direct naar inhoud van 3.4 Pijlers
Plan: structuurvisie De Steeg
Status: ontwerp
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0951.SV00002-0001

3.4 Pijlers

Om de vijf uitgangspunten te beantwoorden en ondernemers te verleiden om zich te vestigen op De Steeg c.q. bestaande bedrijven voor De Steeg te behouden zijn in het structuurbeeld de volgende pijlers of objecten te onderscheiden:

  • bestaand werkgebied;
  • werkgebied in ontwikkeling;
  • zoeklocatie uitbreiding werkgebied;
  • groene zone;
  • wegen;
  • ontsluiting;
  • zoeklocatie parkeren;
  • bebouwingslijn;
  • parkeren tussen groen;
  • landschappelijke inpassing;
  • landmark.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0011.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0012.png"

3.4.1 Bestaand werkgebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0013.png"

Bedrijvigheid

De Steeg is een kleinschalig bedrijventerrein dat voornamelijk georiënteerd is op de directe omgeving. De bebouwing van het terrein zal hierop aan moeten sluiten en is derhalve dus kleinschalig van vorm. In de huidige situatie zijn op het terrein voornamelijk bedrijven gevestigd die qua aard en omvang vergelijkbaar zijn. Dit betekent dat op de bedrijfskavel vaak een bedrijfshal met inpandige kantoorruimte en afhankelijk van de bedrijvigheid een kleine showroom aanwezig is. Tevens is in veel gevallen voor de bedrijfsvoering van deze kleinschalige bedrijven de aanwezigheid van een bedrijfswoning op het bedrijfsperceel gewenst.

Omdat het vaak lokale bedrijven betreft, is het gewenst om de verkoop van eigen producten te stimuleren en dan ook toe te staan. Deze vorm van beperkte detailhandel betekent dit een verbetering van de leefbaarheid van de kern Schimmert.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0014.png"

Omvang bedrijfskavels

Om het kleinschalige karakter te behouden is de omvang van de bedrijfskavels in de huidige situatie beperkt van 2.000 m2 tot 5.000 m2. Gebleken is dat er in de huidige situatie behoefte bestaat aan kleinere bedrijfskavels voor met name de lichte industrie, adviesbureaus en vorm van wonen en werken. Binnen de huidige regeling bestaat de mogelijkheid bedrijfsverzamelgebouwen op te richten. Deze complexen kunnen relatief eenvoudig binnen de bebouwingsstructuur worden ingepast. Mochten kleine bedrijven een duidelijke voorkeur hebben voor individuele huisvesting, dan kan aan de vraag tegemoet gekomen worden door de kavelstructuur te verkleinen. Binnenkort worden op De Steeg al drie woon-werkkavels gerealiseerd met een oppervlakte van 634, 730 en 1632 m2. Ter hoogte van de entree bestaan hiervoor, door de relatief ondiepe verkaveling, eveneens nog uitstekende mogelijkheden.

Vergroting van een bedrijfskavel waardoor de omvang groter wordt dan 5.000 m2 past niet binnen het karakter van De Steeg en is dan ook niet mogelijk.

Milieucategorie

De opzet van het bedrijventerrein moet zodanig worden gekozen, dat er voor nabijgelegen milieugevoelige functies een in milieuhygiënisch opzicht aanvaardbare situatie wordt verkregen. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van de staat van bedrijfsactiviteiten, zoals opgenomen in de uitgave Bedrijven en milieuzonering van de Vereniging van Nederlandse gemeenten (2009). Deze lijst legt een koppeling tussen de aard van de bedrijven en de ter plaatse acceptabel milieubelasting. Per milieufactor (geur, stof, geluid en/of gevaar) wordt voor de verschillende bedrijven een afstand genoemd, welke tot de dichtstbijzijnde woonbebouwing in acht moet worden genomen.

richtafstand   milieucategorie  
10 meter   1  
30 meter   2  
50 meter – 100 meter   3.1 -3.2  
200 meter – 300 meter   4.1 – 4.2  
500 meter – 700 meter – 1000 meter   5.1 – 5.2 – 5.3  
1500 meter   6  

