direct naar inhoud van 8.1 Uitkomsten overleg
Plan: Hessenpoort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP11015-0004

8.1 Uitkomsten overleg

In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening zijn tien instanties verzocht op het voorontwerp - bestemmingsplan "Hessenpoort" te reageren. In deze paragraaf wordt per instantie een samenvatting gegeven van de gemaakte opmerkingen. Vervolgens wordt de reactie van de gemeente daarop weergegeven.

  • Provincie Overijssel

Samenvatting reactie

Het voorontwerp past in de lijst van categorieën waarvoor vooroverleg niet noodzakelijk is.

Reactie gemeente

Van deze reactie wordt kennisgenomen.

  • Waterschap

Samenvatting reactie

De inhoud van het bestemmingsplan geeft aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie gemeente

Van deze reactie wordt kennisgenomen.

  • Gemeente Dalfsen

Samenvatting reactie

De inhoud van het bestemmingsplan geeft aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie gemeente

Van deze reactie wordt kennisgenomen.

  • Veiligheidsregio IJsselvecht

Samenvatting reactie

Prioriteitswegen

Binnen de gemeente Zwolle is beleid vastgesteld met betrekking tot prioriteitswegen. Dit beleid is onder andere van belang voor een goede bereikbaarheid voor de hulpdiensten. Er wordt geadviseerd in het bestemmingsplan hiernaar te verwijzen en toekomstige ontwikkelingen binnen het plangebied te toetsen aan dit beleid.

Reactie gemeente

In de toelichting op het bestemmingsplan zal een verwijzing opgenomen worden naar het beleid met betrekking tot prioriteitswegen. Het onderhavige bestemmingsplan is getoetst aan dit beleid.

Samenvatting reactie

Bereikbaarheid

Bij de huidige ontwikkeling van Hotel Van der Valk en de toekomstige ontwikkeling van IKEA en de N340 dienen tijdig maatregelen te worden genomen om een goede bereikbaarheid van Hessenpoort voor de hulpdiensten te behouden.

Reactie gemeente

Een goede bereikbaarheid van het plangebied is van belang voor de hulpdiensten. Bij de toekomstige ontwikkelingen zal rekening worden gehouden met de bereikbaarheid van hulpdiensten.

Samenvatting reactie

Vervoer LNG

Binnen het plangebied is voor de Kleefstraat een vergunning aangevraagd voor een LNG-vulpunt. In het bestemmingsplan wordt gesteld dat de locatie aan een route vervoer gevaarlijke stoffen ligt waardoor bevoorrading geen extra risico's met zich meebrengt. Dit is niet correct. Het vervoer van LNG zal naast het huidige vervoer van gevaarlijke stoffen zijn en niet in plaats van. Daarmee neemt het totaal aantal transporten toe en daarmee ook de risico's. Er wordt verzocht de tekst in het bestemmingsplan hierop aan te passen. Daarnaast staat de Kleefstraat op de risicokaart niet aangegeven als route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Er wordt geadviseerd aan te geven wat juist is en indien nodig de risicokaart aan te passen.

Reactie gemeente

De locatie van het LNG-vulpunt is grenst aan een route vervoer gevaarlijke stoffen, namelijk de Nieuwleusenerdijk. De stelling dat hierdoor de bevoorrading geen extra risico's met zich meebrengt is inderdaad niet correct. De tekst zal worden aangepast.

De Kleefstraat staat terecht op de risicokaart niet vermeld als route voor vervoer van gevaarlijke stoffen, omdat het geen aangewezen route voor vervoer van gevaarlijke stoffen is!

Wat betreft de opmerking over het ontbreken van informatie op de risicokaart voor professionele gebruikers over de aanwijzing van de Nieuwleusenerdijk, de Kranenburgweg en de Hessenweg als route vervoer gevaarlijke stoffen: de gemeente heeft deze gegevens bij de provincie aangeleverd. De provincie is als verantwoordelijke instantie voor het actueel houden van de risicokaart meerdere malen door de gemeente op deze omissie gewezen met verzoek om de kaart aan te passen.

