Bestemmingsplannen Gemeente Hellendoorn
 

HOOFDSTUK 4 Planopzet

In dit hoofdstuk wordt ingegaan in de belangrijkste in het bestemmingsplan voorkomende functies en ontwikkelingen, gevolgd door een uiteenzetting van de inhoud van de verschillende bestemmingen.

4.1 Functies

 

4.1.1 Recreatie

Dagrecreatie

In de agrarische gebieden en natuurgebieden zijn voorzieningen ten behoeve van extensieve openluchtrecreatie toegestaan, zoals fiets- en voetpaden en picknickplaatsen.

 

Verblijfsrecreatie

Bij agrarische bedrijven zijn met ontheffing onder voorwaarden verblijfsrecreatieve voorzieningen in de vorm van plattelandskamers, plattelandsappartementen, kampeerboerderij en standplaatsen voor kampeermiddelen (met uitzondering van stacaravans) toegestaan.

Per geval dient nader onderzoek uit te wijzen of er nadelige effecten verbonden zijn aan de betreffende functiewijziging.

 

Door de gemeente zijn de bestaande recreatiewoningen geïnventariseerd. De in aanmerking komende woningen zijn als zodanig bestemd.

4.1.2 Natuur

In het plan Groene Mal Reggedalgebied Nijverdal wordt meer in detail de inrichting van zuidelijk deel van het plangebied geregeld. De Regge is ter hoogte van Nijverdal en Hellendoorn, in het kader van de reconstructie van het landelijk gebied in Overijssel en het Natuurgebiedsplan Vecht-Regge, aangewezen als belangrijke ecologische verbindingszone. Het plangebied van de Groene Mal heeft voornamelijk betrekking op de rivier en het oostelijk stroomdalgebied van de Midden Regge en het bosgebied van de Eversberg. Hoofdbestanddeel is de aanleg van een nevengeul, waarbij het hele gebied tussen de Helmkruidlaan, de Regge, de nieuwe noord-zuidverbinding en Wierdensestraat ingericht wordt als riviersysteem, inclusief rivierduinen, watergangen, struweel, singels en bomen. Het Waterschap geeft aan dat de zich wijzigende omstandigheden met betrekking tot water en klimatologische doorwerking, in de toekomst zou kunnen leiden tot een peilverhoging van de Regge. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd is de inzet van de Groene Mal gericht op het herstel van een veerkrachtig Reggesysteem die dergelijke neerslagscenario's kan verwerken. Het waterbergend vermogen van het systeem zorgt er tevens voor dat er in droge periodes voldoende water aanwezig blijft om aan de behoefte te voldoen.

 

[image] 

De Regge in het gebied Groene Mal

 

Doelstelling van de Groene Mal is de waterhuishouding in het plangebied zoveel mogelijk op natuurlijke wijze te laten plaatsvinden. Om deze doelstelling te bereiken wordt het laaggelegen landbouwgebied omgevormd naar natuur en water. Daarnaast wordt er intensief samengewerkt met diverse partijen. Het waterschap Regge en Dinkel. Landschap Overijssel, Natuur en Milieu Overijssel, Rijkswaterstaat, Provincie Overijssel en de Gemeente Hellendoorn werken samen om te komen tot een integraal plan. Het bestemmingsplan moet voldoende ruimte laten om de definitieve inrichting mogelijk te maken.

 

Reggedal

Het zuidoostelijk deel van het Reggedal krijgt door de plannen van de Groene Mal een aantrekkelijke en natuurlijke inrichting. Het streven is om deze natuurlijke inrichting door te zetten naar het noordelijk deel. Het ontwikkelen hiervan vindt deels plaats op de graslanden in het Reggedal met een natuurbegrenzing vanuit het natuurgebiedsplan Vecht-Regge. Omvormen van deze graslanden tot meer natuurlijke hooilanden door middel van agrarisch natuurbeheer is een mogelijkheid. Verhoging van het waterpeil van de Regge door het waterschap Regge en Dinkel maakt het aantrekkelijker om te kiezen voor een vorm agrarisch natuurbeheer. Dergelijke projecten zijn in uitvoering langs de gehele loop van de Regge. Door middel van aanlegvergunningen en binnenplanse vrijstellingen moet het mogelijk zijn relatief eenvoudig landbouwgrond naar natuur om te zetten.

