direct naar inhoud van 3.3 Ruimtelijk concept
Plan: Bestemmingsplan Cortinghborg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP477Cortinghborg-oh01

3.3 Ruimtelijk concept

Bestaande toestand en stedenbouwkundige hoofdopzet

Begrenzing ruimtelijke onderbouwing

Het plangebied ligt op het voormalige ringwegtracé van 'Berlage' en wordt begrensd door de volgende randen:

- de rand van de ringweg (Plataanlaan);

- het fietspad langs de spoorbaan;

- de Poortstraat;

- de nu nog bestaande bebouwing van het Noorderpoortcollege.

De sportvelden

Stedenbouwkundig van de eerste orde, zijn de sportvelden aangelegd op de oorspronkelijk gedachte voor een ringweg rondom Groningen.

Het oorspronkelijke ringwegtracé had haar vervolg in enerzijds de sportvelden en anderzijds het Molukkenplantsoen en via de Hamburgervijver uiteindelijk in het Pioenpark in de Oosterparkbuurt als een van de lange lijnen in de stad. Ten gevolge van de bebouwing langs de Bedumerweg ten behoeve van het Hamrikheem vindt deze zone zijn beëindiging nu in de bebouwing en tuin van het Hamrikheem zelf. Dit wordt nog versterkt indien de plannen voor de bebouwing van de sportvelden bij De Hoogte op korte termijn worden gerealiseerd.

De sportvelden liggen er op dit moment verlaten bij. Zij hebben een functie verloren sinds het nieuwe sportcomplex aan de andere kant van de ringweg is geopend. Dat biedt mogelijkheden tot uitbreiding van het stedelijke areaal aansluitend op de buurt De Hoogte.

Ruimtelijk concept

Het plan gaat uit van een aanvulling en verdere versterking van de samenhangende stedenbouw- kundige structuur in het gebied.

De thans voorgestane bebouwingsmogelijkheden beogen het in stand houden en versterken van het wonen in een wat ruimer gebied en dat van De Hoogte in het bijzonder.

Hoofduitgangspunt is dat de stedenbouwkundige structuur opnieuw moet worden vormgegeven in nieuw te bepalen rooilijnen. Daarbij moet de hoofdopzet van het plan zodanig zijn, dat uitbreiding op termijn met de locatie van het Noorderpoortcollege mogelijk is.

In noordzuid-richting sluit de ruimtelijke structuur direct aan op die van de wijk De Hoogte. Dit geldt ook voor de inrichting van de openbare ruimte. In stedenbouwkundige zin is het gesloten bouwblokprincipe daarbij eveneens uitgangspunt. In oostwest-richting is het gebied opgedeeld in een tweetal zones die aansluiten op de verschillende aangeboden woningtypes en die elk een verschillende sfeer krijgen. Achter de appartementenbebouwing ligt aansluitend aan de ringweg een gebied, noodzakelijk in verband met een externe veiligheidszone (zie paragraaf 4.4.5). In dit gebied wordt voor een groot deel het parkeren, benodigd voor het totale woongebied, opgelost. Deze zone heeft ook een betekenis als overgangsgebied naar de ringweg, namelijk een groene en waterrijke zone als onderdeel van de ecologische zone waarin de belangrijke oost- west fietsroute is opgenomen. De ligging van dit fietspad langs de woonbebouwing in plaats van anoniem langs de ringweg draagt in ieder geval 's avonds bij aan een betere sociale veiligheid.

Er wordt gestreefd naar een hoge bouwdichtheid om aan te sluiten op de stedelijkheid van de wijk.

Het plan voorziet van noord naar zuid in een strook woonbebouwing over de volle lengte van de locatie bestaande uit een wand van appartementen variërend in hoogte van maximaal 15 tot 18 meter, in 3 tot 5 bouwlagen met op de kruising van de twee stedenbouwkundige hoofdstructuren 'ringweg' en 'spoorlijn' een hoogteaccent van circa 50 meter met daarin 16 woonlagen. Deze gesloten wand van appartementen werkt als een geluidsscherm waarachter de rest van de woonbuurt geluidsarm gehouden kan worden. Aansluitend op deze strook ligt een zone die zich uitstrekt tot aan de Poortstraat waarin een viertal gesloten bouwblokken liggen, waarvan de daarin gesitueerde woningen zich oriënteren op de openbare ruimte. De wegenstructuur van dit gebied sluit direct aan op die van de buurt De Hoogte.

De architectonische afleesbaarheid en kleur zorgen voor inpassing in de wijk en het straatbeeld.

Schaal en korrel

Kenmerk van de Korrewegwijk is de continuïteit en architectonische eenheid van bebouwingsblokken (stedenbouwkundig en architectonisch) waarbinnen de individuele woningen afleesbaar zijn. Bij de realisatie van de bebouwing op de Cortingborghlocatie is dit ook nadrukkelijk aan de orde.

Kenmerkend voor de bebouwing in de Korrewegwijk is een overwegend gesloten bouwblokstructuur die zich manifesteert in de stedenbouwkundige setting en het materiaalgebruik.

Bij deze planopzet is nadrukkelijk gekozen voor een stedenbouwkundig model, waarbij dit uitgangspunt is benadrukt en gerespecteerd. Dit bouwplan past dan ook binnen het ruimtelijke systeem van de wijk op deze plek.

Bebouwingshoogte

Langs de ringweg is in een bebouwingshoogte van 3 tot 5 bouwlagen voorzien. Deze hoogte doet recht aan de betekenis, de maat en schaal van de plek en past in de omgeving. Op de kruising van de twee stedenbouwkundige hoofdstructuren 'ringweg' en 'spoorweg' is een gebouw van 16 bouwlagen voorzien met een hoogte van circa 50 meter. Gezien het volume, de gunstige situering ten opzichte van de zon en de ruime afstand tot de bestaande bebouwing rondom is deze hoogte hier eveneens goed voorstelbaar.

De bebouwing die bestaat uit grondgebonden woningen is in de hoogte beperkt tot 2 bouwlagen met kap en sluit daarmee aan op de bouwhoogte in de bestaande wijk De Hoogte.

Bezonning en privacy

De locatie is ten opzichte van de omringende bebouwing en de oriëntatie op de zon zeer gunstig gelegen, zodat van een afname van bezonning op de omringende bebouwing in het geheel geen sprake is.

Inherent aan het bouwplan verandert uiteraard het uitzicht van de bestaande bebouwing op de locatie. De hoofdoriëntatie van de woningen is gericht op de openbare ruimte. Met de ligging ten opzichte van de zon en de oriëntatie van de woningen is rekening gehouden met de omringende bebouwing. De afstand van deze locatie tot aan de bestaande bebouwing langs de Poortstraat is voor een binnenstadsituatie op de schaal van de stad riant te noemen zodat voor wat dit punt betreft geen problemen te verwachten zijn.

Beeld

Kenmerk van het stedelijke is de voortdurende verandering en vernieuwing van het weefsel van de stad. Elke generatie geeft op een eigen wijze mede vorm aan het totaalbeeld van wat als stedelijk wordt ervaren. In het voorliggend plan is getracht - zonder de bestaande toestand te kopiëren - aan te sluiten bij de kenmerken van de wijk. In architectonische zin wordt daarnaast een eigentijds beeld neergezet.