direct naar inhoud van TOELICHTING
Plan: Hessenpoort, 2e partiële herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP14034-0004

TOELICHTING

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De aanleiding van deze partiële herziening is gelegen in het feit dat er bij de uitgifte van bedrijfsterrein op Hessenpoort behoefte is aan een zo flexibel mogelijk bestemmingsplan. Er dient zoveel mogelijk voorkomen te worden dat er gebruikt moet worden gemaakt van planologische procedures alvorens een bedrijf zich kan vestigen. Gelet hierop worden de nog niet aanlegde, maar wel bestemde wegen, bestemd voor Bedrijventerrein. Binnen deze bestemming is de mogelijkheid van wegen opgenomen. Hierdoor vormt bij uitgifte van de grond een eventueel bestemde weg geen belemmering. Uitgangspunt bij de uitgifte van de grond blijft wel de wegenstructuur zoals deze in het moederplan Hessenpoort is opgenomen, maar indien dit bij een uitgifte een belemmering betekent, kan de weg worden verschoven.

1.2 Plangebied

Deze partiële herziening betreft de aanpassing van een aantal regels en bestemmingen van het bestemmingsplan "Hessenpoort", vastgesteld door de raad op 27 november 2012. Het plangebied van deze herziening beslaat het hele plangebied van het vastgestelde bestemmingsplan "Hessenpoort".

1.3 Geldende bestemmingsplannen

11015

Hessenpoort, vastgesteld door de gemeenteraad op 29 oktober 2012, nr. OW1209-0210.

13017

Hessenpoort, 1e partiële herziening, Paderbornstraat, vastgesteld door de gemeenteraad op 22 april 2014 nr EC1403-0061.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Ruimtelijk beleid

Het beleid zoals dit is opgenomen in het beleidskader bestemmingsplan Hessenpoort is van toepassing. In deze herziening wordt een samenvatting van het beleid opgenomen voorzover dit is gewijzigd.

2.1.1 Rijksbeleid

Structuurvisie Ruimte en Infrastructuur

Op 13 maart 2012 is de Structuurvisie Ruimte en Infrastructuur (hierna: SVIR) vastgesteld. Daarmee is het nieuwe ruimtelijke en mobiliteitsbeleid zoals uiteengezet in de SVIR van kracht geworden. De SVIR geeft de ambitie aan voor Nederland in 2040. Die ambitie is vertaald in doelen voor de middellange termijn tot 2028.

Uitgangspunt van de SVIR is decentraal wat kan, centraal wat moet. Bij het bepalen van wat centraal moet, zijn slechts 13 rijksbelangen omschreven. Een rijksverantwoordelijkheid is slechts dan aan de orde, als:

  • een onderwerp nationale baten en/of lasten heeft en de doorzettingsmacht van provincies en gemeenten overstijgt, of;
  • over een onderwerp internationale verplichtingen of afspraken zijn aangegaan, of;
  • het een onderwerp betreft dat provincie- of landsgrensoverschrijdend is en ofwel een hoog afwentelingsrisico kent ofwel in beheer bij het Rijk is.

Conclusie

Er is bij het plan geen sprake van rijksbelangen, waardoor de conclusie is dat het plan niet in strijd is met het rijksbeleid.

2.1.1.1 Ladder voor duurzame verstedelijking

Met de inwerkingtreding van het Barro heeft er ook een wijziging plaatsgevonden van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). In het Bro is opgenomen dat gemeenten en provincies verplicht zijn om in de toelichting van een ruimtelijk besluit de zogenaamde 'ladder voor duurzame verstedelijking' op te nemen, wanneer een zodanig ruimtelijk besluit een nieuwe stedelijke ontwikkeling (zie art. 1.1.1 Bro) mogelijk maakt.

Onder een stedelijke ontwikkeling in de zin van artikel 3.6.1 wordt het volgende verstaan:

stedelijke ontwikkeling: ruimtelijke ontwikkeling van een bedrijventerrein of zeehaventerrein, of van kantoren, detailhandel, woningbouwlocaties of andere stedelijke voorzieningen.

In het bestemmingsplan wordt o.a de bestemming van de geprojecteerde wegen gewijzigd in de bestemming Bedrijventerrein. Binnen deze bestemming waren wegen reeds mogelijk. Deze wegen worden niet meer als zodanig bestemd, maar worden afhankelijk van de uitgifte van de grond op een andere locatie aangelegd. Daarnaast wordt de bedrijfsbestemming onder de hoogspanningsmasten bij de zuidstrook met ca 1200 m² uitgeefbaar terrein vergroot. Gelet op deze geringe uitbreiding aan bedrijfsterrein is er geen sprake van een nieuwe stedelijke ontwikkeling.

2.1.2 Gemeentelijk beleid

Kadernota bedrijventerreinen

Op 25 januari 2010 is de Kadernota bedrijventerreinen door de gemeenteraad vastgesteld. Het beoogd effect van de kadernota is een helder kader te bieden voor het beleid ten aanzien van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen in Zwolle.

In deze nota is de prognose gronduitgifte voor 10 jaar onderbouwd en wordt tussentijds bijgesteld.

Voor de groei van de economie is het van groot belang dat er voldoende ruimte is en blijft voor bedrijvigheid. De insteek is een realistische behoefteraming en planning van bedrijventerreinen, met inachtneming van de Ladder van Duurzame Verstedelijking. Het beleid is gericht op de hele voorraad terreinen, inclusief het onderhoud en de herstructurering van bestaande terreinen ( conform Convenant Bedrijventerreinen 2010-2020”, rijk/provincie/VNG).

De hierop gebaseerde prestatieafspraak van de gemeente Zwolle met de provincie Overijssel loopt eind 2015 af. In het coalitieakkoord 'Overijssel Werkt!' is economie en werkgelegenheid één van de hoofdopgaven. Een van de pijlers van het regionaal economisch beleid is een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor het bedrijfsleven.