 

Ecologische verbindingszone

Vanuit het provinciaal en landelijk beleid wordt er veel aandacht besteed aan de noord-zuidverbindingen zoals de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal. Echter de west-oostverbindingen zijn minstens zo belangrijk aangezien deze mogelijkheden bieden voor de uitwisseling van fauna tussen het Reggedal en de Sallandse Heuvelrug en het Wierdenseveld. Ook zijn de overgangszones van west naar oost belangrijk voor de gewenste diversiteit in vegetatie. Het betreffen hier namelijk overgangen van droog naar nat en van arm naar rijk.

 

De gemeente Hellendoorn heeft om dit gemis op te vangen, een west - oost georiënteerde verbindingszone ingesteld, van de Sallandse Heuvelrug via de voormalige camping Hietland en de omgeving van de Manege 't Oale Spoor door het Doktersbos kunnen diverse soorten tenslotte het Reggedal bereiken. Deze kan slechts op een adequate wijze functioneren als er sprake is van voldoende omvang en de inrichting is afgestemd op de gestelde doelsoorten. Het Reggedalgebied wordt via de Schaddenbeltleiding ook met het natuurgebied het Wierdense veld verbonden.

 

4.1.3 Wonen

Locatie Beunk

De realisering van de noord-zuidverbinding heeft gevolgen voor de inrichting van het gebied omsloten door de noord-zuidverbinding, de Helmkruidlaan en de Eversbergweg. Een van de consequenties is het verdwijnen van boerderij Eversbergweg 21. Het perceel van de voormalige boerderij, dat door de gemeente is aangekocht, komt in aanmerking voor de realisering van een achttal woningen.

Voor dit gebied tussen de noord-zuidverbinding, de Eversbergweg en de Helmkruidlaan is daarom door de gemeente een stedenbouwkundige visieschets opgesteld. Deze schets geeft op hoofdlijnen aan in welke richting het gebied zich gaat ontwikkelen. Het gaat (naast de aanleg van de noord-zuidverbinding) om het aanleggen van een ventweg om de bestaande woningen te ontsluiten en het bouwen van 8 woningen. Twee van deze 8 woningen worden herbouwd. Het grootste deel van de gronden is in eigendom van de gemeente, een kleiner deel is in eigendom van particulieren.

 

[image] 

Inrichtingsschets EVE Architecten

 

Door EVE Architecten is bovenstaande visieschets verder vertaald naar een inrichtingsplan waarin de landschappelijke inpassing van de nieuwe woningen het belangrijkste doel is. De opgave wordt gezien als een kans om een kwalitatieve impuls te geven aan de beeldkwaliteit van dit binnenstedelijke groengebied. Door aan te sluiten bij de bestaande waarden in het gebied ontstaat een inrichting met bijzondere kwaliteitseisen voor de woningen. De ontwikkeling wordt optimaal ingepast in het landschap en onderscheid zich hiermee van de reguliere uitbreidingen van (bijvoorbeeld) de Kruidenwijk. Naast de inrichtingsschets is een beeldkwaliteitplan opgesteld waarin de randvoorwaarden voor bebouwing en erfinrichting zijn opgenomen.

 

Bij het opstellen van het inrichtingsplan zijn de kenmerken van het kampenlandschap leidend geweest. Zo zijn enkele erven gevormd, met op elk erf een (grote) woning en een of meerdere woningen in de vorm van schuren. De karakteristiek van de erven met de geclusterde gebouwen zijn als thema opgepakt om de woningen in hun omgeving te verankeren. Op deze wijze ontstaat een uniek woonmilieu met een bijzondere uitstraling. Door het concept van de erven tot in de architectuur van de woningen door te voeren ontstaat een gebied met een hoge ruimtelijke kwaliteit.

