Bestemmingsplannen Gemeente Hellendoorn
 

Toelichting

 

 

HOOFDSTUK 1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding en doel

Het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' is op 20 april 2009 door de raad van de gemeente Hellendoorn vastgesteld.

 

In de beroepsfase hebben 20 appellanten beroep ingediend bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS). Deze zijn bekend onder nummer 200904454/1/R3. Op 15 juni 2011 heeft de ABRS uitspraak gedaan. Het beroep is deels gegrond en deels ongegrond verklaard.

Het gevolg van het voorgaande is dat het vaststellingsbesluit van de gemeente Hellendoorn op enkele onderdelen voor wat betreft de plankaart en de regels van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' is vernietigd.

 

Het doel van deze partiële herziening is het repareren van het plan Buitengebied 2009, dat wil zeggen het opnieuw regelen van de vernietigde gedeelten van de verbeelding en de regels.

1.2 Aanpak

De herziening verloopt via twee bestemmingsplannen, te weten het onderhavige bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening plandelen 2013 en bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 2 - 2012'.

De herziening bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 2 - 2012, zag alleen toe op de aanpassing van de regels horende bij het plan en de aanduidingen op de verbeelding.

In het onderhavige bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening plandelen 2013' worden onderdelen van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' herzien voor zover het gaat om de wijziging van de bestemming op de verbeelding.

Deze herziening is nu als aparte herziening gemaakt, omdat deze moet vallen qua vormgeving en inrichting onder de per 1 januari 2010 geldende 'digitale verplichting'.

Voor wat betreft de regels wordt aangesloten bij de herziening van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening 2 - 2012.

1.3 Leeswijzer

De toelichting van deze herziening is verder als volgt opgezet:

  • In hoofdstuk 2 is aangegeven hoe de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is verwerkt in het plan.

  • In hoofdstuk 3 zijn enkele ontwikkelingen opgenomen, die zich in de afgelopen periode hebben voorgedaan.

  • In hoofdstuk 4 is de (juridisch-technische) opzet van het plan, de plankaart en de regels beschreven.

  • In hoofdstuk 5 zijn de resultaten van de inspraak en van het vooroverleg krachtens artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) vermeld.

HOOFDSTUK 2 Verwerking beslissing Raad van State

 

2.1 Inleiding

Op 15 juni 2011 heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRS) uitspraak gedaan over de ingekomen beroepschriften. Enkele beroepschriften zijn (deels) gegrond verklaard. Voor zover de gegrondverklaring gevolgen heeft voor de herziening, is dat in dit hoofdstuk weergegeven.

ABRS heeft het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' op in totaal zes onderdelen vernietigd, danwel een voorlopige voorziening getroffen. Voor wat betreft de herbestemming van een zevental recreatiewoningen geldt, dat deze geen onderdeel uitmaken van dit bestemmingsplan. Aanvankelijk was het wel de bedoeling deze mee te nemen. Recente jurisprudentie heeft echter geleid tot nieuwe inzichten. Vanuit de Omgevingsverordening Overijssel 2009 is het omvormen van een recreatiewoning naar een andere bestemming niet haalbaar. Daarentegen is het onjuist om deze recreatiewoningen, voorzover permanent bewoond, de bestemming "Recreatie - Recreatiewoning" te geven. Nader onderzoek is nodig, reden waarom de zeven recreatiewoningen nu niet zijn opgenomen in dit bestemmingsplan. Dit betreffen de recreatiewoningen op de adressen:

  • Esweg 56b en Esweg 56d te Nijverdal,

  • Tunnelweg 7a, 7b en 7c te Haarle,

  • Noord Esweg 38 te Hellendoorn,

  • Nieuwe Twentseweg 4a te Hellendoorn.

2.2 Bestemming "Agrarisch met waarden" locatie Wolterskampweg

Aan de Wolterskampweg in Nijverdal is het beroep gegrond verklaard aangaande de bestemming van een stukje opgaand groen tot de bestemming "Groen - Groen landschapselement". Op het moment van vaststelling van het bestemmingsplan was het college in gesprek met de eigenaar van het groenelement en omwonenden om deze in omvang te laten verminderen. Het groenelement is beperkt van omvang. De herbeoordeling van de locatie leidt tot de conclusie, dat er geen goede onderbouwing mogelijk is om het gebied te bestemmen tot "Groen-Landschapselement".

Gelet op deze constatering en gelet op de gedane acties uit het oogpunt van handhaving is ervoor gekozen om het gebied de agrarische bestemming "Agrarisch met waarden" te geven. Binnen deze bestemming mag aanwezig groen in stand worden gehouden.

