direct naar inhoud van 4.2 Relatie met 'Plan van aanpak Revitalisering Loven Zuid'
Plan: Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008015-e001

4.2 Relatie met 'Plan van aanpak Revitalisering Loven Zuid'

In 1996 is in de nota basiskwaliteit bedrijventerreinen geconcludeerd dat de basiskwaliteit van het gebied Loven-Zuid onder de maat was. Dit is aanleiding geweest om het gebied te benoemen tot revitaliseringsgebied en om een plan van aanpak op te stellen.

Dit plan van aanpak bestaat uit 3 delen:

  • 1. een inventarisatie van de knelpunten, problemen, kansen en mogelijkheden;
  • 2. een visie voor de toekomst;
  • 3. een maatregelenprogramma.

Eén van de problemen die is geconstateerd is dat de bewoners in het hart van het gebied - Nautilusstraat en Kapt. Nemostraat - overlast ondervinden van bedrijfsmatig (vracht)verkeer, dat, om haar bestemming te kunnen bereiken, door deze "woonstraten" moet rijden. Dit heeft een grote (nadelige) invloed op de leefbaarheid van de wijk.

De toekomstvisie voor Loven-Zuid is in het plan van aanpak als volgt geformuleerd: "het creëren van een duurzame toekomst voor werken én wonen in Loven-Zuid door het versterken én scheiden van beide functies".

Om het wonen en werken te scheiden is in het plan van aanpak o.a. voorgesteld dat er een "rondweg" moet komen, zodat alle bedrijven "van buiten af" bereikbaar zijn, en zakelijk (vracht)verkeer dus geen gebruik meer hoeft te maken van de "woonstraten". Op die manier kunnen beide functies (wonen en werken) naast elkaar blijven bestaan en zitten ze elkaar niet meer "in de weg".

De ideale rondweg bestaat uit:

  • de Kapt. Hatterasstraat, de Jules Verneweg, de Nautilusstraat, een nog aan te leggen verbinding tussen de Nautilusstraat en de Lovense Kanaaldijk en
  • de Lovense Kanaaldijk en de aan te leggen verbindingsweg tussen de Lovense Kanaaldijk en de Kapt. Hatterasstraat.

Op dit moment ontbreken er dus nog 2 delen van deze rondweg:

  • de verbinding tussen de Nautilusstraat en de Lovense Kanaaldijk - deze wordt op dit moment gecompenseerd door de "lus" Jules Verneweg - Bosscheweg - Lovense Kanaaldijk. Dit is niet ideaal, maar er is tenminste een alternatief. Wellicht bieden (her)ontwikkelingen in de strook tussen de Lovense Kanaaldijk en de Nautilusstraat in de toekomst de mogelijkheid om ook deze verbinding aan te leggen;
  • de verbinding tussen de Kapt. Hatterasstraat en de Lovense Kanaaldijk - zolang deze er niet is zullen de Kapt. Nemostraat en het noordelijke deel van de Nautilusstraat in gebruik blijven bij zakelijk (vracht)verkeer. Omdat er voor deze laatste verbinding geen alternatief bestaat is aan de aanleg van deze verbinding bij de vaststelling van het plan van aanpak een hoge prioriteit gegeven en is hiervoor geld beschikbaar gesteld.