Goudappel BV werkt vanuit Amsterdam, Den Haag, Deventer, Eindhoven en Leeuwarden en via onze partners in het buitenland
Snipperlingsdijk 4
Postbus
161
+31(0) 570 666 222
BTW
NL 0072 11 879 B01
7417 BJ Deventer
7400 AD Deventer
info@goudappel.nl
KVK
3801 7479
Nederland
Nederland
www.goudappel.nl
IBAN
NL09 INGB 0001 2746 32
Opdrachtgever
Woningstichting Rochdale
Datum
9 september 2024
Auteur
Danny van Beusekom
Kenmerk
017553.20240421.N1.0
7
Pagina
1
/
14
Parkeerbehoefte
sociale huurappartementen
Badhuisweg
1
Zaandam
1.
Inleiding
Woningstichting Rochdale is voornemens om op de locatie Badhuisweg 1 in Zaandam (zie
figuur 1.1), na de sloop van het kantoorpand, 120 sociale huurappartementen te realiseren.
Er is een bestemmingswijziging naar wonen nodig om de bouw van de woningen mogelijk
te maken. Inmiddels is het bestemmingsplan in de gemeenteraad vastgesteld en de
omgevingsvergunning is gegund. Naar aanleiding van de vaststelling van het
bestemmingsplan
heeft
een aantal omwonenden beroep ingesteld bij de Raad van State.
Een aantal bezwaren gaat over het parkeren en de voorgestelde parkeeroplossing, welke is
onderbouwd in het rapport ‘Badhuisweg
-
Parkeeronderzoek parkeerbehoefte
starterswoningen’
van
ir.
S.J. Stienstra
–
Adviesbureau stedelijk verkeer B.V.
(juli 2018,
geactualiseerd december 2021).
Woningstichting Rochdale heeft Goudappel B.V. opdracht gegeven een second opinion op
te stellen voor de voorgestelde parkeeroplossing
en
-
onderbouwing van ir. S.J. Stienstra
–
Adviesbureau stedelijk verkeer B.V.
2
Figuur 1.1: Projectlocatie (ondergrond: Openstreetmap)
2.
Analyse
2.1
Berekende parkeerbehoefte
door ir. S.J. Stienstra
De oppervlakte van de sociale huurappartementen zijn gemiddeld circa 50 m
²
gbo. Een deel
van de woningen
heeft
een zorgcomponent
, waarbij gezien de doelgroep niet van eigen
autobezit wordt uitgegaan, zodat de
. parkeerbehoefte bestaat uit
alleen
het bezoekersdeel.
Het programma is als volgt:
•
1
0
0 sociale huurappartementen
van 50
Ã
65
m²
;
•
20
doelgroep
appartementen
sociale huur van 35
–
40 m
²
.
ir. S.J. Stienstra
–
Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. onderbouwt een
bewoners
parkeernorm
van 0,37 parkeerplaats per
sociaal huur
appartement.
Voor bezoekers wordt een
parkeernorm van 0,3 parkeerplaats per appartement gehanteerd.
3
De
doelgroepappartementen
hebben alleen een bezoekersdeel. De parkeernorm is daarmee
0,3 parkeerplaats per
doelgroep
appartement.
De ongewogen parkeerbehoefte, die berekend is, is als volgt:
•
100 bewoners (sociale huurappartementen) x 0,37 = 37 parkeerplaatsen;
•
100 bezoekers (sociale huurappartementen) x 0,3 = 30 parkeerplaatsen;
•
20 bezoekers (
doelgroep
appartementen) x 0,3 = 6 parkeerplaatsen.
Niet op ieder moment van de week is de parkeerbehoefte van bewoners en bezoekers even
hoog. Om die reden heeft ir. S.J. Stienstra
–
Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. gerekend
met de aanwezigheidspercentages, welke zijn opgenomen in CROW publicatie 381
‘T
oekomstbestendig parkeren’ (zie tabel 2.1).
