Vastgesteld Bestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1 Toelichting
Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1
InhoudsopgaveToelichting 3 vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1 2
Toelichting De toelichting, zoals opgenomen in het bestemmingsplan Badhuisweg 1 met identificatienummer NL.IMRO.0479.STED3903BP-0301, wordt als volgt gewijzigd (wijzigingen in geel): Paragraaf 2.3.2 wordt als volgt aangepast (wijzigingen in geel): Afbeelding 5: De bebouwing en het terrein vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1 3
Afbeelding 5: De bebouwing en het terrein Paragraaf 2.3.3 wordt als volgt aangepast (wijzigingen in geel) In het uitgevoerde parkeeronderzoek (zie verder 5.3) en de uitgevoerde aanvullende notitie (Notitie parkeren ) is specifiek rekening gehouden met het type woningen , en de ligging en het gebruik van deelauto's van deze locatie. De parkeerplaatsen komen op het maaiveld tussen de toekomstige woonblokken en aan de kadezijde.Het maaiveld wordt langs de kade zo groen mogelijk t.b.v. de verblijfskwaliteit, uitstraling en klimaatadaptatie. De benodigde parkeerplekken worden zo efficiënt mogelijk ontworpen en gekoppeld aan de Badhuisweg. Hiervoor zijn één tweezijdige en een éénzijdige parkeerpocket ontworpen die beide zijn gekoppeld aan de facilitaire zijde (hoofdingang, fietsenstalling, bergingen) van het gebouw. Hierdoor kan de zuidelijke, (op maaiveldhoogte) bewoonde zijde van het gebouw grenzen aan het groen. Voor dit groen wordt een doorgaand tapijt van onder beplanting (gras-kruidenvegetatie) met diverse soorten inheemse bomen (Populier, Els, Wilg) voorgesteld om samenhang en een groene uitstraling te creëren. Waar mogelijk blijven bomen behouden, zoals de grote treurwilg aan de kade en de boom aan de voet van de brug. Om het groene beeld te versterken en met het oog op klimaatadaptatie worden de parkeerplekken uitgevoerd in een open verharding (gras-beton klinker).Het vloerpeil van beide gebouwen ligt 40 cm opgetild zodat het gebouw los komt van het vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1 4
parkeren en als het ware oprijst uit het groen. Om de toegang tot de hoofdentree, fietsenstalling en bergingen te organiseren ligt een bordes als onderdeel van het gebouw tevens 40 opgetild t.o.v. het parkeren. Door middel van een hellingbaan aan de voet van het gebouw kan het bordes vanaf zowel de parkeerplaats als het trottoir bereikt worden. Het bordes eindigt t.p.v. de hoofdentree in een verbreding met uitzicht over de Voorzaan en is hier tevens middels een trap verbonden met de parkeerplekken en het (half verharde) pad langs de kade. De trappen worden evenals bankjes en banden uitgevoerd in een hoogwaardig beton. Langs de kade bevinden zich twee 'nesten', waarbij door middel van bankjes in het talud zitplekken worden gecreëerd dicht bij het water. Het dek van de nesten wordt uitgevoerd in hout en de nesten zijn door middel van het voorgenoemde half verharde pad langs de kade verbonden met het gebouw en het trottoir. Het talud naar het water wordt ingezet vanaf de grens van de parkeerkoffer, waardoor het parkeren duidelijk visueel verbonden is met de Badhuisweg, en de groene rand met de kade. Paragraaf 5.4.3 wordt als volgt aangepast (wijzigingen in geel) De parkeervraag van het huidige kantoorgebouw betreft 26 parkeerplaatsen. Bureau Stienstra parkeeronderzoek uitgevoerd (Parkeeronderzoek) waarbij is aangegeven welke parkeernorm reëel is voor dit project. Hierbij is specifiek rekening gehouden met het type woningen, de ligging en het gebruik van deelauto's op deze locatie. Dit heeft geresulteerd in onderstaande parkeernorm en parkeervraag: De gemeente is akkoord gegaan met deze onderbouwing. Woningstichting Rochdale heeft Goudappel B.V. opdracht gegeven een second opinion op te stellen voor de voorgestelde parkeeroplossing en -onderbouwing van ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. In de Notitie parkeren wordt onderscheid gemaakt tussen vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1 5
de parkeerbehoefte van sociale huurappartementen met een oppervlakte van 55 à 65 m² en de parkeerbehoefte van kleine sociale huurappartementen met een oprvlakte van 35 à 40 m². Sociale huurappartementen van 50 à 65 m² De projectlocatie maakt onderdeel uit van de wijk 'Oude Haven'. Het personenautobezit per sociaal huurappartement (50 – 74 m² bvo) is 0,55 auto per woning. Met de surplus van 5% is de parkeernorm 0,58 parkeerplaats per appartement. Uit de meest recente parkeerkencijfers van CROW (publicatie 744, juni 2024) blijkt voor sociale huurwoningen een bewonersparkeerbehoefte van 0,3 tot 1,1 parkeerplaats per woning. Het autobezit in de wijk 'Oude Haven' is lager dan het gemiddelde van alle sterk stedelijke gemeenten (respectievelijk 0,95 en 1,13 auto per woning). Om die reden kan binnen de bandbreedte 0,3 – 1,1 parkeerplaats per woning gekozen worden voor het gemiddelde van de bandbreedte 'minimum – gemiddeld'. Dit is: (0,3+0,7) / 2 = 0,5 parkeerplaats per woning. De parkeernorm van 0,58 parkeerplaats per woning komt daarmee goed overeen met de vigerende CROW parkeerkencijfers. Kleine sociale huurappartementen van 35 à 40 m² De projectlocatie maakt onderdeel uit van de wijk 'Oude Haven'. Het personenautobezit per sociaal huurappartement is 0,39 auto per woning. Met de surplus van 5% is de parkeernorm 0,41 parkeerplaats per appartement. Dit is een 'worst case' benadering, omdat in de berekening nog geen rekening is gehouden met de doelgroep die in de 20 appartementen gaat wonen. De parkeernorm van 0,41 parkeerplaats per appartement valt bovendien binnen de bandbreedte 0,3 – 0,7 parkeerplaats per woning van CROW publicatie 744. Bezoekers Uit recent uitgekomen CROW parkeerkencijfers (publicatie 744, juni 2024) blijkt dat de parkeerbehoefte van bezoekers is verlaagd (zie figuur 2.4). Daar waar eerst ongeacht de locatie 0,3 parkeerplaatsen per woning werd aangehouden door CROW, is dit nu gewijzigd. De gemeente Zaanstad heeft als stedelijkheidsgraad 'sterk stedelijk' (bron: CBS, 2023). Om die reden kan volstaan worden met een bezoekersparkeernorm van 0,15 in plaats van 0,3 parkeerplaats per appartement. Parkeerbehoefte De parkeerbehoefte per moment is weergegeven in de tabel: Uit de tabel blijkt dat op het drukste moment, de werkdagavond, 74 parkeerplaatsen nodig zijn. Het totale parkeeraanbod is 74 parkeerplaatsen (zie het definitief ontwerp van de buitenruimte (afbeelding 5). Er is sprake van een sluitende parkeerbalans. Initiatiefnemer koopt de plaatsen die in de openbare ruimte worden gecreëerd af. vastgesteldbestemmingsplan Herstelbesluit bestemmingsplan Badhuisweg 1 6
gemeente Zaanstad Stadhuisplein 100, 1506 MZ Zaandam Postbus 2000, 1500 GA Zaandam T14 075 antwoord@zaanstad.nl www.zaanstad.nl