direct naar inhoud van 2.1 Ligging plangebied
Plan: Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008015-e001

2.1 Ligging plangebied

Loven is gelegen ten noordoosten van de stad, ten noorden van het Wilhelminakanaal.Het terrein is via de Bosscheweg en de Burgemeester Bechtweg goed ontsloten richting A65 en A261. Onderstaande figuur geeft het plangebied van Loven globaal weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2008015-e001_0001.jpg"

plangebied Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008

2.1.1 Structuur

Het bedrijventerrein is vanaf het begin jaren '60 in fasen aangelegd. Het terrein is vol(-groeid) en heeft zich ontwikkeld tot een terrein waar logistiek de grootste gemene deler is. Het terrein valt uiteen in twee delen: het oudste deel, Loven-Zuid en het deel ten noorden van de Gelrebaan. Een klein gedeelte van het terrein ligt in een woonomgeving, waardoor er een functiemenging van wonen en werken bestaat. Het accent qua bedrijven ligt hier op kleinschaligheid.

Ten noorden van de Gelrebaan zijn de grotere bedrijven gevestigd, zoals het distributiecentrum van Albert Heijn, Campina, Chromalloy, Metalenfabriek Tilburg. Het terrein is ruim 200 hectare groot en er werken ± 6.200 personen bij circa 270 bedrijven. Het terrein kent naast een goede wegontsluiting ook een goede waterontsluiting via het Wilhelminakanaal en een spoorontsluiting richting Eindhoven en Den Bosch.

2.1.2 Ontwikkelingen op en om Loven

Wilhelminakanaal

Qua ontsluiting is belangrijk dat het Wilhelminakanaal wordt verruimd waardoor grotere klasse schepen (IV) Loven kunnen bereiken. Het Wilhelminakanaal is, komende vanuit het westen, tot aan de westgrens van Tilburg een klasse IV-vaarweg voor schepen tot 1500 ton laadvermogen. In de eerste fase van de kanaalverruiming in Tilburg zal het gedeelte tussen sluis II (Reeshof) en sluis III (Albionstraat) ook op vaarklasse IV-niveau worden gebracht. Daartoe wordt een nieuwe sluis III gebouwd, welke de sluizen II en III vervangt. Tevens wordt het kanaal tussen sluis II en III verbreed en verdiept. Hierdoor is het mogelijk dat klasse IV schepen tot in de industriehaven van Loven kunnen komen.

De plannen voor de verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal zijn op dit moment onvoldoende concreet. Derhalve zal voor de verbreding en verdieping van het kanaal een afzonderlijke planologische procedure worden doorlopen.

Verkeer en vervoer

De ontsluiting van Loven zal de komende jaren verbeteren. De nieuwe tangent (N 261) heeft al geleid tot een verbeterde ontsluiting van het terrein over de weg, en in de nabije toekomst wordt tevens een bestaande fietspadontsluiting opgewaardeerd tot Sternet. Tenslotte zal een glasvezelnetwerk over een deel van het terrein worden aangelegd (Fastfiber).

Loven zal in noordelijke richting worden uitgebreid met de "Loven Noord", waar onder andere de NS-werkplaats zich zal vestigen. Voorts wordt gekeken naar herontwikkeling van de sportvelden ten westen van Loven ten behoeve van kleinschalige bedrijfskavels.

2.1.3 Uitgevoerde projecten en lopende initiatieven

Bedrijven Overleg Regio Tilburg (BORT) en de gemeente hebben de afgelopen jaren het volgende bereikt op Loven:

  • parkmanagement:
  • per 1 oktober 2007 wordt het beheer en onderhoud van het openbare gebied verzorgd door een parkmanagementorganisatie. Binnen parkmanagement is gestart met het beter onderhouden van de groenzones;
  • collectieve beveiliging doet Securitas: heeft geresulteerd in een geleidelijke daling van geregistreerde criminaliteit. Deze geleidelijke daling wordt voor Loven doorgezet door het vergroten van de participatiegraad van de bedrijven op het terrein. Dit zal tevens tot stand komen doordat beveiliging onderdeel uitmaakt van het standaard basispakket parkmanagement en dat vanuit de parkmanagementorganisatie hierop ingezet zal worden;
  • collectieve afval door van Gansewinkel: hierdoor zijn scherpe verwerkingstarieven en korting op transporttarieven bereikt doordat meer dan 100 bedrijven zijn aangesloten;
  • aanleg collectieve parkeerplaats Loven Zuid aan de Jules Verneweg (bebouwing staat aan de weg, vandaar grote parkeerdruk);
  • herinrichting/herstraten enkele straten, te weten:
      • a. Kapitein Rondairestraat;
      • b. Kapitein Nemostraat;
      • c. eerste deel van Jules Verneweg;

Lastig aspect bij revitalisering in het zuidelijke deel, is het feit dat hier veel woningbouw aanwezig is en de bewoners/eigenaren niet georganiseerd zijn zoals de bedrijven dat zijn. Ook de participatiegraad van de bedrijven in Loven Zuid aan de ondernemersvereniging is laag;

  • de Gelrebaan is versneld hernieuwd aangelegd met een grote rotonde erin, vanwege de gevaarlijke situatie ter plaatse;
  • verschillende wegen zijn hernieuwd bestraat met een zwaardere fundering (kapot gereden wegen). Dit kan gezien worden als normaal onderhoud;
  • fysiek is er voor een bedrijf in het verleden een nieuwe huisvesting gevonden; dit betrof Van Riel die ter plaatse overlast veroorzaakte.