Emmen, Delftlanden Zuid Wilhelmsweg tankstation    

Toelichting     

Hoofdstuk 1 Inleiding     

1.1 Aanleiding     

Voor het perceel Wilhelmsweg ongenummerd in nabijheid van de Nieuw- Amsterdamsestraat, het station Emmen Zuid en bijbehorende Park & Ride heeft Arend Kruizinga Advies namens bedrijfsmakelaar Agema en Lubbers een wabo- omgevingsvergunning aanvraag gedaan voor het realiseren van:

  • een brandstofverkooppunt inclusief elektrisch tanken, exclusief LPG;
  • een tank/ benzineshop met kiosk met bijbehorend terras en horeca 1 (in dit geval een horecabedrijf gericht op het verstrekken van al dan niet voor consumptie ter plaatse bereide etenswaren, en het verstrekken van niet alcoholische dranken);
  • een luifel ter overkapping van de brandstofvulpunten;
  • bijbehorende parkeervoorzieningen en toiletvoorzieningen;

De aanvraag heeft betrekking op de onderdelen bouw en strijdigheid met het bestemmingsplan. Daarom is verzocht om het bouwplan via één omgevingsvergunning, inclusief het deel "afwijking van het bestemmingsplan", te kunnen realiseren.

Het bouwplan houdt het nieuw bouwen van een brandstofverkooppunt ( benzine /elektrisch, geen LPG) met tank/benzineshop, kiosk met bijbehorend terras en horeca 1 in. Door realisatie van het tankstation met shop wordt extra dienstverlening naar de treinreizigers gerealiseerd. De aanvraag is genoteerd onder Zaak 86994-2016. De bijbehorende verbeelding met de plancontour heeft het nummer NL.IMRO.0114.Zaak86994-verplicht

Figuur 1.1: Locatie plangebied in omgeving (rood omlijnd vlak).

Hoofdstuk 2 Huidige situatie, beleid en planologische regeling     

2.1 Ligging en huidige situatie     

Voorliggende ruimtelijke onderbouwing heeft betrekking op het perceel Wilhelmsweg ongenummerd in nabijheid van het station Emmen Zuid en de Nieuw- Amsterdamsestraat. Het perceel maakt nu nog deel uit een deel van de gronden welke kadastraal bekend staan als gemeente Emmen, sectie C, nummer 5582 G. Het perceel waarop het brandstofverkooppunt, tankshop met kiosk, horerca 1 en terras, luifel ter overkapping van de vulpunten en parkeer- en toiletvoorzieningen wordt gerealiseerd is verkocht aan initiatiefnemer en zal nog een ander kadastraal nummer krijgen.

Het perceel is net gelegen in het bestemmingsplan buitengebied, in fase drie van de Delftlanden. Het perceel heeft de bestemming Agrarisch met waarden- Esdorpenlandschap en de dubbelbestemming Waarde- Archeologie 4.

verplicht

Figuur 2.1: Luchtfoto met locatie (rode vlak).

2.2 Beleid en planologische regeling     

2.2.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef     

Structuurvisie Emmen 2020, Veelzijdigheid Troef, is 24 september 2009 vastgesteld door de raad. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020, vastgesteld in de raadsvergadering van september 2001. De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald.

In de omgeving waarin het voorliggend plan Emmen, Delftlanden Zuid Wilhelmsweg tankstation, NL.IMRO.0114.Zaak86994-V701 wordt gerealiseerd is vooral het thema verkeer van belang. Met de realisatie van Station Emmen Zuid is een voor auto goed ontsloten treinstation ontwikkeld. Het nieuwe station Emmen-Zuid nabij de Delft- en Rietlanden genereert meer passagiers. Tevens wordt de woon- en werkfunctie in dit deel van de gemeente versterkt door de aanwezigheid van een (intercity) station. Vanuit de structuurvisie wordt aangegeven dat met de groei van het station de P&R-voorzieningen ook kunnen worden uitgebreid. Het bemande tankstation is een uitwerking van deze visie.