Samenvatting reactie

Risicokaart

In het bestemmingsplan wordt aangegeven dat er vervoer van gevaarlijke stoffen plaats vindt over de A28, de Nieuwleusenerdijk, de Kranenburgweg en de Hessenweg. Op de risicokaart prof staat echter alleen de A28 aangegeven als route voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Er wordt geadviseerd na te gaan wat juist is en indien nodig de risicokaart aan te passen.

Reactie gemeente

Hetgeen in het bestemmingsplan staat over op welke wegen van vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt is correct. De provincie is de verantwoordelijke instantie voor het actueel houden van de risicokaart en is meerdere malen door de gemeente op deze omissie gewezen met verzoek om de kaart aan te passen.

Samenvatting reactie

Milieuzonering rondom Intratuin. Hotel Van der Valk en IKEA

De percelen van Intratuin, Hotel Van der Valk en het toekomstige IKEA vallen buiten het plangebied maar grenzen hier wel aan. Daarmee hebben de activiteiten binnen het plangebied (mogelijk) ook effecten die over deze percelen liggen. Gelet op de beperkte afstand tot het plangebied en de kwetsbaarheid van deze drie locaties is het wenselijk dat in het nabijgelegen deel van het plangebied geen bedrijven gevestigd zijn die bij een incident risico's opleveren voor een of meerdere van de genoemde locaties. Er wordt geadviseerd bij de milieuzonering in het plangebied rekening te houden met de nabijheid van Intratuin en in de toekomst ook Hotel Van der Valk en IKEA;

Reactie gemeente

Bedrijventerrein Hessenpoort heeft een interne milieuzonering om de milieubelasting als gevolg van de bedrijfsactiviteiten op de omgeving zo beperkt mogelijk te houden. Globaal gesproken zijn de randen van het bedrijventerrein aan de zuid-, west- en noordzijde bestemd voor bedrijven uit de lichtere milieucategorieën, terwijl de oostzijde en het centrale deel zijn voorbehouden aan de zwaardere milieucategorieën (zie paragraaf milieuzonering). De vestiging van IKEA is geprojecteerd aan de westrand van het bedrijventerrein naast de vestiging van Intratuin. Het hotel van Van der Valk is buiten het bedrijventerrein gelegen. In de nabije omgeving van deze bedrijven zijn risicovolle activiteiten, die tot de zwaardere milieucategorieën worden gerekend, niet toelaatbaar.

Samenvatting reactie

Bluswater

In de huidige situatie is er in het plangebied niet altijd voldoende bluswater aanwezig. De afstand tot bepaalde bluswatervoorzieningen is (te) groot. Daarnaast zijn de percelen en gebouwen relatief (erg) groot wat er bij een incident toe kan leiden dat er meer bluswater nodig is dan mogelijk beschikbaar. Er wordt geadviseerd om in overleg met de lokale brandweer bij toekomstige ontwikkelingen voor voldoende bluswater te zorgen en dit indien mogelijk op te nemen in het bestemmingsplan of via andere procedures of vergunningen vast te leggen.

Reactie gemeente

In verband met de vereiste hoeveelheid waterberging is in het plangebied veel ruimte vrijgemaakt voor oppervlaktewater. In het kader van bijvoorbeeld de vestiging van IKEA zal met de lokale brandweer worden overlegd, of het aanwezige oppervlaktewater voorziet in voldoende bluswater.

.

Samenvatting reactie

Bovenplanse maatregelen

De A28 vormt voor dit plangebied een belangrijke risicobron. Dit geldt echter niet alleen voor dit plangebied: gezien de ligging en de mogelijke scenario's die kunnen optreden als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen is de A28 voor grote delen van Zwolle een risicobron. Er wordt geadviseerd om te overwegen maatregelen te nemen bij de A28 die niet alleen gunstig zijn voor dit bestemmingsplan maar ook voordelen hebben voor andere gebieden langs de A28.