In 2016 worden nieuwe afspraken gemaakt over regionaal programmeren omdat de vraag en aanbod bedrijventerreinen in Overijssel kwalitatief en kwantitatief in onbalans zijn en in 2025 overaanbod laat zien (Position paper Uitvoeringsstrategie werklocaties Overijssel, Stec Groep oktober 2015). In de nieuwe uitvoeringsstrategie wordt gestreefd naar frequenter bijstellen van prognoses. De huidige periode van 10 jaar past niet bij de sneller fluctuerende economie sinds de economische crisis.

In de periode 1999 tot en met 2006 werd gemiddeld op gemeentelijke bedrijven- terreinen van Zwolle bijna 10 ha per jaar uitgegeven. Daarna daalde deze marktopname sterk als gevolg van de economische crisis. In 2011 was de uitgifte 2,6 ha. Besloten is toen de prognoses voor gronduitgifte naar beneden bij te stellen.

Jaarlijks worden de prognoses geëvalueerd bij de Nota van Uitgangspunten voor de MPV.

Kwantitatief:

  • Voor 2015 t/m 2017 uitgaan van uitgifte van 3 ha per jaar (aandeel Hessenpoort 60%)
  • Van 2018-2022 uitgaan van een uitgifte van 5 ha per jaar (aandeel Hessenpoort 95%);
  • Vanaf 2023 uitgaan van een uitgifte van gemiddeld 5 ha per jaar (aandeel Hessenpoort 95%).

Deze geplande uitgifte is gebaseerd op het voorzichtigheidsbeginsel uit de behoefteraming 'Vraag bedrijventerreinen Zwolle in (inter)nationaal perspectief' (RIGO, 2012 en 2015). De vernieuwing van de structuurvisie (toekomstige omgevingsvisie) en de bredere oriëntatie op de regio voor samenwerking op het gebied van bedrijventerreinen kunnen aanleiding geven voor vernieuwde visie op de prognoses, waarvoor vervolgens in de Nota van Uitgangspunten MPV onderbouwing kan worden gegeven.

Met de recente update van de behoefteraming voor Hessenpoort door RIGO is geconcludeerd dat de vigerende programmering nog steeds actueel is. Indien er voor de middellange en lange termijn sprake is van een hoogconjunctuur, kan de vraag zelfs de huidige programmering overstijgen.

 

Kwalitatief:

Op basis van de Kadernota Bedrijventerreinen zijn de volgende uitgangspunten van toepassing:

  • Ruimte bieden voor de oplossing van knelpunten in de huisvesting van bestaande en nieuw te vestigen bedrijven.
  • Deze ruimte zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk aanwenden.
  • De kwaliteit van de bestaande terreinen dient daar waar noodzakelijk verbeterd te worden. Hiertoe heeft Zwolle samen met de provincie het project Duurzame Versterking Bedrijventerreinen (Marslanden, De Vrolijkheid, Voorst) uitgevoerd)
  • Deze doelen beantwoorden kwalitatief aan de ambitie in het Structuurplan Zwolle 2020; herziening in omgevingsvisie.

Bij de prognose voor uitgifte wordt verondersteld dat de gemeente het aanbod marktconform ontwikkelt en acquisitie voert zoals in de afgelopen jaren.

De trend van de-industrialisatie kan het effect op de vraag naar bedrijventerrein echter tegenwerken. Die trend vereist dan ook extra activiteiten van de gemeente, ook in kwalitatief opzicht. De kavelindeling op Hessenpoort kan wat meer richting klein worden bijgesteld, omdat het onderscheid tussen grootschalig en kleinschalig steeds groter wordt. Verder kan verruiming van de vestigingsmogelijkheden op Hessenpoort voor bedrijven uit dienstensectoren van belang zijn voor de afzet van kavels op Hessenpoort op langere termijn. Clustering van bedrijven die profijt van elkaar (kunnen) hebben en elkaar (kunnen) versterken is belangrijker dan selectie op sectoren.

Voor versterking van logistieke en haven-bedrijvigheid heeft Zwolle met Kampen en Meppel in 2012 ambities geformuleerd. Hiervoor zijn diverse maatregelen, zoals de oprichting van een gezamenlijk havenbedrijf voorgesteld.

Voor de afgeleide logistieke diensten is Hessenpoort een aantrekkelijk bovenregionaal bedrijventerrein. In de locatieafwegingen van de logistieke sector zetten ondernemers de snelwegafslag op nummer 1 ('Logistiek in beeld', Stec 2015).

Conclusie

Het plan is in overeenstemming met de kadernota bedrijventerrein.

2.2 Verkeersbeleid

Mobiliteitsvisie

Het op dit moment vigerende Zwolse mobiliteitsbeleid vloeit voort uit het rijks – en provinciaal beleid en is verwoord in de Mobiliteitsvisie. De Mobiliteitsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 februari 2009. In 2013 is de Mobiliteitsvisie geactualiseerd in het Actieprogramma Mobiliteit 2014-2017.

Uit de Mobiliteitsvisie en het Actieprogramma Mobiliteit komen naar voren dat de verdere groei van de mobiliteit niet opgevangen kan worden door de mobiliteitsvraag te faciliteren met nieuwe infrastructuur. Zwolle heeft een gunstige positie qua ontwikkeling. In de na te streven doelen op het gebied van duurzaamheid, milieu, bereikbaarheid, economische groei, leefbaarheid en dergelijke is het daarom noodzakelijk om prioriteiten te stellen. Zwolle wil de kwaliteiten als bereikbare en gezonde stad vasthouden door, naast de noodzakelijke uitbreiding van de infrastructuur, de samenleving te mobiliseren om de groeiende vraag naar mobiliteit om te buigen in een duurzame richting.

Conclusie

Het plan is in overeenstemming met het verkeersbeleid.

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving

In dit hoofdstuk wordt de bestaande ruimtelijke en functionele structuur van het plangebied omschreven. Daarnaast wordt een beschrijving gegeven van de uitgangspunten die gehanteerd zijn bij het maken van dit bestemmingsplan.

