direct naar inhoud van 5.3 Overleg
Plan: Bestemmingsplan Campus Augustinus
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP478CampusAugusti-oh01

5.3 Overleg

In het kader van het wettelijk verplichte overleg (art. 3.1.1 Bro) is het voorontwerp-bestemmingsplan elektronisch toegezonden aan:

  • 1. provincie Groningen
  • 2. inspectie VROM
  • 3. ministerie van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij
  • 4. ministerie van Defensie, Dienst Vastgoed Defensie, Directie Noord
  • 5. ministerie van Verkeer en Waterstaat, directie Noord-Nederland
  • 6. ministerie van Economische Zaken
  • 7. rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM)
  • 8. Enexis
  • 9. Waterschap Noorderzijlvest
  • 10. NV Nederlandse Gasunie
  • 11. KPN Telecom
  • 12. Ziggo
  • 13. Hulpverleningsdienst regio Groningen
  • 14. Waterbedrijf Groningen.

Van de volgende instanties zijn reacties ontvangen.

provincie Groningen

De provincie Groningen heeft 2 opmerkingen.

1. in artikel 5.4.1 onder b. wordt de mogelijkheid geboden om de hoogte van bouwwerken geen gebouw zijnde, te vergroten tot 7 meter. Dat is in strijd met de provinciale omgevingsverordening, waarin een verbod is opgenomen voor het oprichten van reclamemasten hoger dan 6 meter. Verzocht wordt om het plan in overeenstemming te brengen met de verordening.

Commentaar: de gemeente Groningen staat op het standpunt dat de hoogte van reclamemasten in de stad Groningen geen provinciaal belang dient en acht de provinciale omgevingsverordening op dit punt onverbindend. In het kader van een ander bestemmingsplan is de gemeente in beroep gegaan tegen een reactieve aanwijzing van de provincie in deze.

Omdat op korte termijn een bouwvergunning voor de scholenbouw moet worden verleend en het aspect reclame-uitingen geen rol speelt in dit bestemmingsplan, wordt het standpunt van de provincie Groningen in dit geval gehonoreerd. Maar de beroepszaak bij de Raad van State zal worden doorgezet.

Overigens is de hoogte van bouwwerken, geen gebouw zijnde, nu conform de gemeentelijke standaard bepaald op 6 meter. Artikel 5.4.1. onder b. is daartoe verwijderd uit de regels.

2. verzocht wordt om een verantwoording van het groepsrisico in verband met de nabijheid van een hogedruk gasleiding. Dit in verband met de inwerkingtreding van het Besluit externe veiligheid buisleidingen in 2010.

Commentaar: zie voor onze reactie ons commentaar op de reactie van de Gasunie hieronder.

Inspectie VROM namens betrokken rijksdiensten

Omdat de resultaten van het akoestisch onderzoek nog niet bekend zijn, wordt erop gewezen dat een ontwerpbesluit hogere grenswaarden tegelijk met het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage moet worden gelegd.

Commentaar: deze verplichting is bekend en hieraan zal worden voldaan.

Brandweer Regio Groningen

1. In het plangebied is voornamelijk sprake van externe veiligheidsrisico's door het transport van gevaarlijke stoffen door een aardgastransportleiding. Door de realisatie van het plan neemt het groepsrisico toe. Hierdoor is verantwoording van het groepsrisico in relatie tot de aspecten bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid noodzakelijk. Geadviseerd wordt het groepsrisico te laten berekenen en de uitkomsten daarvan te verantwoorden.

2. de bereikbaarheid en de bluswatervoorzieningen in het plan zijn ontoereikend. Geadviseerd wordt

- het plangebied te voorzien van een adequate tweede ontsluiting om de bereikbaarheid in het plangebied te verbeteren.

- het plangebied te voorzien van voldoende bluswatervoorzieningen om de bestrijdbaarheid van (secundaire) branden te verbeteren.

3. zelfredzaamheid: geadviseerd wordt om bij de uitwerking van het plan rekening te houden met de situering van nooduitgangen en het schoolplein. Het is wenselijk deze te realiseren aan de zijde afgewend van de transportleiding.

Reactie gemeente:

ad 1. zie voor onze reactie ons commentaar op de reactie van de Gasunie hieronder.

ad 2.

- ontsluiting: de tweezijdige bereikbaarheid zal worden gerealiseerd enerzijds via de bestaande toegangsweg (gebouw te betreden via de bevoorradingsdeuren) en anderzijds via de vanaf de Diamantlaan aan te leggen brug over het (nieuwe) water. De entreeweg zal, na herinrichting, minimaal een totale breedte hebben van 4,5 meter. Een deel van 3,25 meter breed zal een aslast van 18 ton (gewicht brandweerauto) kunnen dragen. Vanwege het andere verkeer kan een strook van 1,25 meter als verharde zijstrook aan een zijde worden aangebracht. Aan het eind van de weg moet een keerlus komen. Het meest handig is om deze lus te integreren in de parkeerplaats. Het bestemmingsplan behoeft hiervoor geen aanpassing. Voor de eerste fase van de scholenbouw is dit een afdoende oplossing.

