direct naar inhoud van 2.5 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan De Hunze / Van Starkenborgh
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01

2.5 Verkeer

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaarvervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veilig woon- en leefklimaat kan ontstaan.

In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) waar stromen centraal staat en erftoegangswegen (30 km/u) waar verblijven centraal staat.

De verbinding van de buurten met het hoofdwegennet (auto) en de aangrenzende wijken en de binnenstad (fiets) is opvallend door de gescheiden systemen. Zo is tussen de Hunze en Van Starkenborgh geen autoverkeer mogelijk. De Hunze is op twee plekken aangesloten op de Oostelijke Ringweg en Van Starkenborgh heeft één auto-ontsluiting, op de Groningerweg / Noordelijke Ringweg. Het autoverkeer wordt zo snel mogelijk naar de ringwegen geleid en volgt hiermee niet de ruimtelijke structuur. Het fietsverkeer daarentegen volgt wel de ruimtelijke, concentrische structuur; de hoofdfietsroute is een directe verbinding naar de binnenstad. Het busverkeer heeft weer de mogelijkheid daar te rijden waar het autoverkeer is 'opgeknipt' tussen De Hunze en Van Starkenborgh. De verschillende verkeerssoorten zijn als het ware als losstaande systemen over elkaar heen gelegd wat ten koste gaat van een heldere oriëntatie.

Bedrijventerrein Het Witte Lam en de Hornbachlocatie zijn beide ontsloten via de Groningerweg. De Hornbach heeft een aparte in- en uitrit.

Auto

Het woongebied De Hunze wordt aan de noordoostzijde begrensd door een belangrijke stroomweg, de oostelijke ringweg (Beneluxweg). De Hunze heeft twee aansluitingen op de oostelijke ringweg, te weten de Cuypersweg en de Berlageweg. Deze beide inprikkers zijn aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. De aansluiting van Cuypersweg is ongelijkvloers, terwijl de aansluiting van Berlageweg door middel van verkeerslichten is geregeld. Ter hoogte van Noorderhoogebrug doorkruist de oostelijke ringweg het gebied. Noorderhoogebrug wordt via de Groningerweg door middel van verkeerslichten ontsloten op de oostelijke ringweg. Het Gemeentelijk, Provinciaal en Rijksbeleid is er op gericht alle kruispunten met de ringweg ongelijkvloers uit te voeren. Bij de aansluiting van de Cuypersweg zijn rotondes voorzien onder aan de op- en afritten. Ook de aansluiting van de Berlageweg wordt vormgegeven als 'Haarlemmermeer-aansluiting' met rotondes onder aan de op- en afritten (zelfde principe als de aansluiting Cuypersweg). De aansluiting van de Groningerweg op de oostelijke ringweg wordt een half klaverblad, ook met rotondes bij de op- en afritten. De gronden die nodig zijn om de nieuwe aansluitingen te kunnen realiseren zijn buiten de plangrenzen gelaten. Voor de reconstructie van de Beneluxweg wordt te zijner tijd nieuw projectbestemmingsplan opgesteld.

De Groningerweg ten zuiden van de oostelijke ringweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg, terwijl de weg juist ten noorden van de oostelijke ringweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (60 km/uur). De wegen op het bedrijventerrein Noorderhoogebrug zijn ook gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingsweg omdat het industriewegen betreft. De Berlageweg heeft een ov-functie. Ter hoogte van de kruising tussen de Berlageweg en de Beijumerweg is een bussluis gesitueerd om doorgaande verkeersstromen door De Hunze te weren.

De overige wegen in het gebied zijn allemaal erftoegangswegen (30 km/uur). De belangrijkste buurtontsluitingswegen voor De Hunze zijn de Berlageweg, de Cuypersweg, de Groningerweg en de Beijumerweg/Ulgersmaweg. Het Wessel Gansfort College, dat in de zuidoosthoek van het plangebied ligt, heeft een bovenwijkse functie. Hierdoor wordt extra (auto)verkeer aangetrokken, dat alleen via de Bedumerweg/Ulgersmaweg het Wessel Gansfort Collega kan bereiken. Datzelfde geldt voor het nog te realiseren appartementencomplex 'De Brugwachter', welke in het uiterste zuidwestelijke puntje van het plangebied is geprojecteerd.

Aan de Groningerweg is, net ten noorden van de Oostelijke Ringweg, de Hornbach gevestigd. Dit is een grote verkeersaantrekkende functie. De ontsluiting van de Hornbach vindt rechtstreeks op de Groningerweg plaats.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01_0019.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01_0020.jpg"

Autostructuur

Fiets

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren het Heerdenpad, de Beijumerweg (vanaf de Berlageweg richting het noordwesten) en de Groningerweg tot de hoofdfietsstructuur. Met uitzondering van het eerste deel van de Beijumerweg beschikken deze wegen allemaal over vrijliggende fietspaden of zijn het zelfs afzonderlijke fietsverbindingen. Langs de Groningerweg wordt op termijn mogelijk de Fietsroute Plus tussen Groningen en Bedum gerealiseerd. Dit is een soort fietssnelweg, met hoge kwaliteitseisen ten aanzien van onder meer directheid en comfort. De Fietsroute Plus begint op de Groningerweg bij de aansluiting met de Beijumerweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01_0021.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01_0022.jpg"

Fietsstructuur

Parkeren

In de woonstraten wordt zowel op eigen erf als in de openbare ruimte geparkeerd. Over het algemeen is er voldoende parkeerruimte in de wijk. Bij nieuwbouwplannen dient rekening te worden gehouden met voldoende parkeerruimte voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar. De parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer maakt in het plangebied gebruikt van de Berlageweg en de Groningerweg. Zowel stadsdiensten als regionale buslijnen doen het gebied aan. De lijnvoering van het openbaar vervoer is opgenomen in bijgevoegd kaartje.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP473DeHunzeVanSta-oh01_0023.jpg"

Openbaar vervoer