Buitengebied Emmen, Nieuw-Weerdinge, Weerdingerkanaal ZZ 113    

Toelichting     

Hoofdstuk 1 Inleiding     

1.1 Aanleiding tot wijzigingsplan     

Een initiatiefnemer heeft burgemeester en wethouders van Emmen verzocht medewerking te verlenen aan het wijzigen van het bestemmingsplan voor het perceel Weerdingerkanaal ZZ 113 te Nieuw Weerdinge. Het perceel waar dit wijzigingsplan betrekking op heeft is kadastraal bekend als gemeente Emmen, sectie AC, nummer 705.

Voorheen is het perceel gebruikt ten behoeve van een agrarisch bedrijf (bestemming Agrarisch - Grondgebonden 1). Het agrarisch bedrijf is verplaatst. Het perceel is aangekocht door de initiatiefnemer. Verzocht wordt de bestemming te wijzigen naar een woonbestemming (W-vab) met tevens de mogelijkheid van opslag/stalling ten behoeve van de vestiging van het bedrijf Alrik. Het bedrijf is vooral opslagruimte benodigd voor materiaal en materieel. Het betreft een bedrijf in hekwerk en omgevingsbeheer. Er gebeuren geen werkzaamheden op het terrein. De gemeente Emmen staat positief tegen over het hergebruik van voormalige agrarische bebouwing.

1.2 Ligging plangebied     

Het plangebied is gelegen ten westen van het centrumgebied van Nieuw-Weerdinge aan het Weerdingerkanaal ZZ. De weg Weerdingerkanaal ZZ is de parralel weg van de doorgaande hoofd weg Weerdingerkanaal NZ die door Nieuw-Weerdinge loopt tussen Weerdinge en Ter Apel.

verplicht Afbeelding 1: Ligging plangebied in omgeving (indicatief rood omcirkeld het plangebied).

verplicht

Afbeelding 2: Ligging van het plangebied (rood omcirkeld)..

1.3 Huidige planologische regeling     

1.3.1 Bestemming     

Het perceel Weerdingerkanaal ZZ 113 te Nieuw-Weerdinge heeft in het geldende bestemmingsplan "Buitengebied Emmen" de bestemming 'Agrarisch - Grondgebonden 1' (artikel 5), bestemd voor het uitoefening van een grondgebonden agrarisch bedrijf. Verzocht wordt de bestemming te wijzigen naar een woonfunctie (bestemming 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing'). Met de mogelijkheid voor opslag/stalling ten behoeve van het bedrijf 'Alrik'. Het bedrijf is vooral opslagruimte benodigd voor materiaal en marterieel. De vedere uitleg over de werkzaamheden van het bedrijf is vermeld in Hoofdstuk 3 Planbeschrijving.

Het achterste deel van het perceel blijft in eigendom van een agrarisch bedrijf en blijft toegangkelijk vanaf de achterzijde van het perceel. Om deze reden wordt dit deel van het perceel gewijzigd van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' in 'Agrarische met waarden - Grootschalige Veenontginning'. De mestsilo gaat hierbij onder het overgangsrecht vallen.

1.3.2 Wijzigingsbevoegdheid bestemmingsplan     

In het bestemmingsplan "Buitengebied Emmen" is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen (artikel 5.7 lid 1 onder c) voor de wijziging van de bestemming 'Agrarisch - Grondgebonden 1' bij bedrijfsbeëindiging naar Wonen zoals bedoeld in Artikel 61 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing'. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

  • de activiteit wordt uitgevoerd in combinatie met een woonfunctie;
  • er mag geen onevenredige verkeers- of parkeerdruk optreden voor de omgeving;
  • de functiewijziging is passend binnen de stedenbouwkundige- en landschappelijke structuur;
  • voldaan wordt aan milieu- en externe veiligheidswetgeving;
  • er is geen sprake van onevenredige aantasting van gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.

Er is mede in het bestemmingsplan "Buitengebied Emmen" is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen (artikel 5.7 lid 1 onder c) voor de wijziging van de bestemming 'Agrarisch - Grondgebonden 1' bij bedrijfsbeëindiging naar 'opslag en/of stalling'. Bij deze wijziging zijn dezelfde bepalingen opgenomen als het wijzigen naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing'.

In dit wijzigingsplan willen we daarom beide wijzigingsbevoegdheden dan ook gelijkertijd opnemen. Op deze wijze wijzigen we de bestemming van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' met een functieaanduiding 'opslag en/of stalling'. Buiten opslag is hierbij niet toegestaan.