 

 [image]

2.3 Bestemming "Wonen" locatie Tunnelweg 7 Haarle

Aangaande het gebruik van de locatie Tunnelweg 7 te Haarle heeft de ABRS geconcludeerd, dat niet voldoende helder is geworden, waarvoor in 1994/1995 ontheffing is verleend. In de verleende ontheffing is niet afdoende vastgelegd of er wel of geen sprake was van splitsing van de voormalige boerderij in twee woongedeelten. Gelet op deze constatering, is gekozen om de bestemming "Wonen" alsnog te leggen, maar met de aanvulling, dat ter plaatse twee wooneenheden aanwezig zijn. De vroegere boerderij mag dan bewoond worden door twee hoofdbewoners met elk hun eigen medebewoners. Wel is in de regels opgenomen, dat in geval van herbouw van deze wooneenheden deze weer in één gebouw gebouwd moeten worden.

2.4 Bestemming "Wonen" locatie Bergleidingweg 79 a en b

Voor deze locaties was aanvankelijk voorzien in het toekennen van de bestemming "Wonen" vanwege het toepassen van de regeling Rood voor Rood met gesloten beurs. Er zijn twee slooplocaties voorhanden in het landbouwontwikkelingsgebied Haarle. Op deze slooplocaties mag vanwege de aanwijzing als landbouwontwikkelingsgebied geen compensatiewoning gerealiseerd worden. Eigenaren zijn in contact gekomen met aanvragers, die op de percelen aan de Bergleidingweg 79a en 79b te Nijverdal de compensatiewoningen willen bouwen.

 

De bestemming "Wonen" was gelegd in het ontwerpbestemmingsplan. Echter middels een amendement van de raad bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft de raad besloten om op deze beide locaties alsnog de bestemming "Wonen" bewust niet op te nemen, maar te kiezen voor de bestemming "Agrarisch". De ABRS heeft geoordeeld, dat de gemeenteraad zijn desbetreffende besluit niet deugdelijk heeft gemotiveerd en ook is niet duidelijk geworden, in hoeverre de raad rekening heeft gehouden met de op 19 maart 2009 gesloten privaatrechtelijke overeenkomsten. De ABRS nam daarbij in aanmerking, dat op andere locaties wel de toegekende bestemming "Wonen" is toegekend in hetzelfde besluit tot vaststelling.

 

Er is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 van de voormalige Wet op de Ruimtelijke Ordening gevolgd voor het realiseren van de woningen. Deze vrijstellingsprocedure heeft geleid tot het instellen van bezwaar, beroep en hoger beroep door direct-omwonenden. Op 14 november 2012 heeft de ABRS uitspraak gedaan aangaande de ingestelde beroepen (Uitspraak: 201202967/1/A1 en 201202969/1/A1).

 

Conclusie van de uitspraak is, dat de nieuw genomen beslissingen op bezwaar, beiden gedateerd 6 augustus 2012 juist zijn bevonden door de ABRS. Daarmee zijn de verleende bouwvergunningen onherroepelijk geworden. De onderbouwing van de locatie is opgenomen in de ruimtelijke onderbouwing, welke als bijlage 1 Ruimtelijke onderbouwing locatie Bergleidingweg is toegevoegd. Tevens wordt verwezen naar de paragraaf 3.1, waarin de slooplocatie horende bij de woning Bergleidingweg 79b wordt omgevormd naar de bestemming "Wonen".

 

In de regels is voor de slooplocaties en de bouwlocaties opgenomen middels een voorwaardelijke verplichting in de specifieke gebruiksregels opgenomen, dat het gebruik voor wonen alleen is toegestaan onder voorwaarde, dat uitvoering is gegeven aan het inrichtingsplan tot inpassing van de bebouwing, bestaand en nieuw, in de omgeving. Louter om deze reden is ook de locatie Wittebroeksweg 15 onderdeel van deze herziening. In het nu geldende bestemmingsplan heeft deze locatie al de bestemming "Wonen".

 [image]

HOOFDSTUK 3 Aanpassingen naar aanleiding van ontwikkelingen

Sinds de inwerkingtreding van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' zijn er enkele ontwikkelingen geweest. Deels zijn deze al gerealiseerd, maar nog niet als zodanig bestemd. Voor een ander deel betreffen het ontwikkelingen, die gewenst zijn, maar waarvoor een zelfstandige herziening of wijziging niet is doorgevoerd.

Dit resulteert in het opnemen van de gewenste bestemming voor de verschillende locaties, welke in de volgende paragrafen zijn weergegeven.

