direct naar inhoud van 2.6 Godlinze
Plan: Bierum, Losdorp, Godlinze
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0010.21BP-OH01

2.6 Godlinze

Van de drie dorpen in dit plangebied ligt Godlinze het meest westelijk. Het dorp is via de Provincialeweg en Schafferweg in Losdorp bereikbaar vanaf de N33. De Provincialeweg loopt in westelijke richting onder andere naar het dorp Zeerijp. Naar het noorden toe is het dorp via de Korenhornsterweg verbonden met de Godlinzer Oudedijk, die loopt van 't Zandt naar Spijk en daar aansluit op de N33.

2.6.1 Ruimtelijke kenmerken

Godlinze is een wierdedorp met een radiaire structuur. Het dorp is in de vroege middeleeuwen ontstaan met de Sint-Pancratiuskerk als middelpunt. De wegenstructuur loopt vanaf de wierde in radialen naar de voormalige ossegang. Deze is onder meer herkenbaar in de Allersmaweg en de Stelterweg. De oudste bebouwing staat langs de centrale ring, onder andere de Peperstraat, en langs de voormalige ossegang. In onderstaande figuur staat een luchtfoto van het dorp.

afbeelding "i_NL.IMRO.0010.21BP-OH01_0008.png"

Luchtfoto Godlinze (Google)

2.6.2 Infrastructuur

De Provincialeweg is de belangrijkste ontsluitingsroute voor het dorp in de richting van de N33 en Losdorp. De Hoofdweg is de oorspronkelijke invalsroute van het dorp, maar heeft deze functie verloren, door de aansluiting van de Allersmaweg op de Provincialeweg. Alle wegen op de wierde zijn te kenmerken als erfontsluitingswegen. Deze zijn allemaal redelijk nauw in omvang.

Door het kleinschalige karakter van de wegen in het dorp vindt parkeren zo veel mogelijk op eigen erf plaats. Openbare parkeervoorzieningen zijn in zeer geringe mate aanwezig, daarbij gaat het bijvoorbeeld om een viertal parkeerplaatsen aan de Porhorn.

2.6.3 Bebouwingskenmerken

De kerk is het belangrijkste gebouw en is bovenop de wierde geplaatst. Daarnaast is de bebouwing bij de wierde gegroepeerd in twee concentrische cirkels, de binnenste naar de top en de buitenste naar voormalige ossegang gericht. Langs enige verbindende radialen is sprake van een bescheiden woonbebouwing met een grote mate van éénvormigheid. De bebouwing bestaat hoofdzakelijk uit één bouwlaag met een kap, waarbij de nokrichting parallel aan de weg is. Langs de randen van de wierde is naast woonbebouwing ook sprake van een enkele stelpboerderij of kop-rompboerderij. Het gaat vooral om vrijstaande woonbebouwing en in een enkel geval een korte rij of geschakelde woningen. De architectuur van de bebouwing geeft een beeld van de historische ontwikkeling van het dorp. Daarnaast is de functie bepalend voor de architectuur.

2.6.4 Structuur groen en water

Aan de randen van het dorp is sprake van een groene uitstraling. Meer op de wierde is de bebouwingsdichtheid groter, waardoor minder ruimte is voor groen. De groene uitstraling komt vooral voort uit de tuinen en erven bij de bebouwing. De gebieden met openbaar groen zijn gering in omvang. Een uitzondering hierop vormt de groenstrook langs de Stelterweg en de sportvelden aan de noordwestzijde van het dorp. Hier is sprake van een groensingel met opgaande begroeiing. Verder is langs de Provincialeweg een (geringe) strook geleidend groen aanwezig.

Water is in het plangebied aanwezig op de wierde, rond het perceel van de kerk en bij de groenstrook langs de Stelterweg en Sintelweg. Bij de woonboerderij aan de Hoofdweg is een kleinere waterloop aanwezig. Deze waterlopen bepalen deels het aanzicht van de wierde. Langs de Provincialeweg is bij de groenstrook een waterloop aanwezig. Deze vangt water op dat van de weg stroomt.

2.6.5 Functionele kenmerken

De kerk is het middelpunt van het dorp en de wierde. Van oorsprong zijn op de wierde ook andere functies ontstaan, daarvan zijn nog enkele aanwezig. Het gaat daarbij om kleinere functies als een winkel, bedrijven, een bed & breakfast, een dorpshuis en een basisschool. Langs de randen van de wierde zijn enkele grootschaligere functies aanwezig, zoals een cafetaria/partycentrum, een bedrijf, een sportvoorziening, een speeltuin en een begraafplaats.