 

Deze woningbouwmogelijkheden waren wel opgenomen in het voorontwerp van dit bestemmingsplan en zijn nu niet meer opgenomen. Wel is een woning en een deel van de ontsluitingsweg ingetekend, omdat deze via een afzonderlijke procedure in reeds vastgelegd zijn (omcirkeld in de bovenstaande figuur). Het is bekend dat vanaf 2011 een separaat bestemmingsplan in procedure wordt gebracht ten einde de locatie verder in ontwikkeling te brengen. In dat bestemmingsplan komen vanzelfsprekend de van belang zijnde milieuaspecten uitgebreid aan bod.

 

Overige woningbouwmogelijkheden

Andere mogelijkheden voor nieuwbouw van woningen komen in het plangebied niet voor. Het blijft wel mogelijk om agrarische bedrijfswoningen te wijzigen in de bestemming wonen.

4.1.4 Overig

Economische activiteiten

Alleen de bestaande bedrijven zijn als zodanig in het plan opgenomen. Het gebied leent zich niet voor uitbreiding van bedrijfsactiviteiten. Dit geldt ook voor agrarische activiteiten.

 

Voorzieningen

Naast een regeling voor alle bestaande voorzieningen (sport, recreatie en maatschappelijk) is de nieuwe begraafplaats aan de Meester Ponsteenlaan in het plan opgenomen. Voor de begraafplaats is recentelijk een afzonderlijk bestemmingsplan vastgesteld. De regeling is overgenomen in dit plan.

 

Verkeer

Het zuidelijke gedeelte van de noord-zuidverbinding is overgenomen uit het bestemmingsplan Kruidenwijk-Zuid. Van het middendeel van het tracé (in het Jipkesbeltgebied en langs de Reggeweg) is de exacte locatie nog niet bekend en daarom niet opgenomen in het bestemmingsplan.

 

Manege 't Oale Spoor

Voor uitbreiding en herschikking van de manege zijn plannen in voorbereiding. Een regeling in het bestemmingsplan is te prematuur. De manege is voorshands bestemd overeenkomstig de bestaande situatie.

 

Jongerencentrum op Sportpark Gagelman

In het verleden heeft het gemeentebestuur de wens uitgesaproken een definitieve locatie te krijgen voor het jongerencentrum, nu nog gevestigd in een keet aan de G. van der Muelenweg. Het voormalig clubgebouw van ENC’09 is ter beschikking van de gemeente gekomen. De locatie en het gebouw op sportpark Gagelman voldoet aan alle criteria die in 2008 hiervoor zijn opgesteld. Gekozen is om het jongerencentrum in het voormalig clubgebouw van ENC’09 te vestigen.

 

4.2 Uitgangspunten bestemmingsregeling

 

4.2.1 Algemeen

In dit onderdeel van de toelichting wordt nader ingegaan op de vormgeving van de verbeelding en de regels.

 

Bij de opzet van de regels is aangesloten op de wettelijke regelingen, namelijk de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening. Tevens sluiten de regels aan bij de eisen conform Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2008 (SVBP 2008).

 

Het bestemmingsplan is overeenkomstig het Besluit ruimtelijke ordening vervat in:

  • een geometrische plaatsbepaling van het plangebied en van de daarin aangewezen bestemmingen;

  • een beschrijving van die bestemmingen, waarbij per bestemming het doel of de doeleinden worden aangegeven.

 

Afstemming op andere wetten en verordeningen

Met het oog op de duidelijkheid, dan wel om een dubbel vergunningstelsel te voorkomen, is ten aanzien van het welstandsbeleid aangegeven hoe het gemeentebestuur bij de toepassing van de daarin opgenomen regelingen rekening houdt met het ruimtelijk beleid, zoals dat met het bestemmingsplan wordt nagestreefd.