3.1 Aanpassingen binnen de bestemming "Agrarisch" Raamsweg 24 Haarle

Voor de locatie Raamsweg 24 te Haarle zijn afspraken gemaakt om middels het toepassen van de regeling Rood voor Rood met gesloten beurs de gebouwen te slopen en een compensatiewoning te bouwen op de locatie Bergleidingweg 79b te Nijverdal. Op deze slooplocatie mag vanwege de aanwijzing als landbouwontwikkelingsgebied geen compensatiewoning gerealiseerd worden. De eigenaar is in contact gekomen met aanvrager, die op het perceel, Bergleidingweg 79b te Nijverdal, de compensatiewoning gaat bouwen. Voor het overige wordt verwezen naar paragraaf 2.4 Bestemming "Wonen" locatie Bergleidingweg 79 a en b.

3.2 Aanpassing binnen gebied Koemaste Hellendoorn

Het gebied de Koemaste in het beekdal langs de Regge nabij het dorp Hellendoorn wordt opnieuw ingericht. In de subsidiebeschikking van de provincie Overijssel van 3 juni 2010, in het kader van Investeren in Overijssel, voor het project de Koemaste zijn een aantal prestaties omschreven voor realisatie in het beekdalgebied tussen het dorp Hellendoorn en de Regge. Deze prestaties zijn:

  1. de realisatie van ecologische hoofdstructuur in combinatie met civieltechnische werkzaamheden, waaronder het aanpassen van het sportcomplex de Voordam;

  2. het verleggen c.q. aanleggen van fiets- ruiter- en wandelpaden;

  3. de aanleg van een brug voor recreatieve doeleinden;

  4. de aanleg van een visstek en een aanlegplaats voor kano’s en aanlegvoorzieningen voor een recreatieve platbodem;

  5. de verplaatsing van een boerenschuur met bijbehorende ontsluiting en inpassing die samenhangt met het ruimtebeslag voor de Noordzuidverbinding;

  6. de realisatie van een (ecologische) waterberging;

  7. de inpassing van de OLA;

  8. inpassing van voorzieningen voor recreatief medegebruik;

  9. verdere grondverwervingen voor de Noordzuidverbinding.

Veel van de werkzaamheden zijn uitgevoerd op basis van de mogelijkheden, die het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' biedt. Er zijn routes voor recreatief langzaam verkeer aangelegd. Deze werken zijn uitgevoerd in combinatie met het Reggeherstelproject Visschebelt van het Waterschap Regge en Dinkel. Tegelijkertijd met de uitvoering van de werkzaamheden zijn er ook twee steigers in de Regge geplaatst en is er aanlegvoorziening gemaakt die in de toekomst kan worden gebruikt door een recreatieve platbodem (Enterse zomp).

De aankoop van een perceel grond nabij de OLA maakt het mogelijk om het bedrijfscomplex op een betere wijze landschappelijk in te passen en tevens om het bedrijf op de Reggeweg/Kasteelstraat te kunnen ontsluiten zoals het voorzien is in de plannen van de Noordzuidverbinding.

De aankoop van de gronden nabij de OLA vloeit voort uit een samenwerkingsovereenkomst zoals die in maart 2011 tussen gemeente, Landschap Overijssel, OLA en Waterschap Regge en Dinkel is gesloten over de projecten Koemaste en Visschebelt. Hierdoor is het mogelijk geworden om in het gebied ten zuiden van de OLA een ecologische waterberging aan te leggen in combinatie met landschapselementen en een aantal recreatieve wandelpaden.

Er ontstaat een natuurlijk beekdalgebied met hoge natuurwaarde met ruimte voor waterberging en ruimte voor recreatief medegebruik. In het bestemmingsplan worden de onderhavige percelen bestemd conform het huidige gebruik. Meerdere percelen krijgen nu de bestemming 'Natuur'. Enkele percelen, die nu al de bestemming Groen-Landschapselement hebben gaan mee in de nieuwe bestemming 'Natuur'.

3.2.1 Botenhuis "Enterse zomp"

Stichting Enterse zomp wil een nieuw botenhuis realiseren bij de aanlegsteiger achter de Ola-fabriek aan de Reggeweg te Hellendoorn. De aanlegsteiger is gerealiseerd in het kader van de uitvoering van de werken in het kader van de Reggeherstelprojecten.

