Plannaam:
Schil
Status:
Vastgesteld
Plantype:
gemeentelijke overheid/bestemmingsplan
Idn:
NL.IMRO.0505.BP186Schil-3001

5.7.2 Onderzoek

Wegverkeers- en spoorweglawaai

Het bestemmingsplan laat met de bestemmingen 'centrum' en 'gemengd' geluidsgevoelige functies toe op plekken waar deze nu niet zijn gevestigd, maar op grond van de geldende bestemmingsplannen "Schil-west" en "Schil-oost" wel gevestigd kunnen worden. De nu opgenomen flexibiliteitsregels zijn identiek aan die in de geldende bestemmingsplannen .

In "Schil-west" (1999) zijn deze flexibiliteitsbepalingen ingevoerd en destijds zijn daarvoor hogere waarden vastgesteld. In "Schil-oost" (2007) was sprake van het overnemen van de flexibiliteit uit de toen geldende bestemmingsplannen "Kasperspad"(1995), "Noordendijk/Matena'spad (1996) en Merwesteijn-zuid (1997). De flexibiliteit was in die plannen ingevoerd en daarvoor zijn destijds ook hogere waarden vastgesteld.

In het stelsel van de Wet geluidhinder is hierdoor sprake van "een geprojecteerde woning of gebouw": een nog niet aanwezige woning of nog niet aanwezig gebouw, waarvoor het geldende bestemmingsplan verlening van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit toelaat, maar deze nog niet is afgegeven.

Voor de volledigheid wordt opgemerkt dat op veel locaties een woonbestemming is opgenomen en ook dat verschilt niet met de geldende bestemmingsplannen.

 

Het bestemmingsplan voorziet alleen in het toevoegen (ten opzichte van de geldende bestemmingsplannen) van nieuwe geluidsgevoelige bebouwing ter plaatse van het voormalige postkantoor aan de Johan de Wittstraat. Door initiatiefnemer is akoestisch onderzoek verricht met als resultaat dat de geluidsbelasting bij enkele woningen uitkomt boven de voorkeursgrenswaarden:

 

ontwikkeling

aantal woningen

laag

ontheffings-
waarde

geluidsbron

Optopwoningen
Johan de Wittstraat

1

5e verdieping

53 dB

Johan de Wittstraat

 

4

5e verdieping

52 dB

Johan de Wittstraat

 

5

6e verdieping

52 dB

Johan de Wittstraat

 

2

5e verdieping

57 dB

Spoorlijn

 

2

5e verdieping

56 dB

Spoorlijn

 

3

6e verdieping

57 dB

Spoorlijn

 

2

6e verdieping

56 dB

Spoorlijn

Optopwoningen Cornelis de Wittstraat

 

 

1

 

 

3e verdieping

 

 

55 dB

 

 

Johan de Wittstraat

 

1

3e verdieping

49 dB

Johan de Wittstraat

 

1

4e verdieping

54 dB

Johan de Wittstraat

 

1

4e verdieping

49 dB

Johan de Wittstraat

Uit de beoordeling van het akoestisch onderzoek en het bouwplan voor het voormalig postkantoor aan de Johan de Wittstraat is gebleken dat wordt voldaan aan de 'Beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder'. De oostgevel en de zuidgevel kunnen als geluidsluw aangemerkt worden. Een aandachtspunt vormt de woning langs de Cornelis de Wittstraat op de hoek met de Johan de Wittstraat aan de gevel van een slaapkamer van de hoekwoning. Om voor deze slaapkamer een geluidsluwe gevel te realiseren is het noodzakelijk om in lijn met de kopgevel een gesloten (glazen) scherm toe te passen over een diepte van het balkon. Met deze maatregel beschikken alle woningen over een slaapkamer aan de geluidsluwe zijde. De buitenruimten van de optopwoningen zijn echter wel aan de geluidsbelaste zijde gesitueerd. Hier is in het ontwerp voor gekozen. De geluidsbelasting op de balkons is echter niet meer dan 5 dB hoger dan de voorkeursgrenswaarde. Aan de achterzijde is tevens een galerij die tevens als (gemeenschappelijke) buitenruimte kan worden gebruikt.

 

De overige ontwikkellocaties zijn of in het geldende bestemmingsplan al geregeld met een bestemming waarbinnen een geluidsgevoelige functie is toegestaan of ze worden in dit bestemmingsplan gekoppeld aan het toepassen van een wijzigingsbevoegdheid, waarbij de geluidsbelasting in de dan te volgen procedure aan de orde komt. De eerder genoemde geluidsbelasting van 58 dB voor wonen in het leefmilieu 'Centrum' is daarbij als maximum gesteld.

 

 

industrielawaai

Het plangebied valt gedeeltelijk binnen de geluidszone van het industrieterrein “Groote Lindt/Dordt West”. Binnen de zone bevindt zich een gering gedeelte van het appartementencomplex aan de Draai/Wilgenbos. De bestaande situatie wijzigt daar niet. De ontwikkellocaties liggen op grote afstand van deze zone.