De berekende parkeerbehoefte is weergegeven
in tabel 2.2.
werkdag
zaterdag
zondag
ochtend
middag
avond
koopavond
nacht
middag
avond
middag
bewoners
50%
50%
90%
80%
100%
60%
80%
70%
bezoekers
10%
20%
80%
70%
0%
60%
100%
70%
Tabel 2.1: Aanwezigheidspercentages
werkdag
zaterdag
zondag
ochtend
middag
avond
koopavond
nacht
middag
avond
middag
bewoners
18,5
18,5
33,3
29,6
37
22,2
29,6
25,9
bezoekers
3,6
7,2
28,8
25,2
0
21,6
36
25,2
totaal
22,1
25,7
62,1
54,8
37
43,8
65,6
51,1
totaal
afgerond
23
26
63
55
37
44
66
52
Tabel 2.2: Parkeerbehoefte per moment van de week
Uit tabel 2.2 blijkt dat op het drukste moment, de zaterdagavond, 66 parkeerplaatsen nodig
zijn.
In de notitie van Stienstra
wordt
uitgegaa
n van
een vorm van deelmobiliteit: er worden twee
deelauto’s geplaatst.
Stienstra geeft het volgende aan wat betreft deelmobiliteit
: ‘
Onderzoek
geeft aan dat het aantal particuliere auto’s (=parkeerplaatsen in de woonomgeving) dat
4
wordt vervangen door één deelauto minimaal 4 bedraagt, en kan oplopen tot (meer dan) het
dubbele. De gebruikelijke rekeneenheid ‘1 deelautoplaats vervangt 4 reguliere
parkeerplaatsen’ is in het licht van deze onderzoeksresultaten dus aan de conservatieve k
ant.
Een belangrijke overweging daarbij is dat deze rekenmethode inmiddels ook een basis vindt
in de jurisprudentie. Door de inzet van 2 deelauto’s neemt de netto parkeerbehoefte dus af
met 6 parkeerplaatsen (8 ‘reguliere’ parkeerplaatsen worden vervangen
door 2 plaatsen voor
deelauto’s)
.’
2.2
A
nalyse
Goudappel
2.2.1
Onderzoeksmethode
Het door
Rochdale
te ontwikkelen programma omvat:
•
100 sociale huur
appartementen
van 50
Ã
65
m² in de vorm van twee
-
en
drie
k
amerappartementen.
•
20 sociale huur
appartementen
van 35
Ã
40 m² in de vorm van
tweekamerappartementen, twee bijbehorende gezamenlijke woonkamers gelegen op
twee verdieping gereserveerd voor bijzondere doelgroepen
.
•
1 gezamenlijke ontmoetingsruimte voor alle bewoners van de 120 appartementen.
Dit programma is beschreven door Rochdale in de als
bijlage
1
bijgevoegde notitie
‘Beschrijving bijzondere doelgroep + ontmoetingsruimte(n) van 12 februari 2024. In deze
notitie is ook een beschrijving opgenomen van de bijzondere doelgroepen die Rochdale
voor ogen heeft voor de 20 sociale
huur
appartementen
, te weten:
•
10 appartementen voor een woongroep van Afghaanse ouderen
;
•
10 appartementen voor jonge moeders uit een achterstandspositie.
In haar rapport is ir. S.J. Stienstra
–
Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. ervan uitgegaan dat
de bewoners van de 20 sociale huurappartementen ten behoeve van de bijzondere
doelgroepen niet beschikken over een eigen auto, zodat voor de parkeerbehoefte van
deze
appartementen alleen rekening is gehouden met het bezoekersdeel. Hoewel Goudappel zich
kan voorstellen dat gelet op de doelgroepen die Rochdale concreet voor ogen heeft in deze
20 appartementen, van een eigen autobezit geen sprake zal zijn, zal Gouda
ppel hierna
‘
worst
case
’
toch rekening houden met eigen autobezit, passend bij sociale huurappartementen
van de omvang zoals zal worden gerealiseerd.