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0015.png"

De afstand van de bestaande bedrijven op De Steeg tot de woningen bedraagt minimaal ongeveer 10 meter en maximaal ongeveer 200 meter. Gezien deze afstand en het kleinschalige lokale karakter van het bedrijventerrein zijn op basis van bovenstaande tabel op het gehele terrein bedrijven van categorie 1 en voor het overgrote deel categorie 2 toegestaan. Op een afstand van meer dan 50 meter tot de woonomgeving zouden categorie 3.1 bedrijven zich kunnen vestigen. De vestiging van dit soort bedrijven zou met een ontheffing (vrijstelling) toegelaten kunnen worden. Bedrijven van een hogere categorie passen niet meer binnen het kleinschalige karakter van De Steeg. Deze uitgangspunten sluiten aan op de vestigingsmogelijkheden uit het vigerende bestemmingsplan.

Bebouwingsbeeld

De bouwhoogte van de bebouwing mag maximaal 10 meter bedragen. Deze hoogte is in overeenstemming met de aard van het bedrijventerrein. Tevens waarborgt het een redelijk soepele inpassing van bedrijfsgebouwen in het landschap en voorkomt te grote maat- en schaalcontrasten tussen bedrijfsgebouwen onderling en bedrijfswoningen.

De bouwhoogte van een reguliere woning met kap is in de gemeente Nuth vastgesteld op 12,5 meter met een goothoogte van 7,0 meter.

Ten opzichte van de vigerende mogelijkheden betekent een bouwhoogte van 10 meter een verruiming. Op grond van duurzaam ruimtegebruik kan met deze hogere bouwhoogte een meer efficiënte inrichting van het bedrijventerrein worden gerealiseerd.

Per bedrijfsperceel mag ten hoogste 60% van het perceelsoppervlakte worden bebouwd. Hiermee wordt bewerkstelligd, dat per perceel voldoende ruimte overblijft voor onder meer parkeren op eigen erf, het manoeuvreren van vrachtwagen, en opslag. Ook wordt hiermee de openheid van het bedrijventerrein gewaarborgd (een te intensieve bebouwing van de bedrijfskavels wordt immers voorkomen). Onder voorwaarden zou het percentage verhoogd kunnen worden tot maximaal 70%. Deze verhoging mag geen strijd opleveren met onder meer de kwaliteit, passendheid in de omgeving en het beoogde groen en parkeren op eigen terrein.

De afstand van de gebouwen tot aan de zijdelingse perceelsgrens bedraagt minimaal 3 meter. Deze afstand is aangehouden in het vigerende bestemmingsplan en mede in verband met eisen ten aanzien van onder andere brandveiligheid noodzakelijk.

Beeldkwaliteit

Voor die gedeelten van de bedrijfskavel die vanaf de straat of vanuit het landschap zichtbaar zijn, is een representatieve opbouw van de gevelwanden gewenst. Door een samenhang van vormgeving van bebouwing en inrichting van de buitenruimten wordt deze verkregen.

Om het bedrijventerrein in het landschap te voegen, dienen vrij strakke randvoorwaarden voor de vormgeving van de (bedrijfs)gebouwen te worden gesteld (herkenbaar productiemilieu). Voor de vormgeving worden vanuit de stedenbouwkundige opbouw de volgende suggesties gedaan:

  • de voorkeur gaat uit naar bedrijfsgebouwen met een plat dak. De verschijningsvorm dient gebaseerd te worden op eenvoudige geometrische vormen;
  • als hoofdrichting van de gevelvlakken dient zo veel mogelijk de richtingen evenwijdig of haaks op de weg c.q. rooilijn aangehouden te worden;
  • een verbijzondering per gebouw is mogelijk door de entree bijzonder vorm te geven. Hierdoor krijgt elk gebouw een eigen karakter en vereenvoudigd dit voor bezoekers de oriëntatie op de hoofdtoegang;
  • de voorgevels van de bedrijfsgebouwen dient een rustige opbouw en terughoudende kleurstelling te krijgen. Ook de overige gevels dienen in natuurtinten uitgevoerd te worden waardoor ze niet overheersen in het landschap.
  • bij de opzet van het gebouw dienen voor de laad- en losplatforms op eigen terrein opstelruimte voor vrachtwagens aanwezig te zijn. In geen geval is een tijdelijke blokkade van de rijbaan toegestaan. Met andere woorden er mag geen openbaar terrein worden gebruikt als bedrijventerrein.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0016.png"