3.1 Stedenbouw

3.1.1 Huidige situatie

Gebiedsbeschrijving

Het bedrijventerrein kent een eenvoudige, heldere opzet.

De ruimtelijke structuur wordt bepaald door de groene radialen, de concentrische ontsluitingswegen en de vakken daarbinnen; het uitgeefbare terrein.

Het gebied kent een grote verscheidenheid aan bedrijvigheid met de nadruk op grootschalige bedrijven. De robuust vormgegeven bedrijfsgebouwen, de zorgvuldig vormgegeven erfafscheidingen en de ruime wegprofielen zorgen voor de samenhang.

Bebouwingsstructuur

Het bedrijventerrein kenmerkt zich door een sterke ruimtelijke geleding. een radialenstructuur gekoppeld aan wegen en watergangen.

De waterradialen hebben een ruim profiel met brede plasbermen en worden begeleid door bomenrijen. De radialen gekoppeld aan wegen, de Nieuwleusenerdijk en Bentheimstraat, worden begeleid door een watergang en bomenrijen.

De waterberging ligt op dit moment 'als een kavel' in de structuur van Hessenpoort, maar het is ruimtelijk wel op een logische wijze ingepast; onder de hoogspanningsleiding, aan de hoofdgroenstructuur. Ook de maat van de waterpartij is passend bij de schaal van Hessenpoort.

3.1.2 Uitgangspunt bestemmingsplan

Bestemming Bedrijventerrein

In het bestemmingsplan worden de bestemde, maar niet aangelegde wegen, bestemd als Bedrijventerrein.

Uitgangspunt blijft dat het ondanks de bestemmingswijziging om de hierboven beschreven geplande structuur te realiseren en hier slechts in uitzonderlijke gevallen van af te wijken. Stedenbouwkundig is de (radiaalvormige) hoofdstructuur van Hessenpoort het meest belangrijk: Nieuwleusenerdijk, Bentheimstraat, Hermelenweg en de water- en groenstructuur; dit in profiel en architectuur.

Profiel Nieuwleusenerdijk

Als gevolg van het vervallen van het fietspad zal het profiel van de Nieuwleusenerdijk ten oosten van de Steinfurtstraat worden gewijzigd.

Door handhaving van het groene karakter en de ruime maat van het profiel vindt geen onevenredige aantasting plaats van de ruimtelijke hoofdstructuur van Hessenpoort. Ook in het aangepaste profiel is de watergang een continu en herkenbaar element en is geprobeerd zoveel mogelijk van de dubbele bomenrijen aan weerszijden van de weg te handhaven en te versterken. Bovendien zorgt de bestaande knik in de weg voor een verandering in perspectief. De nieuwe uitgiftelijn aan zuidzijde van de Nieuwleusenerdijk volgt het nieuwe profiel.

Waterberging

In het bestemmingsplan wordt de mogelijkheid geboden de waterberging onder de hoogspanningsleiding aan de Tecklenburgstraat geheel  te verplaatsen naar de Westfalenstraat onder de hoogspanningsleidingen. Deze locatie behoudt de bestemming Bedrijventerrein met een wijzigingsbevoegdheid naar Water. De locatie van de waterberging aan de Tecklenburgstraat behoudt de bestemming Water met een wijzigingsbevoegdheid naar Bedrijventerrein.
De huidige bestemde waterberging heeft geen grote betekenis in de ruimtelijke structuur van Hessenpoort. De waterpartij is geen drager van het plan, zoals de verkeers- water - en groenstructuren dat wel zijn. Stedenbouwkundig is het aanvaardbaar om de waterpartij te verplaatsen, zolang de waterberging maar gelegen is aan de hoofdgroenstructuur.

Locatie In de Wal Nieuwleusenerdijk

In het bestemmingsplan wordt de mogelijkheid opgenomen om een zelfstandig parkeerterrein te realiseren voor het bedrijf In de Wal op een perceel langs de Nieuwleusenerdijk. Dit is een groothandel in gebruikte auto's en heeft behoefte aan uitbreiding van stalling van deze auto's. Het huidige perceel aan Kleefstraat 8 is te klein.

De Nieuwleusenerdijk is één van de radialen die de ruimtelijke hoofdstructuur van Hessenpoort definieert. De weg heeft een landschappelijke inrichting met een dubbele bomenrijen en een brede watergang aan noordzijde van de weg. De noordelijke oever wordt bepaald door een schanskorf tot de Kleefstraat en een groen talud ten oosten hiervan, deze dienen tegelijkertijd als erfafscheiding. Het beeld van Hessenpoort langs de Nieuwleusenerdijk is landschappelijk en de erfafscheidingen dragen hier in grote mate aan bij. Bedrijven aan de noordzijde presenteren zich slechts in beperkte mate richting de Nieuwleusenerdijk. Voorzijden van bedrijven zijn veelal gericht op straten haaks op de Nieuwleusenerdijk (Kleefstraat, Ravensburgstraat enzovoorts) en een groot deel van het kaveloppervlak wordt als parkeer- of stallingsterrein ingericht. Hiermee is het stedenbouwkundig acceptabel dat het terrein als zelfstandig parkeerterrein, dus zonder bebouwing, wordt ingericht. Op het perceel zal dit middel van de aanduiding "parkeerterrein" worden aangegeven. De huidige bouwmogelijkheid blijft gehandhaafd.

Locatie parkeerterrein Wensink

In het bestemmingsplan wordt de mogelijkheid geboden op een deel van de groenstrook aan de zuidezijde van de Lippestraat ter hoogte van Wensink te bestemmen als Bedrijfsterrein onbebouwd. De herinrichting van groenstrook naar parkeren leidt niet tot onevenredige aantasting van het stedenbouwkundig beeld. De projectie van de kroon van de monumentale linde blijft gras en het karakter van de groene plek – welke door de schanskorf heen steekt – blijft ondanks de verkleining van het groenoppervlak behouden. Hiermee wijzigt het ruimtelijk beeld van Hessenpoort vanaf de zijde Hermelenweg / A28 niet. Aan weerszijden van de Lippestraat (ter hoogte van het bruggenhoofd) ontstaat door de herinrichting een meer symmetrisch beeld.

