If there are images in this attachment, they will not be displayed.  Download the original attachment
Page 1
106
Deel III Uitvoering
III

Page 2
4.1
Inleiding
Het uitvoeren van het Ontwikkelingsbeeld is voor ons een belangrijke doelstelling. Wij willen samen
met de partners in de regio een uitvoeringsprogramma opzetten. Naast de belangen van bijvoorbeeld
Noordwest 8 willen wij ook de belangen van individuele partijen vertegenwoordigen.
Wij vinden het belangrijk dat er met de uitvoering van het Ontwikkelingsbeeld niet te lang wordt
gewacht. Wij streven ernaar dat het uitvoeringsprogramma er ligt op het moment dat provinciale staten
het Ontwikkelingsbeeld vaststellen.
Bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma houden wij er rekening mee dat niet alles kan.
We willen inzetten op de kwaliteit van de projecten en niet op de kwantiteit. Dus: niet alles een beetje,
maar liever een klein aantal bovenlokale projecten waar de regio in zijn totaal van profiteert en die
uitgevoerd kunnen worden.
Voor de uitvoering willen we niet verder dan tien jaar vooruit kijken. Tien jaar lijkt nog een aanzienlijke
tijd, en dit is natuurlijk ook zo. Grote projecten als infrastructurele projecten, regionale bedrijventer-
reinen, natuurbouw of waterbeheeraanpassingen zijn niet van vandaag op morgen te realiseren.
Om hier tien jaar voor uit te trekken is realistisch.
In hoofdstuk 3 hebben we per regio al een aantal mogelijke uitvoeringsopgaven benoemd. Deze moeten
op basis van draagvlak, prioritering en uitvoerbaarheid beoordeeld worden. Uiteindelijk worden de
uitvoeringsopgaven omgedoopt tot projecten die gedetailleerd zijn geformuleerd.
Wij vinden het belangrijk dat er in het uitvoeringsprogramma voldoende vrijheden zitten om ontwikke-
ling en creativiteit niet in te dammen. Daarentegen moet het kader ook duidelijk zijn: iedereen moet
weten waar het over gaat en wat we van elkaar kunnen verwachten.
4.2 Rollen
Wij willen een zo breed mogelijk draagvlak voor de uitvoering. Op thema’s waar verdeeldheid over de
manier van uitvoering niet voldoende bijdraagt aan het bieden van een oplossing, zullen wij – door het
nemen van onze verantwoordelijkheid – een keuze afdwingen.
107
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
Uitvoering
III
4 De weg naar de uitvoering

Page 3
Het is de bedoeling dat wij het uitvoeringsprogramma in samenspraak met de regio opstellen en dat wij
dat samen met de regio uitvoeren. Afhankelijk van het project bekijken wij waar de verantwoordelijk-
heden moeten liggen.
De rollen die de verschillende partijen in het uitvoeringsprogramma toebedeeld krijgen zijn dus
maatwerk. De invloed van het provinciale bestuur is potentieel, maar – waar het gaat om bijvoorbeeld
financieel instrumentarium – beperkt. We zien onze rollen steeds meer in het benutten van onze positie
als middenbestuur. ‘Integratie’ is daarbij belangrijk. Het samenbrengen van belangen vanuit het Rijk en
de lokale overheden waarin door ons verantwoordelijkheid genomen wordt voor de regionale schaal,
levert de meerwaarde voor onze burgers.
Om dit te bereiken kunnen we vier verschillende petten opzetten:
1 De provincie als bevoegde instantie.
2 De provincie als regisseur.
3 Partner met gedeelde verantwoordelijkheid.
4 De provincie als kennismakelaar.
1 De provincie als bevoegde instantie
Voor de uitvoering van ruimtelijk beleid hebben wij duidelijk afgebakende taken. Op grond van diverse
(ruimtelijk relevante) wetten zoals de Wet op de Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer en Land-
inrichtingswet zijn wij bevoegd gezag. Het gaat dan om planverplichtingen (diverse milieuplannen,
landinrichtingsplan en dergelijke), vergunningverlening door Gedeputeerde Staten (milieuvergun-
ningen, ontheffingen en verklaringen van geen bezwaar). Er zijn twee belangrijke opgaven:
Het goed afstemmen van onze strategische plannen (ontwikkelingsbeeld, milieubeleidsplan, water-
huishoudingsplan en verkeer- en vervoersplan).
Het coördineren bij de vergunningverlening.
2 De provincie als regisseur
Vanuit de verschillende juridische bevoegdheden die we hebben, kunnen we sturen in de ruimtelijke
ordening. Dit betekent dat we:
Een stimulerings- en ontmoedigingsbeleid kunnen inzetten en regie kunnen toe-eigenen.
Het kader bepalen waarbinnen de uitvoering moet plaatsvinden.
Andere partijen aanspreken op de eigen verantwoordelijkheden.
Wij zullen deze rol oppakken vanuit het brede netwerk waarin wij als middenbestuur participeren.
108
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit

Page 4
3 Partner met gedeelde verantwoordelijkheid
De rol als partner betekent dat we:
Financiële en personele middelen inzetten voor het gezamenlijk uitvoeren van projecten.
Actief blijven in de samenwerking om de belangrijke integratie en uitvoeringsgerichte inzet vorm te
geven.
Naast het provinciaal bestuur zijn de Europese Unie, het Rijk, de gemeenten en de waterschappen
bevoegd gezag op deelvelden van de ruimtelijke ordening. Ook de private sector heeft een duidelijke
eigen verantwoordelijkheid en belang. De ervaring die we hebben met gebiedsprogramma’s leert dat
belangrijke opgaven in de ruimtelijke ordening behaald kunnen worden door actieve participatie van
gemeenten, burgers, belangengroepen en bedrijven.
4 De provincie als kennismakelaar
De data en kennis die wij hebben van belangrijke aspecten in de ruimtelijke ordening, kunnen worden
ingezet bij het formuleren van beleid, maar ook bij het uittekenen van de hoe-vraag die ruimtelijke
opgaven met zich meebrengen. De provincie kan ook een rol spelen in het bijeenbrengen van kennis van
andere partijen.
4.3 Instrumenten
De instrumenten geven samen met de rollen de mogelijkheid om projecten van de grond te krijgen.
De vier belangrijkste instrumenten zijn:
Financiële instrumenten
– De eigen middelen. (Hierbij moeten we ons een bescheiden maat toekennen in relatie tot
begrotingen die aan grote projecten gekoppeld zijn).
– Onze invloed op Europese en rijksfondsen.
Bestuurlijk-juridische instrumenten
– Bestuurlijke instrumenten als uitvoeringsprogramma’s met geld, organisatie, mensen, knowhow,
planning, bestuurlijk overleg, bestuurlijke samenwerking, lobbying.
– Publiekrechtelijke instrumenten bijvoorbeeld: publiekrechtelijke (wettelijke) bevoegdheden als
vergunningverlening, coördinatieverplichtingen, grondbeleidsinstrumenten, onteigenings-
bevoegdheden, uitoefening voorkeursrechten, ISV en dergelijke.
109
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
Uitvoering
III

Page 5
– Privaatrechtelijke mogelijkheden zoals Publiek-Private Samenwerkingsvormen, convenanten,
overeenkomsten en dergelijke.
Communicatieve instrumenten
Als middenbestuur hebben we een belangrijke spin-in-’t-web-functie. Communicatie is belangrijk bij
het samenbrengen van belangen en doelen. Wij streven ernaar om dit, vaak onderschatte instrument,
beter te benutten.
Kennisinstrumenten
De kennis en data die wij de afgelopen jaren hebben verzameld willen we niet voor onszelf houden.
Daarom hebben wij speciaal voor het Ontwikkelingsbeeld een kerncijferboekje ontwikkeld en studie
verricht naar de identiteit van Noord Holland Noord.
De druk op de vierkante meter neemt ook toe in het Noord-Holland Noord. Dat geldt ook voor het
landelijk gebied. Om de druk op die vierkante meter te verkleinen worden verschillende functies vaak
gecombineerd. Dit zogenaamde stapelen van functies, vraagt om creativiteit en welwillende houdingen
van de eigenaren van deze functies. Een scherp zicht op de belangen, en dan met name de belangen die
gedeeld worden, is essentieel. Een ander groot voordeel van functiestapeling is de verruiming van de
financiële en ruimtelijke mogelijkheden. Daar waar dit de uitvoerbaarheid dichterbij brengt, zal
stapeling van functies de voorkeur hebben.
Urgentie en realiseerbaarheid bepalen de prioritering van ruimtelijke opgaven van projecten. Hierbij is
ook de balans tussen thema’s en deelgebieden van belang. Ruimtelijke kwaliteit is meer dan ‘bakstenen
en asfalt’. Daarom krijgen bij de projecten van de toekomst ook de minder economisch harde thema’s
bijzondere aandacht. Wij denken dan bijvoorbeeld aan zorg en cultuur.
110
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit

Page 6
111
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
Uitvoering
III
Regionale Economische Stimuleringsprogramma’s: van beleid naar uitvoering
De economie in Noord-Holland heeft grote regionale verschillen in dynamiek. Om de economische
potenties zo goed mogelijk te benutten is in het economisch beleid gekozen voor een regionale
gebiedsgerichte aanpak. Wij streven ernaar om in nauwe samenwerking met gemeenten in regio’s
een Regionaal Economisch Stimulerings programma’s (RES) op te zetten.
Voor Noord-Holland Noord zijn er twee programma’s :
* RES ‘Halter in balans’ voor Noord-Kennemerland en West-Friesland
* RES ‘Kop en Munt’ voor de regio Kop van Noord-Holland en Texel.
* RES ‘Halter in balans’ voor Noord-Kennemerland en West-Friesland
Doel: het wonen en werken meer in balans te brengen. Dit gebeurt door het creëren van een extra
groei van de werkgelegenheid met 7.000 arbeidsplaatsen in de niet bevolkingsvolgzame sectoren
voor met name middelbaar en hoger opgeleiden.
Looptijd van het programma: 2003-2008.
Maatregelen met ruimtelijke consequenties zijn:
verbeteren concurrerend vestigingsklimaat (verbeteren van fysieke bereikbaarheid en bereikbaar-
heid via ICT; voldoende en kwalitatief hoogwaardige ruimte voor bedrijven)
bevorderen agribusiness
bevorderen toerisme.
* RES ‘Kop en Munt’ voor de regio Kop van Noord-Holland en Texel
Het programma Kop en Munt bestaat uit een samenhangend pakket van maatregelen waarbij fors
wordt geïnvesteerd in:
a Herstructurering van de economische functies van de stad Den Helder.
b Duurzame en evenwichtige economische ontwikkeling van het platteland.
Resultaat van de inspanningen moet zijn dat de neerwaartse spiraal van werkgelegenheid en
bevolking in Den Helder wordt omgebogen. Daarnaast moet de balans tussen stad en platteland in
de Kop van Noord-Holland wordt verbeterd.
Doel: onder andere 5.000 nieuwe arbeidsplaatsen.
Looptijd van het programma: 2000-2006.
Maatregelen met ruimtelijke consequenties zijn:
1 Compensatie Rijk (compenserende werkgelegenheid).
2 Kwaliteit bedrijfsomgeving (voldoende en kwalitatief hoogwaardige bedrijfshuisvesting en
verbetering van de bereikbaarheid).
3 Kwaliteitsimpuls toerisme.
4 Ondernemende stedelijke vernieuwing Den Helder.

Page 7
Inleiding
Het
uitvoeringsprogramma
4.4 Projecten
Provinciale Staten hebben in de vergadering van 25 oktober 2004 de bij dit streekplan behorende priori-
taire projectenlijst (Shortlist) vastgesteld. Op 26 oktober 2004 hebben Gedeputeerde Staten op basis van
deze prioritaire projectenlijst het uitvoeringsprogramma Noord-Holland Noord vastgesteld Het uit-
voeringsprogramma is in verschillende stappen tot stand gekomen. Dit is gebeurd door het vaststellen
van een plan van aanpak, selectiecriteria (die tevens door PS zijn vastgesteld op 19 april 2004), een long-
list van projecten en een shortlist projecten. Het Uitvoeringsprogramma is opgesteld in samenwerking
met de regio en met stedelijk netwerk Noordwest 8 in het bijzonder.
Het uitvoeringsprogramma bevat drie delen:
1 een overzicht van de prioritaire projecten (shortlist) zoals vastgesteld in de PS-vergadering op
25 oktober 2004;
2 plannen van aanpak en concept intentieovereenkomsten behorend bij de vijf nieuwe projecten van
de shortlist;
3 in de bijlage een lijst met andere belangrijke projecten in Noord-Holland Noord om aan te geven dat
een aantal niet op de prioritaire lijst voorkomende projecten wel gewoon doorgang vinden.
Overzicht van projecten in het uitvoeringsprogramma
De prioritaire projectenlijst bestaat uit 13 projecten, 8 lopende en 5 nieuwe. Hieronder staan allereerst de
lopende projecten. Deze projecten kennen een eigen organisatie en dynamiek maar zijn opgenomen om
een volledig overzicht te geven van wat de prioritaire projecten worden geacht in het streekplangebied
(conform het GS-besluit van 18 mei 2004) en om het in- en extern draagvlak te vergroten voor deze
projecten. Het gaat om de volgende projecten:
Lopende pojecten
Het Wieringerrandmeer
Uitwerking Kustvisie
Landschapsplan West-Friesland
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Stimulering Woningbouw Noord-Holland Noord
Stimuleringsprogramma Wonen, Welzijn Zorg
ISV Den Helder, en Kop en Munt
Halter in Balans
112
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit

Page 8
Wat is het doel van het
Daarnaast zijn er vijf nieuw aangewezen projecten. Voor deze projecten is getracht voor de GS-
behandeling op 26 oktober 2004 toe te werken naar een plan van aanpak en/of een intentieovereen-
komst met externe partijen om de projecten een duw in de rug te geven bij de start. Daarnaast zijn
proceskosten en capaciteit geraamd en geregeld voor deze projecten. Het gaat om de volgende 5
projecten:
Op te starten pojecten
West-Frisiaweg
De Noordboog
Herinrichting Bes/Cal gebied/Zandzoom
Windenergiepark Wieringermeerdijk
Hart Retail
Opmerkingen bij de vijf nieuwe projecten:
1 Westfrisiaweg
Een oost-westverbinding tussen Noord-Kennemerland en West-Friesland. Het plan van aanpak is reeds
door u vastgesteld op 14 september 2004. Een intentieovereenkomst met externe partijen kan pas
worden opgesteld op het moment dat er een besluit is genomen of de weg wordt aangelegd en in welke
hoedanigheid. Een intentieovereenkomst kan dus niet eerder worden gesloten dan tweede helft 2005.
2 De Noordboog
De Noordboog, een ecologische verbindingszone met daaraan functies gekoppeld als landbouw, recre-
atie en toerisme, en verbetering van de waterhuishouding is een initiatief van het Natuurbeheerders-
overleg dat in het Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord is opgenomen. Om met de externe
partijen duidelijk te krijgen wat de exacte invulling van het project wordt, welke rollen de verschillende
partijen gaan spelen en welke bijdragen men wil en kan leveren, is afgesproken om in eerste instantie uit
te gaan van de initiatiefbrief van het natuurbeheerdersoverleg en de WLTO waarin staat dat de
betrokken partijen zich scharen achter dit projectinitiatief en dat men in gezamenlijkheid gaat werken
aan afspraken over de Noordboog. De door Gedeputeerde Staten te organiseren bestuurlijke startbijeen-
komst met betrokken partijen is de eerste stap van dit project. Bij motie (8-15) is aan GS een inspannings-
verplichting meegegeven om op 1 januari 2006 een plan te hebben liggen voor de Noordboog.
113
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
Uitvoering
III

Page 9
3 Herinrichting BES/CAL gebied
Een gebied waar al vele initiatieven spelen. Bij dit project gaat het om het realiseren van wonen in het
groen, de locatie Zandzoom, en een verbinding leggen met het ontwikkelen van groen, recreatie en
infrastructuur in de nabije omgeving van de woningbouw. Voor deze plannen is inmiddels op 4 maart
2004 een bestuurlijke intentieovereenkomst gesloten (bijgevoegd bij het uitvoeringsprogramma). Een
plan van aanpak volgt als eerste stap in het project.
4 Windenergiepark Wieringermeerdijk
Een windturbinepark voor de kust van Wieringermeer. Het plan van aanpak voor dit project is nog in
bewerking. Een intentieovereenkomst ontbreekt nog, maar de bestuurlijke gesprekken met de betrokken
gemeenten zijn inmiddels gearrangeerd.
5 Hart-winkels
Voor dit project, dat een bijdrage levert aan het in stand houden en versterken van het voorzieningen-
niveau in kleine kernen, liggen zowel een plan van aanpak als een concept intentieovereenkomst gereed.
114
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit

Page 10
115
Uitvoering
III
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit