|
Voor de Sloterplas is door de gemeenteraad van Amsterdam op 20 juli 2017 het bestemmingsplan 'Sloterplas en omgeving.' vastgesteld. In dit bestemmingsplan zit een fout.
Binnen de bestemming 'Groen' is de functie 'horeca van categorie 1' overal toegestaan
zonder dat er beperkende (bouw)regels zijn opgenomen. Het was echter de bedoeling
om horeca van categorie 1 uitsluitend toe te staan in de vorm van een mobiele kiosk,
niet zijnde een vast gebouw. Dit blijkt uit de wijzigingen die doorgevoerd hadden
moeten worden naar aanleiding van de destijds tegen het ontwerpbestemmingsplan ingediende
zienswijzen (de voorgenomen wijzigingen zijn wel vastgelegd in de Nota van Wijzigingen
en de Nota van beantwoording Zienswijzen behorend bij het bestemmingsplan).
Omdat de wijzigingen niet op de juiste manier zijn door vertaald naar de regels, is
onbedoeld horeca van categorie 1 overal rondom de Sloterplas toegestaan zonder dat
daaromtrent bepalingen/beperkingen zijn opgenomen.
Doel van de onderhavige herziening 'Sloterplas en omgeving 1e herziening' is om een correctie aan te brengen in de planregels van het onherroepelijke bestemmingsplan 'Sloterplas en omgeving', en zo de omissie te herstellen.
Op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) ligt de bevoegdheid om een nieuw bestemmingsplan vast te stellen bij de gemeenteraad van Amsterdam. De voorbereiding van een bestemmingsplan is gemandateerd aan het stadsdeel.
Het bestemmingsplan bestaat uit regels en een verbeelding, en gaat vergezeld van een toelichting. Op de verbeelding zijn de bestemmingen in het plangebied weergegeven. Deze bestemmingen zijn gerelateerd aan de in de regels opgenomen juridische regeling.
De verbeelding en de regels vormen samen de bestemmingsplanregeling zoals deze door de gemeenteraad wordt vastgesteld. De toelichting geeft de achtergronden bij de bestemmingsplanregeling en bevat geen juridisch bindende bepalingen.
Na dit hoofdstuk volgt in hoofdstuk 2 een beschrijving van het plankader. Er wordt onder meer ingegaan op de ligging en begrenzing van het plangebied en een beschrijving van het plangebied. In hoofdstuk 3 volgt een beschrijving van het relevante ruimtelijke beleid afkomstig van het Rijk, de provincie, de regio, de gemeente en het stadsdeel. In hoofdstuk 4 wordt uitgelegd op welke wijze dit is vertaald in juridische zin. Hoofdstuk 5 gaat in op de economische uitvoerbaarheid, en hoofdstuk 6 gaat in op maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.
De Sloterplas ligt in het midden van de Westelijke Tuinsteden in Amsterdam.
Het plangebied van het bestemmingsplan Sloterplas en omgeving wordt globaal als volgt begrensd:
Voor de exacte begrenzing van het plangebied wordt verwezen naar de digitale verbeelding.
Afbeelding 2.1 - Ligging plangebied
Doel van voorliggende herziening 'Sloterplas en omgeving 1e herziening' is om een kleine correctie aan te brengen in de planregeling van het onherroepelijke bestemmingsplan 'Sloterplas en omgeving'.
Deze wijziging perkt de (bouw)mogelijkheden in voor wat betreft horeca van categorie 1 binnen de groen bestemming.
Op 20 juli 2017 is door de gemeenteraad het bestemmingsplan Sloterplas en omgeving (NL.IMRO.0363.F1310BPSTD-VG01) vastgesteld, dat het actuele juridisch-planologisch kader biedt voor de verdere ontwikkeling van het plangebied. Voor een integrale beschrijving van het plangebied, zowel qua ruimtelijke opbouw als qua geschiedenis, wordt verwezen naar de toelichting van het moederplan 'Sloterplas en omgeving'.
Afbeelding 2.2 - Moederplan 'Sloterplas eo'
Het voor het plangebied relevante beleidskader is beschreven in hoofdstuk 3 van de toelichting van het bestemmingsplan "Sloterplas en omgeving". Met betrekking tot Europees, rijks- provinciaal, regionaal en gemeentelijk beleid kan worden opgemerkt dat er zich geen relevante wijzigingen hebben voorgedaan die een nadere toelichting en afweging vragen.