Zonnepanelen

De marktvraag naar realisatie van zonneparken – pv-panelen op een constructie op maaiveld – is groeiende. De gemeente Zwolle wil dit op specifieke locaties in Hessenpoort faciliteren omdat het tegemoet komt aan de duurzame ambities van de gemeente met betrekking tot de reductie van CO2 -uitstoot. Tegelijkertijd kunnen zonneparken invulling geven aan incourante kavels in Hessenpoort, dit betreft met name de kavels onder de hoogspanningsleidigen.

Hessenpoort wordt ruimtelijk gekarakteriseerd door een radiaalvormige hoofdstructuur; een robuuste structuur die de verbinding van Hessenpoort met het omringende landschap vormgeeft. Langs een aantal van deze structuurlijnen is bebouwing met voorzijden richting de weg stedenbouwkundig gewenst, deze dragen in belangrijke mate bij aan de totale beeldkwaliteit en uitstraling van Hessenpoort. Het gaat hier om de kavels aan zuidzijde van de Nieuwleusenerdijk en langs de Hermelenweg. Op deze kavels zijn zonneparken stedenbouwkundig niet gewenst, op overige kavels onder hoogspanningsleidingen zijn ze ruimtelijk inpasbaar. De kavels waarop dit ruimtelijk aanvaardbaar is zijn door middel van de aanduiding "specifieke vorm van bedrijventerrein -zonnepanelen" op de plankaart aangeven.

3.2 Beeldkwaliteitsplan

3.2.1 Huidige situatie

Voor het bedrijventerrein Hessenpoort is een beeldkwaliteitsplan opgesteld

De basis voor de kwaliteit van Hessenpoort ligt voor een belangrijk deel in de heldere opzet van het terrein. Gerelateerd aan de ligging in het landschap en de kenmerken van het bedrijventerrein zelf zijn er drie deelgebieden te onderscheiden: Hessenpoort zuid, -midden en -noord:.

  • Hessenpoort zuid is gesitueerd tussen de Holsteinstraat en Bohemenstraat en grenst aan het kleinschalige landschap langs de Hessenweg.
  • Hessenpoort midden ligt tussen de Nieuwleusenerdijk en de Bentheimstraat en wordt doorsneden door een brede watergang.
  • Hessenpoort noord ten slotte ligt tussen de Nieuwleusenerdijk en de Hermelenweg en vormt de zichtlocatie naar de A28.

In het beeldkwaliteitsplan is o.a per deelgebied als randvoorwaarden opgenomen dat per kavel maximaal 2 in-/ uitritten mogen worden aangelegd met maximaal breedte van 8 meter voor deelgebied zuid en 12 meter voor de deelgebieden midden en noord.

3.2.2 Uitgangspunt bestemmingsplan

In de praktijk is gebleken dat zowel het aantal als de breedte van de in-en uitritten te beperkend kunnen zijn voor de bedrijven.

Gelet hierop wordt voor heel Hessenpoort een aanvulling opnemen dat het aantal en/of breedte van de inritten in overleg met de gemeente mag wordt vergroot, mits dit noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering en er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van de beeldkwaliteit en de verkeersveiligheid.

Het gewijzigde beeldkwaliteitsplan is als Bijlage 1 bijgevoegd.

3.3 Verkeer

3.3.1 Huidige situatie

De Nieuwleusenerdijk heeft de functie van centrale ontsluitingsas. Het noordelijk gedeelte van Hessenpoort wordt met een tweetal lusvormige ontsluitingswegen vanaf deze as ontsloten.

De rondweg wordt met een rotonde aangesloten op de Nieuwleusenerdijk om de overgang van het landelijk gebied naar dit bedrijventerrein duidelijk te markeren.

Het zuidelijke deel van Hessenpoort wordt in de nieuwe situatie (N340/A28) eveneens ontsloten vanaf de Nieuwleusenerdijk door een viertal inprikkers die verbonden zijn door de Bentheimstraat.

De vierde ontsluiting ( de doorgetrokken Bentheimstraat) aan de zuidzijde is als gevolg van de optimalisatie van de grondexploitatie komen te vervallen. De extra verkeersbelasting die dit tot gevolg heeft voor de andere inprikkers met name de Steinfurtstraat en in geringe mate de Mindenstraat is beperkt. Deze wegen hebben voldoende restcapaciteit om de extra verkeersdruk op te vangen.

3.3.2 Uitgangspunt bestemmingsplan

In het bestemmingsplan krijgen de bestemde maar nog niet aangelegde wegen, de bestemming Bedrijventerrein. Binnen deze bestemming is de aanleg van wegen mogelijk. Uitgangspunt bij de uitgifte van bedrijfsterrein blijft de onder 3.1.1 Huidige situatie beschreven verkeersstructuur. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld de vestiging van een groot bedrijf kan hier van worden afgeweken. Van belang is dat er een heldere ruimtelijke en verkeerskundige structuur blijft bestaan. Randvoorwaarde is in ieder geval dat het noordelijke gedeelte van Hessenpoort op een tweetal punten zal worden ontsloten.

3.4 Water

3.4.1 Huidige situatie
3.4.1.1 Waterstructuur

In het onderstaande kaartje is de toekomstige waterstructuur van Hessenpoort weergegeven. In Hessenpoort wordt een vinger- of radiaalwatersysteem aangelegd. In het blauw zijn de bestaande watergangen weergegeven. De rood gemarkeerde vlekken zijn stedelijke watergangen die nog moeten worden aangelegd. De donkergroene vlekken maken onderdeel uit van de ecologische zone langs de Steenwetering. In deze zone wordt de verloren stroomgebiedsberging, circa 13.000 m3, als gevolg van de ontwikkeling Hessenpoort gecompenseerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP14034-0004_0001.jpg"

De grootte van de stedelijke bergingswatergangen zijn enerzijds afgestemd op de berging van uit het verbeterd gescheiden rioolstelsel afkomstige regenwater, anderzijds op de werknorm van het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) dat het stedelijke gebied slechts één keer per honderd jaar inundeert vanuit oppervlaktewater.