Verder komt uit de structuurvisie dat de ontsluiting naar Emmen uit de wijken (Delftlanden, Rietlanden en Bargeres) vanuit het zuiden van Emmen zoveel mogelijk de route Nieuw Amsterdamsestraat, Rondweg, Hondsrugweg moeten volgen om belasting van Noordbarge te voorkomen. Met situering van gevraagde brandstofverkooppunt bij het station Emmen Zuid wordt het autoverkeer deze kant op gelokt en geeft daarmee uitvoering aan de structuurvisie om autoverkeer een andere route te laten kiezen.

2.2.2 Bestemmingsplan     

Het perceel waarop het brandstofverkooppunt wordt gerealiseerd is gelegen binnen het bestemmingsplan Buitengebied Emmen. Vastgesteld door de gemeenteraad op 30 oktober 2014.

In dit bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming Agrarisch met waarden- Esdorpenlandschap en de dubbelbestemming Waarde- Archeologie 4.

Het gevraagde is in strijd met het vigerende bestemmingsplan. Voorliggende ontwikkeling is niet meegenomen in het vastgestelde bestemmingsplan omdat dit bestemmingsplan een actualisatie was van de huidige regelingen. Een dergelijke actualisatie van de bestaande regelingen heeft tot gevolg dat het opnemen van volledig nieuwe ontwikkelingen niet passend is. Om die reden wordt middels dit ruimtelijke plan de realisatie van:

  • het brandstofverkooppunt inclusief elektrisch tanken, exclusief LPG;
  • een tank/ benzineshop met kiosk met bijbehorend terras en horeca 1( in dit geval een horecabedrijf gericht op het verstrekken van al dan niet voor consumptie ter plaatse bereide etenswaren, en het verstrekken van niet alcoholische dranken);
  • een luifel ter overkapping van de brandstofvulpunten;
  • bijbehorende parkeervoorzieningen en toiletvoorzieningen; brandstofverkooppunt met benzineshop, kiosk en horeca 1 met bijbehorende terras en parkeervoorziening mogelijk gemaakt.

2.2.3 Algemene verklaring van geen bedenkingen     

De ontwikkeling is net buiten het stedelijk gebied. Echter binnen de oorspronkelijk geplande uitbreiding (fase 3) van de Delftlanden. De locatie is tegenover het treinstation Emmen-Zuid en staat in verbinding met het stationsgebied. Om de gevraagde omgevingsvergunning te kunnen verlenen is het noodzakelijk dat de gemeenteraad een individuele verklaring van geen bedenkingen afgeeft voor het bouwplan (artikel, 2.27 Wabo, jo. artikel, 6,4 Besluit omgevingsrecht).

De Algemene verklaring van geen bedenking vastgesteld op 28 april 2011, voorziet niet in het algemeen in de realisatie van brandstofverkooppunten. Om die reden is naast de wabo- omgevingsvergunnning tevens een voorstel tot het nemen van een individuele algemene verklaring voor dit plan voorbereid. Het ontwerp van de verklaring van geen bedenkingen heeft gelijktijdig met het ontwerp van de omgevingsvergunning ter inzage gelegen.

2.2.4 Conclusie     

De aanvraag past binnen de uitgangspunten van de Structuurvisie "Gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef" en het Gemeentelijk verkeers en vervoersplan.

Hoofdstuk 3 Onderzoeken     

3.1 Archeologie     

De gemeente Emmen heeft archeologie beleid vastgesteld, d.d. 30 mei 2013. Hiervoor is een archeologische beleidsadvieskaart gemaakt met daarbij een rapport, dit rapport dient als toelichting op de kaart. Het doel van deze documenten is om aan te geven wat de kern vormt van het archeologie beleid en waar de beleidskeuzes zijn gemaakt. De verschillende archeologische waarden en verwachtingen en de maatregelen die daaraan zijn gekoppeld zijn in gemeentelijk archeologische beleidsadvieskaart vertaald naar diverse categorieën "Waarde - Archeologie".

Met de vertaling is op eenvoudige wijze voor het gehele gebied van de gemeente Emmen in beeld gebracht of archeologische waarden in het geding zijn of kunnen zijn en zo ja, op welke manier daarmee dient te worden omgegaan, tabel 1 geeft de onderverdeling van de vier gemaakte categorieën weer.

