direct naar inhoud van 8.1 Geluidhinder
Plan: Zuidelijke binnenstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.A1006BPSTD-OH01

8.1 Geluidhinder

In en om het plangebied ligt een aantal wegen die op grond van de Wet geluidhinder een zone hebben. Het gaat om het Singel, de Amstel tussen Munt en Blauwbrug, de Vijzelstraat, de Stadhouderskade en een klein deel van de Nassaukade. Ook wegen waar een tram rijdt hebben een zone, omdat de tram geen snelheidsbeperking kent. Voor de overige wegen geldt een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Wegen met een dergelijke verkeerssnelheid hebben volgens de Wet geluidhinder geen zone. Als een bestemmingsplan nieuwe geluidgevoelige bestemmingen, zoals wonen, in een zone van een weg mogelijk maakt is toetsing aan geluidsnormen van de Wet geluidhinder noodzakelijk.

De normstelling in de Wet geluidhinder bestaat uit een voorkeursgrenswaarde en een maximale toelaatbare geluidswaarde. Voor wegverkeerslawaai zijn deze 48 resp. 63 dB. Als de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden en geluidsreducerende maatregelen redelijkerwijs niet of onvoldoende mogelijk zijn, kan het dagelijks bestuur van het stadsdeel hogere grenswaarden vaststellen. In het Bouwbesluit is opgenomen dat nieuwe woningen moeten worden geïsoleerd tot een binnenwaarde van 33 dB.

De bebouwing in het plangebied heeft diverse bestemmingen waarbinnen het mogelijk is nieuwe woningen te realiseren. Ten behoeve van de nieuwe woningen is akoestisch onderzoek verricht ("Akoestisch onderzoek-Zuidelijke binnenstad", DRO, september 2011, bijlage 8 bij de toelichting). Hiertoe is eerst een inventarisatie gemaakt van:

  • de ligging van de zones
  • de bestemming van de panden (is wonen binnen de bestemming mogelijk);
  • de huidige functie van de panden (alleen panden waarin nu een andere functie dan wonen is gehuisvest).

In het plangebied gaat het in totaal om ongeveer 750 panden waarin mogelijk ongeveer 1.000 woningen kunnen worden gerealiseerd.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat langs de Amstel, Amstelstraat en Vijzelstraat niet alleen de voorkeursgrenswaarde, maar ook de maximaal toelaatbare geluidswaarde wordt overschreden. Om in deze panden woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen te kunnen realiseren is het maken van een dove gevel een voorwaarde. Dit kan alleen als de woningen ook kunnen beschikken over een zogenaamde 'stille zijde': een zijde van het gebouw waar de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In een gesloten bouwblok, waar de meeste panden onderdeel van zijn, behoort een stille zijde vrijwel altijd tot de mogelijkheden.