Roswinkel, Roswinkelerstraat 66    

Toelichting     

Hoofdstuk 1 Inleiding     

1.1 Aanleiding tot wijzigingsplan     

Een initiatiefnemer heeft burgemeester en wethouders van Emmen verzocht medewerking te verlenen aan het wijzigen van het bestemmingsplan voor het perceel Roswinkelerstraat 66 te Roswinkel. Het perceel waar dit wijzigingsplan betrekking op heeft is kadastraal bekend als gemeente Emmen, sectie AA, nummer 649.

Voorheen is het perceel gebruikt ten behoeve van een café met slijterij (bestemming Horeca-3 met bedrijfswoning). Op het perceel wordt echter geen café meer geëxploiteerd. Verzocht wordt de bestemming te wijzigen naar een zelfstandige woonfunctie.

Met dit wijzigingsplan wordt voorzien in een passende bestemming (bestemming 'Wonen - Vrijstaand').

1.2 Ligging plangebied     

Het plangebied is gelegen in het midden van Roswinkel aan het Roswinkelerstraat. De weg Roswinkelerstraat is de doorgaande weg van Nieuw-Weerdinge, door Roswinkel naar Emmer-Compascuum.

verplicht

Afbeelding 1: Ligging plangebied in omgeving (indicatief rood omcirkeld het plangebied).

1.3 Huidige planologische regeling     

1.3.1 Bestemming     

Het perceel Roswinkelerstraat 66 te Roswinkel heeft in het geldende bestemmingsplan "Roswinkel" de bestemming 'Horeca-3' (artikel 9), bestemd voor het ëxploiteerd van een horeca inrichtingen (categorie 1 t/m 3) en een slijterij, met één bedrijfswoning met bijbehorende bouwwerken. Op het perceel wordt echter geen café of slijterij meer geëxploiteerd. Verzocht wordt de bestemming te wijzigen naar een zelfstandige woonfunctie (bestemming 'Wonen – Vrijstaand').

1.3.2 Wijzigingsbevoegdheid bestemmingsplan     

In het bestemmingsplan "Roswinkel" is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen (artikel 9.6, lid 1 onder a) voor de wijziging van de bestemming 'Horeca-3' bij bedrijfsbeëindiging naar Wonen zoals bedoeld in Artikel 19 'Wonen – Vrijstaand'. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

  • de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden niet onevenredig mogen worden aangetast;
  • het aantal verkeersbewegingen niet noemenswaardig mag toenemen;
  • parkeren op eigen terrein plaatsvindt;
  • landschappelijk verstorende bebouwing wordt afgebroken;
  • het onbebouwde erf niet mag worden gebruikt voor opslag van goederen en materialen en/of voor het stallen van voertuigen en/of machines;
  • detailhandel niet mag plaatsvinden behoudens een beperkte verkoop in het klein in direct verband met het aan huis verbonden beroep/ en bedrijf;

1.4 Opzet wijzigingsplan     

Dit wijzigingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. In de toelichting wordt een verantwoording gegeven van de in het plan gemaakte keuzes. Op de verbeeding worden de percelen in het plangebied aangegeven met een bestemming. In de regels worden de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het plangebied geregeld.

Hoofdstuk 2 Beleid     

2.1 Gemeentelijk beleid     

2.1.1 Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef     

De Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef is 24 september 2009 vastgesteld door de raad. Het document is opgesteld als ruimtelijke vertaling van de ambities gesteld in de Strategienota Emmen 2020 (vastgesteld september 2001). De structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Emmen weer. In de structuurvisie wordt de ruimtelijke structuur van 2020 geschetst aan de hand van een aantal thema's, te weten landschap, duurzaamheid, verkeer, werken, wonen, voorzieningen en veiligheid. Voor ieder thema is een hoofdkoers bepaald. Voor het wijzigingsplan Roswinkel, Roswinkelerstraat 66 is vooral het thema wonen van belang.

De Structuurvisie gemeente Emmen 2020, Veelzijdigheid troef richt zich op een accentverschuiving van kwantiteit naar kwaliteit en differentiatie van woonmilieus: De opgave ligt er om de woningvoorraad in lijn te brengen en te houden met de woonwensen van huidige én toekomstige inwoners. Naast een kwaliteitsimpuls van de bestaande woningen wordt ingezet op op wervende woonmilieus. Om ervoor te zorgen dat de woningmarkt op orde blijft, is een continue aanpassing aan de veranderende vraag geboden. Dit geldt niet alleen voor de kern van Emmen, maar ook voor de dorpen. Zo ontstaat op termijn een cyclische vernieuwing van de bestaande woongebieden.