- brandkranen: er zal een extra brandkraan worden bijgeplaatst

ad 3. in het ontwerp van de schoolgebouwen zal zo mogelijk rekening gehouden worden met deze wens.

NV Nederlandse Gasunie

De Gasunie is van mening dat het groepsrisico conform het Besluit externe veiligheid buisleidingen moet worden verantwoord. Omdat het plan zich vrijwel volledig binnen de invloedzones van de Gasunieleiding bevindt (1 en 100% letaliteitsgrenzen) is het advies om dit alsnog te controleren.

Reactie gemeente:

Naar verwachting zal de nieuwe AMvB buisleidingen de verantwoording van het groepsrisico verplicht stellen. Deze AMvB is echter nog niet van kracht. Een ontwerp van de AMvB buisleidingen is in augustus 2009 aan de Tweede Kamer aangeboden. Mogelijk zal deze in de zomer 2010 van kracht worden. Op dat moment geldt dan een verantwoordingsplicht bij de vaststelling van een bestemmingsplan, op grond waarvan de bouw van een kwetsbaar of een beperkt kwetsbaar object wordt toegelaten in het invloedsgebied van een buisleiding. Ook bestaat de mogelijkheid om de verantwoording van het groepsrisico achterwege te laten onder vermelding van de reden hiervoor in het bestemmingsplan. Tot die tijd geldt deze verplichting niet.

Desalniettemin anticipeert de gemeente Groningen gedurende de afgelopen twee jaar al op de aanstaande beleidswijziging. Dit wordt gedaan door rekening te houden met veel ruimere bebouwingsgrenzen dan voorgeschreven in de circulaire uit 1984. Daarnaast is de indeling van plangebieden nabij buisleidingen hierop afgestemd. De VROM-inspectie en de provincie hebben deze aanpak positief beoordeeld.

Ook volgens het gemeentelijke interimbeleid voor externe veiligheid bestaat er geen verplichting om in situatie als in het geval van Campus Augustinus het groepsrisico te verantwoorden.

Tenslotte is het op dit moment niet duidelijk dat de AMvB buisleidingen in de huidige vorm wordt vastgesteld. De Gasunie heeft namelijk aangekondigd, niet tevreden te zijn met het ontwerp en daarom te willen reageren. De Gasunie zelf probeert dus, om wijzigingen door te zetten in de AMvB. Ook in deze context is het op dit moment niet zinvol voor gemeentes om te veel te anticiperen op de AMvB (ook niet op advies van de Gasunie) aangezien het onzeker is, welke vorm de definitieve AMvB zal krijgen.

Gezien deze situatie heeft de gemeente de Gasunie verzocht om zelf het groepsrisico te berekenen. Deze berekening heeft als uitkomst gehad, dat aan de oriƫntatiewaarde voor het groepsrisico wordt voldaan. Dit betekent dat de gemeente geen verantwoording voor het groepsrisico hoeft op te stellen.

KPN Telecom

Het plan geeft KPN Telecom geen aanleiding tot opmerkingen.

Waterschap Noorderzijlvest

1. gevraagd wordt waarop de vijver die aan de oostkant van het plan zal worden gerealiseerd, afwatert. Eventueel dient voor waterberging een vijverpartij met drempel aan de zuidwestkant te worden aangelegd.

Reactie gemeente:

de afwatering van de wadi / vijver zal geschieden door een duiker die kan aansluiten op het waterniveau en -stelsel langs de overzijde van de Diamantlaan. Het niveau is daar aangegeven op 0,93 meter min NAP.

2. gevraagd wordt waarop het regenwater zal afstromen

Reactie gemeente:

afstroom regenwater: de afwatering van regenwater van het dak (ca.3.450 m2) zal worden vertraagd door een mosmat die daar is aangebracht en daarna zal het water in de wadi / vijver voor de school worden geborgen. Het overige verharde terreinoppervlak zal moeten worden afgevoerd in de richting van de bergingsvijver.

3. gevraagd wordt hoeveel m2 er nieuw verhard zal worden

Reactie gemeente:

Afhankelijk van de inrichting van het schoolterrein van de eerste fase ca. 600 m2 rijbaan, 300 m2schoolplein, 400 m2 fietsen. Het autoparkeren gebeurt op halfverharding.

4. Met de genoemde peilen stemt het waterschap in. Geadviseerd wordt om het plan op het peil van Vinkhuizen te zetten, dat heeft dan wel tot gevolg dat een deel van de oppervlakte enigzins opgehoogd moet worden en een kruipruimte niet aan te raden is.

Reactie gemeente:

het bouwplan zal aansluiten op het peil van Vinkhuizen. Drooglegging zal afhankelijk zijn van de lokale hoogte van het maaiveld. Dit is een aandachtspunt voor de architect.

Het waterschap geeft aan dat de drooglegging in het gebied erg kritisch is, het verdiept uitvoeren van een deel van de school valt onder verantwoordelijkheid van de bouwer maar, krijgt een negatief advies van het waterschap.

Voor het westelijke deel van het plangebied zal opgenomen worden dat de gewenste afvoerrichting de bergingsvijvers in het westen is. De droogligging ter plekke zal invloed hebben op de geprojecteerde maaiveldhoogte bij bouwplannen.