direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding
Plan: Bestemmingsplan Bodenterrein - UMCG
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0014.BP459BodenterreinU-oh01

1.1 Aanleiding

Aan de oostkant van het stadscentrum zijn het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en een deel van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) gevestigd. Zij vormen samen het medisch complex UMCG.

Het complex bevat een groot aantal voorzieningen: het academisch ziekenhuis met een zorgaanbod en met wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Deze voorzieningen zijn van bovenlokale betekenis en van groot belang voor Groningen. Om de unieke positie van het UMCG-/RuG-complex ook in de toekomst te kunnen faciliteren, is ontwikkelingsruimte nodig (circa 120.000 m² b.v.o., waarvan circa 30.000 tot 40.000 m² b.v.o. wordt gevormd door vervangende nieuwbouw). Het zuidelijke deel van het Bodenterrein, dat ten noorden van het UMCG-RuG-complex aan de overzijde van de Antonius Deusinglaan ligt, kan in een groot deel van de benodigde ontwikkelingsruimte voorzien.

Op het noordelijke deel van het Bodenterrein, langs het Oosterhamrikkanaal, is een menging van verschillende functies toegestaan, waaronder wonen, onderwijs en aan het UMCG gerelateerde functies.

Teneinde een doorsnijding van het ziekenhuisgebied te voorkomen, wordt de huidige Antonius Deusinglaan verlegd naar het noorden, zodat deze, onder de naam Vrydemalaan, tussen het nieuwe UMCG-RuG-terrein en het hiervoor bedoelde menggebied komt te liggen.

Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken is het voorliggend bestemmingsplan opgesteld.

Bereikbaarheid

De groei van het UMCG en de specifieke ligging in de binnenstad van Groningen brengen met zich mee dat de bereikbaarheid van het medisch complex een punt van constante zorg is. Inmiddels zijn de grenzen van een goede bereikbaarheid in zicht, zeker in verband met de voorziene intensivering van het gebruik van het gebied. Door de noordzijde van het complex maximaal te ontsluiten, kunnen de bestaande knelpunten, zoals de Petrus Campersingel en het Damsterdiep, ontlast worden, zodat de bereikbaarheid voor de toekomst veiliggesteld wordt. In de toekomst is het, echter pas na afzonderlijke besluitvorming door de gemeenteraad, mogelijk dat een nieuwe verkeerssituatie ontstaat door de komst van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) dat aan de noordzijde ingepast moet worden (openbaar vervoersnetwerk/ tram). Het voorliggend plan houdt hiermee rekening door middel van ruimtereservering.

Op grond van het verkeerscirculatieplan zullen in de toekomst vanuit de gebieden in de toekomst één of meer knippen nodig zijn voor het verkeer rondom de binnenstad richting Diepenring/stadscentrum. Dit heeft te maken het verkeersvraagstuk voor de hele stad in relatie met de autonome groei van het autoverkeer. De knippen zorgen voor doorstroming en veiligheid en de ring rond de binnenstad wordt rustiger. Op dit moment is over de plek, waar de knippen moeten komen, nog geen besluitvorming geweest. Een verkeersknip tussen Vrydemalaan en kruising Oostersingel/W.A.Scholtenstraat is een waarschijnlijke optie in verband met de verkeersveiligheid; vanaf hier is geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk richting het stadscentrum.

In het kader van het voorliggend bestemmingsplan is een verkeersstudie uitgevoerd. Hierbij is uitgegaan van bovengenoemde verkeersknip. Deze heeft voor het plangebied en het gebied ten westen daarvan (de binnenstad) een positief leefmilieu-effect, doordat het gevolg is, dat er, behalve een verkeersveilige situatie, minder geluidbelasting ten gevolge van autoverkeer optreedt. Mocht in de toekomst worden besloten ter plaatse een tram te laten rijden, dan is dit een extra reden in het kader van de verkeersveiligheid (minder kruisend verkeer).

Voor het geluidonderzoek ten behoeve van dit bestemmingsplan is de knip als uitgangspunt genomen.

Inzet van het plan

Doel van het voorliggend bestemmingsplan is te komen tot een integrale gebiedsontwikkeling, Daarbij wordt gestreefd naar het realiseren van een hoogwaardig stedelijk gebied door versterking van de karakteristiek en de identiteit van het gebied als geheel en door het integreren ervan in de stedelijke context.

De inzet van het plan is concreet:

  • het accommoderen van de ruimtebehoefte van UMCG en RuG;
  • het creëren van een stedelijke rand langs het Oosterhamrikkanaal;
  • rekening houden met de bereikbaarheid van het UMCG/RuG-complex voor alle verkeer aan de noordzijde (ingang-noord) door het creëren van een nieuw auto-entreegebied en een nieuw voetgangers-entreegebied aan het nieuwe plein bij de Bloemsingel.