2.1.2 Woonvisie 2018-2023     

In de Woonvisie 2018-2023 is een strategie opgenomen voor woningbouw:

  1. Woningbouwinitiatieven worden niet individueel, maar in samenhang bekeken.
  2. Prioriteit wordt gegeven aan plannen voor herstructurering en transformatie.
  3. Bij het maken van de woon- en leefbaarheidsvisies voor dorpen en wijken komen plekken naar voren waar inbreiding (verdichting) mogelijk en gewenst is.
  4. Bestaande uitbreidingslocaties worden afgerond.
  5. Woningbouwplannen dragen bij aan een gevarieerd woonmilieu (ruimte bieden aan plannen die een nichemarkt bedienen en aan kleinschalige experimentele, innovatieve en duurzame woonvormen).
  6. Woningbouwplannen dragen bij aan ruimtelijke kwaliteit.

Het voorliggend plan betreft een particulier initiatief waarbij sprake is van de functiewijziging van een voormalige café met één bedrijfswoning naar een reguliere woning. Er worden geen woningen toegevoegd aan het aantal bestaande woningen.

2.1.3 Welstandsbeleid     

Bouwwerken moeten voldoen aan 'redelijke eisen van welstand'. Een welstandscommissie beoordeelt bouwplannen aan de vooraf vastgestelde welstandscriteria opgenomen in de Welstandsnota. Op 30 juni 2016 heeft de gemeenteraad de Welstandsnota vastgesteld. In deze nota wordt vooraf bepaald wat de redelijke eisen van welstand zijn. Dit betekent dat gekeken wordt of een bouwplan qua uitstraling wel past bij de omgeving.

Het bestemmingsplan en de Welstandsnota zorgen samen voor het behoud van de ruimtelijke kwaliteit. De welstandsnota kent een vier tal gebied. Welstandsvrij, Welstandsluw, Hoog en gebieden met een Beeldkwaitietsplannen (BKP). Het plangebied Roswinkelerstraat 66 te Roswinkel valt binnen het gebied Hoog. Het ambitieniveau ‘hoog’ is van toepassing voor een aantal specifieke plekken in de gemeente. Deze gebieden dragen in ruimtelijke opzicht in grote mate bij aan de identiteit van de gemeente. Het betreft de centra van de grote en kleine dorpen, winkelcentra, beschermde dorpsgezichten, monumenten en belangrijke invalswegen.

2.2 Provinciaal beleid     

In de Omgevingsvisie van de provincie Drenthe staat aangegeven dat gemeenten in principe zelf mogen bepalen welke activiteiten worden toegestaan in Horeca-3.

Het provinciaal beleid stelt verder geen specifieke bepalingen voor een functiewijziging van horeca naar wonen.

In dit geval is er geen sprake van vestiging van een nieuwe bedrijfsactiviteit (de woonfunctie blijft gehandhaafd) en is geen sprake van verbouwings-, bouw- en/ of sloopwerkzaamheden die inbreuk zouden kunnen doen op de ruimtelijke kwaliteit.

Geconcludeerd wordt dat de functiewijziging van horeca naar wonen in overeenstemming is met het provinciale beleid.

2.3 Rijksbeleid     

In het Rijksbeleid zijn geen specifieke bepalingen opgenomen voor een functiewijziging van vrijkomende agrarische bebouwing naar wonen.

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving     

Verzocht is medewerking te verlenen aan het veranderen van de bestemming van 'Horeca-3' met bedrijfswoning naar de bestemming 'Wonen - Vrijstaand' voor de locatie Roswinkelerstraat 66 te Roswinkel. Het pand en perceel was in het verleden in gebruik als café met slijterij. Door beëindiging van het cafe en verkoop van het perceel is de horeca bestemming niet langer gewenst.

Het plan voorziet in het mogelijk maken dat het perceel geheel gebruikt kan worden als woon perceel. De maximale bebouwingsregels wijzigen niet tenopzichte van het gene wat in eerste instantie was geregeld als bedrijfswoning onder 'Horeca-3' of nu onder 'Wonen - Vrijstaand'.

De bouwregels zijn afgestemd op de bouwregels voor 'Wonen - Vrijstaand' uit het geldende bestemmingsplan "Roswinkel". Binnen de bestemming 'Wonen - Vrijstaand' mag het perceel gebruikt worden als vrijstaande woning, met bijbehorende bouwwerken. De gezamenlijke oppervlakte van de woning inclusief bijbehorende bouwwerken bedraagt ten hoogte 250 m2. De bouwhoogte van de woning is max. 9,5 meter. De goothoogte van de woning is max. 3,5 meter.

