direct naar inhoud van 4.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Buitengebied, partiële herziening Berghoeve brouwerij Achteres 15
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1700.BPBG2011PH0023-vas1

4.3 Gemeentelijk beleid

4.3.1 Structuurvisie Twenterand
4.3.1.1 Algemeen

De "Structuurvisie Twenterand" spreekt zich uit over de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkelingen van de gehele gemeente. Doel is om verschillende belangen, bijvoorbeeld tussen uitbreiding en inbreiding of tussen verkeer en landschap, zorgvuldig af te wegen en een gezamenlijk beeld over de gewenste ontwikkeling te krijgen. Een structuurvisie biedt een geïntegreerde benadering van het sectorale beleid en een herijking van bestaande (soms aan herziening toe zijnde) plannen. De structuurvisie is gefundeerd op uitgangspunten die voortkomen uit een inventarisatie en analyse van de bestaande situatie, het bestaande beleid en onderzoeken en prognoses.

4.3.1.2 Visie op Twenterand

De gemeente Twenterand heeft besloten om in te zetten op de specifieke kernkwaliteiten van de verschillende kernen en landschappen die Twenterand rijk is. Geconcludeerd is dat er nog behoefte is aan beperkte extra woningbouw en bedrijventerreinen. De gemeente past de zogenaamde SER-ladder toe. Er wordt niet ongebreideld uitgebreid of ingebreid, maar er wordt zorgvuldig omgegaan met de bestaande kwaliteiten van zowel landschap als bebouwing. Ontwikkelingsruimte wordt in eerste instantie binnen de bestaande kernen of in de randen gezocht. Daarbij gaat het dan om ontwikkelingen in kleine eenheden, passend bij de schaal van het onderliggende gebied die bovendien als overzichtelijke en afgeronde gehelen kunnen worden gerealiseerd. Hoog gewaardeerde groene plekken worden niet opgeofferd voor de gevraagde behoefte. De groene plekken in de kernen die voor bebouwing in aanmerking komen zijn opgenomen in de beleidsnotitie 'Bouwen op open groene plekken'. Vermeden moet ook worden dat ongebreideld wordt voortgeborduurd op de in gang gezette woonbuurten. Afronding met respect voor het aangrenzend landschap zal prioriteit zijn. Wel dient nagegaan te worden of bepaalde functies en gebouwen die mogelijk zijn afgeschreven, verouderd of niet meer functioneel zijn, ruimte bieden voor noodzakelijke woningbouw.

Ontwikkelingen in het buitengebied vragen extra aandacht. De ruimtelijke kwaliteit zal worden gewaarborgd door bij een nieuwe ontwikkeling, waarvoor het bestemmingsplan wordt aangepast, tevens een beeldkwaliteitplan dan wel gebieds- of erfinrichtingsplan op te stellen.

De visie op de gemeente Twenterand is uitgewerkt in een aantal specifieke punten, te weten:

  • Duurzaamheid
  • Wonen
  • Werken
  • Infrastructuur en mobiliteit
  • Voorzieningen
  • Stedenbouw, water, landschap en ecologie
  • Recreatie en toerisme


In voorliggend geval zijn vooral de thema's 'Duurzaamheid', 'Werken', 'Recreatie en Toerisme' en 'Landschap en Ecologie' van belang. De visie van de gemeente Twenterand is verwerkt in een overzichtelijk kaartbeeld. Onderstaande afbeelding omvat een uitsnede van de structuurvisieplankaart.

afbeelding "i_NL.IMRO.1700.BPBG2011PH0023-vas1_0015.png"

Afbeelding 4.6 Uitsnede structuurvisieplankaart (Bron: gemeente Twenterand)

4.3.1.3 Duurzaamheid

De gemeente Twenterand staat een duurzame ontwikkeling voor. Zij wil op een verantwoorde, duurzame manier omgaan met schaarse zaken als ruimte, energie en materialen. een duurzame ontwikkeling wordt voorafgegaan door het maken van een evenwichtige afweging tussen de sociale, ecologische en economische effecten, waarbij effecten voor toekomstige generaties en effecten elders ter wereld worden meegenomen. De korte termijn ambitie van de gemeente Twenterand voor haar milieu is het verbeteren van de leefbaarheid en duurzaamheid. Op de lange termijn (tot 2030) is de ambitie van de gemeente Twenterand het bevorderen van de duurzame ontwikkeling. De gemeente Twenterand heeft concreet drie speerpunten opgesteld die het milieubeleid richting geven:

  • duurzaam gemeentelijk beheer;
  • duurzaam klimaatbeleid;
  • duurzaam bouwen;

4.3.1.4 Werken

De vitaliteit en leefbaarheid van het platteland wordt gefaciliteerd, maar selectief en gericht op kwaliteit. Hergebruik van leegstaande voormalige agrarische bedrijfsgebouwen wordt gestimuleerd. Deze ontwikkelingen moeten voldoen aan de randvoorwaarden vanuit ruimtelijke en milieukwaliteit. Het is daarbij belangrijk om de waarde en karakteristiek van het landschap te bewaken. Groene diensten worden ingezet voor herstel en behoud van dit landschap. Naast schaalvergroting wordt de verbrede landbouw gestimuleerd. Gedacht wordt aan nevenactiviteiten zoals minicampings, B&B’s, kaasboerderij, het opzetten van nieuwe ontwikkelingen zoals een wijngaard, telen van cranberries etc. Ook kan worden ingezet op vormen van zorg als aanvulling op de zorgvoorzieningen binnen de kernen. In alle gevallen zal daarbij nauwlettend de ruimtelijke kwaliteit aandacht blijven krijgen.

