Goudappel BV werkt vanuit Amsterdam, Den Haag, Deventer, Eindhoven en Leeuwarden en via onze partners in het buitenland Snipperlingsdijk 4 Postbus 161 +31(0) 570 666 222 BTW NL 0072 11 879 B01 7417 BJ Deventer 7400 AD Deventer info@goudappel.nl KVK 3801 7479 Nederland Nederland www.goudappel.nl IBAN NL09 INGB 0001 2746 32 Opdrachtgever Woningstichting Rochdale Datum 9 september 2024 Auteur Danny van Beusekom Kenmerk 017553.20240421.N1.0 7 Pagina 1 / 14 Parkeerbehoefte sociale huurappartementen Badhuisweg 1 Zaandam 1. Inleiding Woningstichting Rochdale is voornemens om op de locatie Badhuisweg 1 in Zaandam (zie figuur 1.1), na de sloop van het kantoorpand, 120 sociale huurappartementen te realiseren. Er is een bestemmingswijziging naar wonen nodig om de bouw van de woningen mogelijk te maken. Inmiddels is het bestemmingsplan in de gemeenteraad vastgesteld en de omgevingsvergunning is gegund. Naar aanleiding van de vaststelling van het bestemmingsplan heeft een aantal omwonenden beroep ingesteld bij de Raad van State. Een aantal bezwaren gaat over het parkeren en de voorgestelde parkeeroplossing, welke is onderbouwd in het rapport ‘Badhuisweg - Parkeeronderzoek parkeerbehoefte starterswoningen’ van ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. (juli 2018, geactualiseerd december 2021). Woningstichting Rochdale heeft Goudappel B.V. opdracht gegeven een second opinion op te stellen voor de voorgestelde parkeeroplossing en - onderbouwing van ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V.
2 Figuur 1.1: Projectlocatie (ondergrond: Openstreetmap) 2. Analyse 2.1 Berekende parkeerbehoefte door ir. S.J. Stienstra De oppervlakte van de sociale huurappartementen zijn gemiddeld circa 50 m ² gbo. Een deel van de woningen heeft een zorgcomponent , waarbij gezien de doelgroep niet van eigen autobezit wordt uitgegaan, zodat de . parkeerbehoefte bestaat uit alleen het bezoekersdeel. Het programma is als volgt: • 1 0 0 sociale huurappartementen van 50 à 65 m² ; • 20 doelgroep appartementen sociale huur van 35 – 40 m ² . ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. onderbouwt een bewoners parkeernorm van 0,37 parkeerplaats per sociaal huur appartement. Voor bezoekers wordt een parkeernorm van 0,3 parkeerplaats per appartement gehanteerd.
3 De doelgroepappartementen hebben alleen een bezoekersdeel. De parkeernorm is daarmee 0,3 parkeerplaats per doelgroep appartement. De ongewogen parkeerbehoefte, die berekend is, is als volgt: • 100 bewoners (sociale huurappartementen) x 0,37 = 37 parkeerplaatsen; • 100 bezoekers (sociale huurappartementen) x 0,3 = 30 parkeerplaatsen; • 20 bezoekers ( doelgroep appartementen) x 0,3 = 6 parkeerplaatsen. Niet op ieder moment van de week is de parkeerbehoefte van bewoners en bezoekers even hoog. Om die reden heeft ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. gerekend met de aanwezigheidspercentages, welke zijn opgenomen in CROW publicatie 381 ‘T oekomstbestendig parkeren’ (zie tabel 2.1). De berekende parkeerbehoefte is weergegeven in tabel 2.2. werkdag zaterdag zondag ochtend middag avond koopavond nacht middag avond middag bewoners 50% 50% 90% 80% 100% 60% 80% 70% bezoekers 10% 20% 80% 70% 0% 60% 100% 70% Tabel 2.1: Aanwezigheidspercentages werkdag zaterdag zondag ochtend middag avond koopavond nacht middag avond middag bewoners 18,5 18,5 33,3 29,6 37 22,2 29,6 25,9 bezoekers 3,6 7,2 28,8 25,2 0 21,6 36 25,2 totaal 22,1 25,7 62,1 54,8 37 43,8 65,6 51,1 totaal afgerond 23 26 63 55 37 44 66 52 Tabel 2.2: Parkeerbehoefte per moment van de week Uit tabel 2.2 blijkt dat op het drukste moment, de zaterdagavond, 66 parkeerplaatsen nodig zijn. In de notitie van Stienstra wordt uitgegaa n van een vorm van deelmobiliteit: er worden twee deelauto’s geplaatst. Stienstra geeft het volgende aan wat betreft deelmobiliteit : ‘ Onderzoek geeft aan dat het aantal particuliere auto’s (=parkeerplaatsen in de woonomgeving) dat
