Vastgesteld
Bestemmingsplan
Herstelbesluit
bestemmingsplan
Badhuisweg 1
Toelichting
Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
Inhoudsopgave
Toelichting 3
vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
2
Toelichting
De toelichting, zoals opgenomen in het bestemmingsplan Badhuisweg 1 met
identificatienummer NL.IMRO.0479.STED3903BP-0301, wordt als volgt gewijzigd (wijzigingen
in geel):
Paragraaf 2.3.2 wordt als volgt aangepast (wijzigingen in geel):
Afbeelding
5:
De
bebouwing
en
het
terrein
vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
3
Afbeelding
5:
De
bebouwing
en
het
terrein
Paragraaf 2.3.3 wordt als volgt aangepast (wijzigingen in geel)
In het uitgevoerde parkeeronderzoek (zie verder 5.3)
en
de
uitgevoerde
aanvullende
notitie
(Notitie parkeren
) is specifiek rekening gehouden met het type woningen
,
en de ligging
en
het
gebruik
van
deelauto's
van deze locatie. De parkeerplaatsen komen op het maaiveld tussen de
toekomstige woonblokken en aan de kadezijde.
Het maaiveld wordt langs de kade zo groen mogelijk t.b.v. de verblijfskwaliteit, uitstraling en
klimaatadaptatie. De benodigde parkeerplekken worden zo efficiënt mogelijk ontworpen en
gekoppeld aan de Badhuisweg. Hiervoor zijn één tweezijdige en een éénzijdige parkeerpocket
ontworpen die beide zijn gekoppeld aan de facilitaire zijde (hoofdingang, fietsenstalling,
bergingen) van het gebouw. Hierdoor kan de zuidelijke, (op maaiveldhoogte) bewoonde zijde
van het gebouw grenzen aan het groen. Voor dit groen wordt een doorgaand tapijt van onder
beplanting (gras-kruidenvegetatie) met diverse soorten inheemse bomen (Populier, Els, Wilg)
voorgesteld om samenhang en een groene uitstraling te creëren. Waar mogelijk blijven bomen
behouden, zoals de grote treurwilg aan de kade en de boom aan de voet van de brug. Om het
groene beeld te versterken en met het oog op klimaatadaptatie worden de parkeerplekken
uitgevoerd in een open verharding (gras-beton klinker).
Het vloerpeil van beide gebouwen ligt 40 cm opgetild zodat het gebouw los komt van het
vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
4
parkeren en als het ware oprijst uit het groen. Om de toegang tot de hoofdentree,
fietsenstalling en bergingen te organiseren ligt een bordes als onderdeel van het gebouw
tevens 40 opgetild t.o.v. het parkeren. Door middel van een hellingbaan aan de voet van het
gebouw kan het bordes vanaf zowel de parkeerplaats als het trottoir bereikt worden. Het
bordes eindigt t.p.v. de hoofdentree in een verbreding met uitzicht over de Voorzaan en is hier
tevens middels een trap verbonden met de parkeerplekken en het (half verharde) pad langs de
kade. De trappen worden evenals bankjes en banden uitgevoerd in een hoogwaardig beton.
Langs de kade bevinden zich twee 'nesten', waarbij door middel van bankjes in het talud
zitplekken worden gecreëerd dicht bij het water. Het dek van de nesten wordt uitgevoerd in
hout en de nesten zijn door middel van het voorgenoemde half verharde pad langs de kade
verbonden met het gebouw en het trottoir. Het talud naar het water wordt ingezet vanaf de
grens van de parkeerkoffer, waardoor het parkeren duidelijk visueel verbonden is met de
Badhuisweg, en de groene rand met de kade.
Paragraaf 5.4.3 wordt als volgt aangepast (wijzigingen in geel)
De parkeervraag van het huidige kantoorgebouw betreft 26 parkeerplaatsen. Bureau Stienstra
parkeeronderzoek uitgevoerd (Parkeeronderzoek) waarbij is aangegeven welke parkeernorm
reëel is voor dit project. Hierbij is specifiek rekening gehouden met het type woningen, de
ligging en het gebruik van deelauto's op deze locatie. Dit heeft geresulteerd in onderstaande
parkeernorm en parkeervraag:
De
gemeente
is
akkoord
gegaan
met
deze
onderbouwing.
