|
|
|
Mobiliteit
|
Mobiliteit is een randvoorwaarde voor maatschappelijke welvaart. Zonder verkeer en vervoer zou het
economische proces tot stilstand komen en blijven menselijke behoeften - zoals het onderhouden van
sociale contacten - onbevredigd.
De behoefte aan mobiliteit groeit in Heerhugowaard door stedelijke ontwikkelingen, stijging van het
inwoneraantal en welvaart. Heerhugowaard wil de individuele mobiliteit van haar inwoners waarborgen.
Mobiliteit brengt echter negatieve milieueffecten zoals verkeersopstoppingen, geluidoverlast en
luchtverontreiniging met zich mee. In het streven naar een energieneutrale stad streeft Heerhugowaard
naar een balans tussen leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Duurzaamheid is ook hier
het verbindende thema.
De fiets en het openbaar vervoer zijn de vervoersmiddelen die voldoen aan bijna alle eisen van duurzaamheid.
Het meest populaire vervoermiddel, de auto, is het minst duurzaam. Toch zijn er
ontwikkelingen die dit systeem meer duurzaam zullen maken op de aspecten energiegebruik, uitstoot
en recycling. Echter, op de aspecten ruimtebeslag (inclusief congestie), onveiligheid en toekomstvast
(capaciteit) zal het systeem binnen het stedelijk gebied zijn beperkingen blijven hebben.
De gemeente Heerhugowaard kiest er dan ook voor om de rol van de fiets en openbaar vervoer te versterken.
Alsm eerpersonen gebruik maken van de fiets en het openbaar vervoer,leidt dit tot minder
geluid, lucthveronreiniging en congestie. Een voorwaarde om van Heerhugowaard een energieneutrale
stad te maken. Om dit te bewerkstelligen zal het voor beide vervoerswijzen nodig zijn om een
kwaliteitssprong te maken.Voorbeelden zijn directe fietsroutes naar en fietsparkeervoorzieningen bij de
belangrijke voorzieningen in de gemeente maar ook verbeteringen in de ketenmobiliteit rond het OV. De
ontwikkeling van het Heerhugowaardse Stationsgebied zal daar een centrale rol in spelen. De auto zal
echter in Heerhugowaard een belangrijke (economische) rol blijven spelen. De gemeente Heerhugowaard
wil daarom ook bevorderen dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van elektrische motorvoertuigen.
De eerste stappen worden gezet door het plaatsen van oplaadpunten en door zelf gebruik te maken
van elektrische voertuigen.
Voor de bereikbaarheid van Heerhugowaard is het wenselijk dat het tangentiële
ontsluitingssysteem voor gemotoriseerd verkeer doorstroomt. Een groot deel van de wijken is conform
landelijke beleid ingericht als 30 km/uur-zone. Richting de toekomst dient nu de hoofdwegenstructuur
robuuster gemaakt te worden. Om het verkeer ook richting 2020 goed te kunnen laten doorstromen
zal op een aantal kruispunten de capaciteit moeten worden uitgebreid. De hoofdwegenstructuur is
nog niet afgerond. Om een ringstructuur te creëren is het noodzakelijk de hoofdwegenstructuur af
te ronden door middel van het doortrekken van de Oosttangent. De planologische randvoorwaarden
daarvoor zijn eind 2009 geschapen door het vaststellen van het bestemmingsplan.
Een adequate ontsluiting van de toekomstige ontwikkelingen van De Draai, De Vork en Broekhorn is
in de planvorming voorzien.
De regionale bereikbaarheid wordt bevorderd door de aanleg van de Westfrisiaweg en het aansluiten
van de hoofdwegenstructuur op het provinciale wegennet. De Westfrisiaweg ontlast tevens de
Westtangent. Met de aanleg van de N508 in het zuiden heeft de Oosttangent een rechtstreekse
verbinding gekregen met de N242 en de Ringweg Alkmaar.
Om de emissie van schadelijke stoffen te verlagen wordt het gebruik van openbaar vervoer
gestimuleerd. Tevens wil de gemeente voor korte verplaatsing de fietser en voetganger ruim baan
geven. De bereikbaarheid middels het openbaar vervoer is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Met
name de verbinding met Alkmaar is goed. Het is van belang om aandacht te houden voor een vorm
van besloten vervoer, aanvullend op het openbaar vervoer, dat met name gericht is op ouderen en
mindervaliden. Onlangs is daarvoor de HugoHopper in gebruik genomen.
In het langzaam verkeersnetwerk ontbreken nog interne verbindingen tussen de woonwijken en vanuit
de woonwijken recreatieve routes naar het buitengebied.

Bereikbaar Heerhugowaard... ...langs veilige routes!
Op het gebied van verkeersveiligheid kampt Heerhugowaard met hoge ongevallencijfers. Enkele wegen
zijn moeilijk oversteekbaar. Er liggen fietsstroken langs de Reuzenpandasingel, Amstel, Smaragd, Haringvliet,
Geul, Diamant en Westfrieslandsingel, maar de gemeente heeft een voorkeur voor vrijliggende fietspaden.