1.4 Opzet wijzigingsplan     

Dit wijzigingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. In de toelichting wordt een verantwoording gegeven van de in het plan gemaakte keuzes. Op de verbeeding worden de percelen in het plangebied aangegeven met een bestemming. In de regels worden de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het plangebied geregeld.

Hoofdstuk 2 Beleid     

2.1 Gemeentelijk beleid     

2.1.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef     

De Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef is 24 september 2009 vastgesteld door de raad. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020 (vastgesteld september 2001). De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald. Voor het wijzigingsplan "Buitengebied Emmen, Nieuw-Weerdinge, Weerdingerkanaal ZZ 113" is vooral het thema wonen van belang.

De Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef richt zich op een accentverschuiving van kwantiteit naar kwaliteit en differentiatie van woonmilieus: De opgave ligt er om de woningvoorraad in lijn te brengen en te houden met de woonwensen van huidige én toekomstige inwoners. Naast een kwaliteitsimpuls van de bestaande woningen wordt ingezet op op wervende woonmilieus. Om ervoor te zorgen dat de woningmarkt op orde blijft, is een continue aanpassing aan de veranderende vraag geboden. Dit geldt niet alleen voor de kern van Emmen, maar ook voor de dorpen. Zo ontstaat op termijn een cyclische vernieuwing van de bestaande woongebieden.

2.1.2 Woonvisie 2018-2023     

In de Woonvisie 2018-2023 is een strategie opgenomen voor woningbouw:

  1. Woningbouwinitiatieven worden niet individueel, maar in samenhang bekeken.
  2. Prioriteit wordt gegeven aan plannen voor herstructurering en transformatie.
  3. Bij het maken van de woon- en leefbaarheidsvisies voor dorpen en wijken komen plekken naar voren waar inbreiding (verdichting) mogelijk en gewenst is.
  4. Bestaande uitbreidingslocaties worden afgerond.
  5. Woningbouwplannen dragen bij aan een gevarieerd woonmilieu (ruimte bieden aan plannen die een nichemarkt bedienen en aan kleinschalige experimentele, innovatieve en duurzame woonvormen).
  6. Woningbouwplannen dragen bij aan ruimtelijke kwaliteit.

Het voorliggend plan betreft een particulier initiatief waarbij sprake is van de functiewijziging van een voormalige agrarisch grondgebonden bedrijf naar een woon bestemming met opslag/stalling. Er worden geen woningen toegevoegd aan het aantal bestaande woningen.

2.1.3 Welstandsbeleid     

Bouwwerken moeten voldoen aan 'redelijke eisen van welstand'. Een welstandscommissie beoordeelt bouwplannen aan de vooraf vastgestelde welstandscriteria opgenomen in de Welstandsnota. Op 30 juni 2016 heeft de gemeenteraad de Welstandsnota vastgesteld. In deze nota wordt vooraf bepaald wat de redelijke eisen van welstand zijn. Dit betekent dat gekeken wordt of een bouwplan qua uitstraling wel past bij de omgeving.

Het bestemmingsplan en de Welstandsnota zorgen samen voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit. De welstandsnota kent een vier tal gebied. Welstandsvrij, Welstandsluw, Hoog en gebieden met een Beeldkwaitietsplannen (BKP). Het plangebied Weerdingerkanaal ZZ 113 te Nieuw Weerdinge valt binnen het gebied Luw. Het welstandsluwe niveau is van toepassing voor grote delen van de gemeente. Deze gebieden ondersteunen het beeld van de belangrijke plekken en structuren in de gemeente. Het betreft grote delen van de dorpen, het buitengebied, woonwijken en belangrijke randen van bedrijventerreinen en recreatiegebieden. Hier volgt een beknopte beschrijving van de gebieden.

2.2 Provinciaal beleid     

In de Omgevingsvisie van de provincie Drenthe staat aangegeven dat gemeenten in principe zelf mogen bepalen welke activiteiten worden toegestaan bij bedrijfsbeeindiging van agragische percelen.

Het provinciaal beleid stelt verder geen specifieke bepalingen voor een functiewijziging van Agrarische percelen naar wonen.

In dit geval is er sprake van vestiging van een nieuwe bedrijfsactiviteit niet een mindere impect heeft voor de omgeving (de woonfunctie blijft gehandhaafd). De bestaande bebouiwng wordt opgeknapt indien nodig die geen inbreuk zouden kunnen doen op de ruimtelijke kwaliteit.

Geconcludeerd wordt dat de functiewijziging van agrarisch naar wonen in overeenstemming is met het provinciale beleid.