Het gebouw wordt gerealiseerd door de toevoeging van de aanduiding "specifieke vorm van natuur - botenhuis". Binnen het aangeduide vlak kan het botenhuis gerealiseerd worden met een maximale oppervlakte van 140 m², een overwegende goothoogte van 2,50m en een maximale bouwhoogte van 5,00m. De ontwikkeling is gerealiseerd op basis van separaat besluit tot afwijking van het bestemmingsplan met bijbehorende ruimtelijke onderbouwing. Deze ruimtelijke onderbouwing is opgenomen als bijlage 2 Ruimtelijke onderbouwing botenhuis Reggeweg Hellendoorn

3.2.2 Schuur in Koemaste Reggedal

In het Reggedal en meer specifiek in het gebied Koemaste staat een berging/paardenstal, welke op dit moment onder het overgangsrecht valt. De schuur heeft een omvang van ongeveer 135 m² met een goothoogte van ongeveer 2,70m en een bouwhoogte van ongeveer 4,20m. Wens van de eigenaar is om de schuur te vernieuwen en deze te bouwen in een landelijke stijl. De schuur is met vergunning gebouwd in de jaren 70 van de vorige eeuw en kan op basis van het bestemmingsplan "Buitengebied 2009" niet in een gelijk formaat gebouwd worden. Met de eigenaar zijn afspraken gemaakt tot de realisatie van openbare wandelpaden op zijn grond en afspraken over ruiling van gronden ten behoeve van de aanleg van de NoordZuidverbinding. Onderdeel van de afspraken is, dat de schuur herbouwd mag worden.

Het betreft de herbouw van de bestaande en vergunde schuur. Op die basis is het ruimtelijk verantwoord om medewerking te verlenen aan de herbouw. Er zijn aanvullende afspraken gemaakt omtrent de uitvoering van de schuur en de toepassing van materialen. De schuur wordt uitgevoerd met een trasraam en daarboven gepotdekselde wanden en een afdekking met blauwe holle dakpannen. Er zijn voorwaarden gesteld omtrent een goede inpassing en het aanbrengen van voorzieningen voor verblijfsruimten voor steenuilen en vleermuizen. De afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst, die als bijlage 3 Overeenkomst en beplantingsplan schuur Reggeweg is bijgevoegd. In de regels is in de gebruiksbepalingen opgenomen, dat aanvrager zorg moet dragen voor een goede inpassing in de omgeving en het plaatsen van verblijfsgelegenheden voor de steenuil en de vleermuis. In het geval, dat aanvrager in gebreke zou blijven voor wat betreft de landschappelijke inpassing, mag hij het gebouw niet in gebruik nemen.

Het gebouw wordt gerealiseerd door de toevoeging van de aanduiding "specifieke vorm van agrarisch met waarden - veldschuur". Binnen het aangeduide vlak kan de veldschuur gerealiseerd worden met een maximale oppervlakte van 140 m², een overwegende goothoogte van 2,00m en een maximale bouwhoogte van 5,00m.

3.3 Natuurontwikkeling van Agrarisch (met waarden) naar Natuur

Op verschillende plaatsen worden agrarische percelen omgevormd naar de bestemming "Natuur". De inrichting van de terreinen wordt ook gewijzigd naar een natuurlijke invulling. Via het toekennen van de bestemming "Natuur" verdwijnt het agrarische gebruik. Afhankelijk van de invulling kunnen de terreinen nog gebruikt worden voor extensieve begrazing door rundvee in de vorm van bijvoorbeeld jongvee. Voor deze percelen geldt, dat het omvormen ook gedaan had kunnen worden via een binnenplanse wijziging van het bestemmingsplan. Weliswaar is dat een eenvoudigere procedure, maar gelet op de intensieve samenwerking met de aanvragende partijen en het feit, dat het tijdstip van het leggen van de bestemming niet bepalend is voor de uitvoering is gekozen om deze percelen in dit bestemmingsplan mee te nemen.

3.3.1 Natuur inrichting perceel Oude Deventerweg

Het agrarische perceel tussen de adressen Oude Deventerweg 10 en Oude Deventerweg 8 in Haarle wordt door de nieuwe eigenaar omgevormd tot natuur. De grond wordt overgedragen door Bureau Beheer Landbouwgronden onder voorwaarde van wijziging van de inrichting en de wijziging van de bestemming van "Agrarisch" naar "Natuur". De subsidie voor afwaardering in combinatie met de functieverandering in het kader van SKNL is reeds toegekend. De gronden zijn in 2012 ingericht.

 

 [image]

3.3.2 Natuur inrichting percelen Veldhuizenweg

Drie agrarische percelen, ingeklemd tussen percelen bos in het gebied Veldhuizenweg/Elerbergweg/ Steenhaarweg worden door de huidige eigenaar, Bureau Beheer Landbouwgronden, overgedragen aan de nieuwe eigenaar en omgevormd tot natuur. De grond wordt overgedragen onder voorwaarde van wijziging van de inrichting en de wijziging van de bestemming van "Agrarisch" naar "Natuur". De subisidie voor afwaardering in combinatie met de functieverandering in het kader van SKNL is reeds toegekend. De gronden zijn in 2012 ingericht.

