direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Bestemmingsplan Het Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.777-0301

5.2 Geluid

Het adviesbureau DGMR heeft in opdracht van Project 3Noord een akoestisch onderzoek uitgevoerd ten behoeve van het op te stellen bestemmingsplan 3Noord/Het Dorp. Dit rapport dateert van 4 november 2011 met rapportnummer V.2011.1270.00.R001.

Het akoestisch onderzoek gaat in op de geluidsbelastingen ten gevolge van het weg- en railverkeerslawaai op de toekomstige geluidsgevoelige bestemmingen. De geluidsbelastingen worden getoetst aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder en het gemeentelijke beleid.

Conclusie Wegverkeerslawaai

De geluidsbelasting van de gezoneerde Amsterdamseweg overschrijdt de voorkeurswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. De geluidsbelasting die conform het geluidsbeleid van de gemeente Arnhem incidenteel toelaatbaar is wordt niet overschreden.

Het aanbrengen van een dunne deklaag op de Amsterdamseweg levert afhankelijk van het type, een reductie op van 3 tot 4 dB. Deze reductie is niet voldoende om binnen het gehele plangebied te voldoen aan de voorkeurswaarde. Deze maatregel is wel voldoende om de geluidsbelasting in het plangebied te reduceren tot maximaal 53 dB. Dit houdt in dat na het treffen van deze maatregel geen aanvullende indelingseisen meer noodzakelijk zijn op grond van het geluidsbeleid van de gemeente Arnhem.

Inmiddels is het betreffende wegvak uitgevoerd in stil asfalt. Aanvullende indelingseisen zijn niet noodzakelijk. Om het oprichten van de geluidgevoelige bebouwing mogelijk te maken zal nog wel een hogere grenswaarde procedure gevolgd moeten worden.

Conclusie Railverkeerslawaai

De geluidsbelasting afkomstig van het spoor voldoet ter plaatse van het plangebied aan de voorkeurswaarde van 55 dB voor railverkeerslawaai. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 53 dB.

Railverkeerslawaai levert op grond van de Wet geluidhinder en het Arnhemse beleidsplan geluid dan ook geen belemmeringen voor de realisatie van het plan.