4 wordt vervangen door één deelauto minimaal 4 bedraagt, en kan oplopen tot (meer dan) het dubbele. De gebruikelijke rekeneenheid ‘1 deelautoplaats vervangt 4 reguliere parkeerplaatsen’ is in het licht van deze onderzoeksresultaten dus aan de conservatieve k ant. Een belangrijke overweging daarbij is dat deze rekenmethode inmiddels ook een basis vindt in de jurisprudentie. Door de inzet van 2 deelauto’s neemt de netto parkeerbehoefte dus af met 6 parkeerplaatsen (8 ‘reguliere’ parkeerplaatsen worden vervangen door 2 plaatsen voor deelauto’s) .’ 2.2 A nalyse Goudappel 2.2.1 Onderzoeksmethode Het door Rochdale te ontwikkelen programma omvat: • 100 sociale huur appartementen van 50 à 65 m² in de vorm van twee - en drie k amerappartementen. • 20 sociale huur appartementen van 35 à 40 m² in de vorm van tweekamerappartementen, twee bijbehorende gezamenlijke woonkamers gelegen op twee verdieping gereserveerd voor bijzondere doelgroepen . • 1 gezamenlijke ontmoetingsruimte voor alle bewoners van de 120 appartementen. Dit programma is beschreven door Rochdale in de als bijlage 1 bijgevoegde notitie ‘Beschrijving bijzondere doelgroep + ontmoetingsruimte(n) van 12 februari 2024. In deze notitie is ook een beschrijving opgenomen van de bijzondere doelgroepen die Rochdale voor ogen heeft voor de 20 sociale huur appartementen , te weten: • 10 appartementen voor een woongroep van Afghaanse ouderen ; • 10 appartementen voor jonge moeders uit een achterstandspositie. In haar rapport is ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. ervan uitgegaan dat de bewoners van de 20 sociale huurappartementen ten behoeve van de bijzondere doelgroepen niet beschikken over een eigen auto, zodat voor de parkeerbehoefte van deze appartementen alleen rekening is gehouden met het bezoekersdeel. Hoewel Goudappel zich kan voorstellen dat gelet op de doelgroepen die Rochdale concreet voor ogen heeft in deze 20 appartementen, van een eigen autobezit geen sprake zal zijn, zal Gouda ppel hierna ‘ worst case ’ toch rekening houden met eigen autobezit, passend bij sociale huurappartementen van de omvang zoals zal worden gerealiseerd. Goudappel heeft de bewonersparkeerbehoefte van de sociale huurappartementen berekend op basis van microdata van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2022 over
5 autobezit (inclusief leaseauto’s), woningvoorraad, type, grootte en eigendomssituatie van de woning. De gegevens zijn gebaseerd op data van alle kentekenplichtige voertuigen, zoals geregistreerd bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Deze data bevatten gegevens van personenauto’s van natuurlijke en rechtspersonen, zowel het actieve park als de bedrijfsvoorraad e n uitgevallen voertuigen uit het jaar ervoor (bijvoorbeeld ten gevolg van sloop en export). De gebruikte gegevens betreffende woningvoorraad, eigendomssituatie, huishoudenssamenstelling en RDW hebben betrekking op de situatie op 1 januari 2022. Het ‘bezit’ /gebruik van een leaseauto heeft betrekking op het jaar 2020. Enige nuancering is dat de data geen inzicht geven in auto’s van bezoekers, auto’s op een grijs kenteken, bedrijfsauto’s niet op een grijs kenteken en niet zijnde bestelbussen of leaseauto’s (bijvoorbeeld sommige auto’s van wijkverpleegkundigen) en auto’s met buitenlandse kentekens (bijvoorbeeld van arbeidsmigranten). Om die reden is gerekend met een surplus van 5 %. 2.2.2 S ociale huur appartementen van 50 à 65 m² De projectlocatie maakt onderdeel uit van de wijk ‘Oude Haven’. Het personenautobezit per sociaal huur appartement (50 – 74 m ² bvo) is 0, 55 auto per woning (zie figuur 2.1). Met de surplus van 5 % is de parkeernorm 0, 58 parkeerplaats per appartement. Uit de meest recente parkeerkencijfers van CROW (publicatie 744, juni 2024) blijkt voor sociale huurwoningen een bewonersparkeerbehoefte van 0,3 tot 1,1 parkeerplaats per woning. Het autobezit in de wijk ‘Oude Haven’ is lager dan het gemiddelde van alle sterk stedelijke gemeenten (resp ectievelijk 0,95 en 1,13 auto per woning ) . Om die reden kan binnen de bandbreedte 0,3 – 1,1 parkeerplaats per woning gekozen worden voor het gemiddelde van de bandbreedte ‘minimum – gemiddeld’. Dit is: (0,3+0,7) / 2 = 0,5 parkeerplaats per woning. De parkeernorm van 0,58 p arkeerplaats per woning komt daarmee goed overeen met de vigerende CROW parkeerkencijfers.