Daarnaast dient gekeken te worden naar enkele ontbrekende schakels in het fiets-en voetpadennetwerk.
Veel wegen lopen nog steeds op oude grenzen van de verkaveling. Dit heeft lange rechte wegen tot gevolg, wat
een negatief effect heeft op de verkeersveiligheid.
Een duurzaam verkeers- en vervoersysteem betekent een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid binnen
het gebied. Naast de verkeersveiligheid spelen bijvoorbeeld luchtkwaliteit, geluid, inrichting van het verkeersgebied
voor langzaam verkeer en parkeervoorzieningen een rol. In de loop der tijd is het autobezit gegroeid. Met name
in de oudere wijken is de parkeernorm laag en komt de leefbaarheid als gevolg van het relatief hoge autobezit
onder druk te staan. In de nieuwe wijken ligt de norm hoger maar ook daar is het autobezit dusdanig toegenomen
dat er krapte ontstaat.
De luchtkwaliteit in Heerhugowaard kent nu nog geen knelpunten. Nergens worden Europese normen
overschreden. Maar de stad groeit nog steeds: er komen meer woningen bij en dus meer autoverkeer. En ook
bedrijventerrein De Vork trekt verkeer aan en zorgt voor luchtverontreiniging. Daarom heeft de gemeente in
2008 het Luchtkwaliteitplan vastgesteld. Alle toekomstige plannen, zowel woningbouwplannen als de aanleg van
nieuwe wegen, moeten worden getoetst aan dit Luchtkwaliteitplan.
Op het gebied van mobiliteit werkt Heerhugowaard de komende jaren aan:
• Bereikbaarheid
Er wordt verder gegaan met de optimalisering van de doorstroming voor gemotoriseerd verkeer op het
gemeentelijke hoofdwegennet en op de aansluitingen van en naar het regionale hoofdwegennet. Daarnaast
is het van belang dat het doorgaand verkeer zoveel mogelijk gebruik gaat maken van het provinciale
wegennet.
De N242 krijgt het karakter van een stroomweg, zoals is aangegeven in het PVVP. Dit is een weg die wordt
gekenmerkt door conflictvrije, ongelijkvloerse kruisingen, net als de autosnelweg. Hierdoor zal de capaciteit
van de N242 fors verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. De doorstroming zal verbeteren en het
doorgaand verkeer zal, naar verwachting, minder gebruik gaan maken van de Middenweg en de Westtangent.
Hier staat tegenover dat op relatief korte termijn ontwikkeling van de Broekhorn extra verkeer met zich mee
zal brengen. Dit gebied zal dan ontsloten worden via de Broekerweg en geen extra ontsluiting op de N242
krijgen. Voor de ontsluiting van de Vork wordt door het verlengen van de Kamerlingh Onnesweg een directe
aansluiting op de N242 gecreerd. Een tweede volwaardige ontsluiting van de Vork wordt gerealiseerd
door het verlengde van de Kamerlingh Onnesweg door te trekken richting Obdam, tot aan de Braken als
onderdeel van de Westfrisiaweg. Daarnaast komt er een extra aansluiting op de Hasselaarsweg.
De bereikbaarheid van de regio wordt verbeterd door de aanleg van de Westfrisiaweg. Het ontwerp van de
Westfrisiaweg ligt deels nog op de tekentafel. Maar het te kiezen tracé in Heerhugowaard is
al wel bekend. De weg zal in het verlengde komen van de Kamerlingh Onnesweg. De aanleg
van de benodigde spoortunnel is reeds afgerond. De Westfrisiaweg zal met een tunnel onder
de Middenweg door gaan en waar de Westfrisiaweg de Molenweg kruist wordt een fietstunnel aangelegd.
Ter hoogte van de Krusemanlaan wordt de Westfrisiaweg met een rotonde
aangesloten op de bestaande wegenstructuur. Een belangrijk effect van de Westfrisiaweg is
dat het doorgaande verkeer om het stedelijke gebied geleid kan worden. Heerhugowaard heeft
de ambitie om de aansluiting verder te verbeteren door de aansluiting te verplaatsen naar een
locatie ten noorden van het spoor Heerhugowaard-Hoorn. Hiermee kan nog meer doorgaand
verkeer om het stedelijk gebied geleid worden.
Op de lokale hoofdwegenstructuur zal gewerkt gaan worden aan de Zuidtangent en de
Oosttangent. Voor de Zuidtangent wordt eerst een verkeerskundige visie opgesteld. Duidelijk is
al dat ter hoogte van het stationsgebied alle rijstroken volledig benut zullen worden en dat een
spoorwegonderdoorgang wordt aangelegd. De Oosttangent wordt in etappes gecompleteerd
door eerst de aanleg van het wegvak tussen de Van Veenweg en de Beukenlaan en vervolgens
het wegvak tussen de Beukenlaan en de Zuidtangent. Een aandachtspunt is de bereikbaarheid
voor de fietsers op de hoofdwegenstructuur. De bereikbaarheid voor het gemotoriseerde verkeer
moet niet ten koste gaan van langzaam verkeer. Hier zal een evenwicht moeten worden gezocht.
