direct naar inhoud van 6.1 Participatie
Plan: Bestemmingsplan HOV West fase 3
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP498HOVWestfase3-oh01

6.1 Participatie

Aan de realisering van de HOV West 3e fase gaat een getrapt besluitvormingsproces vooraf. In ieder stadium vindt participatie plaats.


De gemeenteraad van Groningen heeft op 23 juni 2010 het tracé van de as vastgesteld. Daaraan vooraf is intensief met betrokken partijen gecommuniceerd.


Op 25 juni 2008 zijn de verschillende voorkeurstracés besproken met de wijkraden c.q. vertegenwoordigers van Laanhuizen, de Regentes, Grunobuurt, afvaardiging Koeriersterweg en de Badstratenbuurt. Vervolgens is, na uitwerking van de plannen, het voorkeurstracé exact een jaar later op 25 juni 2009 wederom met genoemde belangenorganisaties inhoudelijk besproken. Hierbij was ook de Zeeheldenbuurt vertegenwoordigd. Uit beide besprekingen is gebleken dat de belangenorganisaties volledig kunnen instemmen met het voorgestelde tracé.


De Grunobuurt en Laanhuizen hebben aandacht gevraagd voor de plannen over de ongelijkvloerse kruising Paterswoldseweg/spoorbaan. Zij vrezen dat door een ongelijkvloerse kruising de bereikbaarheid van beide wijken in het geding komt. Hierover kan nog geen duidelijkheid worden verschaft. Er is aan de buurten toegezegd dat, op het moment er meer duidelijkheid is, zij betrokken zullen worden bij de plan- en besluitvorming.


Het tracévoorstel is besproken met Schuttevaer, de belangenorganisatie voor de beroepsvaart. Ook Schuttevaer stemt in, mits de doorvaart is gegarandeerd c.q. de openstelling van de bruggen goed is geregeld. Dit geldt ook voor de vaarwegbeheerder, de provincie, waarmee het plan inhoudelijk is afgestemd.


ProRail heeft schriftelijk meegedeeld dat het voorgestelde tracé financieel en praktisch gezien de enige (aantrekkelijke) optie is. Daarbij geeft ProRail aan dat bij het bepalen van het tracé van de busbaan en de afzonderlijke brug rekening dient te worden gehouden met de ruimtereservering voor 6 sporen. Er moet ook ruimte worden gereserveerd voor het ombouwen van de overwegen in de Paterswoldseweg en de Peizerweg tot ongelijkvloerse kruisingen, vanwege de voorschriften dat een gelijkvloerse overweg niet meer dan drie sporen mag kruisen. Overigens wordt er van uitgegaan dat zich hierbij voor de HOV-as geen problemen zullen voordoen omdat de verwachting is dat het spoor en de busbaan gelijkvloers zullen blijven en dat het doorgaande verkeer onderdoor gaat via een tunnelbak/verdiepte ligging.


Na de vaststelling van het tracé door de raad is gestart met de nadere uitwerking en met het bestemmingsplantraject. Bij de nadere uitwerking vindt intensief overleg plaats met ProRail omdat een deel van de busbaan over hun gronden wordt aangelegd en omdat de HOV-as consequenties heeft voor het treinverkeer bij de oversteek van het Noord-Willemskanaal en de kruising bij de Paterswoldseweg. ProRail heeft een plan van aanpak gemaakt voor de door hen te nemen maatregelen. Dit plan en hun planning zijn in lijn met de wensen van de gemeente Groningen. Overleg over de voortgang vindt regelmatig plaats.


Met het vierbuurtenoverleg (Laanhuizen, Grunobuurt, Badstratenbuurt en Zeeheldenbuurt) is de nadere uitwerking van het tracé en de voortgang van het bestemmingsplan op 13 oktober 2010 en op 1 februari 2011 besproken. Het overleg spreekt hun tevredenheid uit over de wijze waarop de gemeente de buurten bij het proces betrekt. De afspraak is gemaakt dat - indien één van de partijen het nodig vindt- vervolgoverleg wordt georganiseerd.