Hoofdstuk 1 Inleiding
1.1 Algemeen
Dit bestemmingsplan bestaat uit een plankaart en regels, en gaat vergezeld van een toelichting. Op de plankaart zijn de bestemmingen door middel van kleuren en aanduidingen weergegeven en nader gedifferentieerd. De regels en de plankaart regelen de wijze waarop de gronden binnen de bestemmingen gebruikt en bebouwd mogen worden. De toelichting geeft onder andere informatie over:
de wijze waarop rekening is gehouden met de gevolgen voor de waterhuishouding;
de wijze waarop rekening is gehouden met de in de grond aanwezige of te verwachten monumenten;
de wijze waarop de vastgestelde milieukwaliteitseisen uit hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer zijn betrokken;
de wijze waarop rekening is gehouden met de overige waarden van de gronden en de verhouding daarvan tot het aangrenzende gebied;
de inzichten over de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan;
de uitkomsten van de verrichte onderzoeken;
de jurdische verantwoording van de gekozen bestemmingen;
de uitkomsten van het overleg met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en de VROM-Inspectie;
de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties zijn betrokken bij de voorbereiding van het bestemmingsplan.
1.2 Aanleiding en doel
De gemeente Cuijk is bezig met het actualiseren van haar bestemmingsplannen. In het kader hiervan is op 28 februari 2011 het ‘Actualiseringsprogramma bestemmingsplannen 2011' vastgesteld. Op grond van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro) dient een bestemmingsplan eens per tien jaar te worden herzien. Het merendeel van de Cuijkse bestemmingsplannen is ouder dan tien jaar. De gemeente Cuijk en haar inwoners hebben belang bij actuele bestemmingsplannen vanwege grotere rechtszekerheid, rechtsgelijkheid en overzichtelijkheid. Getracht wordt in alle kernen dezelfde plansystematiek te hanteren.
Met de actualisering van de bestemmingsplannen, worden de volgende doelen nagestreefd:
de afname van het aantal bestemmingsplannen;
de digitalisering van bestemmingsplannen;
de standaardisering van bestemmingsplannen;
het mogen heffen van leges na 30 juni 2013;
verwerking van nieuwe wetgeving;
het aangeven van het actuele beleidskader;
verwerking van ontwikkelingen die de benodigde procedures reeds doorlopen hebben.
Deze bestemmingsplannen in het algemeen en het voorliggende bestemmingsplan “Haps” in het bijzonder zijn van een conserverend karakter, waarbij de bestaande planologische rechten de uitgangsbasis vormen. Als de huidige ruimtelijke situatie afwijkt van de planologische rechten, dan wordt maatwerk geleverd. Daarbij wordt rekening gehouden met de aansluiting op vastgestelde ruimtelijke beleidslijnen. Alleen ontwikkelingen welke reeds de benodigde procedures en besluitvorming doorlopen hebben, worden direct meegenomen in het bestemmingsplan. Het kan daarbij gaan om besluiten genomen onder de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO), haar opvolger de Wro of de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
1.3 Plangebied
Haps is een kleine kern, gelegen in het landelijk gebied van noordoost Noord-Brabant, ten zuidwesten van Cuijk, westelijk van de A73. Haps is de grootste van de kleine kernen in de gemeente. De kom Haps en de directe omgeving zijn weergegeven in figuur 1.
Figuur 1: globale ligging plangebied
1.4 Vigerend planologisch recht
Het voorliggende bestemmingsplan vervangt nadat het van kracht geworden is, de vigerende regelingen van een aantal bestemmingsplannen. Tot op dat moment geldt voor het plangebied dus hetgeen planologisch is geregeld in deze bestemmingsplannen. Dit zijn:
naam |
vastgesteld raad |
goedgekeurd GS |
Haps Kampsestraat-Zoetendaalstraat |
15 juni 1992 |
9 september 1992 |
Aalsvoorten |
21 september 1992 |
6 mei 1993 |
Buitengebied Haps |
29 maart 1994 |
15 november 1994 |
Kom Haps |
11 november 1997 |
16 juni 1998 |
Kom Haps, 1e partiële herziening |
7 juni 1999 |
27 augustus 1999 |
De Schans 2003 |
15 december 2003 |
13 juli 2004 |
Prostitutiebeleid Cuijk 2001 |
9 juli 2001 |
29 september 2001 |
Partiële herziening bijgebouwen stedelijk gebied |
8 juli 2002 |
25 september 2002 |
Mantelzorgbeleid 2006 |
11 september 2006 |
7 december 2006 |
Voorliggend plan herziet tevens alle uitwerkingen, wijzigingen, vrijstellingen ex artikel 19 WRO en 'projectbesluiten' onder de Wro of Wabo van de bovengenoemde planen voor wat betreft het aangegeven plangebied. De volgende verleende zelfstandige projectprocedures en projectbesluiten zijn verwerkt:
Vrijstelling 19.2 WRO: woonzorgcentrum Ronduitsestraat/Burgemeester van Hultenstraat te Haps;
Vrijstelling 19.2 WRO: woning met garage Stationsstraat ongenummerd te Haps;
Vrijstelling 19.2 WRO: woning met garage St. Hubertseweg 2 te Haps.
In het plangebied zijn de volgende planologische procedures in voorbereiding of reeds gestart:
Voorontwerp bestemmingsplan: Haps, Parallelstraat, jeugdhonk Caboose.
In de directe omgeving van het plangebied is een aantal projecten en bestemmingsplannen recent vastgesteld of in procedure genomen:
Vastgesteld bestemmingsplan: Buitengebied 2010;
vastgesteld bestemmingsplan: Regionaal Bedrijvenpark Laarakker;
Vastgesteld bestemmingsplan: Regionaal Bedrijvenpark Laarakker, geluidzone.
1.5 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 is een beschrijving opgenomen van de ruimtelijke historie en de huidige situatie van het plangebied. De belangrijkste bevindingen van de gebiedsinventarisatie komen aan bod en vormen de eerste aanzet tot het toekennen van bestemmingen.
Hoofdstuk 3 gaat in op het ruimtelijke doel van het bestemmingsplan (beheer en ontwikkelingen). Bij een ruimtelijke ontwikkeling wordt beschreven wat er gaat veranderen en waarom deze verandering nodig wordt geacht.
In hoofdstuk 4 wordt een inschatting gemaakt van de ruimtelijke gevolgen van het bestemmingsplan. Voor verschillende ruimtelijke aspecten en functies is gekeken naar de ruimtelijke gevolgen, het beleidskader, onderzoeksresultaten en de juridische vertaling naar regels en plankaart.
De beschreven ontwikkelingen uit hoofdstuk 3 komen specifiek aan bod.
In hoofdstuk 5 wordt de juridische verantwoording gegeven. Er wordt beschreven hoe de plankaart en de regels zijn opgebouwd en welke bestemmingen er in het plan voorkomen. Ook wordt in dit hoofdstuk aangegeven hoe de regels moeten worden geïnterpreteerd en uitgelegd.
In het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de procedures die dit bestemmingsplan heeft doorlopen. Uiteengezet wordt op welke wijze rekening is gehouden met de maatschappelijke aspecten inzake de uitvoering van het bestemmingsplan.