Inrichting bedrijfskavels

Bij voorkeur wordt op de bedrijfskavel gewoond en gewerkt. De bedrijfskavel is daarbij zodanig ingericht dat de bedrijfswoning aan de straatzijde is gelegen. Dit verhoogt de sociale veiligheid van het bedrijventerrein en maakt het terrein minder inbraakgevoelig. De bedrijfsgebouwen zijn ongeveer 5 meter achter de bedrijfswoning gelegen.

Bij de inrichting van de bedrijfskavel dient op eigen terrein in de noodzakelijke parkeerbehoefte te worden voorzien. Dit houdt in dat er voldoende parkeerplaatsen aanwezig moeten zijn voor personeel en eigen gebruik. Ook dienen er voor bezoekers enkele parkeerplaatsen beschikbaar te zijn.

Bij meerdere bezoekers kan gebruik gemaakt worden van de openbare voorzieningen. Het parkeren van personeel vindt bij voorkeur uit het zicht, op het zij- of achtererf, plaats. Parkeren voor bezoekers is bij voorkeur wel aan de straatzijde gesitueerd waardoor de parkeerplaatsen eenvoudig te vinden zijn. De manoeuvreerruimte voor parkeren en ook laden en lossen dient op eigen terrein plaats te vinden. Met andere woorden een parkeer- of laad- en losplaats mag niet rechtstreeks op het openbare gebied worden ontsloten. Toetsing zal plaatsvinden aan de hand van een inrichtingsplan. Alle bedrijfskavels sluiten direct aan op openbare weg. Per bedrijf is maximaal één in- en uitrit aanwezig. Indien meer dan één in- en uitrit noodzakelijk is voor een goede bedrijfsvoering kan hiervan onderbouwd afgeweken worden. Het profiel van de in- en uitrit bedraagt maximaal 8,0 meter. Hierdoor ontstaat een duidelijke structuur van waaruit de bedrijfskavels bereikbaar zijn. Door een verdere verbreding van het profiel zou het straatbeeld verrommelen. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij deze maatvoering te krap zou zijn. Hiervoor zal een ontheffing worden opgenomen.

Om de uitstraling van het bedrijventerrein te versterken, is het van groot belang dat op de bedrijfskavels groenvoorzieningen worden aangebracht (minimaal 10% van het perceelsoppervlak). Het doel is om binnen het totaal areaal aan bedrijfskavels een redelijk deel een groene uitstraling te geven. Dit versterkt de kwaliteit en het productiemilieu op het bedrijventerrein. De tuin bij de bedrijfswoning behoort ook tot de gewenste oppervlakte aan groenvoorziening. Hierbij geldt natuurlijk dat door een eenduidige opzet de herkenbaarheid en representativiteit van het totale bedrijventerrein versterkt wordt.

De bedrijfspercelen worden bij voorkeur begrensd door groen hagen bestaand uit gebiedseigen beplanting. Daarnaast is een gaasafrastering tot maximaal 2 meter hoog toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0017.png"

Reclame-uitingen

Vanuit het straatbeeld is een verwijzing naar de individuele bedrijven mogelijk. Dit kan betrekkelijk eenvoudig door beeldmerken op het gebouw. De reclame dient in het architectonisch ontwerp te worden opgenomen en daarmee te worden voorgelegd aan de welstandsbeoordeling. Het mag niet 'schreeuwend' zijn en zal mede daardoor een bescheiden omvang moeten innemen. Dit betekent dat het plaatsen van reclamezuilen in aansluiting om het openbare gebied niet (meer) wordt toegestaan. Hiermee wordt voorkomen dat het straatbeeld rommelig wordt en er diverse obstakels ontstaan.

