direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Bestemmingsplan Bornsche Maten, Uitwerkingsplan Singelwonen 2de fase
Status: vastgesteld
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0147.BpBMuw005-oh01

4.3 Verkeer en parkeren

4.3.1 Woonbuurten

De woonbuurten in de Bornsche Maten worden ingericht als 30 km/h gebied en zijn allen aangesloten op de Bornsche Beeklaan. Autoverkeer van buurt naar buurt is alleen mogelijk via deze laan. Alleen voor hulpdiensten worden directe verbindingen tussen de buurten aangelegd. De licht gebogen straten van Singelwonen komen uit op een ventweg, die op één plaats aansluiting krijgt op de Bornsche Beeklaan.

4.3.2 Parkeren

In de woonbuurten in de gehele Bornsche Maten wordt gestreefd naar het beperken van een door auto's gedomineerd straatbeeld. Bij de twee-aan-een gebouwde- geschakelde- en vrijstaande woningen geldt als eis dat per vrijstaande, twee-aan-een gebouwde en geschakelde woning op eigen terrein ruimte gereserveerd te worden voor minimaal 2 parkeerplaatsen.

Daarnaast is er rekening gehouden met 0,7 parkeerplaatsen per woning voor bezoekers, deze parkeerplaatsen worden gerealiseerd in de openbare ruimte. Parkeren voor rijwoningen en bezoekers wordt tevens in de openbare ruimte ingepast: 1,8 parkeerplaatsen per woning.

  In openbare ruimte   Op de kavel  
Rijwoningen   1,8   0  
twee-aan-een gebouwde en geschakelde woning   0,7   2  
Vrijstaande woningen   0,7   2  
4.3.3 Hoogwaardig openbaar vervoer

Het is nog onduidelijk of er sprake zal zijn van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer ontsluiting van de Bornsche Maten. Er is wel rekening gehouden met een tracé. Het beoogde HOV-tracé wordt mogelijk vanuit Hengelo-Westermaat, via de Europalaan, Brittaniëlaan en Mekkelhorsterweg naar de Veste geleid, waar gehalteerd wordt. Vervolgens kan het tracé over de Bornsche Beeklaan naar het zuiden worden getrokken met een halte voor Singelwonen. De HOV zal dan via het tracé langs de Hesselerbeek de Bornsche Maten verlaten.