6 Figuur 2.1: Auto’s per sociale huurwoning 50 – 74 m ² in de wijk Oude Haven in Zaanstad Figuur 2.2: Parkeerkencijfers CROW publicatie 744 (juni 2024)
7 2.2.3 Kleine s ociale huur appartementen van 35 à 40 m² De projectlocatie maakt onderdeel uit van de wijk ‘Oude Haven’. Het personenautobezit per sociaal huurappartement is 0, 39 auto per woning (zie figuur 2. 3 ). Met de surplus van 5% is de parkeernorm 0, 41 parkeerplaats per appartement. Dit is een ‘worst case’ benadering, omdat in de berekening nog geen rekening is gehouden met de doelgroep die in de 20 appartementen gaat wonen. De parkeernorm van 0,41 parkeerplaats per appartement valt bovendien binnen de bandbreedte 0,3 – 0,7 parkeerplaats per woning van CROW publicatie 744. Figuur 2.3: Auto’s per sociale huur woning (1 persoon) in de wijk Oude Haven in Zaanstad
8 2.2.4 Bezoekers Uit recent uitgekomen CROW parkeerkencijfers (publicatie 744, juni 2024) blijkt dat de parkeerbehoefte van bezoekers is verlaagd (zie figuur 2. 4 ). Daar waar eerst ongeacht de locatie 0,3 parkeerplaatsen per woning werd aangehouden door CROW, is dit nu gewijzigd. De gemeente Zaanstad heeft als stedelijkheidsgraad ‘sterk stedelijk’ (bron: CBS, 2023). Om die reden kan volstaan worden met een bezoekersparkeernorm van 0,15 in plaats van 0,3 parkeerplaats per appartement. Figuur 2. 4 : Aantal bezoekers bij woningen (bron: CROW publicatie 744, juni 2024) De aanwezigheidspercentages zijn overgenomen uit de recent verschenen CROW publicatie 744 (zie tabel 2.3). werkdag vrijdag zaterdag zondag ochtend middag avond nacht koopavond middag avond middag avond middag bewoners 60% 60% 90% 100% 80% 70% 70% 75% 80% 75% bezoekers 40% 50% 75% 0% 70% 60% 100% 100% 100% 90% Tabel 2.3: Aanwezigheidspercentages voor bezoekers (bron: CROW publicatie 744) 2.2.5 Parkeerbehoefte De ongewogen parkeerbehoefte is als volgt: • 1 0 0 bewoners (sociale huurappartementen 50 à 65 m² ) x 0, 58 = 58 parkeerplaatsen; • 20 bewoners (sociale huurappartementen 35 à 40 m ² ) x 0,41 = 8,2 parkeerplaatsen; • totaal bewoners = 58 + 8,2 = 66 ,2 parkeerplaatsen; • 1 2 0 bezoekers (sociale huurappartementen) x 0,15 = 18 parkeerplaatsen.
9 De parkeerbehoefte per moment van de week is weergegeven in tabel 2.4. werkdag vrijdag zaterdag zondag ochtend middag avond nacht koopavond middag avond middag avond middag bewoners 39,7 39,7 59,6 66,2 53,0 46,3 46,3 49,7 53,0 49,7 bezoekers 7,2 9 13,5 0 12,6 10,8 18 18 18 16,2 totaal 46,9 48,7 73,1 66,2 65,6 57,1 64,3 67,7 71,0 65,9 afgerond 47 49 74 67 66 58 65 68 71 66 Tabel 2.4: Parkeerbehoefte per moment van de week Uit tabel 2. 4 blijkt dat op het drukste moment, de werkdagavond, 7 4 parkeerplaatsen nodig zijn. Het totale parkeeraanbod is 74 parkeerplaatsen (zie het definitief ontwerp van de buitenruimte d.d. 19 augustus 2024 in bijlage 2) . Er is sprake van een sluitende parkeerbalans . 3. Conclusie Woningstichting Rochdale heeft Goudappel B.V. opdracht gegeven een second opinion op te stellen voor de voorgestelde parkeeroplossing van ir. S.J. Stienstra – Adviesbureau stedelijk verkeer B.V. voor de locatie Badhuisweg 1 in Zaandam. Uit de analyse blijk t dat er enerzijds sprake is van een onderschatting van de bewonersparkeervraag en anderzijds er sprake is van een overschatting van de bezoekersparkeervraag. Er zijn minimaal 74 parkeerplaatsen nodig voor de planontwikkeling . Deze worden ook aangeboden. Er is daarmee sprake van een acceptabele parkeersituatie.
10 Bijlage 1
11
12
13
14 Bijlage 2 Definitief Ontwerp b uitenruimte d.d. 19 - 08 - 2024