direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Partiële herziening Windpark Zeewolde
Status: ontwerp
Plantype: inpassingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0000.EZKip20WZEEWOLDE-2001

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding planherziening

In het buitengebied van de gemeenten Zeewolde en Almere is de realisatie van het windpark Zeewolde voorzien. De 221 windturbines die momenteel in het gebied aanwezig zijn, worden vervangen door 91 grotere windturbines in lijnopstellingen. Het initiatief sluit aan bij het doel van het nationale en internationale milieubeleid dat gericht is op het toepassen van duurzame energie en het beperken van de uitstoot van broeikasgassen. Windenergie op land speelt hierbij een belangrijke rol. Voor deze ontwikkeling is door de toenmalige minister van Economische Zaken en de toenmalige Minister van Infrastructuur en Milieu op 14 augustus 2017 het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde (hierna: het inpassingsplan) vastgesteld. Bij besluit van 2 maart 2018 van de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (hierna: de ministers) is het besluit van 14 augustus 2017 gewijzigd. Het inpassingsplan en bijbehorende besluiten (fase 1) zijn op 19 december 2018 onherroepelijk geworden.

Onderdeel van het inpassingsplan is de plaatsing van 17 windturbines in het zuidwestelijk deel van het plangebied, parallel aan de rijksweg A27. Deze windturbines zijn geprojecteerd naast het Almeerse deel van de toekomstige woningbouwontwikkeling Oosterwold. Voor dat gebied geldt het Chw bestemmingsplan "Oosterwold" vastgesteld op 29 september 2016. Dit is een experimenteerplan met verbrede reikwijdte, vastgesteld met toepassing van artikel 2.4, eerste lid, aanhef en onder k, van de Crisis- en herstelwet (hierna: Chw) gelezen in samenhang met artikel 7c van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (hierna: Besluit uitvoering Chw). Dat bestemmingsplan is een plan met verbrede reikwijdte waarbij wordt uitgegaan van uitnodigingsplanologie. Dit betekent dat niet de overheid, maar de initiatiefnemers binnen randvoorwaarden bepalen hoe dat plangebied eruit komt te zien. Daarvoor zijn in dat plan voor de milieuaspecten zogenoemde beslisbomen opgenomen. Met het inpassingsplan van 14 augustus 2017 zijn twee beslisbomen - voor de aspecten geluid en slagschaduw vanwege de windturbines van Windpark Zeewolde- toegevoegd aan de regels van het bestemmingsplan "Oosterwold".

Bij besluit van 25 januari 2019 tot wijziging en aanvulling van het Besluit uitvoering Chw (zeventiende tranche) is artikel 7x toegevoegd aan het Besluit uitvoering Chw om de organische ontwikkeling van Oosterwold optimaal te kunnen combineren met het realiseren van wind op land. Dit artikel geeft kort samengevat de gemeente Almere de bevoegdheid om in het bestemmingsplan Oosterwold van artikel 3.12 van de Activiteitenregeling milieubeheer afwijkende regels op te nemen ter voorkoming of beperking van slagschaduw en lichtschittering ter plaatse van woningen. Daarmee wordt het mogelijk gemaakt om woningbouw en de opwekking van duurzame energie op elkaar af te stemmen, zonder grote afbreuk te doen aan het organische karakter van Oosterwold of aan de hoeveelheid duurzame energie die wordt opgewekt. Door net als straks bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet meer ruimte bij de gemeenten te leggen om slagschaduwhinder te voorkomen, wordt gebruikmaking van innovatieve oplossingen gestimuleerd. Daarmee wordt een reële bijdrage geleverd aan een toekomstbestendigere energievoorziening en het realiseren van woningbouw.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere is voornemens met gebruikmaking van de wijzigingsbevoegdheid neergelegd in artikel 18 van het bestemmingplan een wijzigingsplan vast te stellen waarin, onder meer, met gebruikmaking van artikel 7x besluit uitvoering Crisis- en herstelwet de beslisboom slagschaduw uit het bestemmingsplan “Oosterwold” wordt gewijzigd.

Voordat dit wijzigingsplan kan worden vastgesteld dient artikel 13 van het inpassingsplan te worden gewijzigd. Daarin is namelijk kort samengevat bepaald dat de gemeenteraad tot tien jaar na vaststelling van het inpassingsplan niet bevoegd is een bestemmingsplan vast te stellen voor de gronden van het inpassingsplan indien daarin wordt afgeweken van de regels van het inpassingsplan. Daaruit volgt dat het college van burgemeester en wethouders evenmin bevoegd is tot het vaststellen van een wijzigingsplan in afwijking van het inpassingsplan. De door de raad aan het college van burgemeester en wethouders gedelegeerde wijzigingsbevoegdheid kan immers niet meer omvatten dan de oorspronkelijke bevoegdheid van de raad.