Categorie Archeologische waarden Oppervlakte Diepte Drainage
Rijksmonument Beschermd - - Verbod
Waarde - Archeologie 1 Zeer hoge archeologische waarde 0 m2 30 cm + 10 cm Verbod
Waarde - Archeologie 2 (zeer) (hoge) archeologische waarde 100 m2 30 cm + 10 cm Verbod
Waarde - Archeologie 3 Middelhoge of hoge verwachting 1000 m2 30 cm + 10 cm Verbod
Waarde - Archeologie 4 Middelhoge of hoge verwachting 1000 m2 30 cm + 10 cm Toegestaan

Tabel 1: Onderverdeling van archeologische waarden.

Per archeologische kwaliteit zijn planregels opgenomen voor de te bebouwen oppervlakte en een omgevingsvergunningsstelsel voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. De maatvoering voor afwijking is afhankelijk van de te verwachten waarden of verwachtingen en de uitkomsten van archeologisch onderzoek.

Het plangebied Emmen, Delftlanden Zuid Wilhelmsweg tankstation is volgens de beleidskaart gelegen in een gebied met archeologische waarde 4. , figuur 3.1 is uitsnede uit de beleidskaart.

verplicht

figuur 3.1: Uitsnede archeologische beleidskaart, plangebied gelegen in Waarde - archeologie 4:

Gebieden gecategoriseerd als waarde-3 en waarde- 4 zijn gebieden waar op basis van de geologische en bodemkundige opbouw, landschappelijke kenmerken en reeds aangetroffen archeologische resten een (middel)hoge kans op het aantreffen van (intacte) archeologische vindplaatsen bestaat. Deze zones worden gekenmerkt door een - al dan niet verscholen onder het huidige maaiveld - redelijk gaaf landschap met dekzandruggen en dekzandkoppen. Delen van dit landschap kunnen bovendien zijn afgedekt door esdekken. Van concrete vindplaatsen is hier echter vooralsnog geen sprake. In hoofdzaak geldt een grote trefkans op nederzettingen, grafvelden, losse boerderijen, wegen, dijken, linies, kleine jachtkampen en losse vondsten uit alle perioden

Voor gebieden aangeduid met Waarde - archeologie 4 is algemeen aanvaard dat een minimumoppervlak voor bodemverstoringen geldt van 1000 m2 en een bouwvoordiepte van 30 cm (30 cm +10 cm principe). De Waarde - Archeologie 4 is apart opgenomen omdat dit terreinen zijn waar naast bovenstaande bepalingen geen drainageverbod geldt.

3.1.1 Archeologisch onderzoek     

Gelet op de waarde- archeologie 4 heeft archeologisch onderzoek plaatsgevonden in verband met de geplande bouw van een tankstation is een inventariserend archeologisch veldonderzoek uitgevoerd aan de Wilhelmsweg te Emmen, gemeente Emmen, provincie Drenthe ( Bijlage 3 Archeologie) .

Het doel van het onderzoek was om vast te stellen wat de kans is op de aanwezigheid van archeologische waarden. Het onderzoek bestaat uit een bureauonderzoek en een veldonderzoek, verkennende en karterende fase. Bij het bureauonderzoek zijn bronnen geraadpleegd op het gebied van fysische geografie, archeologie en historische geografie. Bij het veldonderzoek zijn zes boringen geplaatst om de opbouw en gaafheid van de bodem te bepalen en om te zoeken naar archeologische indicatoren.

Plangebied Wilhelmsweg ligt westelijk van de Hondsrug. Zuidelijk van het plangebied heeft een uitgestrekt veenmoeras gelegen. Binnen een kilometer omtrek zijn vijf vondsten gedaan van stenen bijlen uit de periodes neolithicum, bronstijd, ijzertijd. Tijdens de negentiende eeuw lag het plangebied aan de rand van woeste grond. In de twintigste eeuw was het overwegend in gebruik als akker. De bodem in het gebied is matig bewaard gebleven. Diepe delen van archeologische grondsporen kunnen nog aanwezig zijn. Het onderzoek heeft geen archeologische indicatoren opgeleverd. Aanwijzingen voor de aanwezigheid van archeologische waarden zijn er dus niet. Het advies is om geen nader archeologisch onderzoek te ondernemen.