4.2.2 Bestemmingsregels

In het plan zijn circa 20 bestemmingen opgenomen.

De verschillende bestemmingen hebben een vaste opbouw en volgorde:

1. Bestemmingsomschrijving;

2. Bouwregels;

en voorzover nodig:

3. Nadere eisen;

4. Afwijking van de bouwregels;

5. Specifieke gebruiksregels;

6. Afwijking van de gebruiksregels;

7. Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden;

8. Omgevingsvergunning voor het slopen van karakteristieke panden;

9. Wijzigingsbevoegdheid.

 

Algemene regels

Naast de bestemmingsregels, de begrippen en de wijze van meten, zijn nog algemene gebruiks- en afwijkingsregelsregels, overige regels en overgangs- en slotregels opgenomen.

4.2.3 Verbeelding (voorheen plankaart)

Voor dit bestemmingsplan zijn er twee voorname redenen om af te wijken van de standaard die in de gemeente Hellendoorn bestemmingsplan zijn er twee redenen om van de gekozen systematiek af te wijken. In de eerste plaats is er natuurlijk de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening, in verband waarmee ook de verbeelding aan nieuwe eisen moet voldoen. In de tweede plaats is het specifieke karakter van het plangebied een reden om te kiezen voor een enigszins afwijkende opzet. Gezien het bijzondere karakter van het gebied Duivecate/Reggedal is de gebruikelijke regeling voor de bebouwde gebieden niet zonder meer toepasbaar. Het gebied vraagt maatwerk. Wat betreft de regeling voor (de functies van) de bebouwing is zoveel mogelijk uitgegaan van de systematiek voor het bebouwde gebied; voor de onbebouwde gebieden (agrarisch, natuur en dergelijke) is aansluiting gezocht bij het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan buitengebied. Bestaande bebouwing en functies worden op deze wijze adequaat geregeld, terwijl de waarden van onbebouwde gebieden zoveel mogelijk eensluidend zijn aan het aangrenzende buitengebied.

4.3 Bestemmingen

Behalve uitbreidings-, respectievelijk ontwikkelingsmogelijkheden voor bestaande functies, zijn nieuwe ontwikkelingen beperkt tot de op dit moment min of meer concrete initiatieven.

Behoud van cultuurhistorische en landschappelijke waarden, zoals blijkt uit de beschrijving van de ruimtelijke karakteristiek, is daarbij een belangrijk uitgangspunt voor de planvorming.

 

Het bestemmingsplan is ingedeeld in de volgende bestemmingen:

- Agrarisch – Kwekerij

- Agrarisch met waarden

- Bedrijf

- Bedrijf – Openbaar nut

- Bedrijf - Waterzuiveringsinstallatie

- Detailhandel

- Groen - Landschapswaarden

- Horeca

- Maatschappelijk

- Maatschappelijk - Begraafplaats

- Natuur

- Recreatie

- Recreatie - Recreatiewoning

- Recreatie - Volkstuin

- Sport

- Sport - Manege

- Tuin

- Verkeer

- Verkeer - Onverhard

- Water

- Wonen - 1

- Wonen - 2

- Wonen - Woonwagenstandplaats

en de dubbelbestemmingen:

- Leiding – Hoogspanning

- Waarde – Archeologie

 

Het navolgende geeft voor alle aspecten een beschrijving van de wijze waarop de algemene uitgangspunten in het bestemmingsplan tot uitdrukking zijn gebracht.

 

De bestaande kwekerij aan de Jipkesbeltweg 42 heeft de bestemming kwekerij gekregen. Bebouwing is toegestaan binnen het bouwvlak, buiten het bouwvlak mag een kas met een maximale oppervlakte van 300 m² worden gerealiseerd; de bouwregels zijn verder in de regels verwoord.