Dit resulteert in de volgende wateropgave:

Uitgangspunt voor de berekeningen is een bui met een herhalingstijd van 1 x 100 jaar waarin 92 mm valt in 36 uur tijd. Uit berekeningen blijkt dat de benodigde 146.000 m3 water in de geprojecteerde watergangen kan worden geborgen. Het peil van de watergang zal stijgen van -0,50 m NAP naar + 0,50 m NAP. Een bui met een herhalingstijd van 1 x 250 jaar kan net niet in de watergangen worden opgevangen.

Vanuit het gebied mag maximaal 1,1 l/s ha worden afgevoerd naar het landelijke gebied.

In de ecologische zone (circa 10 ha) is voldoende ruimte beschikbaar om de stroomgebiedsberging van 13.000 m3 te realiseren.

3.4.1.2 Overstromingsrisico

Voor het onderdeel Overstromingsrisico wordt verwezen naar de toelichting van het moederplan Hessenpoort in hoofdstuk 4.2.7 Waterbeheer Overstromingsrisico

3.4.2 Uitgangspunt bestemmingsplan

In het bestemmingsplan wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de waterberging onder de hoogspanningsleiding in zijn geheel zuidoostelijk te verplaatsen onder de hoogspanningsleiding. Deze locatie behoudt de bestemming Bedrijventerrein met een wijzigingsbevoegdheid naar de bestemming Water De locatie van de mogelijk te verplaatsen waterberging behoudt de bestemming Water en Groen met een wijzigingsbevoegdheid naar de bestemming Bedrijventerrein. Voorwaarde is dat de inhoud van benodigde waterberging voor het bedrijventerrein is gegarandeerd.

3.5 Milieu

In deze paragraaf wordt ingegaan op de milieuaspecten die van belang zijn bij het toekennen van bestemmingen. Tevens komt de ligging van kabels, leidingen en straalpaden aan bod.

3.5.1 Geluid

Industrielawaai

Overeenkomstig artikel 41 van de Wet geluidhinder dient een bedrijventerrein waarop zogenaamde “grote lawaaimakers” kunnen worden gevestigd te worden voorzien van een geluidzone. Deze geluidzone betreft het gebied waarbinnen de geluidbelasting vanwege het industrielawaai afkomstig van het bedrijventerrein niet meer bedraagt dan 50 dB(A). Op het bedrijventerrein worden bedrijven van categorie 2 tot en met 5.2 toegelaten. De grote lawaaimakers betreffen over het algemeen categorie 5 bedrijven.

De wijzigingen in het bestemmingsplan hebben geen gevolgen voor de geluidzone.

3.5.2 Bedrijvigheid (Wet milieubeheer)

In de huidige milieuzonering is gekozen voor een viertal zones, die zoveel mogelijk samenvallen met perceelsgrenzen en of ontsluitingswegen op het bedrijventerrein. In de partiële herziening krijgen de bestemde nog niet aangelegde wegen in principe de bestemming Bedrijventerrein met dezelfde milieucategorie als de aangrenzende bedrijfsbestemming. Indien een weg aan bedrijfsbestemmingen met twee milieucategorieën grenst is de laagste milieucategorie overgenomen.

3.5.3 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is een nieuw wettelijk stelsel voor luchtkwaliteitseisen van kracht geworden. In dit nieuwe stelsel speelt het begrip 'niet in betekenende mate'(NIBM) een belangrijke rol. Een project is NIBM als aannemelijk wordt gemaakt dat het project een toename van concentratie van niet meer dan 3 % veroorzaakt. In dat geval hoeft geen verdere toetsing van de gevolgen van de ontwikkeling aan de grenswaarden plaats te vinden.

De onderhavige herziening leidt slechts tot een geringe toename van het uitgeefbaar bedrijventerrein. Gelet hierop heeft het geen gevolgen voor de luchtkwaliteit.

3.5.4 Externe veiligheid

In het kader van het bestemmingsplan Hessenpoort is aandacht besteed aan het aspect externe veiligheid.

LNG vulpunt aan de Kleefstraat 7

De gemeente heeft op 30 augustus 2011 een aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen voor het motorbrandstoffenverkooppunt aan de Kleefstraat 7 te Zwolle van Salland Oil. Gelet op artikel 2.1, 2.2 en 2.10 tot en met artikel 2.20a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, heeft de gemeente besloten de omgevingsvergunning op 13 maart 2012 te verlenen.

De vergunning is verleend voor een periode van 5 jaar vanaf het inwerkingtreden van de beschikking, onder de experimenteerbepalingen van artikel 2.23 van de Wabo. De vergunningplicht voor deze inrichting in het kader van de Wet milieubeheer ontstaat door de aangevraagde LNG-installatie. Het gebruik van LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof voor vrachtauto's is een relatief nieuwe techniek in Nederland. Op het moment van de vergunningverlening was de wetgeving met betrekking tot LNG installaties nog in ontwikkeling. Daarom en vanwege het feit dat de vergunningaanvrager aangaf in de toekomst een grotere installatie te overwegen is een tijdelijke vergunning verleend. Op grond van artikel 5.16 vijfde lid, van het Bor dient de vergunninghouder de locatie na de gestelde termijn van 5 jaar in overeenstemming te brengen met de huidige situatie of dient een nieuwe onherroepelijke omgevingsvergunning in werking te zijn getreden met de hier genoemde activiteiten.