De ministers hechten eraan dat de woningbouwopgave en de windenergieopgave zo optimaal mogelijk naast elkaar kunnen worden gerealiseerd en willen in dat licht de voorgenomen wijziging beslisboom slagschaduw uit het bestemmingsplan “Oosterwold” mogelijk maken. Daartoe is het noodzakelijk artikel 13 van het inpassingsplan zodanig aan te vullen dat de raad de bevoegdheid krijgt de beslisboom Slagschaduw aan te passen. Daaruit volgt dat het college daaropvolgend gebruik kan maken van de wijzigingsbevoegdheid neergelegd in artikel 18 van het bestemmingplan om het bestemmingsplan in die zin te wijzigen.

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

De partiële herziening heeft betrekking op het Almeerse deel van de toekomstige woningbouwontwikkeling Oosterwold welke gronden in het Chw bestemmingsplan Oosterwold en het Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde de aanduiding "overige zone- ontwikkelregels" hebben. De ligging van het plangebied is weergegeven op de onderstaande figuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0000.EZKip20WZEEWOLDE-2001_0001.jpg"

Figuur 1 Ligging plangebied (bron: ruimtelijkeplannen.nl)

1.3 Relatie met geldende regelingen

Deze partiële herziening voorziet in een aanvulling op artikel 13 van het rijksinpassingsplan "Windpark Zeewolde". De regels van het inpassingsplan Windpark Zeewolde, zoals vastgesteld op 14 augustus 2017 en gewijzigd bij besluit van 2 maart 2018, blijven onverkort gelden.

Hoofdstuk 2 Juridische planopzet

2.1 Algemeen

De voorliggende partiële herziening van het inpassingsplan Windpark Zeewolde is opgesteld volgens de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2012). De partiële herziening bestaat uit een verbeelding en een planregel, vergezeld van een toelichting. De verbeelding en de planregel vormen samen het juridisch bindende gedeelte van de partiële herziening. Deze dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting geeft een weergave van onder andere de beweegredenen en de uitgangspunten die aan de partiële herziening ten grondslag liggen.

2.2 Uitleg van de jurisiche regeling

Voor dit plan zijn de juridische uitgangspunten als volgt. De regels van het vigerende inpassingsplan 'Windpark Zeewolde' zijn onverminderd van toepassing. De partiële herziening voegt een lid d toe aan artikel 13 'overige regels' van het inpassingsplan ' Windpark Zeewolde' Dit lid luidt:

d. In afwijking van het bepaalde onder a. en b. kan de raad van de gemeente Almere een wijziging van het Chw bestemmingsplan Oosterwold vaststellen waarin de beslisboom Slagschaduw zoals met dit plan is toegevoegd aan het Chw bestemmingsplan Oosterwold wordt aangepast, met dien verstande dat die aanpassing niet leidt tot de verplichting voor Windpark Zeewolde om aan windturbines stilstandvoorzieningen te treffen voor meer of andere adressen dan opgenomen in bijlage 4 bij de Beleidsregel slagschaduw Oosterwold, vastgesteld op 29 september 2020.

Hoofdstuk 3 Uitvoerbaarheid

3.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Een ieder kan een zienswijze indienen. Zienswijzen over het ontwerpbesluit kunnen van 18 december 2020 tot en met 28 januari 2021 worden ingediend. De zienswijzen worden bij voorkeur digitaal ingediend via www.bureau-energieprojecten.nl onder Nu ter inzage.

Per post kan ook: Bureau Energieprojecten, Inspraakpunt Windpark Zeewolde fase 4, Postbus 142, 2270 AC Voorburg. De brief kan alleen als zienswijze in behandeling genomen worden als deze ondertekend is met naam en adres. Dit geldt ook voor eventuele medeondertekenaars.

3.2 Economische uitvoerbaarheid

Indien het rijksinpassingsplan voorziet in de uitvoering van werken moet de financieel economische uitvoerbaarheid hiervan worden aangetoond. Van een dergelijk handelen is met het aanpassen van de juridische regeling in deze herziening geen sprake, zodat de economische uitvoerbaarheid niet hoeft te worden aangetoond.

3.3 Grondexploitatie

Het doel van de grondexploitatieregeling is het inzichtelijk maken van de financiële haalbaarheid en het bieden van meerdere mogelijkheden voor het kostenverhaal, waardoor er meer sturingsmogelijkheden zijn. Omdat in de voorliggende partiële herziening geen ontwikkelingen worden toegestaan waarvoor het Rijk kosten moet maken, is het opstellen van een exploitatieplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening niet aan de orde.