direct naar inhoud van 2.1 De (huidige) ruimtelijk - functionele structuur
Plan: Bestemmingsplan Hoogeweg hoek prof. Uilkensweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP474Hoogeweg-vg01

2.1 De (huidige) ruimtelijk - functionele structuur

De wijk Reitdiep bestaat uit verschillende plandelen. De woningen aan het water (fase 1), de woningen in het weiland (fase 2) en woningen aan de haven. Tussen fase 1 en 2 ligt de Groene Enclave, een onbebouwd gebied dat ingericht zal worden als drie speeleilanden in het water (zie Parkinrichting onderstaande kaart).

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP474Hoogeweg-vg01_0002.jpg"

De nog onbebouwde gebieden, ten zuiden van en grenzend aan fase 2, zullen op termijn worden ingevuld (fase 3 en 4 Reitdiep). Het plangebied maakt onderdeel uit van fase 4 en ligt ten zuiden van de Groene Enclave.

De wijk Reitdiep wordt doorsneden door een hoofdontsluitingsweg die de wijken De Held en Zernike met elkaar verbindt, de prof. Uilkensweg. Deze weg takt aan op de Friesestraatweg, de autoverbinding met de stad. Daarnaast is de Hoogeweg, die van noord naar zuid loopt, langs fase 1, een belangrijke informele route naar de stad. Deze cultuurhistorische route vormt een ruimtelijke drager van de wijk.

In het noordelijk deel van fase 4, direct aan de prof. Uilkensweg, is een school gepland. Ruimtelijk gezien zal de school met zijn omgeving een voortzetting zijn van de Groene Enclave. De school komt als het ware op een 'vierde eiland'. De hoofdontsluitingsweg van de wijk zal dan de verlengde Groene Enclave doorsnijden. De school ligt op deze manier heel centraal in de wijk, is goed bereikbaar en sluit aan op de openbare (speel)ruimte, zodat hier een eventuele wisselwerking mogelijk is. Dit is dan ook een belangrijk ruimtelijk uitgangspunt, die tot uiting zal moeten komen in de vormgeving en opzet van de school en de bijbehorende omgeving.

Het vierde eiland wordt in tweeën gedeeld door een ontsluitingsweg tussen de Hoogeweg en de prof. Uilkensweg. In het noordelijke gedeelte van het eiland zal een school worden gerealiseerd en het zuidelijke deel zal in een latere fase worden ontwikkeld. Belangrijk is dat de invulling van de twee afzonderlijke delen één geheel vormt zodat het als één eiland wordt ervaren. Het eiland zal worden omgeven door een ruime waterpartij om dit idee gestalte te geven.

Het te ontwikkelen schoolgebouw moet worden gezien als een autonoom gebouw met een wijkfunctie. De openbare ruimte en de buitenruimte van de school lopen in elkaar over en vormen samen een verblijfsgebied met betekenis voor de wijk.

De vorm van het gebouw komt voort uit de begrenzing van het eiland die de richting van de professor Uilkensweg volgt. De buitenste gevel van het gebouw werkt als geluidscherm.

Het schoolgebouw bestaat voornamelijk uit één laag met op twee plaatsen accenten van twee lagen, waarin de bijzondere functies zijn gelegen. In de toekomst is een uitbreiding in de tweede laag mogelijk tot maximaal 50 procent van de oppervlakte van het gebouw.

Het gebouw heeft een alzijdige oriëntatie, heeft een transparante opzet en volgt de rooilijn zoals aangegeven op de plankaart. Door de vormgeving van de school wordt het geluid van het schoolplein zoveel mogelijk afgeschermd van de aangrenzende woonbebouwing. Dit is gunstig vanuit het oogpunt van geluidhinder voor de buurt.