Samen met de provincie en de regio wil Heerhugowaard het openbaar vervoer stimuleren.
Heerhugowaard wil in 2020 een HOV-lijn, een bovenregionale buslijn en vier streeklijnen
hebben die Heerhugowaard verbinden met de directe omgeving: drie noord-zuidverbindingen
(Heerhugowaard-Alkmaar), en een oost-westverbinding (Langedijk-Heerhugowaard-Ursem).
Inmiddels is ook binnen de wijken een besloten servicedienst gestart langs belangrijke punten,
de HugoHopper. Met deze lijnen zijn ook de bedrijventerreinen bereikbaar per openbaar
vervoer. Het Stationsgebied van Heerhugowaard moet in 2020 een belangrijk transferpunt
zijn voor de regio. Lijn 360 wordt een belangrijke hoogwaardig openbaar vervoer verbinding,
voorzien van alle gemakken voor de reiziger, zoals uitgebreide fietsparkeermogelijkheden en
dynamische reizigersinformatie.
In de Regionale Bereikbaarheidsvisie is de ambitie opgenomen om Heerhugowaard te laten
aansluiten op de toekomstige spoorverbinding Alkmaar-Eindhoven, waarvoor het Rijk plannen
heeft om ´spoorboekloos´ te rijden. De stationsomgeving zal aangepast moeten worden
aan de moderne tijden, richtlijnen en veiligheidseisen: de spoorwegovergang Zuidtangent
ongelijkvloers, bredere en langere perrons (veiligheid), meer P+R-plaatsen, het verbeteren
van de toegankelijkheid van het station en het verbeteren van de fietsparkeervoorzieningen.
In 2020 zijn bestemmingen in het stedelijk gebied zowel vanuit de omliggende kernen als het
landelijk gebied via de beschikbare fietsverbindingen snel bereikbaar.Bij deze bestemmingen is
voldoende stallingruimte aanwezig. Voor de verplaatsing binnen Heerhugowaard moet de fiets
concurreren met de auto.Hiervoor wordt het fietsnetwerk verbeterd en het fietsgebruik naar
het Stationsgebied en Stadshart gestimuleerd. De fietsers krijgen de ruimte en waar wenselijk
ook voorrang. Aandachtspunt hierbij is de kruising tussen fietspaden en de hoofdwegenstructuur.

De doorstroming op de hoofdwegenstructuur mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid
voor langzaam verkeer.
De voetgangersroutes van en naar openbare voorzieningen binnen de wijken worden verbeterd
en voorzien van geleidelijnen. De ontbrekende schakels die zijn genoemd bij het opstellen van
het GVVP worden ingevuld.
• Verkeersveiligheid
De gemeente wil binnen het verkeerssysteem de verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers
zo maximaal mogelijk garanderen. Zij blijft het verkeersveiligheidsbeleid (Duurzaam Veilig)
continueren en actualiseren. Ook gaat zij aandacht besteden aan verkeerseducatie. Bij de
(her)inrichting van wegen wordt volgens de principes van ´Duurzaam Veilig´ rekening gehouden
met de bereikbaarheid van wegen en wijken door hulpdiensten.
• Leefbaarheid
De gemeente neemt maatregelen om de luchtvervuiling en geluidsoverlast, die de groei van
de gemeente met zich mee brengt, op te vangen. Via de tangenten en de nog aan te leggen
Westfrisiaweg zal het doorgaand autoverkeer om het binnenstedelijk gebied geleid worden. Op
de tangenten worden maatregelen getroffen om de doorstroming van het verkeer goed te laten
verlopen. Het LARGAS-principe (LAngzaam Rijden GAat Sneller) kan daaraan een bijdrage
leveren. De inrichting van een LARGAS-weg - smalle rijstroken met een middenverhoging -
en langgerekte rotondes zorgen ervoor dat het verkeer blijft rijden en daardoor voor minder
vervuiling zorgt. Ook worden auto´s steeds milieuvriendelijker. Heerhugowaard maakt met de
aanleg van oplaadpunten het gebruik van elektrische auto´s en fietsen mogelijk. Ook wordt
deelautogebruik gestimuleerd. In het Luchtkwaliteitplan staan nog meer maatregelen die de
luchtkwaliteit gunstig kunnen beïnvloeden zoals veilige fietsroutes wat moet leiden tot minder
autoverkeer, goede verwijzing naar parkeervoorzieningen en het stimuleren van openbaar vervoer.
De geluidbelasting, onder andere ten gevolge van weg-en railverkeer, zal worden
geïnventariseerd en gepresenteerd op geluidkaarten. Vervolgens zal de gemeente een
plandrempel vaststellen en in een actieplan aangeven welke maatregelen getroffen worden
voor de woningen die een hogere geluidbelasting ondervinden dan de plandrempel.
Voor de leefbaarheid in de wijken is het van belang dat de bushaltes voldoen aan de
toegankelijkheidseisen en worden voorzien van voldoende parkeergelegenheid voor de fiets.
|
|