direct naar inhoud van 5.2 Overleg
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Driebond
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01

5.2 Overleg

In het kader van het vooroverleg op grond van artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerp-bestemmingsplan toegestuurd aan de volgende instanties.

provincie Groningen

ministerie van VROM, inspectie Noord

ministerie van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij, Directie Noord

ministerie van Verkeer en Waterstaat, directie Noord-Nederland

ministerie van Economische Zaken

ministerie van Defensie

rijksdient voor het Cultureel Erfgoed

Regionale Brandweer Groningen

Brandweer Stad Groningen

NV Nederlandse Gasunie

Enexis

VNO-NCW Noord

MKB Noord

KPN Telecom

Ziggo

Tennet

Waterschap Hunze en Aas

Daarop zijn 5 reacties ontvangen, die hieronder worden samengevat en van commentaar voorzien.

1. provincie Groningen

  • a. de provinciale omgevingsverordening verbiedt de mogelijkheid voor het oprichten van reclameasten hoger dan 6 meter. Artikel 14.1, lid h en k van de regels van het plan bieden echter de mogelijkheid om ontheffing te verlenen van de toegestane hoogte van bouwwerken, geen gebouw zijnde, tot maximaal 10 meter. Verzocht wordt om de regels van het plan op dit punt aan te passen.
  • b. over de N46 vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. Verzocht wordt om hiervoor een beperkte groepsrisicoverantwoording op grond van het ontwerp Besluit transportroutes externe veiligheid uit te voeren en in het plan op te nemen.
  • c. verzocht wordt om langs het Winschoterdiep een bebouwingsvrije afstand van 20 meter op te nemen in verband met een ongehinderd gebruik van het kanaal voor de scheepvaart en voor beheer en onderhoud.
  • d. er wordt op gewezen dat door de afzondering van Driebond van het gezoneerde industrieterrein Groningen Zuid Oost er verslechtering kan ontstaan voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen omdat geen rekening meer wordt gehouden met het effect van cumulatie.

Commentaar:

ad a.

Inmiddels heeft de Raad van State uitspraak gedaan in het beroep dat de gemeente Groningen had ingesteld tegen de reactieve aanwijzing van de provincie in de kwestie van de reclamemasten op bedrijventerrein Peizerweg. De uitspraak betekent dat de gemeente zich moet conformeren aan de provinciale omgevingsverordening. Dit plan zal op dat punt dan ook worden aangepast.

ad b.

Het advies is opgevolgd en het groepsrisico is opnieuw berekend. Als gevolg daarvan is de milieuparagraaf (par. 3.4.6) aangepast. De beperkte verantwoording behoeft geen verdere procedure of instemming.

ad c.

De gevraagde bebouwingsvrije afstand van 20 meter is een adviesafstand. Deze is met name van belang voor een vrij uitzicht voor de scheepvaart bij kruisingen van of bochten in vaarwegen. Het deel van het Winschoterdiep in dit bestemmingsplan is een recht deel. Daarom is de zone van 20 meter hier niet zeer noodzakelijk. Ook is op sommige plaatsen binnen deze zone al bebouwing aanwezig. In verband met de opmerking van het waterschap Hunze en Aas (zie hieronder) zal door middel van de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering reeds een bebouwingsvrije zone van ca. 10 meter in het plan worden opgenomen. Wij zijn van mening dat wij daarmee in dit geval voldoende tegemoet komen aan het verzoek van de provincie.

ad d.

In het plan wordt aan de hand van uitgevoerde geluidberekeningen aangetoond dat er geen verslechtering ontstaat voor woningen ten gevolge van de dezonering.

2. ministerie van VROM, inspectie Noord

De inspectie VROM coördineert de reactie van alle aangeschreven rijksdiensten, en deelt mede dat het plan de betrokken rijksdiensten geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid.

3. Brandweer Regio Groningen

Geadviseerd wordt om de groepsrisicoberekening externe veiligheid voor de N7/N46 te herzien door deze af te stemmen op de vervoershoeveelheden uit de gewijzigde circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen, en om een beperkte verantwoording van het groepsrisico op te nemen in het bestemmingsplan.

Commentaar:

Het advies is opgevolgd en het groepsrisico is opnieuw berekend. Als gevolg daarvan is de milieuparagraaf (par. 3.4.6) aangepast. De beperkte verantwoording behoeft geen verdere procedure of instemming.

4. TenneT

a. verzocht wordt om de zakelijk rechtstrook ten behoeve van de hoogspanningsverbinding van TenneT, die door het plangebied loopt, te wijzigen in 50 meter.

b. verzocht wordt om de regels van de dubbelbestemming Hoogspanningsverbinding te redigeren op de wijze zoals aangegeven in de overlegreactie.

c. verzocht wordt om de toegestane hoogte van hoogspanningsmasten aan te passen. Deze is in het plan bepaald op 35 meter, maar twee masten in het gebied zijn hoger, nl. 38,9 meter en 61,2 meter.

Commentaar:

ad a.

de zakelijk rechtstrook in het plan is 50 meter breed en daarmee is al voldaan aan het verzoek.

ad b.

in het plan zijn de standaardregels van de gemeente Groningen toegepast voor de dubbelbestemming Hoogspannningsverbinding. Inhoudelijk zijn deze niet anders dan de door TenneT voorgestelde regels. Er is daarom dan ook geen reden om de regels aan te passen.

ad c.

de toegestane hoogte van hoogspanningsmasten zal worden aangepast tot een maximum hoogte van 62 meter.

5. Waterschap Hunze en Aa's

Direct langs het Winschoterdiep in de bestemming Bedrijventerrein ligt een boezemkade van het Waterschap Hunze en Aa's. Daarlangs gelden beschermingszones in het kader van de waterschapskeur. Vanuit de keur rusten hier ruimtelijke beperkingen op. Verzocht wordt om, in het belang van de kade voor de bescherming van het achterliggende bedrijventerrein tegen overstroming, de kade in de bestemmingsomschrijving op te nemen.

Commentaar:

In het plan zal de dubbelbestemming Waterkering worden opgenomen teneinde deze bescherming te realiseren.