Deze onderhavige herziening 'Sloterplas en omgeving 1e herziening', is bedoeld om een omissie in het bestemmingsplan 'Sloterplas en omgeving' te herstellen. Dit wordt gedaan door een aanpassing in de regels.
De ruimtelijk-functionele aspecten van het moederplan 'Sloterplas en omgeving' zijn er op gericht om de Sloterplas om te vormen tot een metropolitaan stadspark, dat ontwikkeld wordt tot recreatiegebied voor de gehele stad met stedelijke allure. Dit wordt echter vooral gedaan door de programmering van activiteiten. Voor het overige is bestemmingsplan 'Sloterplas en omgeving' conserverend van aard. De aanpassing van de regels in de herziening 'Sloterplas en omgeving 1e herziening' zijn bedoeld om een fout in het moederplan te herstellen en maakt geen nieuwe ontwikkeling mogelijk.
Er is gekozen voor een herziening omdat het vigerende bestemmingsplan maar op één punt hoeft te worden gewijzigd. In de voorgaande hoofdstukken is de inhoud van de herziening besproken.
De verbeelding van voorliggende herziening bestaat uit een zogenaamde plancontour, dat wil zeggen: het plangebied is aangegeven. In de regels van de herziening is aangegeven dat in de bestemming 'Groen' alleen ter plaatse van een aanduiding mag worden gebouwd met uitzondering van de toiletgebouwen.
Ingevolge artikel 6.12 Wro, besluit de gemeenteraad of wordt afgezien van het opstellen van een exploitatieplan. In dit geval wordt afgezien van het opstellen van een exploitatieplan omdat de gemeente Amsterdam volledig eigenaar is van de grond waarop het bestemmingsplan van toepassing is op het moment dat het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Het verhaal van de kosten van de grondexploitatie, zoals bedoeld in de Wro, is daarom anderszins verzekerd via het erfpachtstelsel.
In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerpbestemmingsplan verzonden aan:
Door Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, Waternet, de TAC en M&A zijn reacties op het voorontwerpbestemmingsplan uitgebracht.
Rijkswaterstaat West-Nederland Noord
Rijkswaterstaat West-Nederland Noord geeft aan van het plan kennisgenomen te hebben en ziet daarin geen aanleiding voor een reactie.
Reactie
De reactie van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord wordt ter kennisgeving aangenomen en leidt niet tot aanpassingen van het bestemmingsplan.
Waternet
Waternet heeft geen commentaar op de herziening.
Reactie
De reactie van Waternet wordt ter kennisgeving aangenomen en leidt niet tot aanpassingen van het bestemmingsplan.
TAC
De TAC geeft aan dat met de 1e herziening bestemmingsplan Sloterplas e.o. een fout wordt hersteld in het vigerende bestemmingsplan. Die fout zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor het groen en de Hoofdgroenstructuur.
Gezien de strekking van het plan hoeft het plan niet voor formeel advies aan de TAC te worden voorgelegd, het plan is inpasbaar in de Hoofdgroenstructuur.
Reactie
De reactie van de TAC wordt ter kennisgeving aangenomen en leidt niet tot aanpassingen van het bestemmingsplan.
M&A
M&A geeft aan geen opmerkingen te hebben op het voorontwerpbestemmingsplan.
Reactie
De reactie van M&A wordt ter kennisgeving aangenomen en leidt niet tot aanpassingen van het bestemmingsplan.
De inleidende regels in dit plan zijn van toepassing en aanvullend op het bestemmingsplan Sloterplas en omgeving, zoals op 20 juli 2017 vastgesteld door de gemeente Amsterdam.
Aan artikel 4, lid 4.2.2 wordt een sub e toegevoegd, dat als volgt luidt: gebouwen mogen uitsluitend binnen het bouwvlak gerealiseerd worden of binnen het aanduidingsvlak zoals genoemd onder sub c en d met uitzondering van de toiletgebouwen;
De planregels voor de bestemming 'Groen' uit het plan blijven voor het overige ongewijzigd van kracht.