 

Vooral in de noordelijke helft van het plangebied heeft de open ruimte een (kleinschalig) agrarisch karakter en is als zodanig bestemd. De juridische regeling is in grote lijnen in overeenstemming gebracht met de regeling in het bestemmingsplan buitengebied 2009.

In het plangebied is nog een functionerend agrarisch bedrijf aan de Beltmansweg, met een gesplitst bouwvlak; ook een pand aan de Ninaberlaan heeft nog een agrarische functie. Beide bedrijven zijn voorzien van een bouwvlak. De bedrijfswoningen zijn specifiek aangeduid. Bouwhoogtes en dergelijke zijn in de regels verwoord.

 

Landschaps- en natuurwaarden vinden bescherming. In de bestemming zijn extensieve vormen van openluchtrecreatie overeenkomstig de uitgangspunten toegestaan (fiets- en voetpaden, picknickplaatsen). Voor bepaalde vormen van verblijfsrecreatie is ontheffing mogelijk (logies/kamperen bij de boer); dit geldt onder voorwaarden ook voor detailhandel in streekproducten.

 

De beide in het plangebied voorkomende bedrijven (electrotechnisch bedrijf aan de Eversbergweg en een tuincentrum aan de Vrugteveensweg) zijn bestemd voor bedrijven in de categorieën 1 en 2 van de bij de voorschriften behorende Staat van bedrijven. Het tuincentrum is specifiek aangeduid en zodanig geregeld dat hier geen andere vormen van bedrijvigheid kunnen ontstaan.

In het algemeen zijn bedrijven in de categorieën 1 en 2 qua hinder (en schaal) inpasbaar in de nabijheid van woningen. In deze bestemming is de maatvoering op de kaart aangeduid.

 

Vanuit het project de Groene Mal is een bestuursovereenkomst gesloten waarbij het Waterschap gronden ter compensatie krijgt voor gronden die zijn ingeleverd ten behoeve van project de Groene Mal. Deze compensatiegrond is bestemd als Bedrijf – Waterzuiveringsinstallatie en ligt tegen de bestaande waterzuiveringsinstallatie. Daarnaast is op een stuk grond middels een aanduiding aangegeven dat daar op ecologische verantwoorde wijze water kan worden gezuiverd. De bestaande Waterzuiveringsinstallatie is buiten het plangebied gelegen en wordt opgenomen in bestemmingsplan Nijverdal Noord. De uitbreiding van het schakelstation van Enexis heeft een bedrijfsbestemming (openbaar nut) gekregen.

 

Aan het noordelijke deel van de G.H. Kappertstraat is een bestaande winkel als zodanig bestemd. De maatvoering voor de bebouwing is aangeduid.

 

In afwijking van de grote aaneengesloten natuurgebieden, zijn kleinere waardevolle groenelementen voorzien van de bestemming Groen - Landschapswaarden. Dit is in overeenstemming met de systematiek van het bestemmingsplan buitengebied 2009. Het kappen en rooien van bomen et cetera is Omgevingsvergunningsplichtig. Minder waardevol groen (bermen en dergelijke) valt onder de bestemming Verkeer.

 

De bowlingboerderij aan de Koersendijk heeft de horecabestemming. Binnen de horecabestemming zijn horecabedrijven tot categorie 2 toegestaan.

 

De bestemming Maatschappelijk heeft betrekking op het bezinningscentrum Purusha aan de Vrugteveensweg, de gemeentewerf eveneens aan de Vrugteveensweg, de ambulancepost bij de atletiekbaan aan de Helmkruidlaan, de dierenkliniek, uitvaartscentrum en een leegstaand pand nabij het voormalige landgoed Eversberg. Deze voorzieningen hebben een conserverende regeling, dat wil zeggen binnen het bouwvlak geen grote ruimte voor uitbreiding.

 

De bestemming Maatschappelijk - Begraafplaats heeft betrekking op de nieuwe begraafplaats aan de Mr. Ponsteenlaan. Ten behoeve van de begraafplaats kunnen wachtruimtes en eventueel noodzakelijke dienstgebouwtjes worden gerealiseerd.