Woningstichting
Rochdale
heeft
Goudappel
B.V.
opdracht
gegeven
een
second
opinion
op
te
stellen
voor
de
voorgestelde
parkeeroplossing
en
-onderbouwing
van
ir.
S.J.
Stienstra
–
Adviesbureau
stedelijk
verkeer
B.V.
In
de
Notitie
parkeren
wordt
onderscheid
gemaakt
tussen
vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
5
de
parkeerbehoefte
van
sociale
huurappartementen
met
een
oppervlakte
van
55
Ã
65
m²
en
de
parkeerbehoefte
van
kleine
sociale
huurappartementen
met
een
oprvlakte
van
35
Ã
40
m².
Sociale
huurappartementen
van
50
Ã
65
m²
De
projectlocatie
maakt
onderdeel
uit
van
de
wijk
'Oude
Haven'.
Het
personenautobezit
per
sociaal
huurappartement
(50
–
74
m²
bvo)
is
0,55
auto
per
woning.
Met
de
surplus
van
5%
is
de
parkeernorm
0,58
parkeerplaats
per
appartement.
Uit
de
meest
recente
parkeerkencijfers
van
CROW
(publicatie
744,
juni
2024)
blijkt
voor
sociale
huurwoningen
een
bewonersparkeerbehoefte
van
0,3
tot
1,1
parkeerplaats
per
woning.
Het
autobezit
in
de
wijk
'Oude
Haven'
is
lager
dan
het
gemiddelde
van
alle
sterk
stedelijke
gemeenten
(respectievelijk
0,95
en
1,13
auto
per
woning).
Om
die
reden
kan
binnen
de
bandbreedte
0,3
–
1,1
parkeerplaats
per
woning
gekozen
worden
voor
het
gemiddelde
van
de
bandbreedte
'minimum
–
gemiddeld'.
Dit
is:
(0,3+0,7)
/
2
=
0,5
parkeerplaats
per
woning.
De
parkeernorm
van
0,58
parkeerplaats
per
woning
komt
daarmee
goed
overeen
met
de
vigerende
CROW
parkeerkencijfers.
Kleine
sociale
huurappartementen
van
35
Ã
40
m²
De
projectlocatie
maakt
onderdeel
uit
van
de
wijk
'Oude
Haven'.
Het
personenautobezit
per
sociaal
huurappartement
is
0,39
auto
per
woning.
Met
de
surplus
van
5%
is
de
parkeernorm
0,41
parkeerplaats
per
appartement.
Dit
is
een
'worst
case'
benadering,
omdat
in
de
berekening
nog
geen
rekening
is
gehouden
met
de
doelgroep
die
in
de
20
appartementen
gaat
wonen.
De
parkeernorm
van
0,41
parkeerplaats
per
appartement
valt
bovendien
binnen
de
bandbreedte
0,3
–
0,7
parkeerplaats
per
woning
van
CROW
publicatie
744.
Bezoekers
Uit
recent
uitgekomen
CROW
parkeerkencijfers
(publicatie
744,
juni
2024)
blijkt
dat
de
parkeerbehoefte
van
bezoekers
is
verlaagd
(zie
figuur
2.4).
Daar
waar
eerst
ongeacht
de
locatie
0,3
parkeerplaatsen
per
woning
werd
aangehouden
door
CROW,
is
dit
nu
gewijzigd.
De
gemeente
Zaanstad
heeft
als
stedelijkheidsgraad
'sterk
stedelijk'
(bron:
CBS,
2023).
Om
die
reden
kan
volstaan
worden
met
een
bezoekersparkeernorm
van
0,15
in
plaats
van
0,3
parkeerplaats
per
appartement.
Parkeerbehoefte
De
parkeerbehoefte
per
moment
is
weergegeven
in
de
tabel:
Uit
de
tabel
blijkt
dat
op
het
drukste
moment,
de
werkdagavond,
74
parkeerplaatsen
nodig
zijn.
Het
totale
parkeeraanbod
is
74
parkeerplaatsen
(zie
het
definitief
ontwerp
van
de
buitenruimte
(afbeelding
5).
Er
is
sprake
van
een
sluitende
parkeerbalans.
Initiatiefnemer koopt de plaatsen die in de openbare ruimte worden gecreëerd af.
vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
6
gemeente Zaanstad
Stadhuisplein 100, 1506 MZ Zaandam
Postbus 2000, 1500 GA Zaandam
T14 075
antwoord@zaanstad.nl
www.zaanstad.nl