 

 [image]

3.3.3 Natuurinrichting percelen Prinsendijk

Vier agrarische percelen nabij het Wierdensveld aan de Prinsendijk te Nijverdal zijn door Bureau Beheer Landbouwgronden aangekocht in het kader van de natuurcompensatie voor het combiplan, de verlegging en bundeling van zowel de N35 als de spoorlijn Zwolle - Enschede in Wierden en Nijverdal. De gronden zijn helder groen gekleurd op bijgaand kaartje. Deze gronden worden in 2013 ingericht.

 

 [image]

3.4 Uitvoering natuurontwikkeling Veldhuizenweg en Marsdijk

Een groot aantal Reggeherstelprojecten ligt binnen de grenzen van de gemeente Hellendoorn. Om de water- en natuurdoelen te realiseren vanuit dit project, moeten diverse als EHS begrensde gronden worden omgevormd naar natuur. Het waterschap heeft tot eind 2013 budget beschikbaar vanuit het ILG. Het waterschap moet haar waterdoelen vanwege de beschikbaarheid van middelen, maar ook vanwege de afspraken die gemaakt zijn op basis van de kaderrichtlijn water, voor eind 2013 realiseren. Op deze basis kan het waterschap niet alle waterdoelen realiseren. De middelen zijn niet toereikend. Gezocht is naar maatwerkoplossingen.

Er liggen gronden buiten de “nieuwe” EHS waarvoor in het verleden een beschikking is afgegeven op basis van de SKNL subsidie, maar waar de omvorming nog niet heeft plaatsgevonden. De SKNL budgetten die gereserveerd zijn voor deze gronden, kunnen verplaatst worden naar percelen binnen de “nieuwe” EHS-begrenzing die men graag wil omvormen naar natuur. De inmiddels voor natuur minder interessante percelen blijven dan in agrarisch gebruik, terwijl de voor natuur interessante percelen kunnen worden omgevormd naar natuur.

 

Bovenstaande constructie kan in het projectgebied Marsdijk-Oost worden toegepast. Enkele percelen aan de Veldhuizenweg, nu onderdeel van het landgoed Veldhuizen, welke nog in ontwikkeling is, kunnen agrarisch in gebruik blijven. Het betreffen de percelen aan de Veldhuizenweg, Hellendoorn, sectie I nummer 4984, 4983 (met een oppervlakte van 1.32 ha).

Tussen de Regge en de Marsdijk liggen twee veldkavels (Hellendoorn sectie I 4713 en 2641 met een totale oppervlakte van 1.92 ha, waarvan 0.5 ha natuurgrond en 1,42 ha landbouwgrond). Deze zijn gelegen liggen binnen de herijkte EHS. Deze percelen dienen te worden ingericht als natuur voor het Reggeherstel en hebben daartoe al de bestemming "Natuur".

Door de ruiling van deze gronden tussen beide eigenaren kan de SKNL-subsidie verplaatst worden naar de percelen in het Reggedal.

 

Over bovenstaande constructie heeft afstemming plaatsgevonden met zowel gemeente Hellendoorn als de provincie Overijssel. Op basis van de voorgestelde ruiling blijft het landgoed aan de Schuilenburgerweg voldoen aan de voorwaarden van een nieuw landgoed (8 hectare natuur, voor de de ontwikkeling van 2 landhuizen). De provincie en gemeente hebben ingestemd met de kavelruil tussen beide eigenaren.

 

Onderstaand kaartje geeft de ligging weer van de percelen aan de Veldhuizenweg (blauw linksboven) en tussen de Marsdijk en de Regge (blauw onder).

 

 [image]

3.5 Aanpassen begrenzing bij woningen

 

3.5.1 Brugstraat 35, Daarlerveen

Voor deze locatie is medewerking verleend aan een specifiek bouwplan, passend bij de locatie en aansluitend bij de al bestaande bebouwing. Enige bebouwing staat buiten het bestemmingsvlak "Wonen". De grens van het bestemmingsvlak wordt aan de noordoostelijke zijde ongeveer 35 m opgeschoven. Aan de zuidwestzijde wordt het bestemmingsvlak verkleind, zodat een bestemmingsvlak ontstaat met een lengte van 65 m.

