direct naar inhoud van 3.6 Infrastructuur
vastgesteld
NL.IMRO.0148.SBgemDalfsen-vs01

3.6 Infrastructuur

Opwaardering N340

Momenteel maken ongeveer 14.500 voertuigen dagelijks gebruik van de N340. Richting 2020 verwacht de provincie een verdere groei van het aantal voertuigen. Ook gebeuren er op de N340 nog te veel ongelukken (93 slachtoffers in de periode 2001-2005). De weg moet dus ook veiliger worden. De provincie wil de N340/N48 tussen Zwolle en Ommen verbeteren door de weg in te richten als stroomweg. Er is een autoweg uitgewerkt met twee en deels vier rijstroken die vanaf Zwolle tot Ankum een nieuw noordelijk tracé volgt. Daarna volgt de weg het huidige tracé van de N340 tot Varsen. Vanaf de N48 bij Varsen tot Arriërveld komen er vier rijstroken tot aan de aansluiting omleiding Ommen (N36/ N34).

Opwaardering N348

Ook de N348 tussen Raalte en Ommen wordt gefaseerd opgewaardeerd door de provincie. De provinciale weg N348 krijgt aan de noord- en aan de zuidkant van Lemelerveld twee gelijkvloerse aansluitingen. Gelijktijdig wordt de huidige centrumaansluiting opgeheven. Deze oplossing voor de aansluiting bij Lemelerveld past bij het streven van de provincie en de gemeente om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren en bij een gefaseerde inrichting van de N348 als een regionale stroomweg. Provinciale Staten hebben nog geen besluit genomen over de plannen. De planvorming en uitvoering worden zo spoedig mogelijk gestart.

N35

Doel van de provincie, Regio Twente en de gemeenten langs de N35 is om de gehele N35 tussen Zwolle en Almelo op te waarderen naar een 2x2-baans autoweg waar 100 km/uur gereden mag worden. Hiermee zullen de verkeersveiligheid en de doorstroming op de weg aanzienlijk verbeteren. De voorbereidingen en studies voor deze opwaardering zijn in volle gang.

Recreatieve infrastructuur

Met betrekking tot de recreatieve infrastructuur heeft de gemeente de ambitie om de bestaande routestructuur van wandel- en fietspaden te verbeteren. In de Nota onverharde wegen 2009-2013 is aangegeven dat de komende jaren het verharden van onverharde wegen niet op het programma staat; waarbij wel de nadruk komt te liggen op het uitvoeren van goed onderhoud van deze wegen.