Het aanbrengen van verwijzingsborden naar het bedrijventerrein en de individuele bedrijven vindt in het kader van de integrale bewegwijzering binnen Parkstad en de gemeente Nuth plaats. Er moet immers ten allen tijde sprake zijn van een eenduidige en gelijkwaardige bewegwijzering.

Daarnaast wordt gestreefd naar afkoppeling en bij voorkeur infiltreren van hemelwater in de bodem zodat sprake is van een duurzame waterafvoer. Hemelwater wordt hierdoor niet langer via het riool afgevoerd maar wordt ter plaatse van het bedrijfsperceel opgevangen. Hierdoor neemt de watertoevoer op het riool verder af. Voor grondoppervlakten van bedrijven met milieucategorie 3 tot en met 5 en daken waarop neerslag van stof- of roetdeeltjes terecht komt, dient maatwerk geleverd te worden (o.a. olieafscheiders, slibvangers, lamellenfilter, helofytenfilter) of deze dienen wel aangesloten te worden op de riolering.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0018.png"

3.4.2 Werkgebied in ontwikkeling

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0019.png"

Voor het achterterrein van de Remigushoeve, voorheen in gebruik als partycentrum, bestaat het voornemen om ter plaatse een bedrijfshal met bijbehorende verharding te realiseren ten behoeve van een transport- en overslagbedrijf. De bedrijfshal wordt aansluitend aan de bestaande bebouwing op het bedrijventerrein gesitueerd. Binnen de bouwmassa zullen een bedrijfsruimte, een onderhoudsruimte en kantoren worden gerealiseerd. Verder wordt er een laadkuil ten oosten van de hal ten behoeve van de overslag en het beladen van vrachtwagens aangelegd. De kavel tussen de hal en de Remigiushoeve en de kavel ten noordoosten van de weg de Steeg worden geëgaliseerd en bestraat, ten behoeve van de logistiek.

Deze ontwikkeling past binnen het wensbeeld voor De Steeg, een kleinschalig bedrijventerrein met voornamelijk lokale bedrijvigheid. Derhalve gelden voor dit werkgebied in ontwikkeling dan ook dezelfde uitgangspunten als voor 'bestaand werkgebied'. Zie hiervoor paragraaf 3.3.1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0020.png"

3.4.3 Zoeklocatie uitbreiding werkgebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0021.png"

Ontwikkeling zoeklocaties

De Steeg is een kleinschalig bedrijventerrein met voornamelijk lokale bedrijvigheid. De zoeklocaties betreffen zowel uitbreidingsmogelijkheden voor de reeds gevestigde bedrijven als mogelijkheden voor nieuwvestiging. Nieuw te vestigen bedrijven dienen dan ook lokaal georiënteerd te zijn en qua aard en omvang aan te sluiten bij de reeds bestaande bedrijven. De mogelijke toekomstige verkaveling c.q. bebouwing van dit gebied zal dan ook aan moeten sluiten op het 'bestaand werkgebied'. Dit betekent dat op de bedrijfskavel een bedrijfshal met inpandige kantoorruimte en afhankelijk van de bedrijvigheid een kleine showroom toegestaan is.Tevens is voor de bedrijfsvoering van deze toch vaak kleinschaligere bedrijven een bedrijfswoning op het bedrijfsperceel toegestaan.

De gronden die als zoekgebied zijn aangeduid komen dus in aanmerking voor de uitbreiding van het bedrijventerrein. Echter is nog niet bekend of deze gronden daadwerkelijk geschikt zijn om als bedrijventerrein in gebruik te nemen. Voordat daadwerkelijk tot de ontwikkeling van dit gebied overgegaan kan worden zal dit dan ook nog aangetoond moeten worden.

Omvang bedrijfskavels

Om het kleinschalige karakter te behouden dient de omvang van de bedrijfskavels in het zoekgebied beperkt te blijven tot 5.000 m2. Daarbij worden ook relatief kleine bedrijfskavels toegestaan voor bijvoorbeeld de lichte industrie, adviesbureaus en vorm van wonen en werken. Vergroting van een bedrijfskavel waardoor de omvang groter wordt dan 5.000 m2 past niet binnen het karakter van De Steeg en is dan ook niet mogelijk.

