direct naar inhoud van 2.4 Verkeersstructuur
Plan: Bestemmingsplan Bedrijventerrein Driebond
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01

2.4 Verkeersstructuur

Algemeen

Verschillende gemeentelijke beleidsnota's gaan uit van een nauwe samenhang tussen het ruimtelijke beleid en het verkeers- en vervoersbeleid. Dit tegen de achtergrond van het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Het verkeers- en vervoersbeleid is vooral gericht op stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer en langzaam verkeer. Dit impliceert een efficiënter gebruik van de bestaande verkeersruimte door een duidelijke verkeersstructuur, het vergroten van de doorstromingscapaciteit op het stedelijke hoofdwegennet en bundeling van verkeersstromen, zodat in de tussenliggende gebieden een aangenaam en veiliger woon- en leefklimaat kan ontstaan. In het kader van het landelijke concept “Duurzaam Veilig” zijn in de gemeentelijke nota “Kalm aan en rap een beetje” alle wegen in de gemeente Groningen onderverdeeld in een drietal categorieën, te weten stroomwegen (ringwegen), gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (woonstraten).

Autostructuur

Bedrijventerrein Driebond wordt zowel aan de zuid- als aan de oostzijde begrensd door een belangrijke stroomweg. Respectievelijk de Zuidelijke Ringweg Groningen (N7) en de Oostelijke Ringweg Groningen (N46). De hoofdontsluiting van het gebied wordt gevormd door een rechtstreekse ongelijkvloerse aansluiting op de Oostelijke Ringweg en een ongelijkvloerse aansluiting op de Zuidelijke Ringweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0016.jpg"

ontsluiting Oostelijke Ringweg

De ongelijkvloerse aansluiting op de Zuidelijke Ringweg wordt voor verkeer van/naar Drachten en Assen gevormd door de aansluiting Europaplein en de parallelstructuur langs de Zuidelijke Ringweg. Voor verkeer van/naar Hoogezand (en ook de Oostelijke Ringweg) bevinden zich een op- en afrit, die aansluiten op de rotondes in de Gotenburgweg/Skagerrak.

Alle overige wegen in het plangebied zijn gebiedsontsluitingswegen met een maximum snelheid van 50 km/uur. Hierbij zijn de Osloweg, Odenseweg, Sint Petersburgweg en de Stettinweg de belangrijkste wegen voor de interne ontsluiting van Driebond. De keuze om op het bedrijventerrein geen erftoegangswegen (30 km/uur) te realiseren is gemaakt om de ontsluiting van de bedrijven optimaal te faciliteren. Alle wegen beschikken minimaal aan één zijde van de weg over een voetpad.

In het kader van de ontsluiting van Meerstad richting het centrum van Groningen vindt er nog een studie plaats naar het tracé Meerstad – Sint Petersburgweg/Driebondsweg - Sontbrug - Sontweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0017.jpg"

Fietsstructuur

In de beleidsnota Fietsverkeer 2000 wordt de fietsstructuur in de stad onderverdeeld in een hoofdstructuur en een secundaire structuur. In het plangebied behoren de Driebondsweg en de Osloweg tot de hoofdfietsstructuur. Met uitzondering van de Osloweg, tussen de Euvelgunnerweg en Stettinweg, beschikken deze wegen niet over (vrijliggende) fietsvoorzieningen. Als gevolg van de realisatie van Meestad wordt de fietsroute langs de Driebondsweg doorgetrokken over het Winschoterdiep naar de Sontweg. Daarbij wordt deze fietsroute ook direct voorzien van een vrijliggend fietspad. De precieze ligging van deze fietsroute wordt nog nader onderzocht in de studie naar het definitieve tracé Meerstad - Sint Petersburgweg/Driebondsweg - Sontbrug - Sontweg. De fietsroute langs de Osloweg wordt op termijn doorgetrokken richting Meerstad.

Langs de Euvelgunnerweg ligt een vrijliggend fietspad dat onderdeel uitmaakt van secundaire fietsstructuur. Ontbrekende schakel in deze vrijliggende voorziening is het deel tussen de Osloweg en zuidelijke lus in de Euvelgunnerweg. Tenslotte beschikt de Stettinweg nog over een vrijliggend fietspad, hoewel deze weg geen onderdeel uitmaakt van de primaire of secundaire fietsstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0018.jpg"

Parkeren

De bedrijven beschikken allemaal over parkeren op eigen terrein. Alleen op enkele specifieke locaties wordt op de weg geparkeerd als gevolg van te weinig parkeerplaatsen op het eigen terrein. Aan de Koldingweg heeft de gemeente een aantal gestoken parkeerplaatsen aangelegd ten behoeve van de nabijgelegen autohandelaar. Gezien het uitgangspunt dat parkeren op eigen terrein opgelost moet worden is een dergelijke oplossing op andere locaties niet gewenst. Overigens verdwijnt deze parkeerstrook in de nabije toekomst, omdat het perceel op de hoek van de Koldingweg en de Odenseweg wordt ontwikkeld.

Eventuele bedrijfsuitbreidingen dienen gepaard te gaan met het realiseren van voldoende parkeerruimte op de juiste plaatsen voor zowel de auto als de fiets. Het aantal parkeerplaatsen wordt bepaald door de geldende gemeentelijke parkeernormen. De kosten van de parkeerplaatsen zijn voor rekening van de ontwikkelaar en de parkeerplaatsen dienen in principe op eigen erf te worden gerealiseerd.

Openbaar vervoer

Driebond wordt via lijn 9 door het stadsvervoer ontsloten. Bij zogenaamde instaphaltes dient rekening te worden gehouden met de plaatsing van een abri.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP465bedrDriebond-oh01_0019.jpg"

openbaar vervoerroutes