3.5 Opgave mobiliteit

Een duurzame verkeersstructuur betekent het veiliger maken van bestaande verbindingen en het versterken van openbaar vervoer en langzaam verkeer binnen de gemeente. Voorbeelden zijn directe fietsroutes naar, en fietsparkeervoorzieningen bij de belangrijke voorzieningen in de gemeente maar ook verbeteringen in de ketenmobiliteit rond het OV. De herontwikkeling van het Heerhugowaardse Stationsgebied zal daarin een centrale rol spelen.

Agenda Mobiliteit

Korte termijn:
•  Vaststellen Uitvoeringsprogramma GVVP.
•  Opwaarderen van N242 tot stroomweg (van N508 t/m de aansluiting met de Westfrisiaweg)
•  Doortrekken Oosttangent t.b.v. stadsring (van Zuidtangent tot Beukenlaan, van Beukenlaan tot Krusemanlaan).
•  Statuswijziging van delen van de Middenweg tot erftoegangsweg.
•  Versterken drie oost-west verbindingen hoofdwegenstructuur (Amstel-Smaragd, Zuidtangent en Vondellaan-Beukenlaan).
•  Capaciteitsuitbreiding zuidelijk deel Oosttangent.
•  Verbeteren langzaamverkeersroutes (o.a. langs de Oostertocht, de Vork, Zuidtangent en Westtangent).
•  Verder opwaarderen lijn 360 tot hoogwaardig openbaar vervoer (abri´s, dynamische reizigersinformatie en fietsenstalling).
•  Verbeteren fietsinfrastructuur.
•  Aandacht voor ´Langzaam rijden gaat sneller´ en ´Verkeersprestatie op locatie´.
•  Blijvende aandacht voor verkeersveiligheid.

Middellange termijn:
•  Verbeteren doorstroming kruispunten hoofdwegenstructuur.
•  Aanpassen verkeersstructuren in 30 km/uur-zones.
•  Vernieuwing station en omgeving.
•  Spoorwegonderdoorgang in Zuidtangent.
•  Dynamisch verkeersmanagement op de N242.

Lange termijn:
•  Noordelijke tracé Westfrisiaweg (van de Vork tot Krusemanlaan) (1e deel weg N242-Middenweg).
•  Aansluiting op Westfrisiaweg vanaf stadsring.

De verkeersstructuur van Heerhugowaard is gericht
op een goede bereikbaarheid van station en
werkgebieden, en autoluwe woongebieden.

Tekening ter illustratie, exacte informatie is terug te vinden op de visiekaart.