direct naar inhoud van Hoofdstuk 4 Beschrijving toekomstige situatie
Plan: Bedrijventerrein Kraaiven 2008
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008016-e001

Hoofdstuk 4 Beschrijving toekomstige situatie

Zoals in paragraaf 3.2 is beschreven heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de revitalisering van het bedrijventerrein Kraaiven zuidoost. In de revitaliseringsrapportage zijn diverse maatregelen voorgesteld welke in deze paragraaf beknopt worden beschreven. Tevens wordt aangegeven welke maatregelen van invloed zijn op het onderhavige bestemmingsplan.

De incidenteel aanwezige woonbebouwing (bedrijfswoningen) die in het plangebied is gesitueerd, kan gehandhaafd blijven. Op het gedeelte van het plangebied waar de autoshowrooms zijn gesitueerd (tussen Kraaivenstraat en Midden-Brabantweg), zijn er nog mogelijkheden tot vestiging van bedrijven uit de autobranche. Zodoende kan een afronding plaatsvinden van het plangebied.

In paragraaf 3.2 is reeds ingegaan op de scenario's volgens het plan van aanpak. De volgende maatregelen worden volgens het uitbreidingsscenario voorgesteld:

  • 1. Beleid voor wonen op het bedrijventerrein.
  • 2. Bestemmingsplanregeling: nota van uitgangspunten en vertalen van duurzaamheid in bestemmingsplan.
  • 3. Beeldkwaliteit; handhaving bedrijvenprofiel.
  • 4. Beleid verkeerd gebruik openbare ruimte.
  • 5. Aanpassen kruising Zevenheuvelenweg - Kraaivenstraat.
  • 6. Bewegwijzering.
  • 7. Verbeteren onderhoudstoestand wegen.
  • 8. Verbeteren onderhoudstoestand loswal.
  • 9. Snelheidsreductie Zevenheuvelenweg.
  • 10. Fietspad Zevenheuvelenweg.
  • 11. Fietspad Kraaivenstraat.
  • 12. Herinrichting 5 kruisingen perceelontsluitingswegen en 2 kruisingen snelheidsreductie.
  • 13. Herinrichting Jules de Beerstraat en Ledeboerstraat.
  • 14. Keerelementen.
  • 15. Reconstructie uitritten.
  • 16. Markering uitritten.
  • 17. Herinrichting centrale parkeerplaats.
  • 18. Groeninrichting.
  • 19. Lantaarnpalen markeren.
  • 20. Blinde muren verlevendigen.
  • 21. Verbeteren bedrijfspanden.
  • 22. Markeren hoofdtoegang tot Kraaiven.
  • 23. Gemeenschappelijke postvoorziening.
  • 24. Haalbaarheidsonderzoek truckers-servicepunt.
  • 25. Collectieve beveiliging.
  • 26. Voorzieningen horeca, brandstoffen, wassen.
  • 27. Beheerplan opstellen.
  • 28. Startnotitie duurzame revitalisering.
  • 29. Aanpak problemen geur, geluid, stof.
  • 30. Bodeminformatiesysteem, collectief bodemonderzoek.

Maatregel 1 t/m 4: planvorming

De eerste vier maatregelen hebben direct betrekking op de bestemmingsplanregeling. Hierover geeft het plan van aanpak aan dat de bestaande, verouderde bestemmingsplanregeling te weinig sturingsmogelijkheden biedt en dat zich in het plangebied diverse strijdige situaties voordoen met het bestemmingsplan. Bij het laatste is duidelijkheid van belang en zal indien nodig handhavend moeten worden opgetreden. Het nieuwe bestemmingsplan dient een vertaling te zijn van de visie die is neergelegd in het revitaliseringsrapport.

Tevens dienen uitgangspunten ten aanzien van beeldkwaliteit en duurzaamheid in een regeling te worden opgenomen om de ontwikkelde visie juridisch vast te leggen. Het beleid met betrekking tot gebruik van de openbare ruimte betreft met name het parkeren in de berm. Dit is in eerste instantie opgelost door de aanleg van langsparkeerstroken van 2 meter breed op een gedeelte van de Jules de Beerstraat en de Ledeboerstraat. In principe kunnen op de wegen op Kraaiven langsparkeerstroken worden aangelegd. Haaksparkeervakken kunnen vanwege verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer niet worden aangelegd.

Bij het aanleggen van langsparkeerstroken gelden de volgende randvoorwaarden en uitgangspunten:

  • a. vanwege de eisen ten aanzien van doorstroming en verkeersveiligheid kunnen langs de hoofdwegen geen parkeervoorzieningen direct langs de weg getroffen worden;
  • b. langs wegen waarlangs een fietspad ligt of geprojecteerd is kunnen aan de zijde van het fietspad geen parkeervoorzieningen getroffen worden;
  • c. de ruimte tussen de verharding en de laanbeplanting moet minimaal 1,5 meter bedragen;
  • d. de stroken moeten 2 meter breed zijn;
  • e. de stroken worden in open verharding aangelegd.

Bij de volgende wegen is de aanleg van langsparkeervakken uitgesloten:

  • a. Zevenheuvelenweg, ten oosten van de Swaardvenstraat (hoofdweg);
  • b. Swaardvenstraat (hoofdweg);
  • c. Grootvenstraat (hoofdweg);
  • d. Kraaivenstraat, oostzijde (fietspad);
  • e. De Kroonstraat (onvoldoende ruimte naast de bomen);
  • f. Henri Blomjousstraat, ten zuiden van de Ledeboerstraat (onvoldoende ruimte naast de bomen).

Bij de volgende wegen kan de rijbaan nog versmald worden waardoor een langsparkeerstrook mogelijk wel inpasbaar is:

  • a. Jules de Beerstraat, ten westen van de Henri Blomjousstraat
  • b. Ledeboerstraat, ten westen van de Henri Blomjousstraat

Maatregel 5 t/m 17:infrastructuur

Deze maatregelen kunnen van invloed zijn op het bestemmingsplan. Dit is afhankelijk van de uitvoering. Naar aanleiding van het plan van aanpak is een deel van de werkzaamheden afgerond. Zo is de kruising Zevenheuvelenweg - Kraaivenstraat aangepast, er zijn plattegrondkasten voor Kraaiven geplaatst, er zijn flitskasten op de Zevenheuvelenweg geplaatst om de snelheid te reduceren, de Zevenheuvelenweg is ingericht als sternetfietsroute, vijf kruisingen zijn heringericht, waarbij een zwarte cirkel in het hart van de kruising is aangebracht en waarbij op twee kruisingen bolgestraatte middengeleiders zijn aangelegd, de Jules de Beerstraat en de Ledeboerstraat zijn heringericht, een aantal inritten is gemarkeerd door het plaatsen van zwarte bollen, de onderhoudstoestand van de loswal is verbeterd en de centrale parkeerplaats op het Delta-terrein is heringericht. Het fietspad langs de Kraaivenstraat, noordzijde, is nog niet gerealiseerd.