Bestemmingsplannen Gemeente Hellendoorn
 

7.5 Luchtkwaliteit

Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. Deze wet heeft het Besluit luchtkwaliteit 2005 vervangen. Met de Wet luchtkwaliteit en de bijbehorende bepalingen en hulpmiddelen wil de overheid enerzijds verbetering van de luchtkwaliteit realiseren, maar anderzijds ook gewenste ruimtelijke ontwikkelingen doorgang laten vinden. De kern van de Wet luchtkwaliteit bestaat uit (Europese) luchtkwaliteitsweisen. Verder bevat zij basisverplichtingen op grond van de richtlijnen, namelijk: plannen, maatregelen, het beoordelen van de luchtkwaliteit, verslaglegging en rapportage.

 

De meest relevante luchtkwaliteitseisen voor ruimtelijke plannen betreffen stikstofdioxide (NO2 en fijn stof (PM10).

 

Situatieplangebied verkeer en luchtkwaliteit.

De luchtkwaliteit in relatie tot het wegverkeer is berekend door Goudappel Coffeng. Zij hebben in 2011 voor de gehele gemeente een verkeersmodel opgesteld. Dit betekent dat het verkeersmodel gebaseerd is op actuele verkeerscijfers en werkt met recente berekeningsmodellen.

Uit de berekeningen is op te maken dat luchtkwaliteit in de huidige situatie geen belemmering vormt voor het te actualiseren bestemmingsplan voor bedrijventerrein 't Lochter.

 

Voor de toekomstige situatie zijn op dit moment geen gegevens beschikbaar. Het is echter niet waarschijnlijk dat de normen voor luchtkwaliteit in de toekomst wel overschreden worden vanuit het wegverkeer. Door autonome ontwikkelingen verbetert de luchtkwaliteit in Nederland significant. Het is niet aannemelijk dat door de actualisatie zoals vormgegeven in dit bestemmingsplan het aantal verkeersbewegingen dusdanig toeneemt, dat het de verbetering van autonome ontwikkelingen teniet doet.

 

Situatie plangebied industrie en luchtkwaliteit

Het plangebied betreft een bedrijventerrein. De bedrijven kunnen naast een verkeersaantrekkende werking eventueel ook direct emissies naar de lucht veroorzaken. In onderstaande tekst wordt kwalitatief ingegaan op de verwachte effecten van industriële emissies.

 

Doorgaans blijkt dat bedrijven lokaal slechts een beperkte invloed hebben op de lokale luchtkwaliteit (maximaal enkele procenten; dit komt overeen met maximaal circa 1 microgrogram/m3

als jaargemiddelde). Kenmerkend van industriële emissies is namelijk dat indien sprake is van emissies dat deze via schoorstenen op hoogte worden geëmitteerd, zodanig dat een goede verspreiding wordt gerealiseerd.

 

De aard van de gevestigde bedrijven in categorie 1 tot en met 4.2 als genoemd in de Staat van Bedrijfsactiviteiten (zie bijlage 1 van de regels).

 

Voor de effecten op de luchtkwaliteit zijn in het bijzonder grotere bedrijven van belang. Het betreft vooral bedrijven met een hoog energiegebruik (NOx emissie) en bedrijven met veel stofemissie (met name op- en overslagactiviteiten in de buitenlucht). Deze bedrijven zijn in zeer beperkte mate aanwezig.

 

Op basis van de aard van de gevestigde bedrijven en achtergrondconcentraties in het gebied, is het niet aannemelijk dat de emissies van bedrijven maatgevend zijn voor de beoordeling van de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteit wordt bepaald door de achtergrondconcentratie en de bijdrage door verkeer. De lokale bijdrage door bedrijven is minimaal.