De conclusie van het onderzoek van de Steekproef is dat het onderzoek geen archeologische indicatoren heeft opgeleverd. Om die reden is in overleg met gemeentelijke archeoloog de locatie vrijgegeven tav archeologisch waarden.

3.2 Ecologie     

De Flora- en Faunawet is in werking getreden op 1 april 2002. Op grond van de wet geldt een algemeen verbod voor het verwijderen van beschermde plantensoorten en het beschadigen of verstoren van voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van beschermde diersoorten.

Gelet op de ligging van het plangebied is een quick scan flora en fauna onderzoek uitgevoerd. In 2015 heeft een quickscan plaatsgevonden voor de realisatie van het benzinestation aan de Wilhemsweg te Emmen Zuid. De conclusie was toen dat er mogelijk veldspitsmuizen aanwezig waren.Bijlage 5 Flora en Fauna

Ten tijde van de quickscan (september 2015) bestond het gebied nog uit een aardappelveld en waren er diverse ruigere bermen aanwezig. Tussen september 2015 en mei 2016 is de wereld aan verandering onderhevig geweest. Het ontwerp van het tankstation is op een aantal punten aangepast waardoor de ingreep voor eventuele veldspitsmuizen minder is geworden. Daarnaast heeft er een uitbreiding van het AZC plaatsgevonden tot aan het perceel waar het benzinestation gerealiseerd zal worden. In het kader van deze uitbreiding heeft een beoordeling voor beschermde soorten plaatsgevonden. De conclusie voor de locatie is dat er geen veldspitsmuis aanwezig is (BRO, 14 december 2015).

Door alle veranderingen in de omgeving van het plangebied is de conclusie van het tweede flora en fauna onderzoek dat realisering van een benzinestation aan de Wilhelmsweg te Emmen geen veldspitmuizen ( of andere beschermde soorten) worden geschaad.Bijlage 6 Flora en Fauna 2

3.3 Milieu     

3.3.1 Vormvrije m.e.r.     

In voorliggend bouwplan komen geen activiteiten voor die voorkomen op de D-lijst van het Besluit m.e.r.. Vanwege de afwezigheid van die activiteit(en) hoeft geen (vormvrije) m.e.r. -beoordeling plaats te vinden.

 

3.3.2 Bodem     

De aanwezigheid van bodemverontreiniging kan gevolgen hebben voor het gebruik van de locatie. Niet alleen kan dit betekenen dat op het perceel gebruiksbeperkingen liggen. Ook kan het zo zijn dat de bodemverontreiniging de bestemming van de locatie in de weg staat. Het nemen van saneringsmaatregelen of het verwijderen van de bodemverontreiniging kan deze belemmering weer opheffen.

Vanwege de realisatie van een brandstofverkoopppunt op onbebouwde grond is een verkennend milieukundig- en nulsituatie bodemonderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn in bijlage 3 opgenomen.Bijlage 4 Bodemonderzoek Op basis van wat onderzocht is is de onderzoekslocatie in eerste aanleg als milieuhygiënisch onverdacht aangemerkt.

3.3.3 Geluid     

Regels ten aanzien van geluidhinder zijn vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Het doel van de Wet geluidhinder is tweeledig. Enerzijds de bescherming van het milieu en anderzijds de bescherming van de volksgezondheid. Bepalend is steeds de situering van geluidsbronnen ten opzichte van geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. De Wgh gaat uit van zones langs wegen, spoorwegen en industrieterreinen. Binnen dergelijke zones zijn nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen alleen toegestaan indien de geluidsbelasting op de buitengevel onder of hoogstens gelijk is aan de voorkeursgrens- waarde. Ontheffing van de voorkeursgrenswaarde is toegestaan indien maatregelen om de geluidsbelasting op de buitengevels te beperken niet mogelijk zijn of onvoldoende helpen en indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Het brandstofverkooppunt met kiosk en terras is zelf geen geluidgevoeligobject. Wel zou het brandstofverkooppunt overlast kunnen veroorzaken naar de omgeving. De VNG richtlijn Bedrijven en milieuzoneringen geeft een overlast maat van 30 meter aan.

De wijk de Rietlanden en de Delftlanden is op zodanig afstand gelegen dat de het tankstation geen overlast veroorzaakt. Het naast gelegen AZC is het dichtstbij zijnde object waarin wordt gewoond. Echter deze wordt niet als geluidgevoelig beoordeeld en het permanente deel is op meer dan 30 meter afstand gelegen van het brandstofverkooppunt.