Hoofdstuk 4 Onderzoeken en milieubeoordeling     

4.1 Archeologie     

Het plangebied is de volgens de gemeentelijke beleidsadvieskaart Archeologie (vastgesteld op 30 mei 2013) gelegen binnen een gebied waar een lage verwachting is op het aantreffen van archeologische waarden.

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van archeologie geen belemmeringen voor de functiewijziging van de Horeca met bedrijfswoning naar Wonen.

4.2 Ecologie     

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van flora en fauna geen belemmeringen voor de functiewijziging van horeca naar wonen.

4.3 Milieu     

4.3.1 Bedrijven en milieuzonering     

Vanuit milieuhygiënisch oogpunt vergt het inpassen van nieuwe functies in het plangebied een goede afstemming met de andere, in de omgeving aanwezige functies. Binnen het plangebied is sprake van het veranderen van de bestemming zonder extra bouwmogelijkheden. In de directe omgeving zijn geen bedrijven gelegen die door de veranderen van een bestemming in de bedrijfsexploitatie zouden kunnen worden beperkt.

4.3.2 Bodem     

Het plangebied bevat geen locaties die voor wat betreft bodemverontreiniging verdacht zijn (historisch verdacht als gevolg van in het verleden uitgevoerde bodembedreigende activiteiten). Ook bevat het plangebied geen locaties waar de milieukundige bodemkwaliteit is onderzocht en geconstateerd is of de locaties verontreinigd zijn. Tot slot zijn geen locaties bekend waar ondergrondse tanks aanwezig zijn danwel aanwezig zijn geweest.

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van bodem geen belemmeringen voor de functiewijziging van de horeca met bedrijfswoning naar wonen.

4.3.3 Geluid     

De functiewijziging naar wonen vindt plaats voor het bestaande perceel met de aanwezige bebouwing. Er is geen sprake van nieuwbouw. Gelet hierop zijn er vanuit oogpunt van geluid geen belemmeringen voor de functiewijziging van de horeca met bedrijfswoning naar wonen.

4.3.4 Luchtkwaliteit     

De woonboerderij wordt niet meer gebruikt als agrarische bedrijfswoning. Met dit wijzigingsplan wordt voorzien in een passende bestemming. Voor een woonfunctie wordt het aantal verkeersbewegingen vergeleken met de agrarische bedrijfsfunctie minder. Omdat er zodoende geen significante ontwikkelingen in het plangebied of rondom het plangebied gepland zijn, zal de concentratie van de NOx en fijnstof niet toenemen. Hierdoor betekent het aspect luchtkwaliteit geen belemmering voor het plan.

4.3.5 Verkeer     

Doordat het perceel wordt gewijzigd van 'Horeca-3' naar 'Wonen' wordt de mogelijk verkeersbewegingen sterk verminderd. Omdat hier reeds een woning toegestaan was. Is een akoestisch onderzoek i.v.m. wegverkeerslawaai niet noodzakelijk.

Het parkeren ten behoeve van de woonfunctie vindt plaats op het bestaande erf.

4.4 Externe veiligheid     

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van opslag of handelingen met gevaarlijke stoffen. Dit kan betrekking hebben op inrichtingen (bedrijven) of transportroutes.

Binnen en nabij het plangebied zijn geen bedrijven of transportroutes gelegen waarbij rekening moet worden gehouden met het aspect externe veiligheid.

4.5 Waterparagraaf     

Het waterschap is geïnformeerd over het plan door gebruik te maken van de digitale watertoets. De beantwoording van de vragen heeft er toe geleid dat er geen waterschapsbelang is. Het waterschap Vechtstromen heeft dan ook geen bezwaren tegen de voorgenomen ontwikkeling.

De watertoets is toegevoegd als Bijlage 1 Watertoets.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid     

5.1 Ontwerp wijzigingsplan en zienswijzen     

Het ontwerp wijzigingingsplan heeft vanaf 8 juni 2018 gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze termijn zijn er geen zienswijzen ingediend.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid     

Voor het opstellen van een wijzigingsplan is een bedrag opgenomen in de legesverordening. De plankosten komen geheel voor rekening van de aanvrager. Daarmee is de economische uitvoerbaarheid voldoende geborgd.

Bijlagen bij de toelichting     

Regels     

Dit plan betreft het wijzigingsplan Roswinkel, Roswinkelerstraat 66 met identificatienummer NL.IMRO.0114.2018012-W701 aan de gemeente Emmen.

Dit wijzigingsplan voorziet in:

  • de wijziging van de bestemming Horeca-3 naar Wonen - Vrijstaand.

Op dit wijzigingsplan zijn de desbetreffende Voorschriften van het bestemmingsplan Roswinkel van toepassing.