If there are images in this attachment, they will not be displayed.  Download the original attachment
Page 1
8
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
Deel I De Basis
I

Page 2
Functies versus
omgeving
Ordenen doe je niet
alleen
Vorm en status
1.1
Inleiding
Verandering en aanpassing. Binnen Noord-Holland Noord zijn sterke maatschappelijke, economische en
demografische ontwikkelingen gaande. Ook door allerlei krachten om ons heen verandert de wenselijke
inrichting van ruimte en het landschap. We willen een antwoord bieden op wat komen gaat. We willen
van het goede kunnen profiteren en gewapend zijn tegen nadelige invloeden. Daarbij hebben het land-
schap en de mensen die er wonen een eigen karakter, een identiteit, een wil. De ruimtelijke ordening
gebruiken we om keuzes te maken in de plaats waar je kan wonen, waar je kan werken, maar ook waar
water de ruimte krijgt en waar natuur het primaat heeft; waar je van ruimte en rust kunt genieten en
waar van stedelijkheid. Functies versus omgeving die de kwaliteit van de ruimte om ons heen bepalen,
in samenhang afgewogen.
Wensen van mensen, oog voor economie en opkomen voor hetgeen wat waarde heeft en daarmee
kwetsbaar is. Daar staan wij voor. Dit bepaal je niet alleen maar doe je met elkaar. Hiertoe hebben we,
met gevoel voor gelijkwaardigheid, zienswijzen die in de regio leven met elkaar uitgewisseld. Wij
hebben samen gewerkt aan oplossingen die vorm geven aan het Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland
Noord (verder te noemen ‘Ontwikkelingsbeeld’). Het leverde soms pittige discussies maar ook
wederzijdse bevestiging van voorgestelde ideeën. Deze samenwerking is ons goed bevallen.
Het plan, zoals het nu voorligt heeft een andere inhoud dan een streekplan zoals we dat voorheen
maakten. Echter, de juridische status is dezelfde. Waarom is die inhoud anders? Dat komt omdat we
vinden dat dit document ons – en de partners in de regio – aanleiding moet geven om met elkaar actie te
ondernemen: uitvoering geven aan beleid langs de gezamenlijke lijn onder deze visie. Voorheen was een
streekplan vooral bedoeld om bestemmingsplannen van de gemeenten te toetsen. Toetsing blijft nog
steeds belangrijk, juist ook om te kunnen uitvoeren. Hiermee kunnen we elkaar aanspreken op
afspraken die we maken over onze omgeving. Echter, samen aan de slag gaan binnen deze afspraken
vinden we steeds belangrijker. Daarom ligt het accent op het doen. Dit betekent dat er ruim aandacht is
voor de visie die we voor de toekomst hebben ontwikkeld en de letterlijke grenzen waartussen deze
ontwikkeling moet gaan plaatsvinden. Wij hebben niet de vierkante centimeter aangegeven maar de
hoofdlijn. Hiermee willen we binnen deze grenzen letterlijk de ruimte laten aan de gemeente en andere
partners om dit zelf te kunnen invullen; daarmee willen we ruimte bieden aan ontwikkeling. Het accent
ligt daarbij op mogelijkheden en minder op beperkingen.
9
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
De Basis
I
1 Over het ontwikkelingsbeeld

