussen de Trefkoellocatie en Huize Bernlef wordt omgetoverd tot een echt openbaar ingerichte ruimte waarmee de relatie tussen het winkelcentrum Paddepoel als geheel met de er achterliggende buurt wordt verbeterd. De huidige parkeerplaatsen kunnen een plek krijgen achter de bestaande flat aan de Antaresstraat.

2.5.1 Groenstructuur en ecologie

Huidige groenstructuur

In het door de raad vastgestelde bomenstructuurplan (2002) is per straat aangegeven welke bomenstructuren in stand te houden en te ontwikkelen. In dit bomenstructuurplan is aangegeven dat de gemeente langs de Zonnelaan en Pleiadenlaan een bomenhoofdstructuur van de eerste grootte (grootste bomen > 12 meter) wil nastreven en ontwikkelen. Wat betreft de Zonnelaan geldt dat niet voor het plangebied.

Voor de Antaresstraat wordt, omdat deze belangrijk is voor de woonfunctie van de wijk, een bomennevenstructuur nagestreefd.

Toekomstige groenstructuur

In de Boom Effect Analyse1 zijn de gevolgen aangegeven van het voorgestelde ontwerp van Köther/Salman/Koedijk Architecten d.d. 21-10-2010. Om het project te kunnen bouwen moeten 11 bomen, dunner dan 20 cm stamdoorsnede (niet omgevingsvergunningsplichtig) en 13 bomen met een stam dikker dan 20 cm (wel omgevingsvergunninsplichtig) worden gekapt. Eén van de te kappen bomen is een waardevolle, grote kastanjeboom met een doorsnede van 55 cm (nr. 30). Er dient een compensatieregeling getroffen te worden voor alle te kappen bomen. Voor het verkrijgen van de omgevingsvergunning dient een herplant- (beplantings-)plan overlegd te worden waarin soorten en plantmaten zijn opgenomen.

De Boom Effect Analyse is als losse bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Ecologie

Het plangebied is geen onderdeel van de door de raad vastgestelde ecologische structuur (SES kaart 2008) of groenstructuur. Er geldt echter wel algemeen ecologisch beleid dat vastgesteld is in de nota doelsoortenbeleid: Stenige biotopen stedelijk gebied.

Zie verder paragraaf 3.4.

2.5.2 Verkeer

Gegeven de plannen voor de ontwikkeling van een tramlijn richting Zernike moet rekening worden gehouden met een extra rijstrook op de Zonnelaan. De ontsluiting voor de Trefkoellocatie kan daarom niet plaatsvinden op de Zonnelaan maar moet plaatsvinden aan de Antaresstraat.

De oversteekbaarheid van met name de Zonnelaan moet op daarvoor aangegeven plaatsen goed zijn.

Openbaar vervoer/tram

De komst van de tram (lijn 1 Groningen CS-Zernike) heeft gevolgen voor de inrichting van de openbare ruimte. Op dit moment kan deze nog niet concreet worden aangegeven.

Autoparkeren

Voor nieuwbouwprojecten moeten de door de raad vastgestelde parkeernormen worden gehanteerd. Deze normen zijn vastgelegd in de pakeernormennota 2008. Uit een gehouden parkeeronderzoek (5 en 6 april 2006) blijkt dat in de openbare ruimte rond de Trefkoel weinig of geen restruimte aanwezig is om de parkeervraag van de Trefkoel op te vangen. Het parkeren moet op eigen terrein worden opgelost. De ontsluiting voor verkeer ligt aan de Antaresstraat.

Fietsparkeren

Het fietsparkeren moet in de woning dan wel in de bij de woning behorende berging worden opgelost. Voor de te ontwikkelen voorzieningen moet worden gerekend met 3 tot 4 stallingplekken per 100m2bvo.

De stalling bij de voorzieningen moet direct gesitueerd worden bij een hoofdingang. De hoofdingang moet eenvoudig toegankelijk zijn.