Gelet op de afstanden tot woonbebouwing is het geluid van het tankstation met kiosk passend.

3.3.4 Lucht     

De wijze van berekening van de concentraties luchtverontreinigende stoffen is vastgelegd in de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007. Omdat er geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOx en fijnstof niet veranderen. Hierdoor betekent de luchtkwaliteit geen belemmering voor het verlenen van een omgevingsvergunning.

3.3.5 Externe veiligheid     

Veiligheidsregio Drenthe heeft het plan voor realisatie van het brandstofverkooppunt inclusief elektrisch tanken exclusief LPG en waterstof met benzineshop beoordeeld. In het kader van regelgeving in relatie tot Externe Veiligheid zijn er geen belemmeringen voor het realiseren het tankstation op deze locatie.

Langs het spoor is geen PR10-6 aanwezig, omdat er volgens het Basisnet slechts veiligheidsruimte is voor het transport van 500 wagons zeer brandbare vloeistoffen. Ook is er geen plasbrandaandachtsgebied langs het spoor aanwezig. Het aantal transporten is daarvoor te laag. Het invloedsgebied is slechts 35 meter

3.4 Waterparagraaf     

3.4.1 Inleiding     

Uitgangspunt bij een watertoets is dat bij een bouwplan moet worden voorkomen dat grond- of oppervlaktewateroverlast ontstaat en de kwaliteit van het ontvangende oppervlaktewater niet negatief wordt beïnvloed.

In deze waterparagraaf wordt beschreven hoe het huidige waterhuishoudkundig systeem ten behoeve van de nieuwe ontwikkeling aan de Wilhelmsweg is ingericht en of fysieke omstandigheden voor het gebied gelden en of speciale functies voor het plangebied gelden. Naast een beschrijving van de waterhuishoudkundige consequenties van het plan en de stedelijke wateropgave heeft het het wateradvies van het waterschap een duidelijke plaats gekregen.

3.4.2 Ligging plangebied     

Het perceel Wilhelmsweg is gelegen aan de rand van het stationsgebied van Emmen- Zuid ligt net in het buitengebied. Het terrein is momenteel braakliggend in afwachting op nieuwe ontwikkelingen.

Op 2 kilometer afstand van het plangebied, ter hoogte van het Noordbargerbos, ligt het door de provincie aangewezen grondwaterbeschermingsgebied. Tevens ligt het plangebied op de grens van de invloedssfeer van het beekdalsysteem van de Sleenerstroom. Dicht rondom de Sleenerstroom komen de lager gelegen vochtige grasen hooilanden voor. Richting het plangebied, in oostelijk richting, liggen de hoger gelegen dekzandgronden. Voor beide locaties zijn geen nadelige effecten van het voorgenomen initiatief te verwachten. Er zijn daarom geen beperkende eisen aan het grondgebruik gesteld.

Bij de aanleg van het station zijn infiltratievoorzieningen gerealiseerd door middel van voldoende brede groenstroken/bermen langs de parkeerplaats en wegen. Tijdens hevige neerslag kan hemelwater versneld en in grotere hoeveelheden worden afgevoerd via de groenstroken en de bermen, waarna het langzaam kan infiltreren naar de ondergrond.

Het bouwplan betreft een toename van het verhard oppervlakte.

3.4.3 Waterhuishouding     

Het perceel ligt in het stroomgebied Rijn- Oost en valt onder het beheersgebied van het waterschap Vechtstromen. Het waterbeleid voor dit gebied is vastgelegd in het Waterbeheerplan van het waterschap en de gemeente Emmen.

Het verharde oppervlak neemt door de realisatie van het plan toe. De te realiseren brandstofverkooppunt kan aangesloten worden op het bestaande vrijverval stelsel en dit stelsel kan de eventueel extra hoeveelheden wel aan in de nieuwe situatie. Voor de brandstofvulpunten worden specifieke maatregelen getroffen.

