Bestemmingsplannen Gemeente Hellendoorn
 

HOOFDSTUK 1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding en doel

Het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' is op 20 april 2009 door de raad van de gemeente Hellendoorn vastgesteld.

In de beroepsfase hebben 20 appellanten beroep ingediend bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS). Deze zijn bekend onder nummer 200904454/1/R3. Op 15 juni 2011 heeft de ABRS uitspraak gedaan. Het beroep is deels gegrond en deels ongegrond verklaard.

Het gevolg van het voorgaande is dat het vaststellingsbesluit van de gemeente Hellendoorn op enkele onderdelen voor wat betreft de plankaart en de regels van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' zijn vernietigd.

 

Het doel van deze partiële herziening is het repareren van het plan Buitengebied 2009, dat wil zeggen het opnieuw regelen van de vernietigde gedeelten van de plankaart en de regels.

1.2 Aanpak

De herziening verloopt via twee bestemmingsplannen, te weten het onderhavige bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 2 - 2012' en bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 1 - 2012'.

In het onderhavige bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 2 - 2012' worden enkele onderdelen van de plankaart en de regels van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' herzien op een wijze en met een vormgeving en inrichting die niet valt onder de per 1 januari 2010 geldende 'digitale verplichting'. Het gaat in het onderhavige plan namelijk om herziening van onderdelen waarbij geen sprake is van het (opnieuw) leggen of veranderen van bestemmingen.

Deze aanpak kan worden gehanteerd voor een bestemmingsplan dat een herziening is van een bestemmingsplan dat vóór 1 januari 2010 in ontwerp ter inzage heeft gelegen en waarin geen bestemmingen worden gewijzigd of nieuw worden toegevoegd. Artikel 8.1.2 Bro (Besluit ruimtelijke ordening) biedt per 1 november 2010, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2010, de mogelijkheid een dergelijk bestemmingsplan, onder die voorwaarden, op de 'oude, analoge' wijze te herzien, zonder te hoeven voldoen aan de 'digitale verplichting'.

Deze aanpak is in dit geval de enige mogelijke om het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' partieel, dat wil zeggen op enkele onderdelen van de plankaart en de regels, te herzien. Zou namelijk de 'digitale verplichting' wel gelden, dan zou een partiële herziening van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009', dat nog niet voldoet aan de 'digitale verplichting', niet mogelijk zijn, en zou een integraal nieuw bestemmingsplan buitengebied moeten worden gemaakt.

Gezien het voorgaande geldt voor de herziening van de onderdelen waarbij sprake is van het (opnieuw) leggen of veranderen van bestemmingen, de 'digitale verplichting' wél. Daarvoor wordt een apart bestemmingsplan - Buitengebied 2009, herziening 1 - 2012 - opgesteld en in procedure gebracht.

Kortheidshalve wordt voor een verdere toelichting op dit punt verwezen naar de toelichting bij het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 1 - 2012'.

De herzieningsoperatie heeft uitsluitend betrekking op het bestemmingsplan in juridische zin, dat wil zeggen de plankaart en de regels van het plan Buitengebied 2009. De toelichting bij het plan Buitengebied 2009 is in het kader van deze herziening niet gewijzigd. Die toelichting blijft van toepassing op deze herziening, behoudens de specifieke bepalingen in deze toelichting, bij het onderhavige plan.

1.3 Leeswijzer

De toelichting van deze herziening is verder als volgt opgezet:

  • In hoofdstuk 2 is aangegeven hoe de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is verwerkt in het plan.

  • In hoofdstuk 3 zijn enkele ambtshalve wijzigingen opgenomen.

  • In hoofdstuk 4 is de (juridisch-technische) opzet van het plan, de plankaart en de regels beschreven.

  • In hoofdstuk 5 zijn de resultaten van de inspraak en van het vooroverleg krachtens artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) vermeld.