2.3 Rijksbeleid     

In het Rijksbeleid zijn geen specifieke bepalingen opgenomen voor een functiewijziging van vrijkomende agrarische bebouwing naar wonen.

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving     

Het perceeel Weerdingerkanaal ZZ 113 te Nieuw-Weerdinge heeft de bestemming van 'Agrarisch - Grondgebonden 1". Tot voorkort was er een melkrundveebedrijf gevestigd. Verzocht is om medewerking te verlenen aan het wijzigen van deze bestemming in de bestemming 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' met de mogelijkeid van opslag en stalling van het bedrijf Alrik. Het achterste deel (de laatste 35 m) van het perceel blijft in eigendom van een agrarisch bedrijf. Om deze reden wordt dit deel van het perceel mede gewijzigd van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' in 'Agrarische met waarden Grootschalige Veenontginning'.

Het bedrijf Alrik is nu gevestigd aan het Weerdingerkanaal NZ 225 te Nieuw-Weerdinge. Gezien de beperkte ruimte op dit perceel is bedrijf op zoek naar een andere locatie waar meer ruimte is om de materialen onderdak te kunnen opslaan. De locatie Weerdingerkanaal ZZ 113 voldoet goed aan hun wensen. De bestaande schuren zijn prima geschikt voor dit doel. Het bedrijf kan op de nieuwe locatie bredere voorraden aanhouden en is hierdoor minder afhankelijk van leveranciers. Dit zal ook voordelig uitpakken voor de verkeersbewegingen. Het lossen van de vrachtauto's geschiedt met een heftruck op gas welke een zeer laag geluidsniveau heeft.

De bedrijfsactiviteiten zijn divers en bestaan o.a uit het plaatsen van schuttingen en herkerwerk. Het bedrijf is verder werkzaam in het omgevingsbeheer. Zo plaatst het bedrijf bebording, abri's en LED verlichting. Voor al deze activiteiten heeft het bedrijf opslag- en stallingsruimte nodig. Machines en materialen staan nu veel al in de openlucht. Dit is ongewenst.

Het bedrijf beschikt, buiten de machines die voor de omgevingsbeheer worden gebruikt, over een drietal auto's en een aantal aanhangers. Het onderhoud en de reparaties van de machines worden grotendeels uitbesteed aan derden en vinden daar ook plaats. De kleinere reparaties en of onderhoudswerkzaamheden aan de machines worden door ons zelf uitgevoerd. De verkoop van schuttingen en hekwerken worden veelal op locatie bij de klant gedaan. Voor de klanten is voorzien - in de voormalige melkrundveestal - van een kleine showtuin.

De verkeersbewegingen zijn minimaal. De levering van veruit de meeste materialen (2 grote leveranciers) gebeurt op vaste leverdagen maar niet wekelijks. De leveringen zijn altijd overdag. De medewerkes nemen bedrijfsauto's mee naar huis zodat er geen dagelijks verkeer van komend en gaan is van personeel in de ochtend en avond.

verplicht

Afbeelding 3: Indeling voormalige veestal / toekomstige loods.

verplicht Afbeelding 4: Terrein afscheiding buitenterrein

De bouwregels zijn afgestemd op de bouwregels voor 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' uit het geldende bestemmingsplan "Buitengebied Emmen" met toevoeging van de functieaanduiding 'opslag en/of stalling'. Binnen de bestemming 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' mag het perceel gebruikt worden als vrijstaande woning, met bijbehorende bouwwerken. De gezamenlijke oppervlakte van de woning inclusief bijbehorende bouwwerken bedraagt ten hoogte 250 m2. De bouwhoogte van de woning is max. 9,5 meter. De goothoogte van de woning is max. 3,5 meter. De voormalige agrarische bebouwing wordt met een functieaangeduiding aangegeven als 'opslag/stalling'. Deze gebouwen mogen worden gebruikt als opslagruimte voor bedrijfigheid passend binnen de kriteria zoals zijn genoemd in de van het wijzigingsbevoegdhied. Deze kriteria zijn; geen onevenredige verkeers- of parkeerdruk optreden voor de omgeving, voldaan wordt aan milieu- en externe veiligheidswetgeving en geen sprake van onevenredige aantasting van gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.

Hoofdstuk 4 Onderzoeken en milieubeoordeling     

4.1 Archeologie     

Het plangebied is de volgens de gemeentelijke beleidsadvieskaart Archeologie (vastgesteld op 30 mei 2013) gelegen binnen een gebied waar een lage verwachting en geen waarde of verwachting is op het aantreffen van archeologische waarden.