3.5.2 Luttenbergerweg 35, Haarle

Voor deze locatie heeft de eigenaar ten tijde van de inventarisatiefase voor het opstellen van het bestemmingsplan gevraagd om de agrarische bestemming met agarisch bouwvlak te mogen behouden. Daarmee zou de bestemming gelijk blijven aan de bestemming als opgenomen in het bestemmingsplan "Buitengebied 1995". Inmiddels is het bedrijf toch volledig beëindigd en wordt de boerderij alleen nog gebruikt voor woondoeleinden. Daarmee kan de toe te kennen bestemming in overeenstemming worden gebracht met het huidige gebruik. Het bestemmingsvlak "Wonen" wordt gelegd aansluitend aan het naastliggende bestemmingsvlak "Wonen", gelijk met de scheidingslijn als opgenomen in de ondergrond aan de zuidzijde en de westgevel van de bestaande schuur aan de westzijde.

3.5.3 Overwaterweg 35, Nijverdal

Voor dit perceel is in 2011 een specifiek bouwplan aan de orde geweest voor het realiseren van bijgebouwen op het erf van de woning. De wensen van de eigenaar konden niet uitgevoerd worden vanwege de aanwezigheid van beeldbepalende bomen op het erf. Daarom is in overleg met de eigenaar gekozen voor de realisatie van de bebouwing aan de noordzijde van de woning. Dit heeft tot gevolg, dat het bouwplan gedeeltelijk buiten het bestemmingsvlak is gerealiseerd middels het toepassen van een buitenplanse afwijking. Nu wordt dit gecorrigeerd door het bestemmingsvlak te vergroten door de grens tussen de bestemmingen "Wonen" en "Agrarisch met waarden" ongeveer 10 naar het noorden te verleggen. Het erf is inmiddels aangepast voor wat betreft nieuwe gebouwen en een gepaste groene inrichting.

3.6 Aanpassen begrenzing bij bedrijf

Voor de autogarage aande Collenstaartweg 7 te Nijverdal/Hulsen is het bestemmingsvlak "Bedrijf" niet over het hele bedrijf gelegd. De bedrijfswoning is in de huidige verbeelding geen onderdeel van het bestemmingsvlak. Het bestemmingsvlak wordt vergroot met het rood omlijnde gebied. Daarmee is de bestemming in overeenstemming met het bestaande gebruik. De toegestane oppervlakte bebouwing is niet gewijzigd.

 [image]

3.7 Omvorming voormalig agrarisch loonbedrijf Bruineveldweg 11 Daarle

Op de locatie Bruineveldweg 11 in Daarle was jarenlang het agrarisch loonbedrijf Hellwich gevestigd. In het verleden werkten de firma Hellwich en de KleinjanGroepDaarle, Esweg 39 te Daarle, samen als loonwerkers. Vervolgens is de KleinjanGroepDaarle overgenomen door het loonwerk- en grondverzetbedrijf Poppink uit Reutum. Een deel van de agrarische loonwerkzaamheden is overgenomen door een andere loonwerker. Deze loonwerker gebruikt de locatie Bruineveldweg als locatie voor stalling en opslag van machines, die vanwege het seizoen tijdelijk niet nodig zijn. De kantoorfunctie behorende bij het loonwerkbedrijf is niet meer in gebruik.

Deze locatie heeft aanvankelijk de bestemming Agrarisch met bouwvlak gehouden.

De bestemming "Bedrijf" wordt toegekend conform het huidige gebruik op basis van de bestaande oppervlakte bebouwing, zijnde 2.000 m² met een bestemmingsvlak "Bedrijf" direct om de gebouwen en de overige gronden behouden de bestemming "Agrarisch".

Conclusie:

Locatie nadere bestemming max opp max goot max nok VAB

Bruineveldweg 5 stalling/opslag loonwerkmachines 2.000 m² 6 m 10 m VAB ja

 

 [image]

3.8 Aanpassing gevolgen externe veiligheid Ola

In oktober 2004 is het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) in werking getreden (gewijzigd 13 februari 2009). Dit besluit geeft grenswaarden voor nieuwe en bestaande situaties ten aanzien van het plaatsgebonden risico van inrichtingen waarin gevaarlijke stoffen worden gebruikt, opgeslagen of geproduceerd. Deze grenswaarde wordt uitgedrukt in de kans per jaar dat een persoon, die onafgebroken en onbeschermd op een plaats buiten een inrichting zou verblijven, overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongewoon voorval binnen die inrichting. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen kwetsbare objecten en beperkt kwetsbare objecten. Onder kwetsbare objecten worden bijvoorbeeld woningen verstaan, terwijl met beperkt kwetsbare objecten bijvoorbeeld sportterreinen en kleinere bedrijven worden bedoeld.

 

Risicocontouren

Een risicocontour (ofwel plaatsgebonden risico) geeft aan hoe groot in de omgeving de overlijdenskans is door een ongeval met een risicobron: binnen de contour is het risico groter, buiten de contour is het risico kleiner.