 

De bestaande, aaneensluitende bos- en heidegebieden zijn bestemd voor natuur. Ook het natuurlijke gedeelte van de Groene Mal (inclusief de hermeandering van de Regge) valt hieronder. Ter bescherming van de landschappelijke en natuurlijke waarden, is voor diverse werken en werkzaamheden een Omgevingsvergunning vereist, tenzij een werk wordt uitgevoerd in het kader van natuurontwikkeling. De bestemmingsregeling is grotendeels conform de regeling in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied. Extensieve openluchtrecreatie is toegestaan. Het scoutinggebouw en het openluchttheater in de zuidelijke hoek Duivecatelaan/Peereboomsweg zijn binnen de bestemming aangeduid/geregeld. Ook een gebied waar incidenteel kamperen ten behoeve van Scouting wordt toegestaan is specifiek aangeduid. Ook een jongeren opvangplek (JOP) is aangeduid.

 

Recreatiecentrum de Wilgenweard is een dagrecreatieve voorziening aan de Helmkruidlaan en is als zodanig bestemd.

 

Bestaande recreatiewoningen (verspreid in het plangebied voorkomend op de erven van woningen) zijn als zodanig bestemd. Permanente bewoning is als strijdig gebruik aangemerkt.

 

Het bestaande volkstuinencomplex aan de Jipkesbeltweg is als zodanig bestemd. De bestaande voorzieningen voor de bijenteelt zijn eveneens geregeld.

 

De atletiekbaan aan de Helmkruidlaan is bestemd voor Sport. De bestemming Sport maakt heeft geen bouwvlakken, omdat er binnen een sportpart flexibiliteit moet zijn voor de verschillende gebruikers (sportclubs). Binnen het bestemmingsvlak mogen gebouwen worden gebouwd tot een maximale hoogte van 10 m of anders indien op de verbeelding dat wordt aangegeven. Het bestaande parkeerterrein is onder de bestemming Verkeer gebracht. Sportpark Gagelman heeft een sportbestemming gekregen waarbinnen alle sporten inclusief kleedkamers en andere gebouwen ten behoeve van sport dus ruimte krijgen. Daarnaast is heeft het gemeentebestuur een voormalig clubhuis van een sportclub aangewezen als jongerencentrum. Dit is via een aanduiding aangegeven in het plan.

 

De manege 't Oale Spoor aan de Pastoor Rientjesstraat is overeenkomstig de bestaande situatie bestemd. Zoals vermeld zijn de plannen voor de uitbreiding van de manege nog onvoldoende concreet om in het bestemmingsplan op te nemen.

 

In tegenstelling tot voorgaande bestemmingsplannen is besloten de bestemming Tuin te introduceren voor die delen van de erven waar de bouw van bijgebouwen ongewenst is. Het Besluit ruimtelijke ordening, respectievelijk SVBP 2008, biedt hiervoor uitdrukkelijk de mogelijkheid. In de bestemming zijn vergunningsvrije bouwwerken uitgesloten.

 

De belangrijke ontsluitingswegen in het plangebied zijn bestemd voor verkeer. Overeenkomstig de functie van erftoegangswegen is ook voor alle andere straten, paden, pleinen, parkeerplaatsen, speelvoorzieningen en dergelijke gekozen voor de bestemming verkeer en verblijf. Met uitzondering van de meest waardevolle groene ruimtes en beplantingen, zijn ook de groenvoorzieningen onder deze bestemming gebracht. Een voordeel hiervan is dat zonder ingrijpende procedures ondergeschikte wijzigingen kunnen worden aangebracht in het stratenbeloop, parkeersituaties en dergelijke.

 

Onverharde wegen zijn beschermenswaardige, karakteristieke elementen in het plangebied. Alle bestaande onverharde wegen, voor zover deze niet deel uit maken van bijvoorbeeld de bestemming Natuur, zijn als zodanig bestemd. Verharden van de wegen is vergunningplichtig.

