Plan: | Bedrijventerrein Kraaiven 2008 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008016-e001 |
Zoals in paragraaf 3.2 is beschreven heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de revitalisering van het bedrijventerrein Kraaiven zuidoost. In de revitaliseringsrapportage zijn diverse maatregelen voorgesteld welke in deze paragraaf beknopt worden beschreven. Tevens wordt aangegeven welke maatregelen van invloed zijn op het onderhavige bestemmingsplan.
De incidenteel aanwezige woonbebouwing (bedrijfswoningen) die in het plangebied is gesitueerd, kan gehandhaafd blijven. Op het gedeelte van het plangebied waar de autoshowrooms zijn gesitueerd (tussen Kraaivenstraat en Midden-Brabantweg), zijn er nog mogelijkheden tot vestiging van bedrijven uit de autobranche. Zodoende kan een afronding plaatsvinden van het plangebied.
In paragraaf 3.2 is reeds ingegaan op de scenario's volgens het plan van aanpak. De volgende maatregelen worden volgens het uitbreidingsscenario voorgesteld:
Maatregel 1 t/m 4: planvorming
De eerste vier maatregelen hebben direct betrekking op de bestemmingsplanregeling. Hierover geeft het plan van aanpak aan dat de bestaande, verouderde bestemmingsplanregeling te weinig sturingsmogelijkheden biedt en dat zich in het plangebied diverse strijdige situaties voordoen met het bestemmingsplan. Bij het laatste is duidelijkheid van belang en zal indien nodig handhavend moeten worden opgetreden. Het nieuwe bestemmingsplan dient een vertaling te zijn van de visie die is neergelegd in het revitaliseringsrapport.
Tevens dienen uitgangspunten ten aanzien van beeldkwaliteit en duurzaamheid in een regeling te worden opgenomen om de ontwikkelde visie juridisch vast te leggen. Het beleid met betrekking tot gebruik van de openbare ruimte betreft met name het parkeren in de berm. Dit is in eerste instantie opgelost door de aanleg van langsparkeerstroken van 2 meter breed op een gedeelte van de Jules de Beerstraat en de Ledeboerstraat. In principe kunnen op de wegen op Kraaiven langsparkeerstroken worden aangelegd. Haaksparkeervakken kunnen vanwege verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer niet worden aangelegd.
Bij het aanleggen van langsparkeerstroken gelden de volgende randvoorwaarden en uitgangspunten:
Bij de volgende wegen is de aanleg van langsparkeervakken uitgesloten:
Bij de volgende wegen kan de rijbaan nog versmald worden waardoor een langsparkeerstrook mogelijk wel inpasbaar is:
Maatregel 5 t/m 17:infrastructuur
Deze maatregelen kunnen van invloed zijn op het bestemmingsplan. Dit is afhankelijk van de uitvoering. Naar aanleiding van het plan van aanpak is een deel van de werkzaamheden afgerond. Zo is de kruising Zevenheuvelenweg - Kraaivenstraat aangepast, er zijn plattegrondkasten voor Kraaiven geplaatst, er zijn flitskasten op de Zevenheuvelenweg geplaatst om de snelheid te reduceren, de Zevenheuvelenweg is ingericht als sternetfietsroute, vijf kruisingen zijn heringericht, waarbij een zwarte cirkel in het hart van de kruising is aangebracht en waarbij op twee kruisingen bolgestraatte middengeleiders zijn aangelegd, de Jules de Beerstraat en de Ledeboerstraat zijn heringericht, een aantal inritten is gemarkeerd door het plaatsen van zwarte bollen, de onderhoudstoestand van de loswal is verbeterd en de centrale parkeerplaats op het Delta-terrein is heringericht. Het fietspad langs de Kraaivenstraat, noordzijde, is nog niet gerealiseerd.