Plaatsgebonden risico

Het plaatsgebonden risico is de berekende kans per jaar, dat een persoon overlijdt als rechtsreeks gevolg van een ongeval bij een risicobron, aangenomen dat hij op die plaats permanent en onbeschermd verblijft. Het plaatsgebonden risico wordt gebruikt bij de toetsing of een risicovolle activiteit op een bepaalde plek mag plaatsvinden en wat in de directe omgeving ervan gebouwd mag worden. De geldende regels zijn vastgelegd in het Besluit milieukwaliteitseisen Externe veiligheid inrichtingen en in de nota Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen.

In het plaatsgebonden risico zijn in het kort twee verschillende kansen verwerkt:

  • De kans dat er daadwerkelijk een zwaar ongeval of ramp, zoals het ontsnappen van een gevaarlijke stof, plaatsvindt.

  • De kans dat een persoon daadwerkelijk overlijdt als gevolg van dit zwaar ongeval of ramp.

Bij een plaatsgebonden risico van 10-6 is de kans dat er daadwerkelijk een zwaar ongeval plaatsvindt 1 op de miljoen. Een PR van 10-6 wordt in de regels voor ruimtelijke ordening en externe veiligheid echter als een relatief hoog risico beschouwd.

Wegens dit soort relatief grote overlijdenskansen mogen er binnen de contour van 10-6 in principe geen kwetsbare objecten staan. Dit geldt voor situaties die (zijn) ontstaan na het moment waarop de betreffende norm is uitgebracht, te weten 1989 voor inrichtingen en 1996 voor transport.

 

Groepsrisico

Daarnaast gaat het Besluit externe veiligheid inrichtingen in op het groepsrisico. Hierbij gaat het om de kans per jaar dat een groep mensen van minimaal een bepaalde omvang slachtoffer wordt van een ongeval in een inrichting. In het Besluit externe veiligheid inrichtingen wordt het groepsrisico gedefinieerd als de (cumulatieve) kans dat ten minste 10, 100 of 1.000 personen overlijden, als direct gevolg van hun aanwezigheid in het invloedsgebied van de inrichting

(tot waar nog dodelijke slachtoffers kunnen vallen). Het groepsrisico wordt bepaald door het aantal aanwezige personen in het invloedsgebied te vergelijken met de oriënterende waarde (cumulatieve kans). Wanneer de oriënterende waarde wordt overschreden of de nieuwe ontwikkeling een verhoging van het groepsrisico met zich meebrengt, dient een verantwoording van het groepsrisico plaats te vinden.

 

 [image]

figuur met links de 10-6 contour volgens de risicokaart Overijssel en rechts de bestaande contour

 

Op de risicokaart van de provincie is de Ola opgenomen als een risicovolle inrichting, zie bovenstaande uitsnede van de risicokaart. Het betreft de opslag en het toepassen van ammoniak ten behoeve van de vriesinstallaties van het bedrijf. In het bestemmingsplan "Buitengebied 2009" is vooralsnog een contour opgenomen met een aanmerkelijk grotere omvang (rechterzijde bovenstaand figuur). Deze contour is ten tijde van de voorbereiding van het bestemmingsplan gemaakt op basis van beschikbare gegevens uit de periode 2000 tot 2004 en is naar de maatstaven van nu te groot ingeschat. De 10-6 contour is volledig gelegen binnen de inrichtingsgrens van het bedrijf.

 

Conclusie is, dat het 10-6 contour niet gelegen is in het plangebied van het bestemmingsplan voor het buitengebied en daarmee van de verbeeldign gehaald kan worden.

HOOFDSTUK 4 Technische uitvoering en juridische aspecten

 

4.1 Inleiding

Dit plan is opgezet als een partiële herziening van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009', en betreft louter de aanpassingen van de verbeelding. De regels zijn al via de eerdere herziening 'Buitengebied 2009, herziening 2 – 2012' aangepast naar de uitspraak d.d. 15 juni 2011 van de ABRS op de ingediende beroepen.

4.2 Planopzet

Deze partiële herziening houdt in dat op verschillende locaties de verbeelding/plankaart van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009' wordt herzien.

 

Verbeelding

De verbeelding/plankaart van dit bestemmingsplan, welke een partiële herziening is van de verbeelding/plankaart van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2009', houdt in dat op enkele plaatsen aanpassingen plaatsvinden, zoals het vergroten van een bouwperceel of het verwijderen van aanduidingen.

