direct naar inhoud van 2.2 Geschiedenis
Plan: Bestemmingsplan Pop Dijkemaweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP468PopDijkemaweg-vg01

2.2 Geschiedenis

Het bedrijventerrein, voor zover gelegen binnen de plangrenzen, ligt tussen het Van Starkenborgh- kanaal in het westen en de Pop Dijkemaweg in het oosten. De Pop Dijkemaweg scheidt het plangebied van de woonwijk Oosterhoogebrug.

Oosterhoogebrug

De voormalige buurtschap Oosterhoogebrug ontstond bij de kruising van het Damsterdiep met de Oude Hunze en de Hoogeweg (nu Pop Dijkemaweg). De noordgrens werd gevormd door de oude stadsweg, de verbinding tussen de stad Groningen - via Appingedam - en Bremen. Aan de zuidzijde vormde (en vormt) het Damsterdiep de begrenzing. Deze vaarweg werd in de eerste helft van de 16deeeuw gegraven. Rond 1600 werd dit diep verder uitgegraven om het geschikt te maken voor de scheepvaart. Het Damsterdiep werd de belangrijkste vaarverbinding van de stad met de oostelijke ommelanden.

Vanaf de tweede helft van de 18de eeuw vestigden zich dichterbij de stad aan de zuidkant van het Damsterdiep de eerste houtzaag- en oliemolens en houtzagerijen. Rondom de Oosterhoogebrug ontstond enige kleinschalige bedrijvigheid; de buurtschap ontwikkelde zich slechts op beperkte schaal.

Oosterhoogebrug maakte tot 1969 deel uit van de gemeente Noorddijk.

De Pop Dijkemaweg

De Pop Dijkemaweg is van oorsprong een landelijk gelegen weg met daaraan enkele boerderijen. De weg volgde de loop van de oude Hunze en eindigde in het huidige, openbare groengebied tussen de woonwijken Ulgersmaborg en De Hunze, waar tegenwoordig de boerderij Pop Dijkemaweg 106 staat.

Nu takt de route via een fietspad aan op de Berlageweg in de woonwijk De Hunze.

Tot na de Eerste Wereldoorlog bleef het aanzien van Oosterhoogebrug vrijwel ongewijzigd.

Aan de Pop Dijkemaweg zijn vooral in de jaren '30 en '40 van de 20ste eeuw veel vrijstaande woningen gebouwd. Daarmee werd de basis gelegd voor de nu zo karakteristieke lintbebouwing aan de oostzijde van de weg.

In 1938 is het Van Starkenborghkanaal in gebruik genomen. Het kanaal werd een belangrijke verbinding tussen Groningen en Friesland. Aan het kanaal, direct ten westen van de Pop Dijkemaweg - en in het verlengde daarvan: ten westen van de Ulgersmaweg - werd in de jaren '50 van de vorige eeuw het bedrijventerrein Ulgersmaweg/Pop Dijkemaweg gerealiseerd. Het terrein lag aanvankelijk aan de rand van de stad, maar is door de vele stadsuitbreidingen sindsdien midden in de stad komen te liggen.