Inmiddels heeft de vergunninghouder een aanvraag om een grotere installatie ingediend en is nieuwe wetgeving tot stand gekomen. Behalve aanpassingen in de rekenmethodiek heeft de wetgever een minimumafstand van 50 m gemeten vanaf het vulpunt van de LNG-tank vastgesteld. Voor de te wijzigen situatie is een risicoanalyse uitgevoerd, op basis waarvan een nieuwe veiligheidscontour is berekend. De veiligheidscontour wordt deels bepaald door de minimumafstand en daar, waar de PR 10-6 -contour de minimumafstand overschrijdt, door de PR 10-6 -contour. Beide contouren (minimumafstand en PR 10-6 –contour) zijn in onderstaande figuur weergegeven. De nieuwe contour is ruimer dan de veiligheidscontour van 2011. Door middel van deze bestemmingsplanprocedure wordt de nieuwe veiligheidscontour op de plankaart vastgelegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP14034-0004_0002.png"

Figuur Minimumafstand en PR 10-6-contour (rode lijn).

3.5.5 Duurzaamheid

Grootschalige pv-systemen (zonneparken) onder hoogspanningslijnen

De gemeente heeft zich ten doel gesteld om in 2020 een reductie van 20% van de uitstoot van CO2 ten opzichte van 1990 te hebben gerealiseerd. Energiebesparingsmaatregelen dragen hiertoe bij, maar ook de duurzame opwekking van energie. Omdat het een forse opgave betreft is het wenselijk dat met name grootschalige duurzame energiesystemen, zoals zonneparken, kunnen worden aangelegd. De gemeente speelt hierbij een faciliterende rol, door op plaatsen waar de financiële haalbaarheid van dergelijke systemen is aangetoond en de systemen geen afbreuk doen aan de ruimtelijke kwaliteit, de realisatie er van ruimtelijk mogelijk te maken. Op bedrijventerrein Hessenpoort zijn de kavels onder hoogspanningslijnen minder courant. Dat biedt de mogelijkheid om grootschalige pv-systemen (zonneparken) op deze kavels voor een langere periode (20-25 jaar) aan te leggen en te exploiteren. Daarom is voor de strook onder de hoogspanningslijnen op de bestemmingsplankaart deze mogelijkheid opgenomen. Door beschaduwing kan opbrengstverlies plaatsvinden. De installateur/exploitant van een zonnepark dient rekening te houden met beschaduwing ten gevolge van (toekomstige) gebouwen op belendende percelen en in verband daarmee bij de plaatsing van de panelen voldoende afstand te houden tot de grens van het perceel.

3.5.6 Kabels, leidingen en straalpaden

In het kader van het bestemmingsplan Hessenpoort is aandacht besteed aan deze punten. De onderhavige herziening heeft geen gevolgen voor deze punten.

Hoofdstuk 4 Juridische aspecten

4.1 Inleiding

Dit bestemmingsplan is gemaakt conform het 'Handboek bestemmingsplannen Zwolle' versie 21. Dit handboek is gebaseerd op de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen SVBP2012, zoals vastgelegd in de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012.
De regels zijn binnen de systematiek van de SVBP2012 aangepast aan de Zwolse situatie en uitgebreid met extra standaardbestemmingen, waaraan in Zwolle behoefte is. De regels van Hessenpoort, 2e partiële herziening zijn voor zover nodig op hun beurt weer aangepast aan specifieke situaties in het plangebied van het bestemmingsplan Hessenpoort, 2e partiële herziening.

De regels van het bestemmingsplan bestaan uit de volgende hoofdstukken:

4.2 Inleidende regels

Artikel 1 Begrippen

Hierin worden de in de regels gebruikte begrippen gedefinieerd.

Artikel 2 Verwijzing

In dit artikel wordt aangegeven dat het bestemmingsplan Hessenpoort van toepassing is.

4.3 Bestemmingsregels

Voor de in dit hoofdstuk opgenomen artikelen is een verwijzing naar de regels van het bestemmingsplan Hessenpoort en, indien aan de orde, de wijzigingen hierop opgenomen.

Artikel 3 Bedrijventerrein

In dit artikel is een verwijzing naar de regels van de bestemming Bedrijventerrein en de wijzigingen hierop opgenomen. Voor de onderbouwing van de wijzigingen wordt verwezen naar Hoofdstuk 3 Planbeschrijving

4.4 Algemene regels

Voor de in dit hoofdstuk opgenomen artikelen is een verwijzing naar de regels van het bestemmingsplan Hessenpoort opgenomen. Artikel 11 Algemene gebruiksregels en Artikel 17 wetgevingzone - wijzigingsgebied zijn nieuwe regels die wordt toegevoegd. Voor Artikel 15 Veiligheidszone en Artikel 16 Algemene wijzigingsregels is een wijziging van de regels opgenomen.

Artikel 11 Algemene gebruiksregels

In dit artikel wordt geregeld dat bij de wijziging van het gebruik moet worden voorzien in voldoende ruimte voor parkeren, laden en lossen.
Wat voldoende is, wordt op basis van het algemene parkeerbeleid van de gemeente Zwolle bepaald tijdens de beoordeling van een verzoek om wijziging van gebruik.
Bij een omgevingsvergunning kan hiervan worden afgeweken, indien anderszins in voldoende ruimte kan worden voorzien. Ten slotte kan bij een omgevingsvergunning worden afgeweken in bijzondere omstandigheden, onder andere op basis van criteria van het algemene parkeerbeleid.

Artikel 15 Veiligheidszone

In dit artikel is een verwijzing naar de algemene regel Veiligheidszone van en de wijzigingen hierop opgenomen. Voor de onderbouwing van de wijzigingen wordt verwezen naar 3.5.4 Externe veiligheid

Artikel 16 Algemene wijzigingsregels

Deze regel maakt het mogelijk de bestemmingen "Bedrijventerrein", "Verkeer", "Groen" en "Water" in elkaar te wijzigen dan wel de bestemming 'Bedrijventerrein" te wijzigen in die zin dat de situering en de vorm van de in het plan aangegeven bestemmingsvlakken en bouwvlakken worden gewijzigd dan wel nieuwe bestemmingsvlakken en bouwvlakken in het plan worden aangegeven. Het bestemmingsplan wordt hierdoor flexibeler. Van flexibiliteit is sprake als kan worden afgeweken van in het plan opgenomen regelingen, zonder dat een formele planherziening nodig is. Hoe meer afwijkingsmogelijkheden en hoe lichter de hiervoor geldende procedure, hoe flexibeler een plan is. Zo kunnen processen op een gestructureerde manier worden begeleid en beschikt het gemeentebestuur tegelijkertijd over de gewenste sturingsinstrumenten.

