|
|
|
Ambitie
|
Heerhugowaard streeft er naar om op een duurzame wijze uit te groeien tot een sociaal vitale stad en
platteland. Heerhugowaard leeft!
In Heerhugowaard is voldoende ruimte om te wonen. Tot 2020 is woningbouw mogelijk in De Draai,
Broekhorn, Stad van de Zon en het Stadshart. De plandelen III en IV van de Stad van de Zon en enkele
appartementencomplexen in het Stadshart worden afgerond. De nieuwbouwlocaties Broekhorn en De
Draai worden ontwikkeld.
Er is veel aandacht voor de kwaliteit van het wonen. De ontwikkeling van duurzame wijken staat
voorop. In de stad zijn allerlei locaties in ontwikkeling en zullen zich de komende jaren nieuwe locaties
aandienen. Hierbij spelen we in op de veranderende wensen van de bevolking. Bij de ontwikkeling van
duurzame wijken is een slag te slaan in de bestaande woningvoorraad, zowel qua energieprestatie als
gebruiks- en toekomstwaarde.

Het vernieuwde Stadshart
De gemeente wil bij het verbeteren van de leefbaarheid van de wijken de burgers en maatschappelijke
partners actief betrekken. De gemeente zet in op wijkontwikkeling. Er zijn goede resultaten bereikt
met het project ´Kompas op de Noord´ en onlangs is de ´Wijkvisie Rivierenwijk´ vastgesteld. Bij
wijkontwikkeling is er aandacht voor de inrichting van de publieke ruimte maar ook voor bijvoorbeeld
het integraal jongerenwerk. De inspanningen zijn gericht op het verbeteren van de betrokkenheid bij
en waardering van bewoners voor hun eigen omgeving.
Burgers moeten ongeacht of zij beperkingen ondervinden kunnen participeren in maatschappelijke
activiteiten. Dit betekent dat bij de ontwikkeling van plannen op alle beleidsterreinen rekening wordt
gehouden met alle burgers. Het stimuleren van en vertrouwen op eigen kracht zal daarbij steeds
belangrijker worden.
De inrichting van de publieke ruimte wordt zodanig dat er ruime mogelijkheden zijn om te wandelen,
te spelen en elkaar te ontmoeten. In nieuwbouwwijken is het van belang dat de stedenbouwkundige
structuur bijdraagt aan het bevorderen van sociale samenhang door, waar maar enigszins mogelijk,
ruimte zodanig te bestemmen dat het bijdraagt aan ontmoeting. Hierdoor wordt de kans op publieke
familiariteit en sociaal toezicht groter. Het zichtbaar maken en houden van de lokale cultuurhistorie
levert ook een belangrijke bijdrage aan de lokale identiteit en het thuis voelen van inwoners.
De voorzieningen blijven goed en veilig bereikbaar, bruikbaar, toegankelijk en centraal gelegen. Voor
de spreiding van de voorzieningen worden efficiency en bereikbaarheid tegen elkaar afgewogen.
De gemeente vindt het van belang dat de basale ontmoetingsfunctie in iedere gebiedsdeel (zie
gebiedsdeelkaart hier onder) aanwezig is. Dit kan in een wijkcentrum, maar ook in sportkantines,
kerken, scholen, zorginstellingen of seniorencomplexen. De buurtcentra en het subcentrum
Centrumwaard spelen daarom een belangrijke rol in de leefbaarheid van de wijken.
Daar waar het gaat om de P´s van economie en mensen zijn het Stadshart en het Stationsgebied te
beschouwen hoogwaardige en aantrekkelijke voorzieningen. Deze gebieden vervullen daarbij als een
levendig, attractief en herkenbaar centrum een essentile functie.
Het Stadshart heeft als hoofdcentrum een rol voor de hele stad en heeft tevens aantrekkingskracht
op de regio. De moderniseringsslag die bijna is afgerond zorgt ervoor dat het Stadshart klaar is
voor de toekomst. Het aangrenzende Stationsgebied kan zich ontwikkelen tot een hoogwaardig
woon-werkmilieu rondom een belangrijke vervoersknoop, waar tevens plek is voor nieuwe stedelijke
voorzieningen en een aantal opleidingsmogelijkheden. Want het zijn niet alleen de voorzieningen en
het woningaanbod die een stad aantrekkelijk maken om in te (blijven) wonen. Werkgelegenheid en
opleidingsmogelijkheden - in combinatie met een optimale bereikbaarheid - zijn eveneens belangrijke
vestigingscriteria. Het Stationsgebied heeft de potentie om te transformeren tot een hoogdynamische
zone die plaats biedt aan hoger beroepsonderwijs én een bijpassend woon-werkmilieu. Dat alles
perfect ontsloten door het openbaar vervoer en de N242. Hierdoor ontstaat als het ware een rode loper
van bijzondere voorzieningen rond de Zuidtangent, waarmee het Stadshart en het Stationsgebied
een enorme schaalsprong maken.
|
|