3.4.4 Afvoer van water     

Het beleid van de gemeente Emmen en het waterschap is gericht op afkoppelen van hemelwater van de riolering en te lozen op oppervlaktewater of zo mogelijk te laten infiltreren in de bodem. Op deze manier wordt waar mogelijk geprobeerd extra ruimte voor water te maken. Ook wordt om wateroverlast te voorkomen naar extra afvoermogelijkheden gezocht. Probleem wat optreedt bij diverse initiatieven, is dat een deel van het gebied in een grondwaterbeschermingsgebied ligt. Infiltreren is daarom niet altijd toegestaan. Vanwege de grote hoeveelheid verharding in het centrum en de beperkte mogelijkheden om water in het plangebied te bergen wordt een robuuste bergingsvoorziening als het meest kansrijk gezien voor Kern Emmen te samen met waterafvoer voor de wijken Angelslo, Bargermeer Noord, Nieuw-Dordrecht, een deel van Barger-Oosterveld en de gehele Werkas Emmen.

3.4.5 Wateradvies waterschap     

Er wordt rekening gehouden met bestaande wetten en regels op het gebied van de waterhuishouding. Vooraf is een digitale watertoets ingevuld. Hieruit blijkt dat de normale procedure van het watertoetsproces moet worden doorlopen.

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving     

4.1 Algemeen     

Voor het perceel aan de Wilhelmsweg kadastraal nu nog bekend als Gemeente Emmen, sectie C, nummer 5582 G is een wabo- omgevingsvergunning aanvraag voor het realiseren van:

  • een brandstofverkooppunt inclusief elektrisch tanken, exclusief LPG;
  • een tank/ benzineshop met kiosk met bijbehorend terras en horeca 1 ( in dit geval een horecabedrijf gericht op het verstrekken van al dan niet voor consumptie ter plaatse bereide etenswaren, en het verstrekken van niet alcoholische dranken);
  • een luifel ter overkapping van de brandstofvulpunten;
  • bijbehorende parkeervoorzieningen en toiletvoorzieningen;

De locatie is gelegen aan de Wilhelmsweg in nabijheid van de Nieuw- Amsterdamsestraat, het station Emmen Zuid en bijbehorende Park & Ride. Naast de gangbare functie als brandstofverkooppunt, met shop krijgt de shop met het oog op de reizigers van het treinstation en het busstation een horeca 1 mogelijkheid. Hierdoor kan het bemande tankstation ook service verlenen aan de reizigers, in de vorm van verwarmde wachtruimte, toiletvoorzieningen, een snack en toezicht op de stationsomgeving.

4.2 Gevraagde ontwikkeling     

Het perceel aan de Wilhelmsweg is onderdeel van de oorspronkelijk geplande uitbreiding (fase 3) van de Delftlanden. Hoewel van de ontwikkeling van fase 3 al in grote mate afstand is genomen, is de locatie tegenover het treinstation Emmen-Zuid wel een strategische. Nabij de woonwijken Delftlanden, Bargeres, Rietlanden en het bedrijventerrein Waanderveld. En gelegen aan de weg Nieuw-Amsterdamsestraat, met een treinstation en busstation in de directe nabijheid. Gelet op deze strategische ligging is het terrein interessant en geschikt voor verschillende nieuwe ontwikkelingen, zoals het brandstofverkooppunt.

Op dit moment zijn binnen Emmen brandstofverkooppunten niet goed verspreid zijn en beperkt gelegen langs de invalswegen van en naar Emmen. De huidige locatie is juist een plek langs een van de invalswegen, te weten de Nieuw Amsterdamseweg.

De keuze van een tankstation op deze locatie heeft te maken met de invalsweg van en naar Emmen en het parkeerterrein van station Emmen-Zuid. Het te realiseren brandstofverkooppunt aan de Wilhelmsweg kan via de Nieuw- Amsterdamsestraat worden bereikt en wordt verbonden met stationsgebied. Op deze manier kan op geprofiteerd worden van meerder verkeersstromen. De verkeersstromen over de Nieuw- Amsterdamsestraat en de gebruikers van het station.

Door de ligging aan de Wilhelmsweg en de situering nabij het station Emmen- Zuid heeft het brandstofverkooppunt naast de functie als tankstation ook een sociale functie ten dienste van het station Emmen- Zuid. Reden dat specifiek verzocht is een bemande tankstation waardoor sociale controle op het stationsomgeving kan plaatsvinden.

