artikel 6                                                  Wonen-Woongebouw

 

Bestemmingsomschrijving

6.1.                           De voor “Wonen-Woongebouw” aangewezen gronden zijn bestemd voor:

a.         wonen met aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf;

a.         maatschappelijke voorzieningen voor zover het de eerste bouwlaag betreft, ter plaatse van de aanduiding ‘maatschappelijk’ met een maximaal bvo van 250 m2;

b.         ter plaatse van de aanduiding ‘parkeergarage’ een ondergrondse parkeergarage van één bouwlaag;

c.         liftgebouw en galerijen;

d.         ter plaatse van de aanduiding ‘sba-iupg’’ een in- en uitrit van een ondergrondse parkeergarage;

e.         ter plaatse van de aanduiding ‘sw-st’ een steeg, welke openbaar toegankelijk is.

 

met daarbij behorende:

f.           tuinen en erven;

g.         ongebouwde parkeervoorzieningen;

h.         bijbehorende bouwwerken.

 

Bouwregels

6.2.                           Op deze gronden mogen ten behoeve van de bestemming uitsluitend worden gebouwd:

a.         hoofdgebouwen in de vorm van gestapelde woningen;

b.         een ondergrondse parkeervoorziening van één bouwlaag;

c.         bijbehorende bouwwerken;

d.         bouwwerken, geen gebouw zijnde.

 

Bouwregels voor hoofdgebouwen

6.3.                           Voor het bouwen van een hoofdgebouw gelden de volgende regels:

a.         uitsluitend binnen het bouwvlak mag worden gebouwd;

b.         indien het hoofdgebouw wordt voorzien van een kap, dient de kapvorm een dakhelling te hebben van minimaal 45º en maximaal 55º;

c.         ter plaatse van de aanduiding ‘maximale goot- en bouwhoogte’ is ten hoogste de aangegeven maximale goot- en bouwhoogte toegestaan.

 

Bouwregels voor bijbehorende bouwwerken

6.4.                           Voor het bouwen van bijbehorende bouwwerken gelden de volgende regels:

a.         bijbehorende bouwwerken zijn uitsluitend toegestaan ter plaatse van de aanduiding ‘bijgebouwen’;

b.         de bouwhoogte van bijbehorende bouwwerken mag ten hoogste 3 m bedragen, tenzij anders aangeven op de verbeelding.

 

Bouwregels voor bouwwerken, geen gebouw zijnde

6.5.                           Voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouw zijnde, gelden de volgende regels:

a.         de bouwhoogte van een erf- of terreinafscheiding mag 1 m achter de voorgevel of het verlengde daarvan niet meer dan 2 m en daarvoor niet meer dan 1 m bedragen;

b.         de bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouw zijnde, mag niet meer bedragen dan 5 m.


 

Specifieke gebruiksregels

6.6.                           Met betrekking tot het gebruik gelden de volgende regels:

a.         de uitoefening van aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf is toegestaan, met dien verstande dat er geen horeca en detailhandelsactiviteiten mogen plaatsvinden uitgezonderd een beperkte verkoop ondergeschikt aan de uitoefening van het aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf;

b.         de uitoefening van aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf is toegestaan, met dien verstande dat het vloeroppervlak ten behoeve van aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf niet meer bedraagt dan 20 m2.

 

Afwijken van de gebruiksregels

6.7.                           Het bevoegd gezag kan een omgevingsvergunning verlenen voor het afwijken van het bepaalde in lid 6.6. onder b voor het gebruik van ten hoogste 50% van het grondoppervlak van het hoofdgebouw voor de uitoefening van aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf, met in achtneming van de volgende bepalingen:

a.         de woonfunctie blijft als hoofddoel en primaire functie gehandhaafd;

b.         er wordt geen onevenredige afbreuk gedaan aan het woon- en leefmilieu in de omgeving;

c.         het vloeroppervlak ten behoeve van aan-huis-verbonden beroep en aan-huis-verbonden bedrijf mag niet meer bedragen dan 50 m2;

d.         het gebruik mag geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van verkeer;

e.         als gevolg van het gebruik mag geen onevenredige parkeerdruk in het openbaar gebied ontstaan.