 

Regels

In de Wet ruimtelijke ordening (Wro) die op 1 juli 2008 in werking is getreden, is de verplichting opgenomen om ruimtelijke plannen en besluiten digitaal vast te stellen. De digitaliseringsverplichting geldt vanaf 1 januari 2010. De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2008 (SVBP2008) maakt het mogelijk bestemmingsplannen te maken die op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd en op een zelfde manier worden verbeeld. Vergelijkbare bestemmingsplannen leiden tot een betere dienstverlening en tot een effectievere en efficiëntere overheid.

Het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan bestaat uit planregels en bijbehorende verbeelding waarop de bestemmingen zijn aangegeven. Deze verbeelding kan zowel digitaal als analoog worden verbeeld. De verbeelding en de planregels dienen in samenhang te worden bekeken.

De regels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:

1. Inleidende regels (begripsbepalingen en wijze van meten);

2. Bestemmingsregels;

3. Algemene regels;

4. Overgangs- en slotregels.

Een bestemmingsplan geeft aan welke functies waar zijn toegestaan en welke bebouwing mag worden opgericht. Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan of een uitwerkings-/wijzigingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Zij zijn het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is.

 

De regels zijn identiek aan de regels als opgenomen in de eerdere herziening 'Buitengebied 2009, herziening 2 – 2012', en opgenomen voorzover relevante bestemmingen zijn gebruikt binnen deze herziening. Bij de gebruiksbepalingen in de bestemming "Agrarisch met waarden" en "Wonen" is toegevoegd, dat uitvoering gegeven dient te worden aan de overeenkomsten, welke als bijlagen bij de regels zijn gevoegd onder de voorwaarde dat het gebouw alleen na uitvoering overeenkomst in gebruik mag worden genomen.

HOOFDSTUK 5 Uitvoerbaarheid

 

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Met de uitvoering van het plan zijn geen gemeentelijke middelen gemoeid. De economische uitvoerbaarheid staat dan ook niet ter discussie, een exploitatieplan wordt gelet op artikel 6:12, lid 2, Wet ruimtelijke ordening niet nodig geacht.

5.2 Resultaten overleg ex artikel 3.1.1 Bro

Het concept ontwerp-bestemmingsplan wordt conform artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening voor vooroverleg gezonden naar enkele, voor dit plan relevante overleginstanties.

 

De provincie heeft in het kader van het vooroverleg als volgt gereageerd

3.2.1 Botenhuis "Enterse zomp"

Het gebouw wordt gerealiseerd door de toevoeging van de aanduiding "specifieke vorm van agrarisch met waarden - botenhuis". Binnen het aangeduide vlak kan het botenhuis gerealiseerd worden. Graag opnemen hoe dit past binnen de geplande gebiedsontwikkelingen ter plaatse en daarbij behorende investeringen in ruimtelijke kwaliteit.

 

3.6 Omvorming voormalig agrarisch loonbedrijf Bruineveldweg 11 Daarle

Gaat dit om omvorming van een agrarische- naar een bedrijfsbestemming, of betreft dit het vastleggen van de bestaande (vergunde) situatie? Kortom, wordt de bestemming ‘verzwaard’? Aangegeven is dat het om bestaande bebouwing gaat. Hoe zit dat voor het omliggende erf? Graag aandacht voor de erfinrichting/erfinrichtingsplan.

 

Reactie gemeente

Met betrekking tot het botenhuis is in de toelichting en de bijlage 2 Ruimtelijke onderbouwing botenhuis Reggeweg Hellendoorn aandacht besteed aan de inpassing in de geplande gebiedsontwikkeling en de gewenste ruimtelijke kwaliteit.

 

Het voormalig agrarisch loonbedrijf wordt nu ingepast conform het huidige gebruik, wat al langer bestaat, maar nog niet duidelijk was bij de vaststelling van het bestemmingsplan "Buitengebied 2009" op 20 april 2009. Op dat moment was niet duidelijk of het bedrijf in functie zou blijven, zoals het nu is en al langer is, of dat er beëindigd zou worden. In dat laatste geval was een bestemming "Wonen" aan de orde geweest. Omdat er geen duidelijkheid was, is de bestemming gelijk gehouden aan het vorige plan. Bekend was, dat dit geen volledig juiste bestemming zou zijn. Met de toe te passen bestemming "Bedrijf" met de nadere bestemming stalling/opslag machines wordt het gebruik juist niet 'verzwaard'. Het gebruik van het perceel wordt minder intensief in vergelijking met het verleden, in gebruik als agrarisch loonwerkbedrijf.

Bijlagen bij de toelichting

 

 

Bijlage 1: Ruimtelijke onderbouwing locatie Bergleidingweg Nijverdal

 

 

Bijlage 2: Ruimtelijke onderbouwing botenhuis Reggeweg Hellendoorn

 

 

Bijlage 3: Overeenkomst en beplantingsplan schuur Reggeweg