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van archeologie geen belemmeringen voor de functiewijziging van de 'Agrarisch - Grondgebonden 1' naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing'.

verplicht

Afbeelding 6: Archeologische waardenkaart

4.2 Ecologie     

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van flora en fauna geen belemmeringen voor de functiewijziging van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing'.

4.3 Milieu     

4.3.1 Bedrijven en milieuzonering     

Vanuit milieuhygiënisch oogpunt vergt het inpassen van nieuwe functies in het plangebied een goede afstemming met de andere, in de omgeving aanwezige functies. Binnen het plangebied is sprake van het veranderen van de bestemming zonder extra bouwmogelijkheden. In de directe omgeving zijn geen bedrijven gelegen die door de veranderen van een bestemming in de bedrijfsexploitatie zouden kunnen worden beperkt. Door deze wijziging is er minder activiteiten te verwachten in het plangebied en in de directe omgeving ervan.

4.3.2 Bodem     

Vanuit de RUD Drenthe is de locatie niet aangegeven als verdachte bodemlocatie.

De functiewijziging naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' met de functieaanduiding 'opslag en/of stalling' vindt plaats binnen het bestaande bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van bodem geen belemmeringen voor de functiewijziging van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' met een functieaanduiding 'opslag en/of stalling' .

4.3.3 Geluid     

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw.

Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van geluid geen belemmeringen voor de functiewijziging van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing'.

4.3.4 Luchtkwaliteit     

De woonboerderij wordt niet meer gebruikt als agrarische bedrijfswoning. Met dit wijzigingsplan wordt voorzien in een passende bestemming. Voor een woonfunctie met de bedrijfsactiviteit als opslag/stalling wordt het aantal verkeersbewegingen vergeleken met de agrarische bedrijfsfunctie minder. Omdat er zodoende geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOx en fijnstof niet toenemen. Hierdoor betekent het aspect luchtkwaliteit geen belemmering voor het plan.

4.3.5 Verkeer     

Doordat het perceel wordt gewijzigd van 'Agrarisch - Grondgebonden 1' naar 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' met een functieaanduiding 'opslag en/of stalling' wordt de mogelijk verkeersbewegingen sterk verminderd ten opzichte van de agrarisch bestemming.

Omdat hier reeds een woning toegestaan was. Is een akoestisch onderzoek i.v.m. wegverkeerslawaai niet noodzakelijk. Het parkeren ten behoeve van de woonfunctie vindt plaats op het bestaande erf.

4.4 Externe veiligheid     

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van opslag of handelingen met gevaarlijke stoffen. Dit kan betrekking hebben op inrichtingen (bedrijven) of transportroutes.

Binnen en in de nabijheid het plangebied zijn geen bedrijven of transportroutes gelegen waarbij rekening moet worden gehouden met het aspect externe veiligheid.

4.5 Waterparagraaf     

Het waterschap is geïnformeerd over het plan door gebruik te maken van de digitale watertoets. De beantwoording van de vragen heeft er toe geleid dat er geen waterschapsbelang is. Het waterschap Vechtstromen heeft dan ook geen bezwaren tegen de voorgenomen ontwikkeling.

De watertoets is toegevoegd als Bijlage 1 Watertoets.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid     

5.1 Ontwerp wijzigingsplan en zienswijzen     

Het ontwerp wijzigingingsplan heeft vanaf 17 mei 2019 gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze termijn zijn er geen zienswijzen ingediend.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid     

Voor het opstellen van een wijzigingsplan is een bedrag opgenomen in de legesverordening. De plankosten komen geheel voor rekening van de aanvrager. Daarmee is de economische uitvoerbaarheid voldoende geborgd.

Bijlagen bij de toelichting     

Regels     

Dit plan betreft het wijzigingsplan Buitengebied Emmen, Nieuw-Weerdinge, Weerdingerkanaal ZZ 113 met identificatienummer NL.IMRO.0114.2019003-W701 van de gemeente Emmen.

Dit wijzigingsplan voorziet in:

  • de wijziging van de bestemming 'Agrarisch - Grondgebonden 1' in 'Wonen - Voormalige agrarische bebouwing' met de functieaanduiding 'oplag en /of stalling' en 'Agrarisch met waarden - Grootschalige Veenontginning".

Op dit wijzigingsplan zijn de desbetreffende Voorschriften van het bestemmingsplan Buitengebied Emmen Wonen - Voormalige agrarische bebouwing en Agrarisch met waarden - Grootschalige Veenontginning van toepassing.