Goudappel heeft de bewonersparkeerbehoefte van de sociale huurappartementen berekend
op basis van microdata van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2022 over
5
autobezit (inclusief leaseauto’s), woningvoorraad, type, grootte en eigendomssituatie van de
woning.
De gegevens zijn gebaseerd op data van alle kentekenplichtige voertuigen, zoals
geregistreerd bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Deze data bevatten gegevens van
personenauto’s van natuurlijke en rechtspersonen, zowel het actieve park als de
bedrijfsvoorraad e
n uitgevallen voertuigen uit het jaar ervoor (bijvoorbeeld ten gevolg van
sloop en export). De gebruikte gegevens betreffende woningvoorraad, eigendomssituatie,
huishoudenssamenstelling en RDW hebben betrekking op de situatie op 1 januari 2022. Het
‘bezit’
/gebruik van een leaseauto heeft betrekking op het jaar 2020.
Enige nuancering is dat de data geen inzicht geven in auto’s van bezoekers, auto’s op een
grijs kenteken, bedrijfsauto’s niet op een grijs kenteken en niet zijnde bestelbussen of
leaseauto’s (bijvoorbeeld sommige auto’s van wijkverpleegkundigen) en auto’s
met
buitenlandse kentekens (bijvoorbeeld van arbeidsmigranten). Om die reden is gerekend met
een surplus van
5
%.
2.2.2
S
ociale huur
appartementen
van 50
Ã
65
m²
De projectlocatie maakt onderdeel uit van de wijk ‘Oude Haven’. Het personenautobezit per
sociaal huur
appartement
(50
–
74 m
²
bvo)
is 0,
55
auto
per woning (zie figuur 2.1). Met de
surplus van
5
% is de parkeernorm
0,
58
parkeerplaats per appartement.
Uit de meest
recente parkeerkencijfers van CROW (publicatie 744, juni 2024)
blijkt voor
sociale
huurwoningen een bewonersparkeerbehoefte van 0,3 tot 1,1 parkeerplaats per
woning.
Het autobezit in
de wijk ‘Oude Haven’
is
lager dan
het gemiddelde van alle sterk
stedelijke gemeenten (resp
ectievelijk
0,95
en 1,13
auto per woning
)
. Om die reden kan
binnen de bandbreedte 0,3
–
1,1 parkeerplaats per woning gekozen worden voor het
gemiddelde
van de bandbreedte ‘minimum
–
gemiddeld’. Dit is: (0,3+0,7) / 2 = 0,5
parkeerplaats per woning.
De parkeernorm van 0,58 p
arkeerplaats per woning komt daarmee goed overeen met de
vigerende CROW parkeerkencijfers.
6
Figuur 2.1: Auto’s per
sociale
huurwoning
50
–
74 m
²
in de wijk Oude Haven in Zaanstad
Figuur 2.2:
Parkeerkencijfers CROW publicatie 744 (juni 2024)
7
2.2.3
Kleine s
ociale huur
appartementen
van
35
Ã
40
m²
De projectlocatie maakt onderdeel uit van de wijk ‘Oude Haven’.
Het personenautobezit per
sociaal huurappartement is 0,
39
auto per woning (zie figuur 2.
3
). Met de surplus van 5% is
de parkeernorm 0,
41
parkeerplaats per appartement. Dit is een ‘worst case’ benadering,
omdat in de berekening nog geen rekening is gehouden
met
de doelgroep die in de 20
appartementen gaat wonen.
De parkeernorm van 0,41 parkeerplaats per appartement valt
bovendien binnen de bandbreedte 0,3
–
0,7 parkeerplaats per woning van CROW
publicatie
744.