In lid 2 is een nieuw lid toegevoegd dat het mogelijk maakt dat de huidige bestemde waterberging in zijn geheel kan worden verplaatst, mits de inhoud van benodigde waterberging voor het bedrijventerrein is gegarandeerd.

Artikel 17 wetgevingzone - wijzigingsgebied

In dit artikel wordt het mogelijk gemaakt dat de geprojecteerde waterberging onder de hoogspanningsleiding aan de Tecklenburgstraat kan worden verplaatst naar de Westfalenstraat onder de hoogspanningsleidingen. Voor de onderbouwing van de wijzigingen wordt verwezen naar hoofdstuk 3.4 Water

4.5 Slotbepaling

Artikel 18 Slotregel

Als laatste wordt de slotregel opgenomen. Deze regel bevat zowel de aanhalingstitel van het plan, de aanhalingstitel van de regels van het plan als de vaststellingsregel van het plan.

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Indien sprake is van een of meerdere aangewezen bouwplannen in de zin van artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening, (hierna “een aangewezen bouwplan”), in combinatie met een bestemmingsplan, wijzigingsplan, projectuitvoeringsbesluit of omgevingsvergunning is de afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening van toepassing. Dit houdt in dat de gemeenteraad een exploitatieplan dient vast te stellen tenzij middels gemeentelijke gronduitgifte dan wel, of in combinatie met, een anterieure overeenkomst de kosten in de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn en, indien noodzakelijk, er afspraken zijn gemaakt over een tijdvak, fasering en locatie-eisen.

Voor zover er in het onderhavige herziening is voorzien in een aangewezen bouwplan is deze gesitueerd op percelen welke in eigendom zijn bij de gemeente en derhalve is het kostenverhaal anderszins verzekerd middels opname in de grondprijs.

5.2 Overleg

5.2.1 Uitkomsten overleg

5.2.1 Uitkomsten overleg

Provinciaal overleg

Samenvatting reactie

Het plan past in het provinciaal ruimtelijk beleid. Indien het plan ongewijzigd in procedure wordt gebracht, wordt er vanuit het provinciale belang geen beletselen voor het verdere vervolg van deze procedure gezien. 

Reactie gemeente

Hier wordt kennis van genomen.

Waterschap

Samenvatting reactie

In de Toelichting staat onder 3.4.1.1 Waterstructuur dat er sprake is van twee peilgebieden. Dat klopte volgens het oorspronkelijke waterhuishoudingsplan. Als gevolg van de plannen voor de verlegging van de N340 is een nieuwe situatie ontstaan. In oktober 2015 is door de gemeente Zwolle en het waterschap afgesproken dat de twee verschillende peilgebieden in Hessenpoort aan elkaar worden gekoppeld zonder een debietbegrenzer. Het nieuw te hanteren oppervlaktewaterpeil voor het gehele bestemmingsplan Hessenpoort is nu NAP - 0.50 m. Het koppelen van de peilgebieden heeft een (klein) positief gevolg voor de waterbergingscapaciteit in Hessenpoort. Er wordt verzocht om de tekst in de Toelichting aan te passen aan de nieuwe situatie, voor het overige hebben zij geen opmerkingen op het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie gemeente

De toelichting is op het genoemde punt aangepast.

Brandweer IJsselland

Samenvatting reactie

Er zijn geen aanvullingen op het bestemmingsplan. De afstanden die zijn aangehouden voor de veiligheidscontour van het LNG tankstation zijn de juiste. Verder zijn er geen zaken die relevant zijn voor externe veiligheid.

Reactie gemeente

Hier wordt kennis van genomen.

Gemeente Dalfsen

Samenvatting reactie

Er zijn geen opmerkingen op het bestemmingsplan.

Reactie gemeente

Hier wordt kennis van genomen.

Ministerie van Defensie

Samenvatting reactie

Uit bestudering van het plan is gebleken dat een passende regeling is opgenomen voor de boven het plangebied gelegen militaire laagvliegroute. Het voorontwerp-bestemmingsplan geeft dan ook geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie gemeente

Hier wordt kennis van genomen.

Gasunie

Samenvatting reactie

Verbeelding

Ontbrekende gastransportleiding

Een van de in het plangebied aanwezige leidingen is niet bestemd. Er wordt verzocht deze alsnog op te nemen.

Reactie gemeente

De betreffende leiding zal alsnog worden bestemd.

Samenvatting reactie

Planregels

Er wordt verzocht om in artikel 8.3.2 punt d en artikel 8.5.3 punt d op te nemen dat vooraf door het bevoegd gezag schriftelijk advies wordt ingewonnen bij de leidingbeheerder. Dit om onduidelijkheid te voorkomen.

Reactie gemeente

Het woord "schriftelijk" zal worden toegevoegd.

Tennet

Samenvatting reactie

Regels

  • Bestemmingsomschrijving:

Er wordt verzocht de regels van dubbelbestemming Leiding – Hoogspanningsverbinding (bovengronds) in de bestemmingsomschrijving in sub a te veranderen in:  “a. het bovengrondse transport van elektrische energie door een hoogspanningsleiding, daarbij inbegrepen, de aanleg, het beheer en het onderhoud van de hoogspanningsleiding;”

Reactie gemeente

Deze regeling zal worden aangepast.

Samenvatting reactie

  • Bouwregels:

In de regeling voor erf- en perceelafscheidingen wordt voorgesteld sub a in zijn geheel te verwijderen.

Reactie gemeente

De opgenomen regeling voor erf-en perceelafscheiding is inderdaad niet geheel logisch, omdat de hoogte onder andere is gerelateerd een de aanwezigheid van een gebouw of hoofdgebouw. Dit is niet aan de orde. Indien lid a zou worden geschrapt zouden bouwwerken 65 meter hoog mogen worden, zoals in het huidige lid b is opgenomen. Dit is niet aanvaardbaar. Een regeling voor een erfafscheiding is daarom toch wel noodzakelijk voor het geval een hekwerk moet worden gebouwd.