Reactie gemeente

In 2012 start de gemeente een onderzoek naar bovenplanse maatregelen om de gevolgen van een ongeval met gevaarlijke stoffen op de A28 te beperken. Dit onderzoek betreft niet alleen het onderhavige plangebied, maar ook andere stedelijke gebieden in Zwolle die aan de A28 grenzen. Het gaat daarbij om rampbestrijdingsmaatregelen als bluswatervoorzieningen, vluchtroutes, bereikbaarheid voor hulpdiensten, etc.

Samenvatting reactie

Waarschuwen aanwezigen

In het gehele plangebied is geen dekking door sirenes van het Waarschuwings- en Alarmeringssysteem (WAS). Omdat het hier om een bedrijventerrein gaat, is dit ook niet vereist. Binnen en nabij het plangebied zijn echter enkele risicobronnen aanwezig waaronder de A28 als routering gevaarlijke stoffen. Daarnaast biedt het bestemmingsplan de mogelijkheid dat zich nieuwe risicovolle bedrijven vestigen binnen het plangebied. Er wordt geadviseerd in het gehele plangebied te zorgen voor voldoende mogelijkheden om de aanwezigen te kunnen waarschuwen bij het daadwerkelijk optreden van een incident

Reactie gemeente

Dit punt heeft onze aandacht. Er wordt momenteel onderzocht op welk locatie een Was mast op Hessenpoort kan worden geplaatst.

Samenvatting reactie

Zonering stroomzone

Het plangebied wordt aan één zijde begrensd door de A28. De A28 is binnen het gemeentelijk externe veiligheidsbeleid aangewezen als zogenaamde stroomzone. Langs een dergelijke stroomzone worden verschillende afstanden aangehouden waarvoor in het beleid bijvoorbeeld wordt aangegeven welke functies wel of niet gewenst of toegestaan zijn. In het bestemmingsplan wordt niet ingegaan op deze zonering en bijbehorende beperkingen en mogelijke (bouwkundige) maatregelen langs de A28 als stroomzone. Er wordt geadviseerd om het bestemmingsplan hierop aan te passen en deze zonering inclusief beperkingen e.d. mee te nemen.

Reactie gemeente

Binnen de stroomzone zoals gedefinieerd in het gemeentelijke externe veiligheidsbeleid zijn volgens het bestemmingsplan geen functies toelaatbaar die tegenstrijdig zijn met voornoemd gemeentelijk beleid. Het beleid zegt over de (on)wenselijkheid van functies binnen de stroomzone:

  • “Bevorderen: functies met een hoge mate van zelfredzaamheid e/o lage personendichtheid e/o lage kwetsbaarheid (gebiedstypen: kantoren en voorzieningen, bedrijventerrein licht en zwaar),
  • Beperken/uitsluiten: functies met een hoge personendichtheid en een laag zelfredzaamheidsniveau, o.a. grote zorgcomplexen, ziekenhuizen, basisscholen, peuterspeelzalen, kinderdagverblijf, gevangenis (gebiedstype groen stedelijk)”.

Het bestemmingsplan Hessenpoort laat laatstgenoemde functies niet toe.

Samenvatting reactie

Uitsluiten kwetsbare functies

Het plangebied valt deels binnen het gebiedstype stroomzone zoals bedoeld in het gemeentelijk gebiedsgericht beleidskader externe veiligheid. Hierbij worden een aantal zones aangehouden. Dit beleid stelt dat in een strook van 250 meter langs een stroomzone het bouwen van kwetsbare objecten niet zonder meer mogelijk is. Hiermee blijft het echter wel mogelijk dat in de gebruiksfase alsnog kwetsbare functies ontstaan als nevenfunctie van een toegestane hoofdfunctie. Er wordt geadviseerd om het bestemmingsplan zo aan te passen dat ook in de gebruiksfase kwetsbare functies zijn uitgesloten in de strook van 250 meter langs de stroomzone (A28). Verwezen wordt naar het advies in het kader van het bestemmingsplan Voorsterpoort Oost.

