Plan: | Stationspark Oldenzaal Centraal - deelgebied Stationsplein |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0173.BP06001-va01 |
In het plan Stationsplein blijft de verkeersafwikkeling in principe ongewijzigd. Als de verbinding met Zuid-Berghuizen gerealiseerd wordt, zullen de huidige verkeersstromen op het Stationsplein moeten veranderen om sluipverkeer door de Haerstraat richting het oosten tegen te gaan. Indien de verbinding een feit wordt zullen de noodzakelijke verkeerskundige oplossingen definitief worden bepaald.
Parkeren
Het uitgangspunt voor parkeren is dat het zoveel mogelijk ondergronds moet plaatsvinden. Voor het plangebied wordt een parkeernorm gehanteerd van 1,3 parkeerplaats per woning, kantoren en voorzieningen zonder baliefunctie dienen 1 parkeerplaats per 50 m² bvo (bruto vloeroppervlak) te hanteren en kantoren en voorzieningen met baliefunctie dienen te voldoen aan 1 parkeerplaats per 30 m² bvo.
Afbeelding 5.3 Bouwprogramma en parkeren op maaiveld Stationsplein
De norm van 1,3 parkeerplaats per woning is aan de lage kant maar is voor het plangebied acceptabel omdat er een P+R terrein in de buurt is. In principe wordt er bij nieuwbouw op eigen terrein (bij voorkeur onder maaiveld) geparkeerd. Als parkeren op het maaiveld plaatsvindt, moet dit uit het zicht zijn, bijvoorbeeld achter het gebouw of achter een haag. Aan het oude belastingkantoor zijn maximaal 10 bovengrondse parkeerplaatsen op eigen terrein toegekend, binnen de bestemming groen. Daarnaast zullen er 4 parkeerplaatsen aan dit pand worden toegerekend in de openbare ruimte.
Afbeelding 5.4: Parkeren in parkeerkelders