direct naar inhoud van 2.1 Huidige en gewenste situatie Eendrachtskade
Plan: Bestemmingsplan Eendrachtskade ZZ 12
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP464Eendrachtskad-0003

2.1 Huidige en gewenste situatie Eendrachtskade

Ligging in de Zeeheldenbuurt

De Zeeheldenbuurt is wat men noemt een stedelijke woonwijk en vormt een duidelijke stedenbouwkundige eenheid. De wijk heeft herkenbare grenzen: het Hoendiep / Eendrachtskade, de Paterswoldseweg en de spoorlijn.

Door deze grenzen is de wijk te onderscheiden als een wijk met een eigen identiteit. De Peizerweg als oorspronkelijke verbindingsroute tussen stad en ommeland doorsnijdt de wijk en maakt tot op de dag van vandaag, hoewel de betekenis en verbinding veranderd is, deel uit van het continue netwerk van de stad. De ligging van de buurt ten opzichte van het centrum van de stad is gunstig. Mede door de bebouwing van de Westerhaven en de korte afstand tot de binnenstad is die relatie direct en duidelijk. De duidelijke grenzen van de wijk, samen met de stedenbouwkundige inzichten en ingrepen uit de verschillende tijdsperiodes, hebben de Zeeheldenbuurt gevormd tot wat zij nu is.

De Zeeheldenbuurt is door de groei van de stad in de loop van de tijd steeds meer een binnenstedelijke wijk geworden, die relatief dicht bij het stadscentrum ligt. Bij dit meer binnenstedelijke karakter horen functies die dit karakter benadrukken. De nabijheid van de binnenstad gecombineerd met een goede bereikbaarheid bieden een gunstig vestigingsklimaat voor kleinschalige economische functies langs de radialen van de stad in de commerciële en overige dienstverlening waarbij vooral het combineren van wonen en werken mogelijk is. Met name de Paterswoldseweg, de Eendrachtskade en delen van de Peizerweg lenen zich goed voor een dergelijke ontwikkeling. Maar ook is de buurt aantrekkelijk voor diverse vormen van wonen.

Eendrachtskade

De Eendrachtskade is ontstaan na het graven van het Eendrachtskanaal in de 20er jaren van de vorige eeuw. De functies langs dit kanaal hebben van oorsprong altijd iets met het water van doen gehad en hadden een betekenis die uitsteeg boven het niveau van de buurt. In de bebouwing is dat op sommige plaatsen tot op de dag van vandaag nog te zien in de vorm van de pakhuizen. Oorspronkelijk was zelfs op de plaats waar later de studentenflat is gebouwd een scheepswerfje. De woonfunctie kwam langs het kanaal dan ook oorspronkelijk niet voor. Met de verdwijning van de scheepvaartactiviteiten zijn veel gebouwen omgebouwd tot woningen. Daarnaast bestaan er tevens bedrijven en kantoren met een stedelijke functie en uitstraling. De bebouwingshoogte en architectonische kwaliteit langs de kade is divers te noemen. Op sommige plaatsen is hogere bebouwing in het bestaande profiel van het kanaal mogelijk. Daarbij kan bij de invulling gedacht worden aan een stapeling van functies alsmede aan bedrijven of dienstverlening met wonen op de verdieping. Maar ook een woonfunctie op zich is mogelijk, met name voor studentenhuisvesting is de locatie geschikt vanwege de nabijheid van de binnenstad en de aard van de bebouwing in de directe omgeving.

afbeelding "i_NL.IMRO.0014.BP464Eendrachtskad-0003_0004.png"

de voormalige bebouwing van het plangebied met het Schoevers opleidingsinstituut

Oorspronkelijk had de Eendrachtskade slechts een functie als ontsluitingsroute voor de buurt zelf alsook als aan- en afvoerroute van de suikerfabriek. Na het gereedkomen van de Abel Tasmanbrug maakt de Eendrachtskade ineens deel uit van het stedelijk netwerk en de diepenring rond de stad. Daarmee is de functie van de Eendrachtskade opgewaardeerd tot een toegangsroute tot de stad. Als ontsluitingsroute voor de buurt heeft zij voor het autoverkeer haar betekenis grotendeels verloren. Langs de kade van het kanaal liggen net als langs het Hoendiep woonboten.

Eendrachtskade zuidzijde

Met de verdwijning van de scheepvaartactiviteiten zijn ook hier de meeste gebouwen omgebouwd tot woningen maar tevens komen hier bedrijven en kantoren met een stedelijke functie en uitstraling voor. Het gebouw van de Dienst Sociale Zaken en Werk is er het aansprekendste voorbeeld van. Het gebouw markeert met haar hoogte tevens de entree van de stad bij de Westerhaven. De bebouwingshoogte en architectonische kwaliteit langs de kade is voor het overige divers te noemen en varieert van 2 à 3 tot 7 lagen.

Voor Eendrachtskade ZZ 12 (de voormalige Schoeverslocatie) is een hoogte tot 7 bouwlagen mogelijk gezien de ligging van de locatie ten opzichte van de omringende bebouwing, de betekenis van de Eendrachtskade als stedelijke route en de grote maat in het dwarsprofiel van de Eendrachtskade. Langs het kanaal komen van oudsher grotere volumes voor; voor de naastgelegen bebouwing (in het recente bestemmingsplan Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt) zijn ook 6 á 7 bouwlagen toegestaan.

Op het binnenterrein van het gesloten bouwblok is het gewenst het voormalige bouwvlak van het Schoeversinstituut nagenoeg aan te houden voor de nieuwe bebouwing. Het betekent dat er een forse open ruimte overblijft tussen de achterzijde van de nieuw toegestane bebouwing en de aangrenzende percelen aan de Witte de Withstraat. De achterste bebouwing kan maximaal 3 bouwlagen hoog worden.

Met deze bouwvolumes voegt het bestemmingsplan zich in het bestaande profiel van de Eendrachtskade en het binnenterrein. Daarmee wordt aangesloten bij het centrale uitgangspunt van het bestemmingsplan Kostverloren, Zeeheldenbuurt en Badstratenbuurt om de ruimtelijke kwaliteit van de Zeeheldenbuurt te behouden en waar mogelijk te versterken. Het behoud vindt met name plaats door de regeling voor het binnenterrein, de versterking door de toegestane bouwhoogte langs de in betekenis veranderde Eendrachtskade ZZ.

Gezien de ligging van de locatie is een beperking van zonlicht voor de bestaande bebouwing in de directe omgeving niet aan de orde. De locatie ligt nl. ten noorden en noordoosten van de Witte de Withstraat en het Abel Tasmanplein. Omdat het hoogste deel van de bebouwing uitsluitend aan de Eendrachtskade ZZ zelf is gelegen, is sprake van een forse afstand tot de achter de locatie gelegen bebouwing. Ook problemen ten aanzien van de privacy zijn, gezien de plattegronden en de uitwerking van de kopgevel van het lage gedeelte op het binnenterrein, op deze plek niet te verwachten.

De invloed op de woonkwaliteit in de Zeeheldenbuurt is dan ook tenminste neutraal te noemen.