Reactie gemeente

In het bestemmingsplan Voorsterpoort Oost is besloten om in de strook van 250 meter langs de A28 niet zelfredzame personen en verminderd zelfredzame personen uit te sluiten binnen de bestemming Maatschappelijk. De reden hiervoor was met name dat er binnen deze bestemming basisscholen, ziekenhuizen en verzorgingshuizen zijn toegestaan. Dit zijn niet zelfredzame personen en verminderd zelfredzame personen. In het bestemmingsplan Hessenpoort is in de zone van 250 meter uit de as van de A28 de bestemming Bedrijventerrein opgenomen. Hier binnen zijn groepen van volledig zelfredzame personen mogelijk.

Samenvatting reactie

Risicocommunicatie

Er wordt geadviseerd de aanwezigen in het plangebied, in het kader van goede risicocommunicatie, te informeren over de risico's die zij lopen en wat zij bij een eventueel incident zelf kunnen doen. Dit vanwege de aanwezigheid van enkele risicobronnen in en nabij het plangebied zoals de A28.

Reactie gemeente

Alhoewel dit een belangrijk aspect is, kan dit niet worden geregeld in een bestemmingsplan. De gemeente informeert via de ondernemersvereniging de aanwezigen in het plangebied over de risico's die zij lopen en wat zij bij een eventueel incident zelf kunnen doen.

Risicocommunicatie is overigens een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van gemeente en hulpdiensten.

  • Ministerie van Defensie

Samenvatting reactie

In het voorontwerpbestemmingsplan Hessenpoort is een militaire laagvliegroute gelegen. Uit oogpunt van vliegveiligheid is het niet aanvaardbaar om onder de laagvliegroute obstakels hoger van 40 meter te bouwen. In de regels is vermeld dat bij een verlening van een omgevingsvergunning voor de bouw van bouwwerken hoger dan 30 meter dit aan defensie zal moeten worden gemeld.

Op grond van artikel 2.6.10 van Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (BARRO) dient bij een herziening van een bestemmingsplan die betrekking heeft op een laagvliegroute, een regeling te worden opgenomen, waarmee wordt voorkomen dat er bouwwerken worden gebouwd van meer dan 40 meter hoog.

In het bestemmingsplan is een dergelijke regeling niet opgenomen. Dit is niet aanvaardbaar. Er wordt verzocht de regels hierop aan te passen.

Reactie gemeente

In het bestemmingsplan Hessenpoort is de maximale bouwhoogte voor bouwwerken, na het toepassen van een algemene afwijkingsbevoegdheid ( artikel 19.2 sub e van de regels) 40 meter. Dit is naar onze mening in overeenstemming met artikel 2.6.10 van het BARRO, waarin is bepaald dat bij de eerstvolgende herziening van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op een laagvliegroute voor jacht- en transportvliegtuigen worden geen bestemmingen opgenomen worden die het oprichten van bouwwerken met een hoogte van meer dan 40 meter te meten vanaf het maaiveld mogelijk maken. Er is geen reden het bestemmingsplan aan te passen.

  • Tennet

Samenvatting reactie

Op de verbeelding zijn de hoogspanningverbindingen van Tennet niet correct weergegeven.

De gecombineerde 380 kV-verbinding splitst zich op een gegeven moment van de 110 kV-verbinding. De 110 kV-verbinding Zwolle Hessenweg -Zwartsluis heeft een belemmerde strook van 25,00 meter ter weerszijden van de hartlijn van de verbinding (totale breedte 50,00 meter). Er wordt verzocht om de bijbehorende belemmerde stroken en de verbindingen aan te passen op de verbeelding.

Reactie gemeente

De verbeelding zal hierop worden aangepast.

  • Oversticht

Samenvatting reactie

Het bestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van inhoudelijke opmerkingen. Er wordt geattendeerd op het feit dat eventuele advisering ten aanzien van welstand op een andere manier plaatsvindt.

Reactie gemeente

Van deze reactie wordt kennis genomen.