 

Het bestaande beloop van de Regge en de retentievijver aan de Helmkruidlaan zijn bestemd voor water. Omdat het beloop van de (toekomstige) hermeandering van de Regge niet exact is aan te geven en de hermeandering ongetwijfeld in de loop der jaren zal veranderen is deze in de bestemming Natuur ondergebracht.

 

De regeling voor wonen is in belangrijke mate gerelateerd aan de bestaande situatie. Voor het onderscheid in lagere woningen (maximale goothoogte 3,5 m) en hogere woningen (maximale goothoogte 6 m) zijn twee afzonderlijke bestemmingen geïntroduceerd. Op deze wijze wordt voorkomen dat een veelheid van ingewikkelde aanduidingen de kaart slecht leesbaar maken. Afwijkingen van deze 'hoofdgroepen' kunnen desgewenst op de kaart worden aangeduid. Dit geldt onder meer voor de aanduiding karakteristiek.

 

De bestaande woonbebouwing is door middel van bouwvlakken (hoofdgebouwen) in de verbeelding aangegeven. Op de gedeelten van het erf, die niet voor Tuin zijn bestemd, mogen bijgebouwen worden gebouwd. In elke situatie heeft een afweging plaatsgehad van enerzijds handhaving van de ruimtelijke kwaliteit en anderzijds de mogelijkheden voor uitbreiding van de hoofd- en bijgebouwen. In het algemeen zijn de bebouwingsmogelijkheden voor hoofdgebouwen bepaald door de omvang van het bouwvlak (waar mogelijk 15 x 15 m). Overeenkomstig de regeling in het bestemmingsplan buitengebied is de uiteindelijke omvang van het hoofdgebouw beperkt tot een inhoud van 750 m³. Voor bijgebouwen is in cultuurhistorisch waardevolle gebieden de ruimte voor bijgebouwen beperkter dan in de overige delen van het plangebied.

In afwijking van voorgaande plannen is de maatvoering van de hoofdgebouwen noodgedwongen thans zoveel mogelijk in de regels verwoord, in plaats van in een in de verbeelding opgenomen matrix.

 

Karakteristieke panden hebben een beschermende regeling gekregen, dat wil zeggen dat de bestaande hoofdvorm van de gebouwen moet worden gehandhaafd.

 

Bij bedrijven aan huis betreft het met name dienstverlenende beroepen, waarbij veel denkwerk moet worden verricht en die over het algemeen in Nederland vanuit huis worden uitgeoefend. Duidelijk is dat het om het beroep gaat van degene die daar ook woont. Een praktijk met meerdere werknemers is alleen in zeer beperkte mate mogelijk. Het gaat dan om ondersteuning ter uitoefening van het beroep, zoals de assistente bij een tandarts. Een praktijk met meerdere advocaten of artsen is dus geen aan huis verbonden beroep. Wil men dit wel en zijn er geen ruimtelijke argumenten tegen een kleinschalige praktijk, dan kan hiervoor ontheffing worden verleend. Er wordt dan gesproken van een bedrijf. Ook andere soorten bedrijven kunnen naast de woonfunctie via ontheffing worden toegestaan, mits de woonfunctie gehandhaafd blijft en er een gedegen afweging is gemaakt, waaruit blijkt dat de bedrijfsuitoefening geen nadelige gevolgen heeft voor de omgeving. Dat zal onder andere afhangen van de grootte van het perceel en de bebouwing.

 

De woonwagenstandplaatsen aan het Reestpark, nabij de manege, hebben een adequate bestemming gekregen.

 

In het plangebied ligt een ondergrondse hoogspanningsleiding (110 Kv). Het tracé van de ondergrondse leiding is in de verbeelding aangegeven. Ter bescherming van de leiding is een omgevingsvergunningenstelsel opgenomen.