Bij combinaties wonen-werken bestaat de inrichting uit een woning met daarachter een bedrijfsgebouw of een woning met daarbinnen een bedrijfsruimte. Bij deze laatste vorm betreft het dan met name bedrijven met een kantoorfunctie, zoals een adviesbureau.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0022.png"

Milieucategorie

De afstand van het zoekgebied tot bestaande woningen bedraagt minimaal ongeveer 70 meter.. Gezien deze afstand en het kleinschalige lokale karakter van het bedrijventerrein zijn categorie 1 en 2-bedrijven zonder meer toegestaan. Op een afstand van meer dan 50 meter tot de woonomgeving zouden categorie 3.1 bedrijven zich kunnen vestigen. Bedrijven van een hogere categorie passen niet meer binnen het kleinschalige karakter van De Steeg.

Overig

Indien het zoekgebied daadwerkelijk ontwikkeld gaat worden zal qua bebouwingsbeeld, beeldkwaliteit, inrichting van de bedrijfskavel en reclame-uitingen aangesloten worden op de uitgangspunten zoals die gelden voor de 'bestaand werkgebied'. Zie hiervoor paragraaf 3.3.1.

3.4.4 Groene zone

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0023.png"

Het bedrijventerrein De Steeg is gelegen tussen de bebouwingslinten Nieuwstraat, Groot Haasdal en Klein Haasdal. Tussen het bedrijventerrein en de linten zijn in de huidige situatie agrarische percelen gelegen. Deze percelen vormen de buffer tussen het bedrijventerrein en de woonbebouwing van Schimmert. Hoogteverschillen zijn duidelijk aanwezig in de percelen die aan de zuidwestzijde als aan de noordzijde aan het bedrijventerrein grenzen.

De percelen die zijn gelegen binnen de groene zone zullen ook naar de toekomst gezien voornamelijk hun agrarische functie behouden, zodat er voldoende afstand tussen de woonbebouwing van de kern Schimmert en het bedrijventerrein aanwezig blijft en er geen hinderlijke situaties ontstaan. Mogelijk dat in de toekomst zelfs wandel- en fietsroutes kunnen worden aangelegd.

3.4.5 Wegen

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0024.png"

Het basisprofiel van de wegen in De Steeg bestaat uit een hoofdrijbaan met een breedte van minimaal 6,0 meter. De hoofdrijbaan heeft geen rijbaanscheiding. Omdat het geen doorgaande route betreft, is deze breedte voldoende. Binnen het krappe profiel van 6,0 meter bestaat voldoende ruimte voor tweerichtingenverkeer van personenauto's en vrachtauto's. Bij tegemoetkomend verkeer is het alleen niet mogelijk om fietsers in te halen. Door dit krappe profiel wordt de rijsnelheid verlaagd.

Ter hoogte van de aansluiting van De Steeg op Klein Haasdal is het wegprofiel versmald tot minimaal 3,0 meter. Dit betreft de langzaamverkeersverbinding met de kern Schimmert en een ontsluiting voor calamiteiten. Door de aanwezige bebouwing kan het wegprofiel ter plaatse niet verbreed worden. Tevens is het zicht vanaf De Steeg op Klein Haasdal ook beperkt, waardoor een verkeersonveilige situatie zou ontstaan. Gezien deze verkeerkundige situatie ter plaatse is verbreding van het wegprofiel hier dan ook niet gewenst.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0025.png"

Alle bedrijfskavels sluiten direct aan op openbare weg. Het profiel van deze aansluiting bedraagt maximaal 8,0 meter. Hierdoor ontstaat een duidelijke structuur van waaruit de bedrijfskavels bereikbaar zijn. Door een verdere verbreding van het profiel zou het straatbeeld verrommelen. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij deze maatvoering te krap zou zijn. Hiervoor zal een ontheffing worden opgenomen.