Figuur 2.3: Auto’s per
sociale huur
woning
(1 persoon)
in de wijk Oude Haven in Zaanstad
8
2.2.4
Bezoekers
Uit
recent
uitgekomen CROW parkeerkencijfers
(publicatie 744, juni 2024) blijkt dat de
parkeerbehoefte van bezoekers
is verlaagd
(zie figuur 2.
4
).
Daar waar eerst ongeacht de
locatie 0,3
parkeerplaatsen per woning werd aangehouden door CROW, is dit nu
gewijzigd.
De gemeente Zaanstad heeft als stedelijkheidsgraad ‘sterk stedelijk’ (bron: CBS, 2023).
Om
die reden kan volstaan worden met een bezoekersparkeernorm van 0,15 in plaats van 0,3
parkeerplaats per appartement.
Figuur 2.
4
: Aantal bezoekers bij woningen (bron: CROW publicatie 744, juni 2024)
De aanwezigheidspercentages zijn overgenomen uit de recent verschenen CROW publicatie
744
(zie tabel 2.3).
werkdag
vrijdag
zaterdag
zondag
ochtend
middag
avond
nacht
koopavond
middag
avond
middag
avond
middag
bewoners
60%
60%
90%
100%
80%
70%
70%
75%
80%
75%
bezoekers
40%
50%
75%
0%
70%
60%
100%
100%
100%
90%
Tabel 2.3: Aanwezigheidspercentages
voor bezoekers
(bron: CROW publicatie 744)
2.2.5
Parkeerbehoefte
De ongewogen parkeerbehoefte is als volgt:
•
1
0
0 bewoners (sociale
huurappartementen
50
Ã
65
m²
) x
0,
58
=
58
parkeerplaatsen;
•
20 bewoners (sociale huurappartementen 35 Ã 40 m
²
) x 0,41 =
8,2
parkeerplaatsen;
•
totaal bewoners = 58 + 8,2 =
66
,2 parkeerplaatsen;
•
1
2
0 bezoekers (sociale huurappartementen) x 0,15 =
18
parkeerplaatsen.
9
De parkeerbehoefte per moment van de week is weergegeven in tabel 2.4.
werkdag
vrijdag
zaterdag
zondag
ochtend
middag
avond
nacht
koopavond
middag
avond
middag
avond
middag
bewoners
39,7
39,7
59,6
66,2
53,0
46,3
46,3
49,7
53,0
49,7
bezoekers
7,2
9
13,5
0
12,6
10,8
18
18
18
16,2
totaal
46,9
48,7
73,1
66,2
65,6
57,1
64,3
67,7
71,0
65,9
afgerond
47
49
74
67
66
58
65
68
71
66
Tabel 2.4: Parkeerbehoefte per moment van de week
Uit tabel 2.
4
blijkt dat op het drukste moment, de werkdagavond,
7
4
parkeerplaatsen nodig
zijn.
Het totale parkeeraanbod is
74
parkeerplaatsen
(zie het definitief ontwerp van de
buitenruimte
d.d. 19 augustus 2024
in bijlage 2)
. Er is sprake van een sluitende
parkeerbalans
.
3.
Conclusie
Woningstichting Rochdale heeft Goudappel B.V. opdracht gegeven een second opinion op
te stellen voor de voorgestelde parkeeroplossing van ir. S.J. Stienstra
–
Adviesbureau
stedelijk verkeer B.V. voor de locatie Badhuisweg 1 in Zaandam. Uit de analyse blijk
t dat er
enerzijds sprake is van een onderschatting van de bewonersparkeervraag en anderzijds er
sprake is van een overschatting van de bezoekersparkeervraag.
Er zijn minimaal 74 parkeerplaatsen nodig
voor de planontwikkeling
. Deze worden ook
aangeboden.
Er is daarmee sprake van een acceptabele parkeersituatie.
10
Bijlage 1
11
12
13
14
Bijlage 2
Definitief
Ontwerp
b
uitenruimte
d.d. 19
-
08
-
2024