direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en parkeren
Plan: Stationspark Oldenzaal Centraal - deelgebied Stationsplein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0173.BP06001-va01

3.5 Verkeer en parkeren

Autoverkeer
De Enschedesestraat/Spoorstraat verbindt het centrum met de wijk Zuid-Berghuizen voor auto- en langzaam verkeer. Het plangebied wordt ontsloten via de Prins Bernhardstraat, met de Spoorstraat en via de Haerstraat/Wilhelminastraat met het centrum.

Langzaam verkeer
Langzaam verkeer maakt vooral gebruik van de voorzieningen voor het autoverkeer. Langzaam verkeer richting het centrum kan ook gebruik maken van de Watertorenstraat, tevens een busbaan. Bij het station is voorzien in stallingen voor de fiets.

Openbaar vervoer
Langs het plangebied is de spoorlijn Hengelo-Bad Bentheim-Osnabrück gelegen met station Oldenzaal. Station Oldenzaal wordt aangedaan door 2 treinen per uur (de verbinding Oldenzaal-Zutphen) en fungeert als eindstation. De internatonale treinen over het spoortraject stoppen niet in Oldenzaal. Het station van Oldenzaal wordt ook aangedaan door een aantal buslijnen, waarvan 2 stadsdiensten, 4 streekdiensten (onder andere naar Almelo en Enschede) en een buurtbus.

Busdiensten vanaf het Stationsplein richting centrum en verder gaan via de busbaan van de Watertorenstraat.

Goederenvervoer
In Nederland zijn de transporten van goederen over het spoor zijn vooral internationaal georiënteerd. Ongeveer 80% van het goederenvervoer over het spoor is grensoverschrijdend5. Voor een totaaloverzicht van het vervoer van goederen over het spoor zijn echter weinig gedetailleerde internationale gegevens beschikbaar6. Over de spoorlijn door Oldenzaal komt vooral internationaal goederenvervoer, de lijn is een secundaire route op landelijk niveau.

Parkeren
Op het moment vindt parkeren in het plangebied vooral plaats aan de weg en op eigen terrein. Bij het station vindt informeel P+R parkeren plaats, dit is geen officieel P+R terrein.