Binnen het wegprofiel dient tevens de waterhuishouding geregeld te zijn. In de bestaande situatie is er nu en dan sprake van wateroverlast. De capaciteit van de bestaande riolering zal zodanig aangepast worden dat deze voldoende water op kan vangen. Tegelijk met de aanpassing van de riolering zullen daar waar nodig nog de bluswatervoorzieningen aangebracht worden. Door deze aanpassingen zijn de openbare nutsvoorzieningen binnen De Steeg voldoende duurzaam voor de komende periode. Binnen het wegprofiel wordt dan ook voldoende ruimte gereserveerd voor de aanleg van riolering en bluswatervoorzieningen.

Daarnaast kan de wateroverlast beperkt worden door hemelwater te scheiden van vuilwater. Door afkoppeling en bij voorkeur infiltreren in de bodem is sprake van een duurzame waterafvoer. Hemelwater hoeft hierdoor niet langer via het riool afgevoerd te worden maar wordt ter plaatse van het bedrijfsperceel opgevangen. Voor grondoppervlakten van bedrijven met milieucategorie 3 tot en met 5 en daken waarop neerslag van stof- of roetdeeltjes terecht komt, dient maatwerk geleverd te worden (o.a. olieafscheiders, slibvangers, lamellenfilter, helofytenfilter) of deze dienen wel aangesloten te worden op de riolering.

3.4.6 Ontsluiting

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0026.png"

Bedrijventerrein De Steeg is bereikbaar vanaf Groot Haasdal. Dit betreft de hoofdontsluiting en enige reguliere ontsluiting van het bedrijventerrein. Voor calamiteiten en langzaamverkeer is het bedrijventerrein toegankelijk vanaf Klein Haasdal.

Indien het bedrijventerrein in de toekomst verder uitgebreid c.q. geïntensiveerd wordt, is de dan één ontsluiting voor het gehele terrein onvoldoende is. Vooral bij de doorontwikkeling van het voormalige WML-terrein en de ten noorden hiervan gelegen gronden zal een tweede ontsluiting noodzakelijk worden. Hiervoor komt de ontsluiting van het voormalige WML-terrein op de Bochhofweg in aanmerking. Omdat dit een woonstraat is, zal deze ontsluiting niet door vrachtverkeer gebruikt mogen worden. Ter hoogte van het voormalige WML-terrein zal het wegprofiel zodanig vormgegeven worden waardoor dit dan ook niet mogelijk is.

3.4.7 Zoeklocatie parkeren

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0027.png"

Het komt voor dat op De Steeg in de avond- en weekendperiode wel eens vrachtwagen gestald worden die geen eigendom zijn van de bedrijven die op het bedrijventerrein gevestigd zijn. Door aanpassing van het wegprofiel, concreet de parkeerstrook, is het in de toekomst niet meer mogelijk om deze vrachtwagens te stallen. Momenteel is onduidelijk of er daadwerkelijk behoefte is aan een openbare stallingsmogelijkheid voor vrachtwagen.

Indien blijkt dat in de toekomst vanuit het nog op te stellen gemeentelijk beleid hiertoe de behoefte aanwezig is, dan bestaat de mogelijkheid om ter plaatse van deze zoeklocatie een parkeerterrein inclusief keermogelijkheid te ontwikkelen. De behoefte hiervoor zal nog wel duidelijk in beeld gebracht moeten worden.

3.4.8 Bebouwingslijn

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0028.png"

Alle bedrijfspanden dienen duidelijk vanaf de ontsluitingswegen zichtbaar te zijn. Het belang ligt in een goede oriëntatie c.q. presentatie van het desbetreffende bedrijf. De bebouwing dient dan ook op redelijke afstand van de rijweg te worden gesitueerd. Hiermee wordt een heldere opbouw van de bebouwingsstructuren beoogd.

Door de situering van de bedrijfswoning in de bebouwingslijn, gelegen aan de voorzijde van de kavel, en de bedrijfsgebouwen op ongeveer 5 meter daarachter, zijn de bedrijfsgebouwen op redelijke afstand van de rijweg gesitueerd waardoor ze goed zichtbaar zijn. Hiermee ontstaat een heldere opbouw van de bebouwingsstructuur en een duidelijke rooilijn in het gehele straatbeeld.

