direct naar inhoud van 4.3 Geluid
Plan: II De Bergen (Bergstraat)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80185-0301

4.3 Geluid

4.3.1 Wegverkeer

De nieuwe ontwikkeling aan de Bergstraat bestaat gedeeltelijk uit de oprichting van geluidgevoelige bestemmingen; op de bouwlagen worden vier appartementen gerealiseerd. Conform de Wet geluidshinder is een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai vereist, omdat het plangebied in de onderzoekszone ligt van de Keizersgracht. De Keizersgracht kent een maximum snelheidsregime van 50 km/u, wat een onderzoekszone met een breedte van 200 meter tot gevolg heeft. De projectlocatie is op minder dan 200 meter uit de buitenste rijbaan van de Keizersgracht gelegen.


In het kader van onderhavig plan is in januari 2013 een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de geluidsbelasting van de 4 appartementen, vanwege het wegverkeer op de maatgevende Keizersgracht, varieert van 39 tot 53 dB. De voorkeurs-grenswaarde van 48 dB wordt op de 2e verdieping bij de achter- en linkerzijgevel van appartement 4 met maximaal 5 dB overschreden. Het maximaal toelaatbare geluidniveau van 63 dB wordt niet overschreden. Aan de criteria voor het verlenen van ontheffing dat de berekende geluidbelastingen van het bouwplan niet hoger mag zijn dan 53 dB en de gecumuleerde geluidbelasting de maximale toelaatbare grenswaarde niet te boven mag gaan wordt voldaan. Het terugbrengen van deze geluidsbelasting naar de voorkeurswaarde 48 dB is in deze situatie redelijkerwijs niet mogelijk. Er dient zodoende een hogere grenswaarde te worden vastgesteld.


In het kader van de bouwaanvraag moet met een gevelberekening worden aangetoond dat de externe scheidingsconstructie van de appartementen een voldoende geluidwering bieden.

4.3.2 Railverkeer

De projectlocatie Bergstraat ligt ruim van de dichtstbijzijnde spoorlijn (circa 580 meter). Het railverkeerslawaai heeft geen invloed op de ontwikkeling van de projectlocatie.

4.3.3 Industrielawaai

Voor onderhavig initiatief zijn commerciƫle ruimten voorzien. De richtafstand betreft 10 meter. Voor onderhavige locatie mag, vanwege de verscheidenheid aan functies uitgegaan worden van gemengd gebied. De richtafstand wordt daarmee teruggebracht tot 0 meter. Qua industrielawaai zijn geen belemmeringen aanwezig.

4.3.4 Luchtvaartlawaai

Het plangebied ligt niet binnen een geluidscontour van Eindhoven Airport. Dit aspect vormt geen belemmering.