Gelet hierop zal de regeling als volgt worden gewijzigd;

"de bouwhoogte van erf- of perceelafscheidingen mag niet meer dan 2 meter bedragen."

Samenvatting reactie

  • Bepalingen over inwinnen van advies:

Veranderen in:  "vooraf schriftelijk advies is ingewonnen van de betrokken leidingbeheerder”

Reactie gemeente

Dit punt zal worden aangepast.

Samenvatting reactie

  • Er wordt bevestigd dat Tennet akkoord is met de aanleg van een weg binnen de belemmerde strook van de hoogspanningsverbinding, zoals weergegeven in onze brief met kenmerk GSN-REM 15-3645. Deze 'toestemmingsbrief' is en blijft van toepassing zolang er geen veranderingen zijn ten opzichte van de aanvraag.

Reactie gemeente

Hiervan wordt kennis genomen.

Rijkswaterstaat

Samenvatting reactie

Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om op incourante percelen zonnevelden te realiseren. Gezien de ligging langs de rijksweg A28 bestaat de mogelijkheid dat de zonnepanelen de veiligheid van het wegverkeer in gevaar brengen door schittering. Er wordt verzocht in het bestemmingsplan op te nemen dat zonnepanelen alleen dan gerealiseerd kunnen worden als hiernaar onderzoek is verricht en gebleken is dat de panelen geen negatieve invloed op de verkeersveiligheid hebben.

Reactie gemeente

Het verrichten van onderzoek heeft geen toegevoegde waarde, omdat er geen normen zijn waaraan het bevoegd gezag de resultaten van het onderzoek kan toetsen.

Verder zullen de effecten van schittering beperkt zijn, omdat:

  • de zonnepanelen op het zuiden worden gericht, dus lichtelijk van de A28 afgekeerd; de hellingshoek bedraagt ca. 35° ; als de zon horizontaal ( op gezichthoogte" ) het licht weerkaatst staat hij op 110°, dus in het noorden en dat komt in Nederland niet voor. Zie hiervoor de onderstaande tekening. De rode lijn is een zonnepaneel met een hellingshoek van ca. 35°. De gele lijn is de zon onder een hoek van 110 °.Rechtstreekse weerkaatsing van zonlicht is derhalve uitgesloten. Blijft over weerkaatsing van diffuus licht.
  • de dichtstbijzijnde zonnepanelen uitsluitend op meer dan 115 meter van de rand van het wegdek van de A28 kunnen worden geplaatst; daarom zal weerkaatsing van het licht nooit frontaal ( recht in het gezicht") plaatsvinden, maar van de zijkant.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP14034-0004_0003.jpg"

Het is niet uit te sluiten dat de geprojecteerde zonnepanelen enige mate van schittering (diffuus licht) voor het wegverkeer kunnen veroorzaken. Dit is ook mogelijk indien langs de rijksweg op grond van het bestemmingsplan een gebouw met veel glas wordt gerealiseerd. Bovendien kunnen op daken van gebouwen vergunningsvrij zonnepanelen worden geplaatst. De schittering zal voor een korte duur kunnen optreden en alleen op zonnige dagen. Van een negatieve invloed op de verkeersveiligheid is naar onze mening geen sprake.

Die afstand van 115 meter is, daarnaast ruim buiten het mogelijk aan te wijzen reserveringsgebied bestaande hoofdwegen op grond van artikel 2.7.2 Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) dat maximaal 45 meter bedraagt. Deze 45 meter wordt gerekend vanuit van de buitenzijde van de buitenste rijstrook van de rijksweg.

Gelet op het bovenstaande worden in het bestemmingsplan geen nadere voorwaarden opgenomen voor de bouw van zonnepanelen.

Ondernemersvereniging Hessenpoort

Samenvatting reactie

In het bestemmingsplan worden de bestemde, maar nog niet aangelegde wegen, bestemd voor bedrijventerrein. Waar de ondernemersvereniging voor wil waken is dat er zonder vooroverleg met de reeds gevestigde ondernemers op Hessenpoort, door de gemeente besloten wordt af te wijken van de geplande wegenstructuur ten baten van een zich nieuw te vestigen bedrijf. Er wordt gevraagd in een separaat schrijven te bevestigen of op te nemen in het bestemmingsplan, dat in geval van een voorgenomen wijziging in het wegennet, altijd eerst overleg wordt gevoerd met de ondernemersvereniging.

Reactie gemeente

Zoals ook in de inleiding van de toelichting op het bestemmingsplan is aangegeven, is de aanleiding van deze partiële herziening gelegen in het feit dat er bij de uitgifte van bedrijfsterrein op Hessenpoort behoefte is aan een zo flexibel mogelijk bestemmingsplan. Er dient zoveel mogelijk voorkomen te worden dat er gebruikt moet worden gemaakt van planologische procedures alvorens een bedrijf zich kan vestigen. Gelet hierop worden de nog niet aanlegde, maar wel bestemde wegen, bestemd voor Bedrijventerrein. Binnen deze bestemming is de mogelijkheid van wegen opgenomen. Hierdoor vormt bij uitgifte van de grond een eventueel bestemde weg geen belemmering. Uitgangspunt bij de uitgifte van de grond blijft wel de wegenstructuur zoals deze in het moederplan Hessenpoort is opgenomen. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld de vestiging van een groot bedrijf kan hier van worden afgeweken. Van belang is dat er een heldere ruimtelijke en verkeerskundige structuur blijft bestaan. Randvoorwaarde is in ieder geval dat het noordelijke gedeelte van Hessenpoort op een tweetal punten zal worden ontsloten. In het geval een wijziging van het wegenstructuur, zoals deze in het moederplan Hessenpoort is opgenomen, aan de orde is zal dit worden besproken met de ondernemersvereniging. Dit zal in een brief worden bevestigd.