4.3.1.5 Recreatie en toerisme

Het uitbreiden van toerisme is een belangrijke kans om nieuwe werkgelegenheid te creëren en de uitstraling en levendigheid in Twenterand te verhogen. In het bijzonder geldt dat voor het verblijfstoerisme in combinatie met gelegenheden waar toeristen kunnen winkelen en bezienswaardigheden bezoeken. Twenterand heeft wat dat betreft een aantal belangrijke en potentiële mogelijkheden.

Kansen liggen onder meer in nieuwe toeristische producten: pluktuinen en cranberry’s zijn een begin andere mogelijkheden zijn een wijnboerderij, ijs van de boer, kaasboerderij etc.

4.3.1.6 Toetsing van het initiatief aan de 'Structuurvisie Twenterand'

Onderhavig initiatief betreft het hergebruik van voormalige agrarische bedrijfsbebouwing aan de Achteres 15 in Den Ham. De oppervlakte aan bebouwing neemt niet toe. Er vindt geen extra beslag op de groene ruimte plaats. In dit bestemmingsplan wordt een juridisch-planologische regeling getroffen voor een bedrijf dat vrijkomende agrarische bebouwing benut en een bijdrage levert aan een versterking van de recreatieve sector in de gemeente Twenterand. Ontwikkeling van 'nieuwe toeristische producten', zoals de ambachtelijke bierbrouwerij, passen binnen de uitgangspunten van de Structuurvisie Twenterand. Dit gebeurd allemaal in combinatie met een forse impuls in de ruimtelijke kwaliteit. Tot slot wordt onder meer door het gebruik van duurzame technieken (te denken valt aan zonnepanelen) aandacht besteed aan het aspect 'duurzaamheid'.

4.3.2 Welstandsnota

4.3.2.1 Inleiding

Op grond van de wijziging van de Woningwet zijn gemeenten voor het welstandstoezicht verplicht te beschikken over een door de gemeenteraad vastgestelde welstandsnota. De Welstandscommissie dient vervolgens de bouwplannen aan deze door de gemeenteraad geformuleerde en voor iedereen kenbare uitgangspunten te toetsen. De welstandsnota geeft in hoofdlijnen aan welke beleidsmatige inzet en procedures het gemeentebestuur kiest voor het voeren van een welstandstoezicht. Op basis van een verkenning van de gemeente zijn gebiedsgerichte criteria voor deelgebieden van landschappen en kernen en objectgerichte criteria beschreven. Per deelgebied is aangeduid hoe en waarop het gemeentebestuur bouwplannen gaat toetsen.

4.3.2.2 Deelgebied welstandsnota

Uit de welstandsnota van de gemeente Twenterand (vastgesteld op 27 mei 2004) blijkt dat het plangebied behoort tot het ‘kampen- en essenlandschap’. Dit is op onderstaande afbeelding te zien.

afbeelding "i_NL.IMRO.1700.BPBG2011PH0023-vas1_0016.png"

Afbeelding 4.7 Uitsnede kaart welstandsnota (Bron: gemeente Twenterand)

Het kampen- en essenlandschap ligt rondom Den Ham. De Mageleresch vormt binnen de welstandsnota een apart deelgebied. Over de bebouwing wordt gesteld dat deze haaks op de weg georiënteerd moeten worden. Uitbreidingen in de hoogte verdienen de voorkeur boven aan- en uitbouwen, om een rommelig beeld te beperken. Er wordt waarde gehecht aan ruime doorzichten naar de es en aan het creëren van nieuwe doorkijkjes. Erfafscheidingen parallel aan de weg dienen laag te zijn.

Samenhang en eenheid ontstaan door een verbetering in de uitstraling van de gebouwen op het erf. Deze verbetering is te bereiken door eenheid in kleur en materiaalgebruik door te voeren en door te zoeken naar vereenvoudigingen in het gevelbeeld. Waar mogelijk dient:

  • aansluiting te worden gevonden bij de streekkenmerken;
  • onderscheid behouden te worden tussen het hoofdgebouw (de oude boerderij) en de bijgebouwen;
  • gekozen te worden voor natuurlijke materialen (vervang kunststof door hout);
  • gekozen te worden voor donkere kleuren voor gevelbekledingen.

4.3.2.3 Toetsing van het initiatief aan de 'Welstandsnota'

De Ervenconsulent van Het Oversticht heeft op basis van het beleid en de criteria van de welstandsnota een advies uitgebracht over de plannen aan de Achteres 15. Dit advies luidt dat de functieverandering kan bijdragen aan een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van de lintbebouwing aan de Achteres als er meer helderheid en vereenvoudiging wordt aangebracht in erfinrichting en bebouwing. De aanleg van één of twee graanakkers zal bijdragen aan een goede inpassing van het vernieuwde erf.

Toekomstige bouwplannen zullen te zijner tijd getoetst worden aan redelijke eisen van welstand, die voor dit gebied gelden. De welstandscommissie kan dan beoordelen of het bouwplan in het licht van de welstandsnota én met inachtneming van het advies van de Ervenconsulent van Het Oversticht acceptabel is.