3.4.9 Parkeren tussen het groen

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0029.png"

In de huidige situatie is langs de hoofdrijbaan meestal aan een zijde van de weg een strook voor langsparkeren gelegen. Tussen de rijbaan en de parkeerstrook bestaat geen rijbaanscheiding. Wanneer de parkeerstrook niet gebruikt wordt, bestaat de mogelijkheid de parkeerstrook als rijbaan te gebruiken. Dit heeft tot gevolg dat de rijsnelheid zal worden verhoogd. Daarnaast wordt de parkeerstrook gebruikt voor de stalling van vrachtauto's. Hierdoor wordt de zichtbaarheid van de bedrijven beperkt. Dit gaat ten koste van de representatieve uitstraling van het terrein. Vooral gezien vanaf de entree zorgt dit voor rommelig beeld.

Uitgangspunt voor De Steeg is dat het laden en lossen van vrachtauto's op het terrein bij het bedrijf zelf plaatsvindt. Tevens dienen vrachtauto's van de bedrijven zelf op eigen terrein geparkeerd te worden.

Door het langsparkeren om te zetten naar haaksparkeren, regelmatig afgewisseld door een groenvoorziening met een boom, kan de parkeerstrook niet meer gebruikt worden als rijstrook en kunnen vrachtauto's er ook niet meer parkeren. Daarnaast wordt door de toevoeging van de groenvoorziening de groenstructuur binnen de openbare ruimte van De Steeg ontwikkeld. Aan een zijde van de weg ontstaat hierdoor een eenduidig en continu beplantingsbeeld waardoor een rommelig straatbeeld voorkomen wordt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0030.png"

3.4.10 Landschappelijke inpassing

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0031.png"

De overgang naar de groene zone, de rand naar het aangrenzende buitengebied, dient een groen karakter te hebben. Dit kan eventueel een combinatie zijn van een haag en een transparant hek c.q. erfafscheiding. De te gebruiken beplanting dient te passen in zijn omgeving. Hierbij gaat het dus om gebiedseigen beplanting zoals meidoornhagen en hoogstam. Maar bijvoorbeeld coniferen passen hierbij niet en zijn dan ook uitgesloten.

Om eenheid van het bedrijventerrein te versterken gaat wel de voorkeur uit naar gebruik van eenzelfde beplantingsoort voor het gehele terrein. Hierdoor ontstaat een rustig en eenduidig beeld.

3.4.11 Landmark

afbeelding "i_NL.IMRO.0951.SV00002-0001_0032.png"

De watertoren op de hoek De Bockhofweg en Hagensweg is het markante object dat in de weide omtrek de ligging van Schimmert en nog meer de weg naar het bedrijventerrein De Steeg aanduid. Op het schaalniveau van Schimmert is het bedrijventerrein onzichtbaar.

In de huidige situatie is de entree van het bedrijventerrein niet markant aanwezig in zijn omgeving. Vanaf Groot Haasdal valt bedrijventerrein De Steeg dan ook niet echt op. Door ter plaatse van de entree een accent in bebouwing of kunstwerk aan te brengen mag de entree dan ook meer gemarkeerd worden. De vormgeving van Soons interieurbouw is voldoende representatief. Echter is de afstand van de weg tot aan het bedrijf is ongeveer 20 meter waardoor deze niet echt in het oog s print. Door toevoeging van een accent in bijvoorbeeld de vorm van een kunstwerk wordt de entree van het bedrijventerrein beter zichtbaar. De bebouwing aan de andere zijde is verre van representatief. Aan deze zijde dient de entree met nieuwbouw in afwijkende hoogte en/of kleurstelling eveneens met een kunstwerk (combinatie) beter gemarkeerd te worden.

Door een bijzondere vormgeving en uitstraling ontstaat hierdoor door vanaf Groot Haasdal een duidelijk herkenningspunt.