Page 3
Opgaven van nu en de
toekomst
Ruimtelijke kwaliteit
door samenhang
Beeldkwaliteit
Het valt samen in het
Ontwikkelingsbeeld
Noord-Holland Noord
Veel van het landschap in Noord-Holland Noord is door mensenhanden gemaakt. We rijden nu door
polders die vroeger meren waren. We verbouwen tulpen waar eeuwen geleden haring zwom. Door
bijna onvoorstelbare metamorfoses is dit landschap gevormd, in een continue dynamiek. Deze dyna-
miek gaat door om antwoord te geven op de wensen die er zijn en problemen die de komende decennia
op ons afkomen. Deze problemen hebben we vertaald in regionale problemen. We geven met dit Ont-
wikkelingsbeeld richting en duidelijkheid over de oplossingen van die problemen. In hoofdstuk 2
komen we hier op terug.
Dit Ontwikkelingsbeeld kent meerdere dimensies. Het is niet opgesteld vanuit één blikveld. Natuurlijk
zijn wonen, werken en bereikbaarheid belangrijke thema’s, maar leefbaarheid, identiteit en de aan-
trekkingskracht van de regio heeft ook alles te maken met een gewogen balans tussen welvaarts- en
welzijnselementen. Uiteindelijk bepaalt deze balans de kwaliteit van de omgeving. Iedereen heeft een
andere beleving bij het begrip ruimtelijke kwaliteit. Vandaar dat het ook belangrijk is dit zoveel mogelijk
te objectiveren.
‘Kwaliteit van de ruimte’ loopt als een rode draad door het Ontwikkelingsbeeld. Maar wat versta je
daaronder en hoe realiseer je dit? In de gebieden waar ontwikkeling en ingrepen in de ruimtelijke
ordening worden toegestaan is het maken van een Beeldkwaliteitsplan (BKP) verplicht. In dit, door
gemeenten zelf op te stellen, plan worden uitgangspunten opgenomen voor de kwaliteitsdimensies
waar planontwikkelaars zich aan dienen te houden en die wij zullen beoordelen. Juist het oog hebben
voor bijvoorbeeld bebouwingskarakteristieken, landschappelijke inpassing, woningbouwdifferentiatie,
cultuurhistorie en ruimtelijke verscheidenheid dienen in het BKP te zijn uitgewerkt en bepalend te zijn
voor de uitvoering. Hiervoor gestelde criteria dienen objectief te kunnen worden beoordeeld om onszelf
en planontwikkelaars juridische duidelijkheid te geven.
Wij, als provinciale overheid, zijn bij uitstek ook de overheidslaag om de vaak sectorale beleidslijnen
vanuit het Rijk in samenhang bij elkaar te brengen en hierin een praktische benadering te volgen zodat
de mogelijkheden voor uitvoering groter worden. Hierbij werken wij vanuit de behoefte en wensen die
partners in de regio aangeven. Juist het Ontwikkelingsbeeld is hiermee het integratiekader voor het
brede ruimtelijk relevante beleid. Geen plan waarin alleen de aandacht is gevestigd op ‘bakstenen en
asfalt’, maar waar ruimte is voor bovenstaande dimensies die kwaliteit aan de ruimtelijke inrichting
toekennen. In hoofdstuk 3 vindt de integratie plaats van sectorale beleidslijnen met daarbij een
ruimtelijke vertaling in woord en beeld van de consequenties van die integratie. In hoofdstuk 5 geven
we het beleid weer voor het bestaand stedelijk gebied, de zoekgebieden en de uitsluitingsgebieden.
10
Ontwikkelen met kwaliteit Ontwerp

Page 4
11
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
De Basis
I

Page 5
Denken en doen
Lange termijn en
korte termijn
Spelregels
In hoofdstuk 6 geven we verschillende beleidslijnen op hoofdlijnen aan per sector. Samen vormen
hoofdstuk 5 en 6 het beleidskader om daarmee de plannen van anderen te kunnen beoordelen.
Ondanks de zorgvuldige en daadkrachtige inzet om binnen anderhalf jaar te onderzoeken, te ver-
kennen, te discussiëren en uiteindelijk beleid en ontwerp vast te stellen, blijven we van mening dat de
‘proof of the pudding’ uiteindelijk in de uitvoering ligt. Want in een mooi plan kun je niet leven. In dit
Ontwikkelingsbeeld zijn geen uitgewerkte uitvoeringsprogramma’s te vinden op gedetailleerd
benoemde projecten. Wel hebben wij in algemene zin aangegeven hoe wij denken dat het traject naar
uitvoering toe vormgegeven zou moeten worden. Daarnaast hebben wij aangegeven over welk type
projecten en rond welke ruimtelijke thema’s dit speelt. Medio 2004, wanneer de behandeling van het
Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord door Provinciale Staten plaatsvindt, zal een uitvoerings-
programma voor de regio gereed zijn.
Wij hebben in het Ontwikkelingsbeeld een onderscheid gemaakt tussen de lange termijn visie met als
horizon 2030 die een wenselijke ontwikkeling weergeeft en de juridisch relevante beleidslijnen die
gelden tot 2014. De geldigheidsduur van het Ontwikkelingsbeeld loopt van 2004-2014.
Het Ontwikkelingsbeeld moet zekerheid geven voor belanghebbende partijen. Het moet een basis
leveren waar de partijen ons op kunnen aanspreken en andersom. Hiervoor is een instrumentarium
ontwikkeld. Dit instrumentarium is ingegeven door drie uitgangspunten:
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Ruimte geven aan gemeenten om in zoekgebieden ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken onder
strikte spelregels.
Ruimtelijke kwaliteit
Niet de kwantiteit als uitgangspunt nemen maar de kwaliteit. Gemeenten zullen bij voorgenomen
ruimtelijke ontwikkelingen in zoekgebieden deze moeten onderbouwen aan de hand van kwaliteits-
criteria opgesteld in een Beeldkwaliteitsplan (BKP). Hierop zullen wij toetsen.
Samenwerking
Vrijheid geven aan gemeenten is goed zolang dit niet leidt tot een ‘ieder-voor-zich-beleid’. Regionale
afstemming van de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van woningbouw en bedrijfsvestigingbeleid
is nodig. Aan regio’s wordt een ondergrens voor woningen toebedeeld en een vast aantal hectares
12
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit

Page 6
Rekening houden met
trends
bedrijventerrein. Door intergemeentelijke samenwerking liggen er kansen voor de regio om hier een
verdeelsleutel voor te maken. Lukt dit niet dan zullen wij hierover besluiten.
Wij zullen samen met gemeenten dit instrumentarium ter hand nemen. Gemeenten mogen hierbij op
onze hulp rekenen.
1.2
Wijze van totstandkoming
Noord-Holland Noord is geen eiland dat zich af kan sluiten voor maatschappelijke, economische en
geografische ontwikkelingen. Deze hebben zo’n dwingend en sturend karakter dat ze het Ont-
wikkelingsbeeld mede bepalen. Ze moeten bovendien niet als op zich staande factoren worden bekeken,
maar als een combinatie van trends die elkaar onderling ook weer beïnvloeden.
13
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
De Basis
I
Globalisering
De globalisering zet door. De mondiale dynamiek zal de wereld in 2030 nog kleiner doen lijken; de
economie wordt steeds meer een wereldeconomie; internet legt de digitale verbinding tussen mensen
in de hele wereld; steeds snellere vervoersmiddelen maken afstanden kleiner. Nederlanders worden
wereldburgers en de ‘kleine wereld’ krijgt steeds meer spelers. Niet alleen westerse landen, maar ook
andere betreden het veld. Landbouwsubsidies vanuit de EU zullen afnemen, de hele landbouw krijgt
te maken met toenemende liberalisering en marktwerking.
Regionalisering
Als reactie op de internationalisering zullen de karakteristieken van een regio als Noord-Holland
Noord sterker worden gekoesterd. De behoefte aan regionale identiteit is groot. Regio’s profileren
zich krachtiger en maken zich hard voor het ontwikkelen van de eigen streek.
Groei consumptie
Het bevolkingsaantal blijft toenemen en de mensen worden veeleisender. De consumptie blijft
groeien. Een ‘nieuwe’ wens is de vraag naar ontspanning in de vorm van actieve ontspanning. Een
wens die vraagt om ruimte en om aanpassing van het landschap.