Het treinstation Emmen-Zuid zal in de nabije toekomst in de ochtend en avondspits meer stops krijgen. Het treinstation is vooral een overstap/ opstap tussen trein en auto. Het uitbreiden van de P&R functie van het huidige stationsgebied met een kiosk bij Emmen- Zuid is daarmee wenselijk. Echter het aantal bezoekers op het station is voor ProRail te beperkt om op het station voorzieningen als een kiosk te realiseren. Door de overstap/ opstapfunctie van het station en het verkrijgen van extra stops zal ook het parkeerterrein in de nabije toekomst worden uitgebreid.

Door het kioskdeel te integreren in het brandstofverkooppunt wordt de gewenste voorziening mogelijk gemaakt en is daarmee een toegevoegde waarden aan het stationsgebied. Het bemande tankstation met kiosk, horeca 1 ( in dit geval een horecabedrijf gericht op het verstrekken van al dan niet voor consumptie ter plaatse bereide etenswaren, en het verstrekken van niet alcoholische dranken), terras, sanitair, verwarmde ruimte is hiermee ook voor de trein en busreizigers een faciliteit. De openingstijden van de shop zullen worden afgestemd op de dienstregeling van het treinverkeer. Met de realisatie van de shop is de sociale controle voor de omgeving van het P&R station geborgd.

4.3 Bouwplan     

Het bouwen van een brandstof verkooppunt met shop past niet in het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Doordat gemeentelijk de eis is gesteld dat het brandstof verkooppunt bemand moet zijn en moet passen bij het ontwerp van station Emmen -Zuid is extra aandacht besteed aan het ontwerp, de situering van het verkooppunt, de luifel boven de vulpunten en de rij, looproute op het ontwerp van het tankstation en het vulpunt.

verplicht

Afbeelding 4.2.1: Invulling terrein

Verkooppunt (gebouw):

De locatie is zodanig gekozen dat ook andere voorzieningen (bv uitbreiding parkeerterrein etc) nog mogelijk zijn. Ook belangrijk was dat het tankstation op een logische plek ligt t.o.v. het station en zo dicht mogelijk bij de Nieuw-Amsterdamsestraat.

Het gebouw is meerzijdig georiënteerd naar de omgeving. Het gebouw is vanaf alle zijden zichtbaar en bereikbaar vanaf de Wilhelmsweg en via het fietspad richting station. Door de meerzijdige oriëntatie is het gebouw goed bereikbaar en zichtbaar vanaf het station. Bij de situering van het gebouw is rekening gehouden met de oriëntatie op het toekomstige (groene) plein door situering van een terras richting het station.

verplicht

Afbeelding 4.2.2: Plattegrond gebouw

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid     

Op de gevraagde vergunning is de uitgebreide procedure van toepassing.

De terinzagelegging van de ontwerpbesluiten is op 5 augustus 2016 gepubliceerd Emmen.nu en de Staatscourant.

Met ingang van vanaf 5 augustus 2016 gedurende heeft het ontwerp van de vergunning met het ontwerp van de verklaring van geen bedenking voor zes weken voor een ieder ter inzage liggen. Gedurende deze termijn is 1 zienswijzen ingediend. Deze zienswijze heeft geen aanpassingen van de ruimtelijke onderbouwing tot gevolg.

Bij de inpassing van de woning dient sprake te zijn van een stedenbouwkundig-, landschappelijk- en milieutechnisch inpasbare situatie. Voor wat betreft het landschappelijke dient rekening te worden gehouden met de voorkomende kenmerken. Het aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan. Daartoe is een aanvraag gedaan tot een WABO-vergunning in strijd met het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid     

De locatie is eigendom van de gemeente Emmen. In het voorjaar van 2015 is daarom voorafgaande aan de aanvraag omgevingsvergunning voor het te bouwen benzinestation met shop aan de Wilhelmsweg te Emmen overleg met de gemeente Emmen gestart.

Inmiddels is overeenstemming over de locatie van het benzinestation en de grondverkoop. De planonwikkelingskosten komen geheel voor rekening van de aanvrager van de omgevingsvergunning. Daarmee is de economische uitvoerbaarheid voldoende geborgd.