direct naar inhoud van 6.3 Overleg
Plan: Bestemmingsplan Cortinghborg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP477Cortinghborg-oh01

6.3 Overleg

Na het vrijgeven voor inspraak en overleg door het college, zal het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening met de verschillende betrokken instanties plaatsvinden.

In het kader van het overleg, als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening, is het voorontwerp-bestemmingsplan gezonden aan:

  • 1. de provincie Groningen;
  • 2. de VROM-inspectie, Regio Noord;
  • 3. het ministerie van Verkeer en Waterstaat, directie Noord-Nederland;
  • 4. het ministerie van Defensie, directie Noord;
  • 5. de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed;
  • 6. het waterschap Noorderzijlvest;

en aan de volgende instanties:

  • 7. Hulpverleningsdienst, brandweer regio Groningen;
  • 8. ProRail B.V.;
  • 9. NS Vastgoed B.V.;
  • 10. Lucht Verkeersleiding Nederland;
  • 11. N.V. Nederlandse Gasunie;
  • 12. N.V. Waterbedrijf Groningen;
  • 13. KPN Telecom;
  • 14. Enexis;
  • 15. Ziggo;
  • 16. De Commissie voor de Welstands- en Monumentenzorg van de gemeente Groningen.

Van de volgende instanties zijn reacties ontvangen:

Provincie Groningen

De provincie geeft aan dat het plan geen aanleiding geeft om opmerkingen te maken.

Hulpverleningsdienst, brandweer regio Groningen

De Brandweer geeft aan dat het voorontwerp-bestemmingsplan aanleiding geeft tot het maken van de volgende opmerkingen:

1. Geadviseerd wordt om een extra brandkraan te realiseren aan de Poortstraat ter hoogte van nummer 20a.

-2. Het is onduidelijk of de woningen in de vier bouwvlakken voor de hulpdiensten voldoende bereikbaar zijn. Geadviseerd wordt om met de inrichting van de openbare ruimte hier rekening mee te houden.

3. Geadviseerd wordt om in artikel 7.2.2 een minimale vrije hoogte voor te schrijven van ten minste 4,2 meter om een goede tweezijdige bereikbaarheid te waarborgen voor de meest oostelijke onderdoorgang.

4. Geadviseerd wordt om de acceptatie van de externe veiligheidsrisico's en daarmee de overschrijding van het groepsrisico expliciet door het college van B&W te laten vaststellen.

Commentaar:

ad 1. Na bestudering van de uitvoeringstekening en constatering van de mogelijke aanwezigheid van een extra brandkraan, ten opzichte van de weergave in de gemeentelijke database, wordt besloten ter plaatse de situatie op te nemen. Hieruit blijkt dat in het plangebied zelf de brandkranen al aangebracht zijn. Ter plaatse van de onderdoorgangen naar de binnenterreinen van de vier bouwblokken zijn ook brandkranen aangebracht. Hierdoor vervalt de noodzaak om aan de Poortstraat extra brandkranen te plaatsen.

ad 2. In het overleg van 14 april 2011 is door de ontwikkelende partij (woningcorporatie de Huismeesters) toegezegd een zgn. 'sleutelbuis' voor ieder bouwvlak in het plangebied op te nemen, waardoor de toegankelijkheid van de vier bouwvlakken wordt gewaarborgd.

ad 3. Er wordt een oplossing gevonden om de tweezijdige bereikbaarheid te borgen, via het eerste gedeelte van een aan te leggen fietspad, welke langs de Bedumerweg en vervolgens parallel aan de Plataanlaan richting Selwerd gaat lopen. Dit fietspad is onderdeel van het project 'aanpassing Noordzeebrug'. Het advies om de fundering van het fietspad geschikt te maken voor brandweervoertuigen wordt door de ontwikkelende partij (woningcorporatie de Huismeesters) opgenomen met uitvoerende partij van de werkzaamheden voor de 'aanpassing Noordzeebrug', te weten de provincie Groningen.

ad 4. Tegelijkertijd met vaststellen van de artikel 19 procedure voor de ontwikkeling van de vier bouwblokken heeft het college van burgemeester en wethouders op 31 augustus 2010, besluitnummer MD 10.2365586, de overschrijding van het groepsrisico expliciet vastgesteld. Uw advies is inmiddels al ter hand genomen.

Inspectie VROM

Het ministerie van VROM geeft aan dat het voorontwerp-bestemmingsplan de betrokken rijksdiensten aanleiding geeft tot het maken van een opmerking, gelet op de nationale belangen in RNRB. Het ministerie verzoekt om de realisatie van 'dove' gevels te borgen in de regels en op de verbeelding van het bestemmingsplan.

Commentaar:

Het verzoek van inspectie VROM is overgenomen. In artikel 7.2.2 onder f en op de verbeelding is de uitvoering van de dove gevels geborgd.

Lucht Verkeersleiding Nederland

Het LVNL geeft aan dat het bestemmingsplan Cortinghborg geen invloed heeft op de operatie en apparatuur van Lucht Verkeersleiding Nederland op de luchthaven Groningen Airport Eelde.

N.V. Nederlandse Gasunie

Gasunie komt tot de conclusie dat het plangebied buiten de 1% letaliteitsgrens van hun dichtst bij gelegen leiding valt. Gasunie stelt vast dat deze leiding geen invloed heeft op de verdere planontwikkeling.

De overlegreacties zijn opgenomen in bijlage 1 bij de toelichting van onderhavig bestemmingsplan.