Page 7
Rekening houden met
bestaand beleid
De integrale toets:
een objectieve
meetlat
Het Ontwikkelingsbeeld bouwt voort op beleid wat eerder geformuleerd is en is goedgekeurd door
Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten. Beleid waar we niet makkelijk van willen en kunnen
afwijken. Dit beleid is per thema opgesomd in bijlage 1.
In het Ontwikkelingsbeeld worden ruimtelijke keuzes gemaakt. Om de effecten van de mogelijke keuzes
in beeld te brengen is als hulpmiddel de integrale toets gebruikt. De integrale toets is een nieuwe vorm
van strategische effectrapportage die aansluit op nieuwe Europese regelgeving over effectrapportages
die eind 2004 van kracht zal worden. Om de toets ook een zuiver objectieve meting te laten zijn is de
hulp ingeroepen van de commissie voor de Milieueffectrapportage (MER). De commissie heeft een
werkgroep samengesteld van onafhankelijke deskundigen die de wijze van toetsen en de uitkomsten
van de toets hebben becommentarieerd en van advies voorzien. De toets zelf is uitgevoerd door een
extern bureau. De toets en de begeleidende onafhankelijke adviezen vormen de objectieve meetlat die de
effecten van ruimtelijke keuzes in beeld brengt.
In de aanloop naar dit plan toe zijn twee ruimtelijke scenario’s opgesteld, Ruimte Geven en Ruimte
Sparen. Deze scenario’s lieten twee mogelijke ruimtelijke ontwikkelingsrichtingen zien. De integrale
toets heeft deze twee scenario’s onderzocht op positieve en negatieve effecten op economisch, sociaal
cultureel en milieugebied. De uitkomsten van de toets zijn bij het opstellen van dit Ontwikkelingsbeeld
gebruikt om de juiste keuzes te kunnen maken. In hoofdlijnen doet de toets richtinggevende uitspraken
over:
hoe om te gaan met de steeds grotere vergrijzing versus het blijven faciliteren van economische groei;
de woon-werkbalans;
de bereikbaarheid van het gebied;
hoe om te gaan met water;
het voorzieningenniveau in kleine kernen.
In de tekst van dit Ontwikkelingsbeeld zal niet elke keer expliciet naar de toets worden verwezen.
De inzichten die door de uitkomsten van de toets zijn ontstaan, zijn onderdeel geworden van de visie en
het beleidskader.
14
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
Waardering voor welzijn
Welvaart en drukte kunnen allerlei nadelige gevolgen hebben. Mensen worden zich daar meer van
bewust en stellen welzijn vaker boven welvaart. Immateriële waarden, zoals rust, ruimte en een
schoon milieu staan centraal.

Page 8
Een
Ontwikkelingsbeeld in
interactie met de
regio Noord-Holland
Noord
De huidige samenleving vraagt om een zichtbare overheid, transparante besluitvorming en daden in
plaats van woorden. Bij het opstellen van het Ontwikkelingsbeeld hebben we ons de vraag gesteld:
“Hoe organiseren we het beleidsproces zo dat we aan deze drie heldere begrippen vorm en inhoud
kunnen geven. Beleid moet immers weerklank vinden in de samenleving”!
We hebben de sleutel gevonden door het proces van het Ontwikkelingsbeeld op een interactieve wijze
vorm te geven. Met steeds de aantekening daarbij dat het provinciaal bestuur de uiteindelijke beslissing
neemt. Helderheid en geen verwachtingen wekken die we niet kunnen waarmaken maar wel continu
met elkaar in gesprek blijvend.
Het samenwerkingsproces laat zich beschrijven door drie grote communicatieronden.
De eerste ronde is breed opgezet met als doel zoveel mogelijk burgers en partijen te bereiken en te
informeren over de vier ruimtelijke scenario’s die als basis hebben gediend voor het Ontwikkelings-
beeld. Dat heeft ons overigens vele ‘vrienden van Noord-Holland Noord’ opgeleverd (mensen die nog
steeds onze nieuwsbrieven ontvangen en zo op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in hun gebied).
De resultaten uit deze bijeenkomsten zijn verwerkt in twee realistische scenario’s ‘Ruimte geven, Ruimte
sparen’ op basis waarvan de tweede gespreksronde is opgezet. Een periode die zich kenmerkte door
vele intensieve overlegmomenten met een grote groep – per beleidsterrein geselecteerd –
vertegenwoordigers van gemeenten, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven, georganiseerde
burgers, dorpsraden en stichtingen/verenigingen.
De bevindingen uit alle bijeenkomsten zijn – waar mogelijk – verwerkt in het concept ontwerp en in een
derde ronde in open dialoog aan alle direct betrokkenen gepresenteerd en besproken.
Naast dit hoofdproces is interactiviteit ook gezocht met andere groepen mensen en op een andere wijze
dan het klassieke overlegcircuit. Creativiteit is gezocht bij scholieren, een foto- en essaywedstrijd. En ook
die bijdragen, hoewel misschien niet direct zichtbaar, zijn een belangrijke inspiratiebron geweest voor
het denken over het Ontwikkelingsbeeld en de toekomst van Noord-Holland Noord.
Het nu voorliggende Ontwikkelingsbeeld is de ‘stille’ getuige van het interactieve en intensieve samen-
werkingsproces. Deze nieuwe manier van werken is ons goed bevallen. Wij hopen u ook!
15
Streekplan, Ontwikkelingsbeeld Noord-Holland Noord Ontwikkelen met kwaliteit
De Basis
I